Prova tubeless, tyngre än slang?

3.5 bar är ju väldigt väldigt högt på en mtb! Amagad. :D
Jag poppar aldrig mina däck över 2.5 bar tex.
Ventilen ska som det står i varenda guide inte sitta särskilt hårt, och oringen på utsidan är väl mest för att inte göra märken i fälgen / låsa? Det ska ju täta inifrån.

En gång flög däcket av när jag pumpade högre. Vilken smäll! Förmodligen berodde det på torrt däck.

Foss sa:
Nu har jag provat på ett däck. Det stod 2bliss ready på fälgbandet så jag skruva bara i ventilen och sedan tog jag min vanliga pump och däcket ”poppade”. Kom dock inte upp i mer än 3,5 bar innan det började läcka vid ventilen. Sen tog jag bort ventilens innanmäte och hällde i en del vätska och så har jag joxxat och ruskat och rullat däcket. Jag är lite orolig över läckaget vid ventilen bara, tyckte konstruktionen verkade smeckig. Är det som det ska att det läcker vid ventilen innan man guckat? Upplevde passformen på ventilen som dålig och sen är jag osäker på hur väl dom där o-ringarna tätar egentligen? Ska man dra fast ventilen stenhårt?

Hur breda fälgar och hur breda däck har du när du trycker i 3,5 bar och dessutom verkar vilja trycka in ännu mer?

Sixten Fors sa:
Foss sa:
Nu har jag provat på ett däck. Det stod 2bliss ready på fälgbandet så jag skruva bara i ventilen och sedan tog jag min vanliga pump och däcket ”poppade”. Kom dock inte upp i mer än 3,5 bar innan det började läcka vid ventilen. Sen tog jag bort ventilens innanmäte och hällde i en del vätska och så har jag joxxat och ruskat och rullat däcket. Jag är lite orolig över läckaget vid ventilen bara, tyckte konstruktionen verkade smeckig. Är det som det ska att det läcker vid ventilen innan man guckat? Upplevde passformen på ventilen som dålig och sen är jag osäker på hur väl dom där o-ringarna tätar egentligen? Ska man dra fast ventilen stenhårt?

Hur breda fälgar och hur breda däck har du när du trycker i 3,5 bar och dessutom verkar vilja trycka in ännu mer?

Ville bara det skulle sätta sig ordentligt.

Sixten Fors sa:
Vad har du för bredd på fälg och däck?

Tror 2,3 på däcken men kommer inte ihåg helt 100. Fälgarna är original till en epic comp från ifjol så jag gissar på 23mm? Vikt runt 90. Men som sagt tidigare pumpade jag upp trycket för att däcket skulle sätta sig. Jag avser inte att åka med det trycket.

Foss sa:
NickPick sa:
3.5 bar överskrider för övrigt maxtrycket. Max är max = inte bra.

Maxtryck för vad? Inte för däcket iaf.
Jo för däcket. Eller står det annat på däcksidan? Kan kolla på mitt när jag kommer hem. Läs på tillverkarens hemsida om du inte tror mig. Nu vet du inte vad du har för däck men specialized säger mellan 25 och 50psi. 50 psi är mindre än 3,5 bar.

Men helt ärligt så har jag svårt att se problemet. Kör slanglöst och njut av fördelarna, eller kör slang om det är "lika bra". Du har ju ändå tunga tråkiga hjul på så om du får vikta upp ett par gram för att kunna köra utan slang så är det värt det oavsett anser jag.
I med vätska, skaka runt och cykla direkt så blir det nog tätt och fint. Det går ju för alla andra :D

Senast ändrad:
Foss sa:
Det stod 2bliss ready på fälgbandet så jag skruva bara i ventilen och sedan tog jag min vanliga pump och däcket ”poppade”. Kom dock inte upp i mer än 3,5 bar innan det började läcka vid ventilen.

Om det inte håller tätt är det stor risk att fälgbandet inte håller tätt pga avsaknad av klister mot fälgen. Riktig fälgtejp fäster mot fälgen och det är enklare att få en tät ventilgenomföring.

Efter en heroisk insats av en av killarna på PP-cykel fick jag tag i riktiga (specialized) ventiler och då fungerade det direkt. Dessvärre har jag inte kunnat prova för jag glömde att jag behövde en missing link för 11-delat. Får bli nästa veckans sök-och-finn...

Är det någon Gävlebo som har en på hyllan så hojta gärna till.

Tillbaka
Topp