Pulserande framgaffel vid broms

Mathiesent

Aktiv medlem
Har precis fått en allebike Majestic fs , och den känns fin. Men efter ett pass har den börjat pulsera/skaka kraftigt då jag använder frambromsen. Har korrigerat infästningen för bromsklossarna till skivbromsen och då har det blivit tillfälligt bättre, för att sedan återgå till samma. Så det borde ju inte röra sig om någon ojämn skiva. Har försökt googla osv men lite svårt att felsöka. Någon som har haft liknande problem?
Mvh Mattias

Kan även vara att styrlager inte är helt korrekt fixerad. Om det glappar i det då kan cykeln/ framgaffeln vibrera när du bromsar. Det är lätt att testa, ställ dig på plant underlag och bromsa med båda bromsarna, om du får ett onödigt glapp i styrröret på ovansidan vid lagerfästet, då kan det vara en orsak.

Gör du rätt när du centrerar beläggen om det blir sämre direkt efter? Rätt tydligt att felet ligger där låter det som. Skivan ser du ju om den är skev när du centrerar beläggen.

Ja jag tänker också att det är där felet ligger. Förmodligen gör jag inte rätt. Ska skaffa hjälp. Skivan tycker jag inte ser sned ut.

Mathiesent sa:
Ja jag tänker också att det är där felet ligger. Förmodligen gör jag inte rätt. Ska skaffa hjälp. Skivan tycker jag inte ser sned ut.

Det kan vara att skivan greppar ojämnt. Fick smärgla av en ny skiva för att det pulserade som tusan när jag bromsade. Var någon sorts beläggning på skivan tror jag. Blev bra efter lite smärglande iaf.

Konstigt att ingen frågat vad det är för bromsar. Jag gissar att din skiva har "mer hål än bromsyta", vilket kan ge denna effekt. I så fall åtgärdas det med en annan skiva med vettigare utformning.

Makten sa:
Konstigt att ingen frågat vad det är för bromsar. Jag gissar att din skiva har "mer hål än bromsyta", vilket kan ge denna effekt. I så fall åtgärdas det med en annan skiva med vettigare utformning.
Kör med ashima skivor och dom pulserar inte,det borde pulsera i handtaget om skivan är oval eller böjd.

Min frus bromsar beter sig så här ibland. Då har jag tagit ut bromsklossarna och skippat dem lätt med sandpapper, varvid problemet försvinner.
I hennes fall beror det nog på att hon aldrig bromsar kraftigt men jag tror samma sak kan hända med nya ej inkörda klossar.

Åke sa:
Min frus bromsar beter sig så här ibland. Då har jag tagit ut bromsklossarna och skippat dem lätt med sandpapper, varvid problemet försvinner.
I hennes fall beror det nog på att hon aldrig bromsar kraftigt men jag tror samma sak kan hända med nya ej inkörda klossar.
Om klossarna ändrar struktur så att bromsen börjar pulsera då bör man nog kolla efter belägg som håller strukturen.

Många bra förslag, tack! Har fått hjälp från allebike o problemet löst. Dels kan man tänka sig att värme och torrhet bidrog. Delvis kanske det också berodde på att styrlagret var lite löst åtdraget. Skruvade även åt skivan något men ingen bult var egentligen lös. Sammantaget vet jag inte vad som bidrog mest.skivan är Sram centerline.

Bilagor

• 15650876972733143501957186634487.jpg
    15650876972733143501957186634487.jpg
    156.4 KB · Besök: 119
Mathiesent sa:
Många bra förslag, tack! Har fått hjälp från allebike o problemet löst. Dels kan man tänka sig att värme och torrhet bidrog. Delvis kanske det också berodde på att styrlagret var lite löst åtdraget. Skruvade även åt skivan något men ingen bult var egentligen lös. Sammantaget vet jag inte vad som bidrog mest.skivan är Sram centerline.
Har haft Centerlineskivor på flera cyklar och alla har hackat och låtit som en kacklande kalkon vid bromsning. Fick tips att byta till Galfer skivor och belägg. Inga kalkonljud hittills, men kanske lite mer benägna att skrika istället. Upplever bettet som bättre också.

Tillbaka
Topp