Tja!
Vet inte om jag bidrar med nåt vettigt egentligen, men jag har en Suunto Ambit som jag gillar himla mycket. Den har gps, höjdmätare, kompass och en massa olika "sportlägen" så man kan välja vad och hur olika saker loggas. Och så går det att koppla till en massa trådlösa sensorer (pulsband, kadenspod och sånt). Lätt att använda och bra batteritid (vilket är skitviktigt om man ska härja lite längre tid med gps på).
Vad det gäller programvara och sånt så kopplar man in klockan i datorn med sladden som hänger med. Då laddas klockan samtidigt som data läses ut och gps-satellitbanor uppdateras. För att komma åt alla data från passet kan man sen kolla på klockan i loggboken såklart, eller så loggar man in på suuntos hemsida där dina pass finns lagrade. Sen kan du fippla med genomförda pass eller göra träningsplanering eller ställa in klockans olika saker eller ladda ner olika "appar" till klockan anpassade till olika träningspass. Finns hur mycket som helst man kan ändra för att kunna se rätt saker medan du tränar (på klockan alltså). www.movescount.com heter själva träningssidan. Jag tror man kan skaffa ett login där utan att ha en klocka, så kan man ju kolla in sidan.
Just kopplingen mot deras sida är både styrka och svaghet. Bra för att du kommer åt allt från ett ställe. Dåligt för att du måste ha internet för att fippla med passen i datorn och så.
Vad det gäller företaget som gör prylarna måste jag säga att jag verkligen har fått positiva vibbar. Trots att klockan är nåt år numera, dyker det upp uppdateringar till klockans firmware då och då. Nån ny funktion här och nån bättre gps-algoritm där. Och du behöver bara klicka ja på frågan om klockan ska uppdateras så fixar den det själv. Det gillar jag.
När en skruv lossnade från armbandet efter ett års slitande mailade jag deras support och tyckte det var lite konstigt att det ska ramla delar ur en "nästan ny" klocka. Efter 5 dar hade jag en ny skruv OCH en skruvmejsel på posten. Bra service!
Sen vad det gäller appar/träningssites osv för att glutta på iphone/android har jag ingen aning om. Det har liksom inte varit nåt intresse åt det hållet. Men iofs borde ju telefonens webbläsare duga för att se sidan.
Sen finns det säkert mycket fränare/bättre/nyare klockor numera. Ambiten har tydligen fått nån modernare variant också.
Bla bla bla...jag är nöjd med grunkan iaf. :)