Prova ut sadel?

Aron

Inventarie
Prova ut sadel?
Hur hittar man den optimala sadeln?

Min nuvarande sadel är ok, men jag har en gnagande känsla av att det finns en sadel därute som skulle passa min bakdel bättre. Frågan är: Hur gör ni för att hitta den optimala sadeln? Det krävs ju några mil för att känna om sadeln passar bra eller om den är ”a pain in the ass”. Utnyttjar ni butikernas returrätt till max tills ni hittat något som passar? Finns det något man ska vara extra uppmärksam på när man testar i butik?

Jag känner till att man kan mäta sina sittben men det verkar inte vara särskilt meningsfullt då tillverkarna inte själva anger detta mått i sina specifikationer.

Prova ut sadel?
tror de lånar ut. alltså ta hem, men är långt ifrån säkert. annars får man snällt byta tills man hittar nån passande. vetefan om man kan returerna en sadel som aman använt några mil med motiveringen 14 returrätt, finns risk att det inte går under ens rättigheter i lagen

Prova ut sadel?
Nej, det är ingen enkel sak att hitta den bästa sadeln.
Räcker inte ens med en eftermiddag för att kunna vara säker.
Jag har testat ett flertal sadlar och har sen lyckats sälja
dem som lätt begagnade vartefter de ratats men det blir rätt
dyrt i långa loppet. Går ju inte heller att lita på att den
sadel som "alla andra" gillar passar ens bakdel så det är
bara att testa.
Lycka till i jakten på den perfekta sadeln.
/Pär

Prova ut sadel?
Njae, ide´n är ju bra , men ..var hos Cykelcity och tänkte ''prova lite'', i verkligheten fanns det dock inte så mycket att prova ,kanske 2 eller högst 3 sadlar fanns för provning och inte just dom jag hade tänkt mej.

Nu är det ju slutet på säsongen, kanske har dom mer att välja på till våren, fick lite svävande svar angående framtiden.

Konstigt att inte butikerna kan klämma tillverkarna på ett provex (för utlåning), samma sak borde gälla för styrtappar.

Prova ut sadel?
Äntligen har jag hittat din cykels Akilles häl ;)
Skämt åt sido så finns det inga genvägar till den perfekta sadeln. Jag har provat mig fram genom över 10 modeller nu, dels genom köpa-sälja metoden och genom att köp-låna på Cykel City. I slutändan var det en Fizik Arione som blev receptet för många smärtfria mil men alla är olika.
Vi får väl snacka lite mer sadel till nästa tur ;) och har du vägarna förbi Lidingö får du mer än gärna prova lite olika sadlar jag har liggandes.

/C

Prova ut sadel?
Om man köper och säljer på begagnat marknaden, så behöver det inte kosta något. Problemet är väl att det tar lite tid att hitta rätt sadel där. Skulle det inte vara bra med en utlånings-/test-lista på Happy, där man kan lägga ut delar som man inte använder för tillfället.

Prova ut sadel?
JT skrev:
-------------------------------------------------------
> Det finns inga lagar som ger en returrätt (vid
> butiksförsäljning).

nej, självklart inte, syftade på internetköp

Prova ut sadel?
När vi ändå är inne på ämnet, vad är de vanligaste smärtorna anser ni vid fel sadel? På sista tiden har jag fått sådan där härlig rumpbränna vilket aldrig inträffade förut, så jag börjar fundera på om min sadel håller på att tackla av. Det finns de som kännt på den och tycker att de är ganska hård men jag har inget att jämföra med...

Prova ut sadel?
Tack för era svar. Jag tolkar det som att det inte direkt finns några genvägar utan den optimala sadeln hittar man efter ett långt och kostsamt nötande?

Prova ut sadel?
Mathias skrev:
> När vi ändå är inne på ämnet, vad är de
> vanligaste smärtorna anser ni vid fel sadel? På
> sista tiden har jag fått sådan där härlig
> rumpbränna vilket aldrig inträffade förut,
Det finns de som kännt på den och
> tycker att de är ganska hård men jag har inget
> att jämföra med...

Rumpan eller sadeln ?? :-)

Prova ut sadel?
efter några timmar så kan det bli rätt ömt i baken
men framförallt så har jag tidigare drabbats av känselbortfall
i främre nedre regionen. Inget som direkt märks under cyklingen
men desto mer när jag stannar för att lätta på trycket.
Mycket enerverande när jag inte hittat "den lille" pga total
bedövning.
/Pär

Prova ut sadel?
Mathias skrev:
> Touché Stefan!
> Det kanske är kombon stenhård sadel och rumpa
> som ger den sköna skaveffekten. Jag slipper i
> alla fall domningar...

Jag får också någon form av skav efter flertimmarseskapade i synnerhet på MTB'n. Känns som någon form av brännskav som man fick på gympan när man gled på gympagolvet. Tror det är för man glider så mycket fram och tillbaka på sadeln när man kör MTB medan man sitter mer still på racern. Har provat många olika sadlar och byxor men det problemet verkar jag inte bli kvitt. Inbillar mig att det varit lite

Övriga smärtor jag hade var ont i sittbenen (för hård sadel), tryck på perenium (för uppåt böjd nos), tryck rätt upp i ändalyktan (för smal/högt välvd sadel så sittbenen inte tog lasten), rejält skav på insidan av vassa sadelkanter.....tja listan ka göra lång på hur man kan tortera baken medelst cykel :)

Bäst för mig som sagt var är Arionen som följer rumpans konturer rätt bra. Man är ju inte helt platt om baken även om man skulle kunna tro det när man ser vissa sadlar (typ Aliante mfl.)

Prova ut sadel?
Har man problem med skav/stick/bränn så kan jag rekommendera rövpasta:
assos%20chamois%20cream.jpg

Det hjälper dock inte mot domningar.

Prova ut sadel?
Höhöhö... har en burk själv. Det är nån j-a menthol i smeten som gör att det känns som om man borstar tänderna, fast röven om du fattar...

Jag föredrar idominsalva. Och går det åt helvete så man får skav så hjälper inotyol bäst.

Prova ut sadel?
Läste en gång på det där intrnätet om att gamla VR-rävar gärna placerade en mogen skalad banan mellan cykelbyxa och ända :o

Har inte testat själv men det låter spännande ;)

Har funnit att vanliga syntetkalsonger levererar samma/bättre komfort som dyra cykelbrallan under en heldag i sadeln. Iaf i skogen.

Sitter på allt från billgaste billiga till ganska dyrt.

Prova ut sadel?
Tack för alla kreativa förslag. Vad tusan är en Chamois egentligen? Röv på franska?

Min sadel funkar helt ok, jag har inte drabbats av några funktionsnedsättningar eller rodnader. Däremot är den inte särskillt skön. Jag när helt enkelt en liten dröm om att sitta lite bekvämare. Kanske är det en utopi. Frågan är hur höga förväntningar man kan ha egentligen? Med tanke på arbetsinsattsen att hitta något bättre så tror jag dock att jag lägger projektet på is så länge.

Prova ut sadel?
glitch skrev:
. Jag har provat mig fram genom
> över 10 modeller nu, dels genom köpa-sälja
> metoden och genom att köp-låna på Cykel City. I
> slutändan var det en Fizik Arione som blev
> receptet för många smärtfria mil men alla är
> olika.
>

Kom just på att jag ljugit genom hela tråden. Det är Aliante som är så skön. Arione var as-oskön :)

/C

Tillbaka
Topp