prova på xc

marxos

Medlem
prova på xc
Hej happy!
Är lite nyfiken på XC, som jag aldrig provat. Nog för att det är kul att shoppa, men min plan är att vara lite förnuftig och testa, snarare än att omgående starta ännu en köptråd. Undrar därför om någon har tips på prova-på-kurs (inkl cykelhyra) i Stockholmsområdet. Sett någon gammal tråd på temat, men inte hittat något matnyttigt.

prova på xc
Om du menar CrossCounty (XC) och inte CycloCross (CX) så skulle jag leta reda på en lagom lång oteknisk skogsslinga, t.ex. MTB-spåret i Rudan, och sedan hyra en trevlig Specialized för en dag. Dessa finns (tror jag, fanns förra året iaf) till en billig penning hos Sportson.
Kurser i XC, med cykelhyra, har jag inte sett. Kanske om du letar bland "upplevelseföretagen" och turistbyråerna. Lycka till!

prova på xc
Har noterat en massa likadana Merida HTs vid Hellasgården, så någon verkar hyra ut såna i närheten, vet dock inte om det är Hellasgården själva eller ex Mountainbikeskolan.

Hos Fixmybike kan man hyra testcykel och dessutom få lite guidning i Hellas

prova på xc
Vad menar du med att "prova på xc"? Är väl egentligen bara att ta valfri trenduro/dh/vad-du-nu-har, pumpa i mycket luft i gaffeln o dra ut på närmaste grusväg?
Eller är jag bara trööög?

Senast ändrad:
prova på xc
HejPåDej skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad menar du med att "prova på xc"? Är väl
> egentligen bara att ta valfri
> trenduro/dh/vad-du-nu-har, pumpa i mycket luft i
> gaffeln o dra ut på närmaste grusväg?
> Eller är jag bara trööög?

Ja, du är tröööög.

prova på xc
Rompa skrev:
-------------------------------------------------------
> HejPåDej skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad menar du med att "prova på xc"? Är väl
> > egentligen bara att ta valfri
> > trenduro/dh/vad-du-nu-har, pumpa i mycket luft
> i
> > gaffeln o dra ut på närmaste grusväg?
> > Eller är jag bara trööög?
>
>
> Ja, du är tröööög.

Jag har kört XC i 15år och jag tycker han är ganska smaaart :)

XC har jag i värsta fall kört på valfri damcykel från 60-talet under semestern när jag inte haft mina vanliga xc hojjar. Jag tar det som en utmaning! :D

CX och XC är mycket närbesläktat idag. XC ska inte gå över stök och bröt under det ska vara snabbt och flow. Kul och snabbt och lätt och bra kondis och starka ben. Sedan kan det vara mera tekniska partier där man behöver ett rakt styre och bättre däck än CX, men stort sett ska 80% av XC cykling vara snabbt och flow och inte så tekniskt.

Det som jag gillar med XC hojjar mer än CX hojjar är att det är mer allround. Med mina XC hojjar kommer jag fram precis överallt. Nej jag är inte lika snabb som racerhojjarna på landsväg.. nej jag är inte lika bra som endurohojjarna när det blir stök och bröt... men jag kommer fram överallt. XC hardtail med ganska släta däck är det som jag själv gillar bäst, man kan cyklar precis överallt. Visst är fulldämpad XC lyx men jag tävlar inte och gillar att det är enkelt och billigt att serva med HT.

Jag cyklar slingor där jag kör 20% asfalt, 30% grus, 30% stig, 20% bröt och trivs som fisken i vattnet på XC :)

prova på xc
Alltid bra gensvar på happy. Tackåbock! Med all respekt för inlägg av typen improvisera med vad du har, gillar jag lite mer ordnade upplägg, då jag får hyfsade grejer och förhoppningsvis rätt nivå på utmaningarna. Men har huggit på tipset om skolan i Hellas. Kan bekräfta att de för en anständig peng lånar ut cykel och utrustning vid sina kurser. Så jag ska köra på det.

Tillbaka
Topp