Pulsklocka - Funktioner på Polar FT60

Lisis

Medlem
Hej!
Jag skall köpa en ny pulsklocka, jag har en gammal trotjänare Polar S610 i, den där med rödknapp och 5-7 år på nacken.

Jag är nöjd med de funktioner som finns på den, men den börjar bli sliten.

Skall nu köpa en ny klocka och vill ha följande funktioner:

- Jag vill kunna föra över filen till datorn så att man se pulsen plottad under träningspasset. Jag har testat en Sunto T3 och är inte nöjd med den, den visar ju bara max och nipuls samt lite varaktighet på olika nivåer. Så vill jag inte ha, vill få pulsen plottad som en graf.
Hur vet man om klockan har denna funktion? Fattar inte hur man skall kunna hitta om klockan/programvaran kan visa detta?

-sedan skall den kunna mäta max, min och snittpuls kunna köra intervaller med den, pulsbaserade, tid mm

Tredje kravet är att den skall vara enkel att använda. Mycket viktigt!!!! gillar inte sunto tex, men polar som jag haft tidiagre är ju enkel att använda.

Funderar på en Polar FT60. Men är tveksam till om funktionen med att plotta pulsen finns, någon som vet?

http://www.polarpuls.com/sv/produkter/forbattra_konditionen/fitness/FT60

/Lisa

Polar CS400 kan fixa grafer, Ville la upp grafer i nån Lida Loop tråd tidigare i veckan och han har använt sig utav den..

Mer av det du frågar vet jag inte då jag inte äger en själv.. Är dock också sugen så jag följer din tråd.

Jag gissar att Lisis ska ha den till mer än bara cykling, så CS400 är knappast optimal. Tyvärr har jag ingen aning om vad FT60 klarar.

Hej,

Tror du kan glömma FT60 med tanke på dina krav framförallt pga pulsgrafkravet men jag tror även det låter som att du skulle få mer ut ur lite mer löp-/multisportorienterade klockor än just polars FT-serie.

När det gäller Polar tror jag du måste upp i segmentet som kallas "maximera prestationsförmågan" på deras hemsida (se din egen länk). Förmodligen en fördel för dig då du jobbat med Polar förut.

Gällande Suunto måste du upp i T6-modellen. Har själv Suunto och håller inte riktigt med dig gällande komplicerade menyssytem. Det är lite som att byta mobiltelefon, har man väl vant sig så funkar det prima enkelt.

Har ej alla prisdetaljer men jag tror att ovan två inriktningar springer väg en hel del penningmässigt. Då finns det några andra prisvärda kandidater i:

Garmin Fr60. Mycket klocka för pengarna. För under 2000 får du graffunktionalitet och löparpod (sk foot-pod). Därtill finns den i lite mindre hyggligt snygg dammodell. Nackdel är att armbandet ej förefaller vara väldigt slitstarkt och därtill är integrerat med hela klockan. Min sambo fick precis tillbaka en ny klocka efter reklamation av armbandet på sin Fr60.

Garmin FR305. Storsäljande GPS-klocka med alla tänkbara löpfunktionaliteter, graffunktionalitet etc. Går även den på ca 2000 kr och är en ytterst kompetent träningskomis, åtminstone så länge man inte prompt måste ha klockan till vardags. Modellen är större och batteritiden ca 10 timmar, OK för träning kanske men mindre praktiskt i övrigt.

Det var lite tips från huvudet. Därtill kan jag rekommendera senaste numret av Runners World som har korttestat ett 10-tal klockor.

mvh
Christian

Ok tack för infon. Anledningen till att jag kollat på Polars lite billigare/enklare varianter är att de är mindre & smidigare. Nästan alla bättre pulsklockor är väldigt stor speciellt om man är tjej tar de upp "hela" nedre underarmen.

Och precis som geologen sa, den skall funka till annat än bara cykling, typ allt utan bollsporter ;)

Verkar inte bättre än att det är Polars "maximera prestation" som gäller. bara att de är i vägen när man paddlar, åker man längdskidor så kommer man ofta år knapparna med handen när man vinklar upp staven mm

Vanlig batteritid är att föreder oxå. att behöva ledda den titt som tätt går bort.

/Lisa

Senast redigerad av en moderator:
hej Lisis !

Kolla under fliken "Dataöverföring" på polarklockorna så skall det stå "Kompatibel med Polar Pro Trainer 5". Alla klockor under "maximera prestationsförmågan" uppfyller inte det kravet.

Jag gillar min FRWD :-)

Angående Garmin FR-60 så har jag bara lovord för den. Mitt bästa köp någonsin, liten och smidig samtidigt tydlig.

Hej igen Lisis,

Förstår precis vad du menar gällande storelk på "bättre" klockor. Har själv inga megahandleder och min sambos är än mindre. När vi väl hittade FR-60:s dammodell så blev det till slut ett lätt val då den estetiskt bäst matchar smalare handleder. En för henne viktig faktor då klockan även skulle fungera som vardagsklocka (således relativt stor nackdel att armbandet slets så fort och så mycket). Evo borde kunna dela med sig av lite erfarenheter "so far" i den frågan.

En av de "estetiska" motkandidaterna var faktiskt en annan polarklocka som jag av någon anledning ej hittar på polars hemsida, Polar F6f (f för female tror jag). Den såväl som den gamla versionen af F6f är faktiskt än mindre än FT-segmentet och, om jag minns rätt, var den lite mer löparorienterad. Men, oavsett fallet så saknar den pulsgraf.

http://sport-tiedje.com/se/polar/polar_f6f_2008.htm

Det verkar som att om man lägger ihop dina önskemål i form av funktionalitet och storlek och därtill lägger en prisaspekt så finns det vad jag minns av vinterns efterforskningar bara en kandidat kvar, närmare bestämt den omtalade FR-60. Dock skulle jag ta mig en rejäl funderare kring huruvida du verkligen behöver just pulsgrafen. Summering av tid i olika pulszoner tror jag nog ger minst lika bra, eller till och med bättre, uppfattning om hur du tränar. Särskilt om du vill analysera hur du stor del av dina totala träningsmängd du lagt i olika pulssoner. Garmins mjukvara är bra på att analysera varje träningspass men enligt mina ögon inte 100 när det gäller den "totala" träningen.

Pulsklockor är en djungel. Också rätt faschinerande att det skall vara så svårt att hitta en klocka som uppfyller vad som i mina ögon är tämligen enkla önskemål.

Lycka till
/Christian

Man tycker ju inte att det borde vara så svårt att fixa pulsloggning i alla klockor. Om man lagrar data en gång per sekund, och bara lagrar puls, så blir det en byte per sekund (0-255 bör täcka in alla personers pulsintervall). En krets med 1 MB ger då lagring i drygt 290 timmar eller ca 12 dygn, och en meg borde man kunna klämma in i en pytteliten klocka.

Nej jag fattar inte. Varför finns inte denna funktion som standard. Visst man kan få fördelning mellan zoner på enkarle klockor, men jag tycker det är rätt intetsägande. En plottad graf är det man vill ha. hur hårt man kört på ett pass tycker jag faktiskt man skjälv faktiskt kan uppskatta ganska bra, iaf om man kört mycke med pulsklocka. tror jag skulle kunna uppskatta % en gansak bra, men man vi ju sa annat oxå, hur snabbt pulsen går upp/ner variation under passet mm.

Min gamla Polar är ju ca 7 år gamla och har denna funktion. Det känns som att tekniken borde gått framåt såpass att detta med kont.loggande av puls och visning i graf är standard. Tänk tex på mobiler, inte är det så att de har sämre funktioner nu än vad de hade för 6 år sedan. tänk om man fortfarande bara kunde spara 10 sms på telefonen, stenålder.

Det kan ju inte vara tekniken som är så begränsande? Eller så är det väl så, troligt, att de vill att man skall köpa dyra saker och sparar dessa funktioner till de dyrare varianterna. Hur många gryltyokiga och villiga att betala lite extra finns det inte bara här på happy?

/Lisa

Ahh den gillar jag :)
den har alltså loggande puls med graffunktionen?

Då är frågan, funkar programvaran på MAC?

Och 8 h batteritid, du vet jag kan vara rätt långsam...måste helt enkelt bli snabbare.

Tack för alla tips!

Om det är någon mer som undrar så är programvaran kompatibel med MAC.

Fick detta svar av Garmin:

Forerunner 110 är kompatibel med din Mac om din dator kör OS X 10.4 eller senare, d.v.s. alla relativt nytillverkade Apple-datorer.

Om du har en pulssensor till klockan kan du logga din puls och se den i en graf, exempelvis på http://connect.garmin.com som är vår "onlineversion" av Garmin Training Center.

En pulssensor följer inte med till alla modeller av klockan, men den kan också köpas separat. Du kan fråga din återförsäljare om det följer med en pulssensor i paketet när du köper den, då det varierar vilket paket våra olika återförsäljare har i lager.

/Lisa

Den kommer nog hålla betydligt längre om du slår av GPS:en och bara använder den som pulsklocka.

Nu kommer en resume:
Det blev en Garmin, men inte FR 110, den gick bort pga batteritiden. Jag har köpt en FR 60 som Steffo tipsade om. Den har ingen gps funktion och finns som tjejvariant (dvs lite mindre).

Nu har jag kört första passet och den funkar kanon. Den är enkel att använda och har funktionen att plotta pulsen. Jag använder Garmin Connect, deras webbaserade programvara och den verkar schysst. Klockan kan även kompletteras med en pod till cykel/löpsko om man vill ha kadens/längd.

funkar ihop med mac.

o helt ok pris 1300 kr ex ev pod.

/lisa

Lisis:
Det du hade med i kravspecen, att kunna köra intervaller, klarar den det med?
Intervaller i tid, inte puls, menar jag.

Edit: dum i huvvet. Jag kan ju också googla och läsa... Svaret verkar vara "ja"!

Tillbaka
Topp