Puls/gpsklocka vs telefon - vad ska man köpa/välja?

MikaelL2016

Aktiv medlem
Hej,
Tänkte fråga lite erfarenheter gällande pulsmätning och gps. Jag är rätt så nybörjare när det gäller MTB, cyklar en gång i veckan, samt löper ytterligare 1-2 gånger i veckan. Jag har hittills använt Runkeeper på min iphone 6 och den har fungerat helt ok för att tracka rundan och tiden, speciellt när det gäller löpning. Har även laddat ner Strava eftersom har fått råd att det är "ett måste"... :-)

Upplever dock att det är lite klumpigt att hålla koll på tiden från telefon när jag springer och väldigt klumpigt när jag cyklar. Om det regnar är det ännu värre. Jag skulle gärna vilja följa pulsen också på mins löprundor. Så då har jag kommit fram till en pulp/sport/gps klocka skulle vara bra att ha. Skulle gärna ha en som ser hyfsad "clean" ut som man kan använd med kostym och skjorta på jobbet dvs ha det som en vardagsklocka. Dvs jag är ute efter lite av en "allt i ett lösning". Jag har kollat lite på Garmin Forerunner 235 där man kunde skippa pulsbandet också.

Men det känns som att det kommer hela tiden nya grejer på marknaden, som är typiskt när det gäller nu teknik. Så tänkte bara höra om någon har erfarenheter om:
-Garmin forerunner 235 fungerar bra för ovan behov eller finns det bättre klockor på marknaden?
-finns det någon ny modell, som man vet om, som är på väg in som är bättre är garmin?
-eller ska man bara skippa pulsklockan helt och köra mobil+pulsband+strava?

Vet att det är lite brett ämne men skulle vara roligt att höra lite erfarenheter från mera erfarna (mtb) cyklister.

Tack på förhand!
/Mikael

Jag tittar på Forerunner 230 (har 225 idag) men vill komma åt möjligheterna till just cykel. Idag kör jag med Strava och Iphone när jag kör MTB men får ganska stora avvikelser så jag missar segment. Om du absolut måste ha pulsmätare på handleden kör på 235 annars skulle jag gå på 230. Det är samma klocka förutom just mätningen på handleden och båda funkar med pulsband och man kan ju koppla pulsbandet till telefonen om man vill eller inte har lust att köra klockan (varför man skulle vilja det vet jag inte men man kan)

* Bättre klockor kommer alltid... även från Garmin, jag skulle tänka NU inte vad som kan tänkas komma
* Det fins det säkert... men det vet man när de kommer
* Jag skulle köra klocka i stället för telefon, de ska vara exaktare än just telefon (har jag hört/läst)

Edit: Länk till test
http://www.dcrainmaker.com/2015/11/garmin-fr230-fr235-review.html

Senast ändrad:
Först och främst - vad har du för budget?

Om du tvunget ska kunna ha den som vardagsklocka till kostym så skulle jag säga att det är ett fåtal som funkar. Klocka är vanligen ganska tjocka och stora med ett väldigt sportigt utseende. Garmin FR630 och FR235 är väl de som ser ganska diskreta ut.

Ska du ha den som cykeldator också?

Hej
Angående 235 och puls så fungerar det bra ibland. Jag upptäckte på min Fenix 3, son har samma pulsvärmare i klockan, att den inte alltid fungerar bra. Ett bröstband get betydligt mer träffsäkerhet.

Ett alternativ är att skaffa pulsband och koppla till mobilen. Sedan finns det skal som gör mobilen vattentålig mm.

Jag har en Suunto Ambit 3 ("värstingmodell) till salu...

Det är för mig som prylbög väldigt roligt att ha bra saker som peppar på en. Det finns så mycket man kan göra med dessa klockor.

Ska man ha pulsklocka till lite snyggare kläder är det svårare. Men inte omöjligt..

Dcrainmaker har testat många klockor och andra produkter. Kolla där. Hör gärna av dig med fler frågor.

Jag röstar på Suunto Ambit Sport (eller run om du villa en billigare). Har själv sport och är riktigt nöjd.

+ Snygg
+ Bekväm (efter nån vecka)
+ Bra batteritid
+ Blåtand så du kan se vem som ringer och om det är värt att börja krångla (Riktigt bra vid jobbpendling) + notiser

- Inget vad jag vet.

Varför inte en Appel Watch med Cyclemeter och ev en "riktig" pulsmätare över bröstkorgen?
Dyrt? Javisst :-)

Tack för alla svaren!

Konvalj sa:
Först och främst - vad har du för budget?

Om du tvunget ska kunna ha den som vardagsklocka till kostym så skulle jag säga att det är ett fåtal som funkar. Klocka är vanligen ganska tjocka och stora med ett väldigt sportigt utseende. Garmin FR630 och FR235 är väl de som ser ganska diskreta ut.

Ska du ha den som cykeldator också?

Jag har väl en budget på 2-3tkr.... Men man kan alltid gå över budget. :-)Jag vet att träningsklockor är ganska klumpiga men garmin, som du säger, var bland de snyggare.

Jag ska klockan till cykling, för att mäts distans, puls etc. Skulle vara kul om man kan navigera med en också men osäker om det funkar i skogen med MTB? Alltså finns det cykeldatorer som fungerar bra att navigera med i skogen?

Jag kör med en Fitbit Charge som klocka och iPhone med viewranger för gps/rutt etc. Tycker Viewranger slår allt (ink Garmin) förutom att batteritiden på en telefon är sämre än på dedikerade enheter.

Vad gäller pulsen så är väl inte sensorn i Chargen superexakt (mäter med ljus) men för mina behov duger det. Bonusen är att den trackar all aktivitet, sömn osv.

Hej, jag funderdade på vivoactive men generation 1 kändes ganska plastisk. gen 2 som skall komma ut nu ser väl stabilare ut men ser även den lite plastisk ut och är ganska tjock väl också? Innehållsmässigt skulle den säkert fungera utmärkt men givet att prisskillnaden är inte enorm med 235 och jag nästan enbart cyklar och springer så känns det att den har ingeting "extra" vs 235 men är inte lika snygg att ha som vardagsklocka.

Fitbit däremot är snygg men jag känner att jag skulle gärna ha en bra gps klocka. Jag tror att 235 är rätt för mig just nu men det kommer säkert en ny modell som är även bättre snart...så blir det alltid. :-)

Tack för alla svaren!

Jag skulle nog också kunna tänka mig en Rolex Daytona, tål vatten och man behöver inte vara oroad att det kommer en ny modell nästa vecka. :-)

Tillbaka
Topp