Prova tubeless, tyngre än slang?

Foss

Aktiv medlem
Tänkte passa på att köpa tubelessprylar på xxl nu när dom har 25%. Jag läste att man behöver 119ml/29” däck. Vikten uppges till 1g/ml. Det ger ju 119 gram per däck, är det någon viktvinst gentemot att köra med slang då? Kanske inte är vikten man ska stirra sig blind på utan se andra fördelar?

Continentalslangar väger typ 240 styck för 29:or, antar att de flesta gummislangar väger något liknande.

För min del tycker jag den största fördelen med tubeless är att man får en mjukare känsla i däcket + punkaskydd. vikten är bara en bonus

EDIT: det finns ju också lättare slangar att köpa om man vill, köpte och prövar för tillfället ett par tubolitoslangar, de väger typ 85g för 29:or och är (enligt tillverkaren) tåligare än gummislangar. dock kostar de 300 styck.

Senast ändrad:
Jag kör med 60 ml vätska i mina hjul, aldrig fått punka sen jag började köra slanglöst för 3 år sedan. Har du standard-slangar kan du räkna led minst 200 gram per slang, så du kommer spara vikt oavsett om du följer rekommendationerna som är väl tilltagna.

Palle Kuling sa:
Continentalslangar väger typ 240 styck för 29:or, antar att de flesta gummislangar väger något liknande.

För min del tycker jag den största fördelen med tubeless är att man får en mjukare känsla i däcket + punkaskydd. vikten är bara en bonus

Ok, jag visste inte vad dom vägde men det var ju stor skillnad. Tack för svar! Funkar förresten det där märket orange seal bra?

Foss sa:
Palle Kuling sa:

Ok, jag visste inte vad dom vägde men det var ju stor skillnad. Tack för svar! Funkar förresten det där märket orange seal bra?
Orange seal är den bästa vätskan jag hittills hittat. Provat joes, stans och squirt som alternativ.

Har dålig koll på olika märken, jag har bara kört med Joe's eco sealant. det funkade för mig så har inte känt något behov av att byta.

Det känns som att alla har olika erfarenheter av alla märken. försökte hitta "den bästa" på internet när jag skulle konvertera för första gången men gav upp och tog den som fanns hos LBS

Slang 139 g/st https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=9042
171203_SV19_s.jpg

Schwalbe TL-ventil 4,5 g/st https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=102175
171220_TL-ventil.jpg

DT TL-ventil 7 g/st https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=35001
DT_Ventil.jpg

Senast ändrad:
Foss sa:
Sixten Fors sa:

Jo men sen tillkommer ju 119gram vätska (enl. Tillverkare) så nettovinsten blir ju runt 16 gram...

Jag har nya däck (renegade) och kompressor. Finns någon instruktion hur man går tillväga?
Googla tubeless mtb eller liknande så finns det en zilliard olika filmer.
På pp cykel i Sandviken säljs Ritchey för 299 för en liter. Den fungerar bra.
60ml till 26a och 90 till 29a har jag läst, och följer ungefär det.

Bra däck/fälg behöver du ingen vätska......men då har du inget punkaskydd,.... men hur många häller i punkavätska i slangen?
Ska man va petig bör du byta till ett däck med kralligare stomme med slanglöst jämfört med vad du klarar köra med slang vilket gör skillnaden mindre.
Egentligen är det märkligt att inte alla slangister kör med punkavätska eftersom med slang är det inte en fråga om man får punka utan bara när den ska inträffa.
Följaktligen blir nettovinsten ännu fördelaktigare med slangslöst oavsett.

Det är inte pga vikt man kör tubeless utan för att få följsammare däck med bättre rull och kunna köra lägre tryck för bättre grepp utan att få genomslagspunka.
Lätta däck + slang är alltid lättare än TR-däck + gukka.

Lingon sa:
för att få följsammare däck med bättre rull och kunna köra lägre tryck för bättre grepp utan att få genomslagspunka

Borde inte ett följsammare däck få mer genomslag vid samma tryck som ett mindre följsamt däck? Jag har inte använt någon bra lufttrycksmätare och har inte gjort några tester, men för att minska studs på stenar och rötter med slagförsedda däck var jag tvungen att sänka trycket så pass mycket att jag ofta fick genomslag (=punktering och bucklig fälg). Med slanglöst kan jag köra med lufttryck som inte ger genomslag, men ger bra kontakt. I vintras körde jag med lägre tryck än vanligt med resultat att däcket "rapade" vid lite aggresivare körning.

När min cykel med originaldäck/slang konverterades till TL minskade cykelns totalvikt med 368 gram.

Skulle också säga att fördelen med att slippa bekymra sig om sköra slangar räcker gott för att göra mig övertygad.
Själv så kör jag med 70 ml gucka i 29" och det har aldrig varit något problem.

Foss sa:
Sixten Fors sa:

Jo men sen tillkommer ju 119gram vätska (enl. Tillverkare) så nettovinsten blir ju runt 16 gram...

Jag har nya däck (renegade) och kompressor. Finns någon instruktion hur man går tillväga?

Jag kör max 60 ml (snarare 50) i mina 29" Renegade. så 85 gr. Och följsammare däck samt färre punkor.
När jag konverterade körde jag "vanlig" schwalbeslang, vägde hjulen före och efter. Gjorde 120g per hjul.

Får jag vara värst?
Kört 30ml per hjul med 29x3 däck!
+ en tunn liten liten rand i fälgkanten för att underlätta montering och klistra kanten.
Sparade i runda slängar 340g per hjul, och aldrig otätad punka.
Däcken var minions för övrigt, så ganska kralliga!

Ja, man skulle ju kunna tro det...
Det där är orginalslangen som satt i vid köp. Trode inte det var sant när jag tog ur den o kände vikten i handen.
Var tvungen att kontrollväga så jag inte far med osanning, men nejdå, helt sant. 390g/slang!

OT: traktorer kör väl inte med slang, de kör väl tubeless eller?
(Troligen utan stans/Joes)
Slut OT

Bilagor

• 20180526_162659.jpg
    20180526_162659.jpg
    196.8 KB · Besök: 69
VanGarg sa:
Ja, man skulle ju kunna tro det...
Det där är orginalslangen som satt i vid köp. Trode inte det var sant när jag tog ur den o kände vikten i handen.
Var tvungen att kontrollväga så jag inte far med osanning, men nejdå, helt sant. 390g/slang!
Ja djävlar, 780 gram för två slangar :) https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=161040
Finns lättare plusslang på 430 g/par https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=196319
Eller ultralätt plusslang på 220 g/par https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=267817

Eller vanliga 2,4" slang som man stretchar lite 280 g/par https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=9042

Mm går helt klart hitta lättare slang till plusdäck, men plusdäck ska/bör köras med lågt tryck, o då e de tubeless som gäller oavsett viktskillnad kan jag tycka.

Cykla mer och väg mindre!! Slanglöst är skit eftersom man ändå måste ha en slang med i reserv. Det är min högst personliga uppfattning och ber om ursäkt om nån blir kränkt. ?

Mina slangar i 29" MTB (XC) hjulen väger 95 gram/st och tubelessversionerna Contis däck ligger på typ 145 gr mer än RS (per st) så för att gå jämnt ut måste guckat väga -50 gr/hjul. Om man inte chansar och kör tubeless med RS, men det har jag förstått är behäftat med en hel del problem.

X-Race sa:
...Slanglöst är skit eftersom man ändå måste ha en slang med i reserv.
...
Fast det har man väl även om man kör med slang?
Och man måste inte. Själv har jag en liten flaska med gucka i ryggsäcken. Väger mycket mindre än mina 400g-slangar. Har inte behövt testa än, men borde kunna laga en lindrigare punka. Om jag kränger av däcket däremot, får jag gå hem.

NLC sa:
Mina slangar i 29" MTB (XC) hjulen väger 95 gram/st och tubelessversionerna Contis däck ligger på typ 145 gr mer än RS (per st) så för att gå jämnt ut måste guckat väga -50 gr/hjul. Om man inte chansar och kör tubeless med RS, men det har jag förstått är behäftat med en hel del problem.

Det är den här jämförelsen man bör göra om man skall viktjämföra TL med slang. Originalslangar i TL-färdiga hjul är ju inget man vill jämföra med.
Själv kör jag TL för att slippa snakebite (och tycker det blir för stötigt om jag pumpar tillräckligt för att det inte skall hända). Vikten är sekundärt.

pme sa:
NLC sa:

Det är den här jämförelsen man bör göra om man skall viktjämföra TL med slang. Originalslangar i TL-färdiga hjul är ju inget man vill jämföra med.
Själv kör jag TL för att slippa snakebite (och tycker det blir för stötigt om jag pumpar tillräckligt för att det inte skall hända). Vikten är sekundärt.
Det går ju inte att köra med pappersdäcken oavsett slang eller inte så jag ser inte varför det skulle vara en relevant jämförelse faktiskt ;-)

Foss sa:
Sixten Fors sa:
Glöm inte lägga till vikten för tejp kontra fälgband och för att däcken ska vara mer rejält gjorda (tyngre). Även om den skillnaden inte är lika påtaglig på fläskiga MTB-däck...

Rattnalle sa:
pme sa:
NLC sa:

Det går ju inte att köra med pappersdäcken oavsett slang eller inte så jag ser inte varför det skulle vara en relevant jämförelse faktiskt ;-)
Vadå pappersdäck? Tex Maxxis har EXO däck i både TR och ej TR versioner. Det skiljer 50-100g. Per däck.

Lingon sa:
Rattnalle sa:
pme sa:
NLC sa:

Vadå pappersdäck? Tex Maxxis har EXO däck i både TR och ej TR versioner. Det skiljer 50-100g. Per däck.
I just Conti fallet skiljer det ju mer. 50 g är ju inte mer än att man kanske går +-0 I värsta fall. Vad gäller Maxxis har jag aldrig lyckats köpa ett EXO som inte är TR vad jag vet, eller om jag gjort det har det funkat ändå. Beror kanske på modell om det finns eller inte. Men jag försöker inte spara vikt heller utan vill bara slippa punka så jag har en deciliter gucka i varje däck också.

rullet med latexslang är närmast helt jämförbart med den sköna känslan med slanglöst. men punkafritt är det inte. däremot kladdfritt.

i mina 3,0/29 plusdäck kör jag utan vare sig slang eller gucka. inte ännu haft punka.

kais01 sa:
rullet med latexslang är närmast helt jämförbart med den sköna känslan med slanglöst. men punkafritt är det inte. däremot kladdfritt.

i mina 3,0/29 plusdäck kör jag utan vare sig slang eller gucka. inte ännu haft punka.
Provat latex slang på landsvägscykeln. Känslan var att jag nästan fick pumpa extra på morgonen för att kunna ta mig hem från jobbet på eftermiddagen :-P

emmer sa:
Foss sa:
Sixten Fors sa:
Glöm inte lägga till vikten för tejp kontra fälgband och för att däcken ska vara mer rejält gjorda (tyngre). Även om den skillnaden inte är lika påtaglig på fläskiga MTB-däck...
DT Swiss TL tape väger ca 5-10 gram per hjul, beroende på bredd på tape (21-42 mm). Samma tape oavsett om man använder slang eller inte.

När jag läser om era vikter på slangar blir jag förvånad. Jag har ett par blytunga slangar tycker jag och det är Maxxis slangar och de väger in på under 200. Vill man ha en bra slang som är lätt behöver man inte gå längre än till Haral Nyborg o köpa deras 29" light slang. Den är milslängder mer följsam än flera "kvalitetsslangar". Jag Har Schwalbe light slangar oxå och de väger in på liknande 130-140g.
Men en slang för 36kr och den väger sina stöddiga 133gr med ventil mutter o gummiband.
Har dem i 2 olika hjulpar och har inte haft punka på flera år och inte heller märkt att de är sämre än andra slangar i övrigt.

Det skall stå light slang på paketet och öppna o kolla så det inte är deras 29" med punkaskydd o annan gucka den är som en anakonda men det verkar andras slangar vara i denna tråd ;)

https://www.harald-nyborg.se/sport-...slangar-ventiler/cykelslang-29x2-25-fv47.html

Bilagor

• 20180527_104216.jpg
    20180527_104216.jpg
    245.7 KB · Besök: 59
  • 20180527_104201.jpg
    20180527_104201.jpg
    226.5 KB · Besök: 68
Sixten Fors sa:
emmer sa:
Foss sa:
Sixten Fors sa:
DT Swiss TL tape väger ca 5-10 gram per hjul, beroende på bredd på tape (21-42 mm). Samma tape oavsett om man använder slang eller inte.
Jo, man kan ju köra med samma däck oxå om man vill.

Foss sa:
Om man har nya däck, är det då ide att köra dom med slang lite innan man konverterar så dom formar sig lite?

Gör ingen som helst skillnad. Lättast att montera däck fri från smuts då gummit kan underlätta att det tätar, därav nytt rent däck är nog det absolut lättaste du kan montera då kanttråden är tajt och tätar mot fälgen hela vägen upp till kanten.

Senast ändrad:
Foss sa:
Om man har nya däck, är det då ide att köra dom med slang lite innan man konverterar så dom formar sig lite?

Känns som ett onödigt steg. Blås på dem bara. Paff, pong, tjong. Vips var det klart. Sist jag gjorde tubeless tog det 5 minuter från att jag började ta av gamla däcket. Fick dock använda kompressor.
Har man däremot ett maxxisdäck ex. Minion dhf, recon, forecaster, så går det hur bra som helst att bara pumpa upp Med vanlig pump.. Tubeless är verkligen väldigt enkelt att fixa, man måste bara sluta fundera och istället bara göra. ☺️

Milamber sa:
Foss sa:

Känns som ett onödigt steg. Blås på dem bara. Paff, pong, tjong. Vips var det klart. Sist jag gjorde tubeless tog det 5 minuter från att jag började ta av gamla däcket. Fick dock använda kompressor.
Har man däremot ett maxxisdäck ex. Minion dhf, recon, forecaster, så går det hur bra som helst att bara pumpa upp Med vanlig pump.. Tubeless är verkligen väldigt enkelt att fixa, man måste bara sluta fundera och istället bara göra. ☺️

Jag har ett par Specialized Renegade tror jag. En fundering till. Hur ser jag om fälgen är tubeless när jag plockar av däcket? Är det att det saknas ekerhål under fälgbandet? Fälgband förresten, läre man ha nå special där med? Tejp?

Dom dära maxxisslangarna satt i min frus och min hoj när de köptes förra sommaren. Togs ur och lades i förrådet. Letade reda på en när jag hade ett däck som trilskades att poppa. Hål i slangen vid gjutfogen, samma sak med alla slangarna. Aldrig använda och som sagt legat i förrådet 8 mån. Hade de åldrats bättre monterade?

Skogsgubben sa:
X-Race sa:
...Slanglöst är skit eftersom man ändå måste ha en slang med i reserv.
...
Fast det har man väl även om man kör med slang?
Och man måste inte. Själv har jag en liten flaska med gucka i ryggsäcken. Väger mycket mindre än mina 400g-slangar. Har inte behövt testa än, men borde kunna laga en lindrigare punka. Om jag kränger av däcket däremot, får jag gå hem.

Det är då Co2 patronerna kommer till användning. Har krängt av en gång och fått däcket att poppa med en patron kolsyra. Pumpade lite till för att komma upp i vettigt tryck.

VanGarg sa:
OT: traktorer kör väl inte med slang, de kör väl tubeless eller?
(Troligen utan stans/Joes)
Slut OT

Tror det finns två huvudalternativ där. Vanligen är det utan slang och utan vätska precis som vanliga bildäck. Om man av någon anledning behöver mer dragkraft eller mer stabilitet kan man fylla med en vätska bestående av vatten och salt, kalciumklorid är vanligast tror jag. Saltet är där för att få högre densitet (mer massa ger mer stabilitet) och frysskydd. Typ tre fjärdedelar av däckets volym fylls med saltlösning, resten luft. För att inte fälgen ska rosta så mycket av saltet använder man slang.

Någon som testat revoloop slangar? Har satt ett par i fatbiken men har bara hunnit en mil med dom än, det höll dom för iaf :-)

IMG_4454.JPG

Nu har jag provat på ett däck. Det stod 2bliss ready på fälgbandet så jag skruva bara i ventilen och sedan tog jag min vanliga pump och däcket ”poppade”. Kom dock inte upp i mer än 3,5 bar innan det började läcka vid ventilen. Sen tog jag bort ventilens innanmäte och hällde i en del vätska och så har jag joxxat och ruskat och rullat däcket. Jag är lite orolig över läckaget vid ventilen bara, tyckte konstruktionen verkade smeckig. Är det som det ska att det läcker vid ventilen innan man guckat? Upplevde passformen på ventilen som dålig och sen är jag osäker på hur väl dom där o-ringarna tätar egentligen? Ska man dra fast ventilen stenhårt?

Jag drar fast ventilerna stenhårt. Men inte för hårt. ;-) Svårt att säga så här.

Men lägg en stund på det, tryck inifrån när du skruvar, vicka lite och så, så lyckas man oftast dra låsringen ett par varv mer än man trodde med bara handkraft. Att dra med verktyg rekomenderar jag inte, fast det har jag nog gjort nån gång ändå...

Tillbaka
Topp