PSI i Rockshox piggyback?

kreator

Medlem
Har en Rockshox delux luft med piggyback bak på min Trek Slash.
Jag har problem med att få in nog med PSI i piggybacken.
Jag kan pumpa upp den till vad jag vill ha men när jag sen skruvar av pumpen så ....läcker det ut luft i samma ögonblick som pumpen släpper om ventilen och det blir alltid typ 110 PSI.
Den är ny servad och jag har bytt ventil åxå men ingen skillnad.
Vad är det jag inte fattar hära?

Du behöver förstå hur pumpen/manometern fungerar. Slangen måste ju släppa ut luften som är i slangen när du skruvar av den. När du skruva på pumpen fylls slangen och trycket på mätaren blir lägre jämfört med vad som var i dämparen eftersom du har fyllt slangen till pumpen. Om du pumpar tryck i slangen innan du öppnar ventilen helt kan du mäta ganska nära det faktiska trycket du hade i dämparen.

Jag läste om det åxå men tycker det är svårt att få till ett tryck i slangen innan den öppnar ventilen till piggyn.
Det jag inte fattar däremot är varför, hur mycket jag än trycker i piggyn, den alltid går ner till ca 110 psi. Borde inte mängden luft som får plats i pumpen vara konstant?

Du behöver ju inte kunna trycksätta slangen och läsa av korrekt. Du kan ju pumpa till rätt tryck och förstå att det som står på mätaren när du har slutat pumpa är trycket i dämparen. Du kommer däremot inte kunna läsa av trycket korrekt genom att skruva fast pumpen igen. Slangen kommer ju alltid få samma tryck som dämparen, så det är inget som är konstant. Att du tycker det alltid blir 110 psi är väl bara för att du inte testar att helt galet olika tryck i dämparen. Testa att pumpa 90 psi i dämparen och sedan skruva tillbaka slangen. Du kan vara säker på att det inte blir 110 psi då...

ok. Det är ju sant. Så med andra ord så om jag kör in 200psi och sen tar av pumpen så borde det alltså vara någonstans där i piggyn. Tack för infon!

Det borde exakt vad du har kört in i stötdämparen kvar i den. Med du är medveten om att du behöver trycka dämparen genom slaget för att utjämna positiva och negativa kammren när du pumpar innan du kan läsa av? Det kanske är läge att bara läsa manualen istället? Det är världens grej!

om du kör in 200 och det är 110 när du skruvar på igen så är det inte bra nej. Det finns inte heller plats i negativa för att sänka tryck från 200 till 110 ens tillsammans med slangens volym.

Om du tror ner till 0 och pumpar upp under kompression (enligt den jävla manual) , fastnar det på 110 igen?

om du kör in 200 och det är 110 när du skruvar på igen så är det inte bra nej. Det finns inte heller plats i negativa för att sänka tryck från 200 till 110 ens tillsammans med slangens volym.

Om du tror ner till 0 och pumpar upp under kompression (enligt den jävla manual) , fastnar det på 110 igen?
Är du säker på att du kan använda en pump med manometer?

"Pumpar upp under kompression"? Hur menar man då? Att jag ska lägga tryck på dämpen medans jag pumpar i?
Ja, du behöver trycka ihop dämparen samtidigt som du pumpar. Innan du gör detta är det bara lyft i positiva kammaren och du kommer se att det avlästa trycket minskar lite när du gör detta. Men du behöver verkligen lära dig detta på ett rimligare sätt jämfört med att ställa frågor på ett forum.

Ja, du behöver trycka ihop dämparen samtidigt som du pumpar. Innan du gör detta är det bara lyft i positiva kammaren och du kommer se att det avlästa trycket minskar lite när du gör detta. Men du behöver verkligen lära dig detta på ett rimligare sätt jämfört med att ställa frågor på ett forum.
Jaha...jaja nu fick jag mina svar i alla fall så.

Menar du verkligen piggybacken? Kanske förstår jag inte hur piggyback-dämpare funkar, men jag skulle tänka att man pumpar luft i (positiva) huvudkammaren.
Jag vågar inte varken svara eller ställa frågor om hur detta funkar men i manualen för hur man servar den dämparen så står det att man, efter ha satt ihop piggybacken, så ska man pumpa in 250psi. Jag tänkte bara i min enfald att det skulle hålla den PSIn. Men jag måste läsa på mera och inte ställa frågor på ett forum.

Menar du verkligen piggybacken? Kanske förstår jag inte hur piggyback-dämpare funkar, men jag skulle tänka att man pumpar luft i (positiva) huvudkammaren.
Oljan är i dämparenheten är också trycksatt. Med en piggyback sitter det en pistong där man sätter ett vist tryck i på luftsidan. I en dämpare utan piggyback sitter pistongen i själva dämparen (finns oftast en täckt liten ventil nedtill)
1718362173612.png

För att svara på frågan så behöer du ha verktyget för att trycksätta dämparen. Skruva på den på pumpen, sätt i i dämparen ock pumpa till rätt tryck. Sedan skruvar du ut den från dämparen direkt (den ska sitta kvar i pumpen. Då kommer o-ringen täta tills den inre ventilen i dämparen har stängt och du bör ha rätt tryck.

Om du sätter in en pump gen kommer trycket utjämnas och det värde du läser av kommer inte överenstämma med det faktiska trycket inne i dämparen innan du kopplade in. För det är så lite luft där jämfört med pumpens volym
1718362274646.png

Tillbaka
Topp