Puls/gpsklocka vs telefon - vad ska man köpa/välja?

MikaelL2016

Aktiv medlem
Hej,
Tänkte fråga lite erfarenheter gällande pulsmätning och gps. Jag är rätt så nybörjare när det gäller MTB, cyklar en gång i veckan, samt löper ytterligare 1-2 gånger i veckan. Jag har hittills använt Runkeeper på min iphone 6 och den har fungerat helt ok för att tracka rundan och tiden, speciellt när det gäller löpning. Har även laddat ner Strava eftersom har fått råd att det är "ett måste"... :-)

Upplever dock att det är lite klumpigt att hålla koll på tiden från telefon när jag springer och väldigt klumpigt när jag cyklar. Om det regnar är det ännu värre. Jag skulle gärna vilja följa pulsen också på mins löprundor. Så då har jag kommit fram till en pulp/sport/gps klocka skulle vara bra att ha. Skulle gärna ha en som ser hyfsad "clean" ut som man kan använd med kostym och skjorta på jobbet dvs ha det som en vardagsklocka. Dvs jag är ute efter lite av en "allt i ett lösning". Jag har kollat lite på Garmin Forerunner 235 där man kunde skippa pulsbandet också.

Men det känns som att det kommer hela tiden nya grejer på marknaden, som är typiskt när det gäller nu teknik. Så tänkte bara höra om någon har erfarenheter om:
-Garmin forerunner 235 fungerar bra för ovan behov eller finns det bättre klockor på marknaden?
-finns det någon ny modell, som man vet om, som är på väg in som är bättre är garmin?
-eller ska man bara skippa pulsklockan helt och köra mobil+pulsband+strava?

Vet att det är lite brett ämne men skulle vara roligt att höra lite erfarenheter från mera erfarna (mtb) cyklister.

Tack på förhand!
/Mikael