Pryltvång Proffs

Johan S

Ny medlem
Pryltvång Proffs
Jag undrar hur det ligger till med pryltvånget för froffsåkarna. Jag har t.ex. hört att en majoritet av cyklisterna i Touren egentligen vill åka på tubdäck men att däckstillverkarna (som de är sponsrade av) tvingar dem att åka kanttråd.

Känner någon till hur dessa kontrakt ser ut, hur hårt styrs en åkare av sponsorerna?

Pryltvång Proffs
Intressant fråga.

Undrar om Lance verkligen vill köra den där Treken eller om han heller skulle ta en Scott CR1 istället? Man vet ju aldrig om de verkligen kör det de tycker är bäst eller är de bara ett sätt för företagen att reklamera sig.

Nån som har koll på sånt?

/imsoja

Pryltvång Proffs
har en åkare (eller laget) kontrakt för att använda en viss produkt så får åkaren göra det. om åkaren, tex Lance, har många sponsorerbjudanden så kan han nog välja vilken sponsor han vill, men gemene proffs får glatt finna sig i situationen.

Pryltvång Proffs
Lafis berättade att han hade dålig koll på cykeldelar.
Hans lag var sponsrade av en däcktillverkare som hade så dåliga däck att de fick punka typ jämt hi hi under tävling och allt.

Så har det förekommit att vissa lagmedlemmar tycker att skosponsorn har obekväma skor då har de fått åka med skoöverdrag ifall de har annat märke på skorna. Detta minns jag dock inte vem som berättade.

Så har jag hört att de får välja sadel själv ofta.

Fast Lance är ju intresserad iaf av att utveckla treks ramar och så till sin egen fördel. Så han är säkert nöjd.

Jag är dock kritisk till att ha Nike cykekskor eller deras cykelkläder. Jympadojor visst, men vad vet dom om cykel??

Pryltvång Proffs
Det slog mig plötsligen att Gunn-Rita förra året körde Shimano fast med den gamla "rättväxlande" bakväxeln från -02. Är det därför hon kör SRAM nu; hon vägrade köra det då nya RapidRise och fick därför sparken?

Jag menar inte att dra på "för stora växlar" på något som jag inte vet något om. Jag fantiserar fritt för att jag inte har annan information. Gunn-Rita kanske fick bättre betalt hos SRAM och gick dit. Men det tror jag inte, jag gissar att Shimano nog vill ha och kan betala för de bästa i världen. Därav mitt spekulerande.

Pryltvång Proffs
inga av de proffs jag träffat har brytt sig för fem öre vad dom cyklat på
bara cykeln har rätt mått och rullar så är dom nöjda, knappt så dom kan byta slang ens
undantag finns som Cipolini eller Pantani
ryktet säger att Cannondale fick tillverka över 20 ramar innan Cipo blev nöjd
och Pantani ville testa allt, 1/2 grads ändring på sadelröret o.s.v så tillverkaren byggde runt 17 ramar ett år åt Marco

förövrigt så gör många skotillverkare kopior av andra märken ifall deras åkare tvingas byta skosponsor så ser du ett par DTM med Sidi spännen och sula så vet du vad han helst har på fötterna

Pryltvång Proffs
Hm, det låter märkligt om proffessionella cyklister inte skulle bry sig om sitt material?! Du får ursäkta, men det tror jag inte på. Jag tror att proffs har mycket höga krav på sitt material.

Pryltvång Proffs
Allt som finns i proffsklungan är tillräckligt bra. Det vet proffsen och således behöver de inte bry sig. Mekanikerna bryr sig, inte cyklisterna.

Pryltvång Proffs
Låter som ett jävligt slappt förhållande till sitt levebröd måste jag säga. Jag gissar att cyklisterna har ett stort utbyte med sina mekaniker/tillverkare, allt för att få till stånd att så bra material som möjligt. Att endast förlita sig på att tex en mekaniker vet exakt vad som måste göras utan att själv ha sagt nåt om sina preferenser känns rätt overkligt.

Pryltvång Proffs
"It is not about the bike."

Varför bry sig om något som inte spelar någon roll för dina resultat. Fokusera på att cykla fort i alla väder i stället. ;)

Pro-teamen kör på sponsorernas utrustning så är det bara. Med väldigt få undantag så är materialet på den nivån tillräckligt bra för att den som är bäst cyklist skall vinna. Det som spelar roll är som sagt att grejerna passar åkaren och fungerar. En åkare som Lance spenderar säkert ett par veckor i labb för att testa ut de ramar som han skall använda under året och vilka inställningar i övrigt som gör att han får ut mest av sin cykling. Resten är mekanikerns ansvar.

Senast redigerad av en moderator:
Pryltvång Proffs
Lance har en annorlunda inställning till utrustning än andra åkare verkar ha. Han har också en annan möjlighet att påverka utrustningsvalet. Han vägrade tex att använda SPD vilket ledde till att shimano nu har två pedalsystem. Jag har för mig att Lance var den första som vann touren med shimanogrejjer så det är nog mycket "yes mista Almstlong" från shimano när han vill ha nåt ändrat. =)

Till sin 6:e vinst lär han ha haft inställningen att han tvärvägrat att åka på något annat än det absolut snabbaste. Det har lett till att giro specialutvecklat tempohjälmar och Nike specialutvecklade en ultrahightechtröja efter Lances specar.

Niketröjan är extremt tunn över ryggen och på framsidan har den nåt mysko material som blir vindtätt när han kryper ihop och helt genomsläppligt när han sitter upp. verkar trevligt när man först pumpar sig sjöblöt med 350W i 50 minuter uppför för att sedan direkt åka ner samma backe på 7 minuter.

Kolla på velonews toursidor, de har all inside intel man vill veta och lite till.

/rikard

Pryltvång Proffs
Att proffsen får välja sina egna sadlar är helt klart när man ser vad de åker på... Kolla in sadeln som sitter på Oscar Freires VM-vinnande hoj:

wch04-5.jpg

(bild från cyclingnews.com)

/Dag

Pryltvång Proffs
Visst är det så att profsen har egna krav på sin utrustning. T.ex. Lance hadde länge en gammal sadelmodell som han gillade, båden Lance och Pantani använder/använde rammonterat växelreglage för framväxeln på sina bergscyklar och en fransk värdsmästare i MTB (har glömt hans namn) envisades med att använda vanliga cantisar modell XTR när alla andra hade gått över till V-bromsar.

Pryltvång Proffs
Är det någon som tror att det är en Biltemacykel under den rosa lacken på Sara Danielssons MTB?

Det lär vara 'vanligt' att små tillverkare får göra ramar till proffsen och att dessa sedan lackas i teamfärgerna/sponsorerna.

Pryltvång Proffs
Frågan återstår: Hur mycket sitter proffsen i knät på sina sponsorer? Lance har egen auktoritet men vad kräver stallen av t.ex. hjälpryttarna?

Pryltvång Proffs
Dussinproffsen sitter HELT OCH HÅLLET i knät på sponsorerna. Som sagt, Lance, Cipo, Alessandro och ett gäng andra superstjärnor har större möjligheter att själva välja vad de vill ha. De andra kör på det som erbjuds.

Sitthöjd, styrhöjd och stittlängd går att få till med standardprylar till i stort sett alla proffs på i stort sett alla cyklar. OK, Axel är ett undantag, men hans pappa kan custombygga cyklar till honom, så det går nog bra ändå.

Pryltvång Proffs
vad det gäller ommärkta cyklar är det oftast så enkelt att stora företag kan ha begränsade möjligheter att tillverka customramar med rätt geometri medans Nicolai,Pegoretti,Carrera fixar det på någon vecka
till ett mycket fördelaktigare pris

Pryltvång Proffs
Faran skrev: Jag är dock kritisk till att ha Nike cykekskor eller deras cykelkläder. Jympadojor visst, men vad vet dom om cykel??

Har nu kört med Nike´s mtb-dojja i 3 år. Har aldrig haft bekvämare & bättre cykelsko (tidigare SIDI, Diadora & Northwave)! Deras brallor går inte av för hackor heller, så dom vet nog vad de pysslar med.

/ steen

"det är aldrig för sent att ge upp"

Pryltvång Proffs
Lance har en speciell relation till sina sponsorer (Giro, Nike, Okley), om man läser hans bok "It's not about the bike" så skriver han att under den perioden då han hade minst chans att överleva cancern så valde de nämnda sponsorerna att ställa upp för fullt, medan hans dåvarande stall (cofidis tror jag) sade upp kontraktet. Därför är han dem trogen.
Att Lance får specialbyggda komponenter är det väl ingen som tvivlar på, hans Trek-ram som han använde i touren till exempel, var byggd endast för honom, hans hjälpryttare fick köra på den "vannliga" 5,9 madone.

Tillbaka
Topp