Puls istället för watt

_Zingo_

Medlem
Puls istället för watt
Hej på er
Jag använder IndieVelo att cykla i och undrar om någon här vet ifall det går att använda pulsstyrning istället för Watt när man kör olika workouts?

Jag har gjort en del egna workouts i "https://zwofactory.com/" och dem går bra att lägga in i Indievelo men skulle även
vilja ha möjligheten att träna efter puls istället för Watt.

Mvh. Zingo

Puls istället för watt
Jag kör pulsbaserat, kombinerat med kadens och Borg-skala.
Håller koll på nivån när jag vill hålla den stabil i z2-pass eller hur snabbt den ska sticka iväg i olika intervaller.
Har jag kört t ex stigcykling eller gruppcykling där pulsen blir vad den blir kollar jag i efterhand hur jag har belastats.
mm

Loggar mig i Element och Strava.

Puls istället för watt
Tack för svar Fjärdebrunn
menar du att du själv håller koll på hur pulsen ökar /minskar och sedan justerar belastningen därefter?
Bara om jag kör Z2 och inte vill slå över tex i backar.

Kör jag intervaller på trainer gäller konstant belastning x kadens och pulsen mer som ett kvitto på att jag ligger som det känns. Då stiger som regel pulsen i takt med belastningen. Jag kollar lite hur snabbt. Efter LT1 stiger ju pulsen.

Puls istället för watt
xert har stöd för det här tror jag då de har ett system för dynamiska pass som justeras utefter hur din kropp reagerar.

nvm det är inte baserat på puls endast utan det är xert's svarta låda som bestämmer :)

Senast ändrad:
Puls istället för watt
Undra ifall trainern kan justera motståndet med hjälp av din puls ? Tveksamt när det är watt motståndet den kan justera ..
Det låter ju som det skulle gå att minska motståndet när pulsen stiger men du kanske bara ökar Kadensen istl och pulsen är samma ..
Tror nog du får justera dina watt efter din puls istl...

Men intressant fråga . Ställ den i fb gruppen https://www.facebook.com/groups/1240556273295452/?ref=share
Eller i discord gruppen

Puls istället för watt
Det blir nog att justera manuellt ja. I alla fall är det osannolikt att en wo byggd på %ftp översätts till puls.

Det kanske går att styra med motstånd men det blir annorlunda mot effekt tänker jag eftersom pulsen kommet att lagga så det blir nog en speciell algoritm...

Puls istället för watt
Om man kör korta intervaller (20s/30s/40s ed), så kommer pulssvaret efter att intervallen är över. Lite svårt att styra på puls då. Tror Borg (som @Fjärdebrunn nämner) är bättre då, även om jag tycker det är ganska svårt att uppskatta ansträngningen på en skala.

Tillbaka
Topp