Pulsklocka eller cykeldator??

Lonewolf

Ny medlem
Dags igen för en fråga.

Jag undrar vilken av dessa prylar jag har mest nytta av?
Förutsättningarna är följande: Kommer inte att köra tävlingar eller att träna på den nivån heller, kör idag mest hårda underlag (pendling, grusväg och lättare stigar) men hoppas på en ändring av det framöver.
Jag vet på förhand vad min maxpuls är då jag har en pacemaker (förmaksstyrd=variabel puls) som är inställd på max 165 slag/minut och en lägsta puls på 65 slag/minut, så det kanske ändrar dem normala argumenten i frågan. Sedan är det fritt för spekulationer och åsikter, hoppas ni kan hjälpa mig att fatta ett klokt beslut.

Bosse

Pulsklocka är väl inte nått att ha om du har automat-pump
Lägg pengarna på en vassare cykeldator iställe
Sigma BC 1600 eller en VDO Matrix MC 1.0+

Lonewolf skrev:

> Dags igen för en fråga.
>
> Jag undrar vilken av dessa prylar jag har mest nytta av?

Varken eller.

Seriöst.

Du behöver ingen cykeldator, men det är roligt att se hur långt, hur fort, hur länge samt med vilken snittfart man cyklat.

Det samma gäller pulsklocka. Kan inte komma på en enda vettig anledning att ha en om man inte tävlar. På vanliga motionsrundor är det totalt meningslöst, men kul att studera fart, höjd och puls i efterhand. Så här kan det se ut (med en av Polars "värstingar"). Med en vanlig pulsklocka kan man inte tanka över informationen i dator och göra kurvor av det i efterhand.

Fast du kanske har andra andvändingsområden av en pulsklocka? Hör med din läkare!

För att summera, tränar och tävlar man inte seriöst behöver man varken pulsklocka eller cykeldator - men det är kul att ha :)

Känner du ändå att du vill spendera pengarna på antingen eller skulle jag rekommendera en cykeldator, det ger mest skoj för pengarna. Pulsklockor är dyra om man ska ha riktigt kul med dem. Fast då behöver man iofs. ingen separat cykeldator.

Bosse : vad händer om du går över 165 slag/minut? Vad gör pacemakern då?
Under 65 lär du knappast riskera att komma på cykelturen, eller.

Pulsmätare är kanske en bra ide, för att ha koll på när du närmar dig de 165

ha det
Jan

Jan:

Jag kan inte komma över 165 slag oavsett hur mycket jag tar i så stannar pulsen där, för utan pacemakern så har jag en egen puls på 35-40 slag/minut (fick hjärtat förstört i samband med en operation när jag var 10 år) så om jag pressar på maximalt så når jag inte högre än det inställda maxvärdet och där ligger den kvar och pumpar tills jag sänker nivån igen. Gissar att det faktumet gör att jag bara kan uppnå en viss fysisk nivå då konditionsnivån står i relation med pulsnivån (ju högre puls ju mer orkar man ta i förenklat uttryckt) dessutom styrs ju andning och syreupptagning av hjärtfrekvensen till viss del, så det är en knepig situation.

Så mycket talar för attj ag har mer nytta/kul av en cykeldator :-)

Bosse, cyklist med hjälpmotor.

Hade det inte vart för pacemakern, hade jag sagt cykeldator. Men jag säger då pulsklocka pga dina omständigheter.

Men varför antingen eller? Klart du har gjort dig fötjänt av både och!

Bosse:

Ja, det kan ju va rätt skoj att se hur långt man har kört också:-)

en annan fråga är ju om hur man räknar ut din mjölksyre tröskel .
blir det detsamma som om ditt hjärta hade varit ok, eller blir det att räkna ut i procent från 165slag /minut

alltid nyfiken
Jan

Bruse skrev:
Men varför antingen eller? Klart du har gjort dig fötjänt av både och!

Du är snäll du som tycker det, kanske borde formulerat frågan som så här istället, vilket ska jag köpa först?
För känner jag mig själv rätt (och det gör jag ganska bra) så är det där det slutar ändå ;-)

Så vad sägs om några tips på modeller som kan bådadera, allt i ett instrument eller finns det inte såna?

Bosse, som också tillhör prylbögarna, men lider av mager kassa som bekant.

Något sånt här du menade kanske, finns hos CC

VDO HC 12.6
Pulsmätare och cykeldator i ett. 6 olika pulsfunktioner, pulsvisning, larm för övre och undre pulsnivå, medelpuls, tid i pulszonen, klocka för träningstiden samt signal om man ligger utanför det programmerade pulsintervallet. 12 olika cykeldatorfunktioner ger den information man behöver. Rostfritt stålöverdrag ger datorn ett bra skydd och inte minst ett snyggt utseende. För er som tränar mer än cykling kommer ett armband för datorn snart vara tillgängligt. En av dom smartaste cykeldator-pulsmätare kombinationer som finns på marknaden.

Art. nr: 050501021287
Pris: 795 kr

Bosse

Bosse:

Ett hjärta är i princip en muskel, och även din (hjärt)muskel blir starkare av träning (hoppas jag).
Därför KAN du ha nytta av både cykeldator och pulsmätare:
När du får bättre kondis cyklar du lika fort men med lägre puls, eller fortare med samma puls.
(Fast du kanske vet det här redan?)

Om du idag inte har vare sig cykeldator eller pulsmätare tycker jag att du skall börja med en billig cykeldator. kanske den här:
27-556_l.jpg

<http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=13468>
70:-, med de vanligaste funktionerna, inte alltför 'blodigt', eller?

Pulsmätare brukar gå att hitta på rea för 400-600 (Polars enklare)
Du kan inte spara data för att överföra till datorn, men du sparar en hel del pengar.

Nästa dator kanske blir den här:
CC_TR100.jpg

<http://www.cateye.com/products/cycle_computers/CC_TR100.html>
Man skall ha ngt att se fram emot oxå..

/Håkan

Håkan skrev:
Bosse:

Ett hjärta är i princip en muskel, och även din (hjärt)muskel blir starkare av träning (hoppas jag).
Därför KAN du ha nytta av både cykeldator och pulsmätare:
När du får bättre kondis cyklar du lika fort men med lägre puls, eller fortare med samma puls.
(Fast du kanske vet det här redan?)

Jodå det vet jag men det var en bra beskrivning, problemet för mig är att jag har bara halva muskeln kvar i fungerande skick, klaffarna mellan kammare och förmak har fastnat i stängt läge så jag har inte så mycket muskelvolym att träna upp! Men visst kan jag bättra på min kondis och det är precis vad jag håller på med, fast det går långsammare för mig pga det här, men å andra sidan så är jag j**ligt envis när jag väl bestämt mig för något ;-)

Bosse, som tackar för alla goda råd hittills och ser fram emot ännu fler när jag kommer hem igen.

Så här dags på dygnet måste det väl vara tillåtet att hänfalla åt lite prylporr... på tal om cykeldatorer och pulsmätare, så kan jag bara inte låta bli att sukta efter en Ciclosport HAC4. (http://www.hac4.com/). Hjärtat säger vill ha, men hjärnan lutar nog mer åt VDO, Matrix HC 12.6 ovan.

Fick upp ögonen för den när jag första, men inte sista, gången åkte Finnmarksturen 2002. I en grusig uppförsbacke nånstans efter 10-20 km, fick jag syn på en dammig och av många hjul överkörd till synes anspråkslös cykeldator. Plockade upp den, men tänkte nästan kasta den när jag kom hem. Såg inte mkt ut för världen. Torkade av den, vände och vred på den och såg texten Ciclosport graverad på baksidan. Sökte på nätet och förstod snart att det inte var vilken skitdator som helst... Pillade lite i menyerna och såg att den som hade tappad denna manick, inte hade promenadcyklat... Gjorde ett inlägg på FMT:s webboard. Många hörde av sig, men det visade sig att den rättmätiga ägarinnan (!) hette Karin Treviranus... Slutet gott...

PS Tills vidare sitter det en Sigma Targa (utan pulsmätare) på mitt styre.

> Så vad sägs om några tips på modeller som kan bådadera, allt i
> ett instrument eller finns det inte såna?

Polar s710i eller s720i.

Kompetent pulsklocka med cykeldatorfuntion. Lagrar alla värden var 5:e sekund och du kan sedan skicka över datafilerna till PC och få snygga grafer etc..

Nu snackar vi prylbögeri :)

(klickbar bild)

Lyfter upp den här tråden med nya 'värstngar' bland cykeldatorerna.
(klickbara bilder)

För den som gillar PDAer kanske den här är något

Utan PDA

Ytterligare en

Hur mycket nytta man har av de olika apparaterna, vet jag inte.
Men det verkar inte vara några problem att hitta apparater att göra av med pengar på.

/Håkan

Tillbaka till originaltråden.

Billiga cykeldator finns tex på Biltema, samma som i länken ovan

70:- med de vanligaste funktionerna

Pulsmätare är svårare att hitta riktigt billiga, utom på rea då.
Cyclecomponents har dock flera olika Sigmamodeller för under 400:-
Tex denna för 345:-

Har du bestämt dig Lonewolf?
Vad blir det?

/Håkan

Teknikmagasinet <http://www.teknikmagasinet.se/> har följande:

>Atech F18 trådlös cykeldator med pulsmätare

>Avancerad trådlös cykeldator med inbyggd pulsmätare. Sändarbandet spänner du över >bröstkorgenoch signalen skickas trådlöst till datorenheten. Datorn är utrustad med hela 18 >funktioner, bl a medel-& maxhastighet, aktuell hastighet, totaldistans, tripmätare, automatisk >på/av, hastighetstendens, klocka, trip timer. Klarar hastigheter på mellan 0-99km/h. >Datorenheten drivs med ett medföljande CR2032-batteri, sändaren och pulsbandet drivs med de >medföljande 12V 23A -batterierna. Lev inkl monteringsdetaljer.
>Pris: 299 kr

>Artnr: 520045 Benämning: Atech F18 trådlös cykeldator med pulsmät
>Pris: 299 kr

Verkar ju väldigt prisvärt för en cykeldator och pulsklocka i ett! Om den inte funkar bra brukar de inte vara så kinkiga på reklamationer.
Dock får man ju inte de där flashiga datoröverföringsfunktionerna...
Det kanske är någon som provat den?

Såg en pulsklocka på Rusta senast. Typ 300 kr eller liknande.

Fast det är väldigt få som verkligen behöver en pulsklocka. Jag skulle snarare rekommendera en cytkeldator. Varför behöver du veta hur många % av maxpuls du cyklat, och hur länge du legat i ett visst pulsintervall?

Lägg pengarna på en "lagom" cykeldator och köp ett par nya cykelbyxor eller liknande i stället. Det ger mer för pengarna.

Med det sagt så kan jag säga att jag skall köpa ny cykeldator då min nyss gått sönder. HåkanC, jag håller dig skyldig för att jag kommer spendera mer pengar än jag behöver. Den där TR100 bara måste jag ha. Vart får man tag på den? Vill ha...

/Mattias

Lonewolf: Att läsa det du skriver får en verkligen att inse hur j-lva tacksam man skall vara över att ha hälsan i behåll. GRYMT imponerande att du trots dina förutsättningar ägnar dig åt en sådan konditionskrävande idrott/hobby som cykling. All min respekt!!!

Rippa skrev:
Lonewolf: Att läsa det du skriver får en verkligen att inse hur j-lva tacksam man skall vara över att ha hälsan i behåll. GRYMT imponerande att du trots dina förutsättningar ägnar dig åt en sådan konditionskrävande idrott/hobby som cykling. All min respekt!!!

Tackar för det, faktum är att jag alltid har gått mina egna vägar och gjort det jag vill, och inte det läkarna har sagt att jag klarar av, enligt dem skulle jag aldrig kunna få ett riktigt jobb trots det har jag jobbat drygt 15 år i butik med lagertjänst=betald styrketräning och bra kondis. Enda sport jag skulle ägna mig åt var schack, men det tyckte inte jag och skaffade en crosshoj och drog ut på skoj, och min inställning har inte ändrats trots att jag fyllt 40 (tecken på omogen eller?), fast visst får jag rätta mig efter förutsättningarna, så ibland tvingas jag ge upp och det smärtar, nämde jag att jag är envisare än synden själv??

Har 2 deviser som jag lever efter:
Allting går utom nyfödda barn.
Ingenting är omöjligt, du måste bara bestämma dig och hitta sättet det skall göras på.

Det blir nog en cykeldator av lite bättre modell, känns som jag får mest nytta av den vilken det blir återstår att se.

Bosse som tackar för alla goda råd

Tillbaka
Topp