[Provrullat] Turner Flux...

Tobias/Frost

Aktiv medlem
Tobias/Frost på solspräckliga stigar…

Det är inte varje dag man får chansen att provrulla en Turner Flux. Flux ligger på andra plats i Turners ramhierarki med 6 ramar från XC-race till DH-race, mellan ultralätta viktbegränsade Nitrous och tåliga skog & berg anpassade FiveSpot. Så när tillfället bjöds av importören North American Flyers så slet undertecknad åt sig hojen, kastade sig upp i sadeln och ut på stigarna för att se om den verkligen var den lilla snabba stigslukare som den uppges att vara. Så varsågoda, här kommer en liten subjektiv utsvävning om hur det kändes i terränglådan.

http://happymtb.org/2006/06/15/provrullat-turner-flux-moter-2-tobias/

Senast redigerad av en moderator:
Trevlig läsning. Blev mest sugen på Hadleynavet! ;)

Får man någon rabatt om man köper 10st nav i stöten? Gruppköp för oss som inte har råd med en Turner?

Bra Skrivet T&T, jag är såpass ny så jag kan inte direkt relatera till andra hojar på samma sätt som ni, men jag skriver under på det mesta.

När det gäller Hadleynavet som satt på demohojen så är jag liksom rumpmasen kluven... å ena sidan är känslan med 108 greppunkter helt sjukt nice när det går sakta i stökig terräng, å andra sidan är ljudet fantastiskt... irriterande (tycker jag). Jag lät bygga nya hjul på Whitenav istället, de är inte tysta de heller, men de låter inte som en svärm mördarbin i alla fall.

Jag är i alla fall grymt nöjd med min Flux i kombination med Reba-gaffel. Har kört Hellasstök och långlopp med den, och den har inte svikit mig. Däremot har kanske jag inte levt upp till den konditionsnivå Fluxen förtjänar :p

hadley rules....
att gå ifrån hadleyn på enduron till xtr på epicen är som dag och natt. Möjligt att jag inbillar mig, men jag tror att det kan nog mycket väl vara den direkta drivningen som gör att enduron, trots 2kg övertag mot epicen klättrar bättre (längre upp och i vissa fall snabbare) än epicen, i vart fall på hellas terräng. Ljudet, ja... hur ofta coast-ar ni egentligen? Och jag tycker att det är perfekt som en improviserad ringklocka när man har bråttom nerför götgatsbacken på kvällen ;)

Maverick-en, ja, intressant att se andra som har samma observation som mig vad gäller styvheten i sidled. Gaffeln är extremt känslig för att det är torrt nere i infästningen och för att det är rätt justerat tryck på bultarna som stänger deras QR-lösning.

Ska bli kul att testa nån gång en turner, antingen en 5-spot eller en rfx och jämföra mot mitt stall..

Fredrik Larsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Hadley har väl slutat med 108 punkters navet om
> jag inte missminner mig?

Låter synd om de inte ersätt det med något bättre: Dubbelt upp, 216 greppunkter!?! :)

42Hz skrev:
> Fredrik Larsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hadley har väl slutat med 108 punkters navet
> om
> > jag inte missminner mig?
>
> Låter synd om de inte ersätt det med något
> bättre: Dubbelt upp, 216 greppunkter!?! :)

De är nere på 72 punkter nu tror jag.

Vill man ha många angreppspunkter så är det Industry Nine som är "the Shit" med sina 120(!) angreppspunkter...

Turner flux ser riktigt fin ut, hade gärna haft en sådan i 29" konfiguration med en byggvikt på runt 12-13kg, hade ägt Leo rejält då ;)

Daner, om du sponsrar mig med en fluxram lovar jag att göra så mycket reklam för NAF att jag storknar...Buhuhu, varför har inte jag råd med en sådan ram?

Senast redigerad av en moderator:
Mytis, du får låna maskinen som jag pendlade med idag om du vill.

ImagePIC00007.jpg

Yavor, den testade cykeln hade en Maverick SC, du har väl en DUC? Jag har absolut inte upplevt att DUCen vandrar ens minsta lilla i sidled när man skråar på berghällar och liknande. Däremot gäller det som sagt att hålla torrt på axeln, annars gnekar det..

Daner skrev:
> Mytis, du får låna maskinen som jag pendlade med
> idag om du vill.
>

Då cyklar jag nog hellre på min pendlarhäck a.k.a. silverblixten:
vb_mytis.jpg

Tre klackar med 60 angreppspunkter, plus tre klackar till med 60 angreppspunkter som sitter offset jämfört med första delen, altså 120 totalt. Nått i den stilen. Klart du ska köpa Ville, finns SS version också.

HAHA, så du tycker jag skall byta?..Hehe, näää. då får jag allt köra slut på det som jag har. Det fungerar ju trotts allt.

Byter ogärna fungerande prylar.

HAHA, går det köra fälgbroms bak?...Sen vill jag ha röda nipplar, för det har skogling.

Jag hoppas alla anodizieringsmaskiner går sönder snart...

Senaste jag hört är att Hadley är 108. Läste något förvirrat om 72 på mtbr.com men tar det med en säck salt. Kan inte Daner ringa och höra med dem så man vet? Jag vill ha... :)

Ville skrev:
> HAHA, går det köra fälgbroms bak?...Sen vill
> jag ha röda nipplar, för det har skogling.
>
>
>
> Jag hoppas alla anodizieringsmaskiner går sönder
> snart...

Man får välja fälg själv... Tyvärr(haha) så är väl naven discspecifika.

Och om du inte fattat det så är hjulen nippelfria, precis som bigmollo. Ekern har istället inbyggd nippel och gängorna sitter i navet istället. Jättelätta och massor med roliga färger, tänk dig ett hjul med 13(!) olika färger på ekrarna =).

Jag kan ta över ditt CK nav billigt så slipper du oroa dig över det.

Industry Nine har aluekrar i rätt speciellt utförande så se till att skaffa extra på en gång. De tycks ha riktigt bra kundservice i varje fall. Men jag vill inte ha några.

jomper skrev:
> Yavor, den testade cykeln hade en Maverick SC, du
> har väl en DUC? Jag har absolut inte upplevt att
> DUCen vandrar ens minsta lilla i sidled när man
> skråar på berghällar och liknande. Däremot
> gäller det som sagt att hålla torrt på axeln,
> annars gnekar det..

Jo, jag tycker det, min gör det en del. Nu har jag iof rengjort axeln nyligen och top-kronan byttes av phil, pga den brukade lossna på ena gaffelbenet efter ett tag. Dessutom så får man stänga låsen nere med en del kraft för att den inte ska vandra. Jag tycker att den flexar i sidled betydligt mer än fox 32mm talas rlc som jag hade på epicen innan. Lite mer pilligt och flexigt än vad jag hade hoppats på... Möjligt att jag är bortskämd, men det är ganska långt till mina fox upplevelser (styv, ingen maintenance förutom en preventiv service vartannat år till phil)

Du har satt en DUC på din enduro, vad tycker du? Nöjd? Det är en snygg och cool gaffel annars, dämpningen och är också ganska sweet. Synd att fat alberts på en 823 fälg tar i framme.

Jag har bara kört två-tre turer med hojen sen DUCen åkte på, men jag är väldigt nöjd. Upplever gaffeln som klart styv även i sidled och då är jag van vid en 2.4 kilos Z1 Freeride.. dessutom jobbar den extremt fint, ännu bättre än Marzocchin trots att det var en HSCV-utrustad dito, DUCen matchar verkligen bakdämparen till 100%. Är lite fashinerad över att den kan kännas så styv och förtroendeingivande (Gaffeln!!) trots att den väger så mycket mindre än många andra gafflar. Det enda negativa jag har att säga är att jag gärna kunde sett möjlighet till lite snabbare retur än vad som går, men det är säkerligen möjligt att fixa genom att byta olja. Jag gillar dock extremt snabb retur. Sen läcker ju packningarna men Daner har lovat mig nya, icke läckande.

Jag har faktiskt ignorerat det faktumet att jag borde kolla, kanske är dumt.. men än så länge har mina breda däck inte tagit i nedre kronan. Den är rätt progressiv på slutet, gaffeln, så jag tror inte jag bottnat den helt.

Fredrik Larsson skrev:
> Turner flux ser riktigt fin ut, hade gärna haft
> en sådan i 29" konfiguration med en byggvikt på
> runt 12-13kg, hade ägt Leo rejält då ;)

Dream on... ;-) "It's not about the bike"

/Leo

Tillbaka
Topp