Pulsklockor och energiförbrukning

• Trådstartare Trådstartare dl
  • Start datum Start datum

dl

Ny medlem
Nån som vet hur pulsklockor gör för att räkna fram hur mkt energi man gjort av med under ett träningspass? Jag köpte en billig pulsklocka på Rusta för under 300:- som jag ofta använder när jag cyklar. Man matar in ålder, kön och vikt och efter passet visar klockan medelpuls och en (kalkylerad) energiförbrukning.
Då uppstår några intressanta frågor:
1. Gör en 80-kg:s "vältränad idrottsman" av med samma energi som en 80-kg:s "chipsätande soffliggare" om man har en medelpuls på 150 bpm i 60 minuter?
2. Hur pass väl stämmer den modell som dessa klockor använder mot verklig energiförbrukning?
3. Måste man montera en "riktig effektmätaere" på cykeln för att få tillförlitliga värden?
För övrigt fungerar pulskolockan förträffligt och har likvärdiga funktioner med de billigare Polarmodellerna.

1: nej. varierande i oändlighet.
2: hyffsat bra.
3: menar du wattmätare?

klockan i sig är kalibrerad efter utförda exakta mätningar, motsvarande puls borde ge motsvarande värde, så är tankegången. så bör klockan vara kalibrerad. men, det finns andra (polar?) som har lite mer avancerade formler,..

dl Skrev:
-------------------------------------------------------
> 1. Gör en 80-kg:s "vältränad idrottsman" av med
> samma energi som en 80-kg:s "chipsätande
> soffliggare" om man har en medelpuls på 150 bpm i
> 60 minuter?
> 2. Hur pass väl stämmer den modell som dessa
> klockor använder mot verklig energiförbrukning?
> 3. Måste man montera en "riktig effektmätaere" på
> cykeln för att få tillförlitliga värden?
> För övrigt fungerar pulskolockan förträffligt och
> har likvärdiga funktioner med de billigare
> Polarmodellerna.

För att få ett mer exakt värde på energiförbrukning krävs även uppgift om min och maxpuls samt syreupptagningsförmåga. Åldern har egentligen ingen betydelse, men jag gissar att din klocka använder ålder för att uppskatta maxpulsen.
En effektmätare, på cykeln, har ingen betydelse med avseende energiförbrukning.

Den enda helt exakta metoden är att mäta temperaturförändringar. Energiomsättningen orsakar värmeutveckling.

/* EDIT, lite otydlig i slutet kanske ;-) */

Senast redigerad av en moderator:
eller rörelseenergi, vilket är fördelaktigt när man cyklar.

åldern, spelar den ingen roll?, är dte inte så att påvisbara skillnader i basal omsättning kan relateras till åldersskillnader?

Den eminenta pulsklockan från Rusta har faktiskt inställningar för min resp max-puls (vilket jag förbisåg...), men det trodde jag främst var för att den har funktionen att ge en typ av larmsignal när jag ligger under minpuls och en annan signal när jag ligger över maxpuls. Så det är möjligt att dessa två parametrar tas med vid beräkningen av kaloriförbrukningen. Men nån uppgift om syreupptagnigsförmåga går inte att mata in.

Fortsätter att cykla trots detta ;-)

jtl, du är tokig? ;-)

En effektmätare är ju det bästa sättet att mäta energförbrukningen undantaget den "spillvärme" som bildas och den kan uppsakattas mycket bra med hjälp av pulsen och framför allt den effekt som kunde mätas. Verkningsgraden i människokroppen under cykling torde vara tämligen stabil (om inte JAG blivit tokig ;-)).

Vad jag vet finns ingen effektmätare för cykelmontage som kan visa kroppens energiförbrukning. De effektmätare som finns i handeln ger bara mer eller mindre tillförlitlig information om hur mycket effekt som går ut i drivlinan. Jag är övertygad om att mängder av min energi går förlorad på grund av brister i teknik, rundtramp och onödiga rörelser.
På en motionscykel i "lab" finns det säkerligen bättre metoder.

Finns en del intressant läsning i Polar's KB i ämnet. En sökning på energyhttp://support.polar.fi ger många träffar. Här är några intressanta artiklar:

Scientific development and evaluation of the Polar OwnCal/OwnCalS feature
Information about Polar OwnCal/OwnCalS calorie counting feature

Tillbaka
Topp