Pulsband till androidtelefon?

Snuten

Aktiv medlem
Är ute efter ett pulsband som kan snacka med min androidlur. Funderade på wahoo tickr, men ser en del kritik mot att pulsvärdet plötsligt blir statiskt.

Tänkte nästan uteslutande använda bandet vid spinning och vill helst inte ge mer än runt 700 spänn. Androidkompatibelt krav.

Finns det alternativ som är vettiga?

Belse

Aktiv medlem
Jag har ett Sigma R1 Duo, kopplar med både Bluetooth och Ant+, det funkar både med min Hammerhead cykeldator och med min Androidlur, kostar väl runt en femhundring skulle jag tro...

jonte987

Aktiv medlem
De flesta ska väl numera klara ant+. Det funkade tidigare bra på min A51 men nu har nåt knasat antingen i trainer road eller android så att det inte är stabilt.

men det skit i det. Bäst att köpa ett som klarar båda så behöver man inte ångra sig

Snuten

Aktiv medlem

glitch

Aktiv medlem
Yes! Testade Tickr innan men det sa upp sig efter 3 månader. Annars ska Polars senaste vara väldigt bra och så noga att det lämpar sig bättre än de andra för att mäta hjärtvariabilitet om man är road av sånt.

tuta

Medlem
Polar lägger jag min röst på. Minst lika bra som Garmin och det går att byta batterier utan att riskera att den dör. Vet inte riktigt hur vanligt det är att ett Garminband dör strax efter batteribyte men det finns många skräckhistorier på nätet. Helt värdelösa skruvar som knappt går att dra med PREMIUM-mejsel.

Hade nån tickr ett tag som satt på armen, funkade helt ok tills att hundvalpen råkade ta en tugga. Men den är inte lika exakt om det spelar roll.

BT är bättre än ANT+ för HR, enligt de som håller på med HRV. och ANT+ verkar om något vara på väg bort från mobiler.

Snuten

Aktiv medlem
Jag köpte ett Anderson pulsband på netonnet. Har bara haft det i ett par månader men den verkar funka bra. Har den kopplat till stravaappen på min Samsung som ligger i bakfickan när jag cyklar. Den var inte så dyr. 249:-

Det får ju väldigt bra recensioner över lag. Kan ju testa ett sådant till att börja med. Väldigt billigt.

IM

Aktiv medlem
I skolan använder vi Polar.

Garmin har jag slutat med/håller på att fasa ut helt och hållet på grund av bristande och ojämn kvalité samt uruselt kundbemötande.

IM

Aktiv medlem
???
Det här vill man ju höra mer om.
Annars är det väl garmins claim for fame att de är väldigt tillmötesgående på reklamationer och sånt.
Måhända är jag undantaget som bekräftar regeln?
Jag vill ogärna sitta här och beklaga mig jag kan bara konstatera att för egen del kommer jag att välja andra tillverkare framöver.
Om den gängse uppfattningen är den motsatta kan det väl vara rimligt att ta min inställning och mina erfarenheter för vad de är - ett fall.

Tilläggas skall också att jag glömde berömda deras bakhjulsdrivna trainers. De byter jag inte ut i första taget. 😄

nisseson

Aktiv medlem
???
Det här vill man ju höra mer om.
Annars är det väl garmins claim for fame att de är väldigt tillmötesgående på reklamationer och sånt.
De verkar glada att byta ut hårdvara om kunden så önskar, men kundservice som inte löses genom ett nytt device har varit god dag yxskaft för mig. Så det beror lite på vad det är som fallerar. Rätta/erkänna buggar har inte varit en av deras styrkor, och då hjälper föga att skicka en likadan klocka.

DanielS

Aktiv medlem
De verkar glada att byta ut hårdvara om kunden så önskar, men kundservice som inte löses genom ett nytt device har varit god dag yxskaft för mig. Så det beror lite på vad det är som fallerar. Rätta/erkänna buggar har inte varit en av deras styrkor, och då hjälper föga att skicka en likadan klocka.
Ja jag har också haft problem med mjukvaran och har samma tråkiga erfarenhet. Kommer definitivt att överväga ett annat märke än Garmin nästa gång det är dags för någon ny pryl.

NickPick

Aktiv medlem
Ja jag har också haft problem med mjukvaran och har samma tråkiga erfarenhet. Kommer definitivt att överväga ett annat märke än Garmin nästa gång det är dags för någon ny pryl.
Problemet är att ingen är bättre, väl.

Att servicefolket på Garmin Göteborg eller var dom nu sitter inte löser buggar är ju ganska förståeligt.
Jo mina Garmin's strular ibland, oftast inte som tur är.

IM

Aktiv medlem

Att servicefolket på Garmin Göteborg eller var dom nu sitter inte löser buggar är ju ganska förståeligt.
Det beror väl lite på vilken typ av prylar vi pratar om? Jag tar Wahoos GPS'r framför Garmins alla dagar i veckan; Assioma-pedaler likaså; min gamla Flux Smart är förhoppningsvis inte representantativ för Garmins direktdrivna moderna trainers men den är väl på sin höjd ok. Jag har inte provat någon annan, motsvarande men visst miste det väl finnas någon soffan som är åtminstone bra? Jag har inte provat Polars klockor, men de jag träffat dom gjort det förfaller nöjda.

Deras bakhjulsdrivna trainers håller jag som sagt däremot högt.

hakanf

Aktiv medlem
Jag har Polar OH1 (numer Polar Verity Sense) och tycker det funkar bra både när jag kör trainer (Suggerfest/SYSTM via Iphone) och när jag cyklar ute med en Wahoo Bolt 2. Lessnade på pulsband runt bröstet för många år sen, så jag skippade det under många år. Nu tycker jag det funkar bra med en optisk på armen. Den är mer än noggrann nog för mitt motionsbruk.

DanielS

Aktiv medlem

Ja kanske är så att ingen annan är bättre, trist i så fall.

Jag har någon typ av mjukvaru-relaterat strul ca en gång i veckan. Oftast att pulsbandet visar orimliga värden i början av en runda.

Deras förslag på löprunda i Visby var också lite skoj:
Screenshot_20210918-094537.png

kontrapunkt

Aktiv medlem
Jag har ett Polar OH-1. Fungerat OK som Bluetooth-pulsband, skönt slippa ha runt bröstet. Dock är det ibland några minuter trögare i starten än vanliga pulsband - det visar lägre värden de första minuterna. Det har också någon slags möjlighet att lagra pulsdata på egen hand för att ladda ner sen; det kräver som proprietär mjukvara som ev bara fungerar på datorer med Windows.

Höll från början 12 timmar per laddning, nu ca 10-11. Man får lov att cykla snabbt på 30-milarsbrevet :-)

hakanf

Aktiv medlem
En grej med hur länge batteriet håller: När jag kör trainern så ansluter jag OH1 med bluetooth till telefonen, och då drar batteriet slut mycket snabbare än när jag kör med ant+ till cykeldatorn. Så har man möjlighet att välja så välj ant+

JMKbiker

Ny medlem
Jag köpte ett Anderson pulsband på netonnet. Har bara haft det i ett par månader men den verkar funka bra. Har den kopplat till stravaappen på min Samsung som ligger i bakfickan när jag cyklar. Den var inte så dyr. 249:-

Packade upp en sådan idag men kunde inte få igång den. QR kod på förpackning leder till en sida som klassas som osäker av min webbläsare. När man trycker på länken till app så hamnar man i play butik men får att sidan inte finns. Provade att söka manuellt istället men får ingen sökträff.
Provade att lägga till direkt i Strava men fick felmeddelande att pulsband måste aktiveras via app..
Känner mig dum och dumsnål. Vad är det jag missar?

Packade upp en sådan idag men kunde inte få igång den. QR kod på förpackning leder till en sida som klassas som osäker av min webbläsare. När man trycker på länken till app så hamnar man i play butik men får att sidan inte finns. Provade att söka manuellt istället men får ingen sökträff.
Provade att lägga till direkt i Strava men fick felmeddelande att pulsband måste aktiveras via app..
Känner mig dum och dumsnål. Vad är det jag missar?
Jag laddade inte ner någon app eller så. Det ända jag gjorde var nog att gå in i settings i strava appen och under Data Permissions->Health-Related data, godkänna att den får ta emot från info från pulsband.

JMKbiker

Ny medlem
Tack för ditt svar, hade tänkt returnera den men provade en gång till då du skrev så som jag redan gjort. Provade igen och nu fungerade det..
Fattar inte varför det inte gjorde igår. Lika dum som vanligt men är glad igen. 🙂

jonte987

Aktiv medlem
Går kanske inte att göra firmware update utan app men det låter inte som om det kommer att bli aktuellt i vilket fall.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer