Prylpanik

Prylpanik
Elin skrev:
-------------------------------------------------------

> Leo: En dag kan det hända att jag bygger mina hjul
> själv, men innan dess måste någon lära mig och det
> är där någonstans jag är nu :)
>

Det lättaste sättet att lära sig hur det fungerar är att tejpa fast en ny fälg på den gamla och sen flytta över ekrarna till den nya fälgen. Ok, det blir inte ett helt nytt hjul men du lär dig hur man gör. Nu vet inte jag så mycket om sjölivet och dess dötid men om du har tid att sitta och tänka på sjön kanske det finns tid att lära sig bygga ett hjul på detta sätt istället? Tar du ett gammalt uttjänt hjul så gör det inget om du misslyckas de första gångerna.

Mats

Prylpanik
Jonas: Ha ha, jo, fick ett smärre spel på att du nästan ifrågasatte varför jag vill ha nya hjul utan att de gamla är trasiga. (Är sånt fel bara om man är honkönad? :) Så jag drog något om att jag i alla fall har råd att köpa reservdelar, men jag vet ju inte, du kanske blivit stenrik. Eller bytt ner dig. =)

Har V-broms, funderar inte på skivborms. (Först på nästa cykel, men den får nog vänta ett år till ;) De undanstoppade pengarna är de jag sitter med i bakfickan NU. Fortästter jag spara hinner det bli en ny cykel och det skulle VERKLIGEN ge mig ågren. (Har svårt nog med att jag vill köpa nya grejor bara så där ;) Du har rätt i att man borde vänta med att byta hjul, men inget säger väl att jag inte kan köpa hjulen nu (innan jag lägger pengarna på något onödigt som mat eller kläder) och köra med de gamla över vintern?

MatsE: Ligger något i det du säger. Kan byta ut knoarna mot fälgar och ekrar :)

Prylpanik
Elin skrev:
> Jonas: Ha ha, jo, fick ett smärre spel på att du
> nästan ifrågasatte varför jag vill ha nya hjul
> utan att de gamla är trasiga. (Är sånt fel bara om
> man är honkönad? :) Så jag drog något om att jag i
> alla fall har råd att köpa reservdelar, men jag
> vet ju inte, du kanske blivit stenrik. Eller bytt
> ner dig. =)

Bra att du suddade, för då hade du missförstått mig. Jag ifrågasatte inte att du ville köpa, men jag ville veta varför för att kunna rekommendera på vettig basis. Har inget med kön att göra, överhuvudtaget.

Personligen har jag varken bytt ner mig eller blivit stenrik. Min XC lider av rambrott, men jag har ny ram - så det skall skruvas ihop när alla grejer är på plats. Dock funderar jag på att skaffa något fetare istället. (3 rambrott och en knäckt gaffel... antar att jag inte kör "XC", eller så är jag bara tung/omsmidig.) Får dock se hur det blir med den saken då jag nyss skaffat mig en trial och det känns lite rubbat att köpa två jättefina cyklar inom loppet av en månad... efter vintern bestämmer jag mig för om jag skall skaffa en riktigt fin stighoj (visserligen är nuvarande jättefin, men jag vill ha något helt annat och avsevärt kralligare).

> Har V-broms, funderar inte på skivborms. (Först på
> nästa cykel, men den får nog vänta ett år till ;)

Spara dina pengar dit skulle jag säga. Tråkigt nu, men desto roligare då. Hope och DT är två fina navmärken att kolla på kostar en del, men inte obsent mycket. DT kör du på ekrarna. Vad avser fälg så är Mavic bra om du inte tycker dom är för smala.

Jag skaffade finare hjul till min racer och visst var det kul, men det känns lite surt att dom gamla hjulen inte fyller något syfte (tar bara plats) längre och det känns lika surt att sälja skiten för småpengar.

Vintern/hösten går hårdare åt grejer, så det är lite surt... kör sönder nuvarande över vintern och skaffa fina efteråt. Särskilt fälgar (med V broms) tar mycket stryk i leran (men även naven får lida). Dina nya kommer vara lika samuraihackade efter ett tag så nyhetens behag är kort. Är du inte viktfrälst så är enda anledningen (förutom lyxfaktorn - men då finns det roligare saker än hjul att köpa) till att köpa nya hjul att dom gamla strular (lagren är ej täta, fälgen nersliten, hjulen blir skeva av misshandel eller att du helt enkelt pajar naven genom hårda landningar).

Råd i all välmening, även om dom är jävligt trist nu.

Sedan väntar jag på dina rutor... dom E-beth postade gjorde inget för mig.

Prylpanik
JLarsson skrev:
> Var är bilden på Mollo på höjden av sin karriär?
>

Jag sökte igår på "mollo grillad kyckling" men det la av innan jag fick några svar :)

Tillbaka
Topp