Prylpanik

Elin

Ny medlem
Prylpanik
Så kommer man hem efter tre långa månader på sjön, har hyfsat med övertid i bakfickan och tänker att man ska fixa lite nya grejer till cykeln. Det är ju lätt att sitta och tänka när man knackar rost någonstans ute på Atlanten, att nya ekrar (ser ut som en samuraj hackat i mitt bakhjul) och kanske nya nav, visst. Ny gaffel kanske? Och så kommer man hem och det finns en halv miljon olika nav och nästan lika många gafflar. Jag ger upp. Jag får skaffa cykelkunnig pojkvän! Någon som ställer upp?

Prylpanik
Det tog alltså 7 minuter innan Muerto nappade. Shit vad mycket desperata männisor det verkar finnas här. Går ni aldrig ut o träffar folk? *halvt allvarlig*

Prylpanik
wererabbit25xx.jpg

Prylpanik
Muerto: Den som söker, finner :)

Anders G: Ja, tänkt vad betryggande avstånd kan vara ibland... =)

Ville: Nä, vi är skittråkiga och har inga liv , det är därför vi annonserar här ;)

Oskar: Jepp.

PelleHå: Lockande erbjudande... Eller? =)

Fast egentligen vill jag bara veta var man får tag på ett par schyssta hjul med bra nav utan att helt gå vilse i djungeln och känna sig grundlurad i slutänden. Har inte en aning om prisklass eftersom jag inte har koll, men vikten är mindre vesäntlig. Det går inte fortare för att jag bantar några gram på cykeln... :)

Senast redigerad av en moderator:
Prylpanik
Hope XC Disc Pair of Wheels

Hope XC Disc Front Disc Black 32h
DT Swiss XR 4.1 XC Disc 32h Black
DT Swiss Spokes Competition Stainless DB Black 2mm-1.8mm
Hope XC Disc Rear Disc Black 32h Steel Freehub
DT Swiss XR 4.1 XC Disc 32h Black
DT Swiss Spokes Competition Stainless DB Black 2mm-1.8mm
Hope Qr Skewers Pair Steel Black
Selected Package Price
3097.75 SEK

Marzocchi 2006 MX Comp Air 2134.06 SEK
8363.jpg

Det beror ju helt på vad du cyklar för cykling och vad du vill ha för grejer.

Här är ett exempel på vad man får för trevliga grejer för 6000kr. ;)

Nattsvarta hjul och matchande gaffel. Jag har XT-nav och nästa gång blir det HOPE.

Lycka till med inköpen!

Prylpanik
Har du skivor eller v-broms? Hur som helst skulle jag rekommendera ett steg över Shimano i prisklass. Hopes nav funkar fint. Dessa med dt ekrar och dt fälgar blir fina hjul. Kan komponeras ihop härhttp://www.chainreactioncycles.com/Categories.aspx?CategoryID=177
Visserligen är byggkvallitén skiftande (kann vara hur bra som helst, eller halvtaskigt)men för det priset så har du råd att köpa en ekernyckel och lära sig att rikta hjulen själv tycker jag, eller skaffa den där pojkvännen som kan allt redan;)

Prylpanik
hmmm... vad hände med den gamla pojkvännen? Inte tillräckligt cykelkunnig? :]

[edit]

Elin, du kan ju ha "a boy i every port?" :)))) Men ungerfär 20 pojkar kanske du får en helhet som duger ;)

Prylpanik
Elin skrev:"Det går inte fortare för att jag bantar några gram på cykeln... :)"

Synd du inte tror på det för placeboeffekten kan göra underverk. ;-)

Prylpanik
Ok, jag får väl ge några konkreta tips då, om hjul. ;-)

Du ska ha Mavic 7171XC disc fälgar, om du har skivbromsar och kör XC. Annars Mavic 717, om du kör med v-bromsar. Ska du ha starkare hjul kan du välja Mavic XM321 disc fälgen, den väger lite extra men tål desto mer och är lite bredare än en vanlig XC fälg.

Ekrarna ska vara DT Swiss Comp, 2.0-1.8-2.0 reducerade alltså.

Nav, där börjar det svåra, men om du ska köpa färdigbyggda hjul så lägger jag min röst på Hope XC disc nav. Funkar även med v-broms om du tar 717 fälgen, dock blir inte hjulet riktigt lika starkt som om du skulle välja nav utan skivfästen, pga att flänsarna sitter tätare på discnav vilket gör hjulet lite mindre starkt men visst håller det. :-)

Skulle även kunna rekommendera White Industries nav, men de kostar lite mer och det är få som säljer dom. <http://www.drspoke.se/> säljer dom och bygger nog även fina hjul.

Det roligaste är att bygga hjulen själv, men om du köper färdigbyggda så har <http://www.chainreactioncycles.com> bra priser på hjul med Hope XC nav + Mavic fälg.

/Leo

Prylpanik
Tack för tipsen! För allmän kännedom kör jag XC och inget extremt stök. V-bromsar.

lundatok: Rent spontant känns 3 000:- för ett par däck lite i överkant. Det är en tredjedel av vad jag betalade för hela cykeln... :O Men det är kanske vad det kostar?

E-beth: Åh, cyklar var han väldigt duktig på. Men det ville sig inte i alla fall. Konstigt, eller hur? Har funderat på det där med en pojk i varje hamn, men dagens sjömän hinner ju aldrig iland. Fast det hade varit en fin liten samling, långt mer än 20! =) Var i Karibien senast. Ett helvete på jorden, men en del fina pojkvar fanns det! (Som aldrig sett en kvinnlig sjöman, är det ett bra utgångsläge? ;)

Mr.P: Jadu, paceboeffekten är främmande för mig. Har jag gjort bort mig? :/ Annars är jag väl som tjejer annars, dvs. logisk. (?) Börjar man med att få bort några kilo runt midjan går det garanterat fortare än om du bantar cykeln från 13 kilo till 12 kilo och 950 gram. ;)

Leo: En dag kan det hända att jag bygger mina hjul själv, men innan dess måste någon lära mig och det är där någonstans jag är nu :)

Prylpanik
elin: var tråkigt att höra... Men det är kul att du är tillbaka!!! :) Om du vill cykla lite med mig på dagtid så är jag på. Pluggar ju nu och är lite mer flexibel, jobbar lite extra ibland förvisso men någon dag mitt i veckan borde jag få loss!!!

Prylpanik
Elin skrev:
-------------------------------------------------------
> Annars är jag väl som
> tjejer annars, dvs. logisk. (?) Börjar man med att
> få bort några kilo runt midjan går det garanterat
> fortare än om du bantar cykeln från 13 kilo till
> 12 kilo och 950 gram. ;)
______
> Elin
Jaja, men sen då när man kommit så långt att ta bort vikt från kroppen där man får motsatt effekt det går långsammare?

Pierre som vill påvisa att logik är grabbigt med...

Prylpanik
Elin skrev:
> Leo: En dag kan det hända att jag bygger mina hjul
> själv, men innan dess måste någon lära mig och det
> är där någonstans jag är nu :)

Tycker du ska titta igenom Leos utmärkta hjulbyggar-guide (finns under läsvärt), så kan du ju åtminstone se om det är nåt du tror att du kan klara av. =)

Prylpanik
Jag byggde om mitt framhjul efter en total nippeldöd, hade aldrig gjort det innan eller ens sett det göras innan, bara leos guide. Det blev faktiskt riktigt bra.

Vad du än gör köp inte aluminiumnipplar!

Prylpanik
Ok, lämna in dina hjul på Cykelstället för riktning och genomgång, kanske behöver dom byta några ekrar?

Dom är superduktiga och relativt billiga.

Det kanske räcker till att börja med?

Prylpanik
E-Beth: Cykling på dagtid var det, jag är på! Du bör ha ett PM på ingående! =)

Mr.P: Jadu Pierre, när du kommit så långt är det dags att du använder dig av sunt förnuft och lägger undan cykeln och börjar äta! :)

fox: Betvivlar inte Leos guide, men med den missar man ju det trevliga sällskapet ;)

Prylpanik
Som sjöman (eller sjökvinna för att inte reta FI) är ju läget perfekt. För mycket pengar brukar ni alltid lida av (pluggade i Kalmar där de hade sjöbefälsskola). Efter studier i biologi kan jag intyga att placeboeffekten är högst påtaglig, ca. 5-10% brukar den ge i tidsbesparing på given slinga, beroende på underlag ;)

Bra hjul och gaffel har det redan tipsats om här och jag kan mest instämma. Med din lön kan ju Chris King nav vara ett alternativ... (mkt Bling Bling om du inte redan visste det). Se bara till att köpa något och hålla cykelsverige "happy" på så vis.

Prylpanik
Elin skrev:

> Mr.P: Jadu Pierre, när du kommit så långt är det
> dags att du använder dig av sunt förnuft och
> lägger undan cykeln och börjar äta! :)
>
> ______
> Elin

Jo det är sant... ville snarare påvisa att när det finns inget mer att ta på kroppen så börjar man banta cykeln. När man köpt alla lätta delar så får man gå in på överkursen och börja fila med fil på ramen. När man har gjort det och sedan tror man är ruskit snabb så slår Placeboeffekten till, och då du händer det saker :-)

Prylpanik
E-beth skrev:
> MrP: det är nu det är dags för dig att lägga upp
> fina bilder på din 8:a rutiga mage!!! :D
>
>
>
>
> --------------------------------------------------
> --------------
> .:It's not the fall that hurts - It's when you hit
> the ground:.

Hmm, nu börjar det bli lite läskit. Vi har ju precis möts här och endå känner du till min mage!! ;-)

Prylpanik
ething: Uppenbarligen vet du ingenting om sjömanslöner... :-/

Mr.P: Fint! Jag säger inte emot. Jag behöver inte banta cykeln men om du behöver det, tja, då är det väl bara upp till bevis? Jag håller med E-beth: visa rutorna! :D

Prylpanik
Med risk att förstöra en fullständigt toppenfin urspårning. Om vi bortser från FI och panikragg, så är lundatoks förslag kalas, om du verkligen vill byta dvs. Vad är fel med det du har nu.

Ekrar skall vara samuraihackade annars är dom ju oanvända och då hade man ju lika gärna kunnat vara utan :-P

Åter till urspårningen:
Om Mr.P visar rutorna, vad erbjuder ni då i jämlikhetens namn?

Prylpanik
Det tar sig ;)
Fast tog mycket längre tid än jag trodde, trodde det skulle bli en Krumbumballe tråd på 10 sekunder, men beror nog på topicen.

Prylpanik
Vad väntar ni på?
Visa.......!

Sen har jag hört diverse intressanta historier från f.d sjömen. och de har ju en kvinna i varje hamn! :) (enligt historien). Så jag tror knappast att sjökvinnorna är sämre, tror de är exakt likadanna eller värre! :o/

Prylpanik
Jonas: Det är inget fel på dem jag har nu. Jag vill bara ha nya =) Vad som ska ges i gengäld mot Pierres rutor vet jag inte, fråga E-beth...

thomaz: jag tycker det är en fruktansävrt seriös tråd, så sabba inte! ;)

Så, någon som kan säga något om Linus nav och fälgar vore det intressant eftersom det är det jag vill byta ut... Har inte sett någon rekomendation av varken det ena eller det andra...

Prylpanik
Jonas skrev:

> Åter till urspårningen:
> Om Mr.P visar rutorna, vad erbjuder ni då i
> jämlikhetens namn?

Verkar som dina förhoppningar grusar sig. De bjuder nog högst på ett lyckligt ansiktsutryck. :-)

Prylpanik
Mina rutor mot Jonas rutor, vad som händer med Mr.P:s är upp till E-beth. Jämställt nog? ;)

Edit: No need to say

Prylpanik
Elin skrev:
> Mina rutor mot Jonas
>
> ______
> Elin

Va?! Ska du gå omkring med Jonas PÅ magen istället för dina rutor? Transplantationer i all ära men några gränser borde det väl finnas... :-)

Prylpanik
Elin skrev:
> Edit: För aggro mot Jonas ;)

Haha, tur att jag inte var vaken och hann läsa det då. :-)

Ang naven - kör du skivor eller V (och vad vill du köra i framtiden)? Jag är av åsikten att skall man byta något som fungerar så skall man byta upp sig ordentligt... men det är jag det. Annars sitter man bara med massa tråkigt junk som inte ger några pengar vid begagnat försälning och är så trist att man inte vill använda det igen ändå. <EDIT> Äsch, läste igenom tråden ordenligt och såg svaren på alla frågorna ovan... Hope Mono kanske istället för Hope XC, om du tänker behålla V-bromsarna. Skulle jag varit du skulle jag lugnat mig lite och börja lägga pengar på hög och den dagen nuvarande hjulen rasar har du kapital för riktigt trevliga ersättare. (Det är ju ändå lite trist att ta ut spillans grejer under värsta tänkbara tiden på året.)</EDIT>

Insatserna verkar ha blivit för höga för E-beth som är spårlöst försvunnen, Mr.P går säker mao.

Här är mina rutor:
kakorrutor_liten.jpg
Mmmmm... :-) Få se på dina nu.

Tillbaka
Topp