Pulsklockor & pulsarmband

Skippe

Aktiv medlem
Prylnörd som man är... Startar en tråd där man kan tipsa om pulsklockor o pulsarmband (är det vettigt?)
Är själv sugen på en pulsklocka som funkar bra till löpning, men hade även varit trevligt med kadensmätare till cykeln. Posta era tips! Beskriv vad som är bra o dåligt med den, eller bara tips om bra erbjudanden som finns!

När jag väl började kolla så kommer alla pulsarmbanden fram oxå. Är det någon av er som har något? Vilket? Vad är bra o dåligt med det?

610 funkar till både löpning och cykling. Använt den en hel del själv. Nu har jag dock 620 som är en renodlad löparklocka. Den funkar inte ihop med cykelkadens mojängen.

Garmin 620 med pulsband för löpning, och garmin edge 1000 för cykling med kad,fart och pulsband.
Tycker dock det är svårt med armbandsur vid cykling, tappar koncentrationen.

Har inte provat pulsarmband än men det blir väl nästa grej.

Har köpt mina på startfitness och startcycles billigare med rabatter.

Den gamla FR 305:an har ju både armband och snabbfäste till styret samt stöd för kadensgivare. Funkar fortfarande hur bra som helst om inte kartor är ett krav. Billiga att köpa begagnade är de också.

Tjena!

Garmin 910XT har det mesta.. Fenix 2 om man vill ha en klocka som dessutom är snygg.. Så slipper man dessutom fotpods och bägge mäter simtag..

Beställde just en Tomtom Multi med kadensgivare från Netonet. 1990:- för klockan och 499:- för kadens/fartgivare. Den levereras med cykelhållare. Någon som testat?

Skippe skrev:
-------------------------------------------------------
> (är det
> vettigt?)
>

Nej, helt onödigt.
Jag köpte en pulsklocka när jag ändå behövde nytt armbandsur. Funkar bra som just armbandsur, visar tid, datum, belysning, och annat. Pulsträning har jag inte tänkt syssla med, tänkte bara allmänt kolla upp pulsnivåer. Men funkar dåligt, tappar kontakt, inget att lita på, oskönt band att ha på sig, bara testat pulsbandet tre fyra gånger på ett halvår. Har inte gett någonting. Ska väl ge det några försök till, men även om det fungerade galant varje gång, är det inget jag vill ha på mig särskilt ofta.

crescentgubbe skrev:
> Tycker dock det är svårt med armbandsur vid
> cykling, tappar koncentrationen.

Tvärtom för mig. Jätteskönt att kunna fokusera på att cykla istället för att glo på cykeldatorn.

Har rcx5 gps o möjlighet till kadensmätning?
Kollat lite på tomtoms multisport oxå som nämndes i tidigare inlägg. Någon som har provat?

Ett tips är att läsa på respektive hemsida. Ja, Polar RCX5 har (extern gps, stegsensor, kadenssensor, hastighetssensor) nog allt du behöver, dessutom ett riktigt bra format och lång batteritid. Jag har slutat med cykelspecifika mätare numer och kör bara med klockan. Du kan såklart även simma med den.

Jag har en Polar RCX3, med extern GPS och pulsband. Tycker den funkar klockrent. Fördelen med extern GPS tycker jag är att klockan i sig har väldigt lång batteritid. GPS-modulen har ca 20h batteritid, så det är klart tillräckligt med. Sedan finns det hastighetsmätare och kadensmätare även till denna. Jag har ett fäste på styret där klockan sitter perfekt. Den har även två cykelprofiler, så man på ett enkelt sätt kan hålla isär milen om man har två cyklar.

Har en pulsklocka från MIO.

Det bästa med den är att man slipper pulsband, då den mäter direkt i handleden. Funkar dessutom med telefonen, så pulsvärdena registreras direkt i endomondo.

Negativt är att den inte gör så mycket mer än puls och klocka.

Passar mig perfekt, då resten av datat levererar telefonen.

Dessutom vattentät och klarar pulsmätning när man simmar.

:)

Göran

Road_Runner skrev:
> Fenix2 så djäkla bra ?
> Dock så kör jag 800an till cykeln.

Samma här, funderar dock på att lägga in lite av sensorerna och testa köra i skogen med fenixen istället för edgen. Har inget jättebehov att se en massa information när jag cyklar mtb ändå. Möjligen puls ibland, men det kan jag ju ta på klockan då.

Trivs sjukt bra med fenix, har den på armen varje dag. Lite stor kanske, men inte så det stör. Då har jag ändå ganska smala handleder.

Skippe skrev:
> Har rcx5 gps o möjlighet till kadensmätning?
> Kollat lite på tomtoms multisport oxå som
> nämndes i tidigare inlägg. Någon som har
> provat?

japp.

En stor del av poängen med de mer cykelspecifika klockorna är att slippa ha skräp runt handlederna. I skogen är det en sak till att fastna i och på landsväg sabbar det brännan ;)

Den här är bra för alla typer av klockor.

Bilagor

• CP298Z07.jpg
    CP298Z07.jpg
    29.8 KB · Besök: 32
Är själv lite sugen på en Polar V800. Någon som köpt en sådan och kan komma med synpunkter? Jag har läst Dcrainmakers omdömen och tycker att den har en jäkla framtidspotential, även om den inte verkar vara en helt färdig produkt enligt honom.

Alla verkar vara lite förvirrade. Pulsband och pulsarmband är två olika produkter. Pulsband sitter över bröstet, och pulsarmband runt handleden. Tomtom och Adidas har klockor med pulsarmband vilket verkar fungera bra. Sen kan man även köpa separata pulsarmband å para ihop med sin vanliga pulsklocka.

desmo skrev:
> Jag är nyfiken på Tomtoms klocka. Någon som
> använder den och vill ge omdöme?

Jo, jag kör Tom Tom Multisport med pulsband sedan april.
Jag har också beställt en kadenssensor som kommer till veckan. Ska bli intressant!

En trevlig detalj är att den funkar som armbandsur som man kan bära dagligen eftersom den knappt drar någon ström i det läget.

Jag använder Strava & klockan tankar över data dit med automatik när den sättes i dockan.

Det finnes även appar med bluetoth koppling för android & iphone. Själv har jag Windows Phone och denna app saknas ännu så länge till denna.

Frid!

desmo skrev:
> Jag är nyfiken på Tomtoms klocka. Någon som
> använder den och vill ge omdöme?

Jag var på Elgiganten i dag och impulsköpte en Multisport för 1490:-

Första intrycket är positivt. Snygg (för att vara en GPS-klocka...) tunn och lätt. Programvaran (Windows) funkar fint och man kan ställa in automatisk uppladdning till Runkeeper och Strava. Den ska gå att koppla till telefon via BT men tyvärr är inte Android-appen färdig än.
Jag har inte cyklat med den än (har inte köpt cykelsensorerna) men tog en kort löprunda. Vad ska man säga, den gjorde vad den skulle!
Cykelfästet är rätt smart utformat men inte gjort för tjockare styren, känns som man kommer dra av gummibandet förr eller senare..

Senast ändrad:
Weiman: Fast armband är väl lätt och billigt att byta?

Weiman och Miracle: Som jag förstår går det inte (enkelt) att synka mot Funbeat? Att det fungerar mot Strava är ju strålande.

Ingen som vet/provat om Tomtom lirar med Trainerroad?

Polar CS600 med effektmätare och Polar RCX3 TdF-versionen som armbandsur och GPS vid behov.
Båda fungerar klanderfritt och blir uppdaterade av Polar vid behov. Polar har bäst support!

paxel skrev:
> För er som har Fenix2, var har ni köpt klockan?

Outdoorexperten med run pulsbandet.

marr skrev:
> paxel skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > För er som har Fenix2, var har ni köpt
> klockan?
>
> Outdoorexperten med run pulsbandet.

Där köpte jag min med efter att ha tröttnat på att vänta att andra butiker skulle få in den.
Performance bundle.

desmo skrev:
> Weiman: Fast armband är väl lätt och billigt
> att byta?
>
> Weiman och Miracle: Som jag förstår går det
> inte (enkelt) att synka mot Funbeat? Att det
> fungerar mot Strava är ju strålande.
>
> Ingen som vet/provat om Tomtom lirar med
> Trainerroad?

Hej desmo!

Armbandet kostar ca 280 & cykelfästet ca 180 kr som reservdel.

Dessa är de format som erbjuds för närvarande.
Dock kommer det ganska täta uppdateringar så det kanske blir fler framöver. :)
Skarmklipp.JPG

Frid!

Så här ser det ut med TomTom på mitt styre efter dagens tur uppför en gammal slalombacke.
Den stora fyrvägs knappen är väldigt praktisk och manövreras lätt med tummen medans man cyklar. :)

Frid!

Senast ändrad:
copytag skrev:
> 610 funkar till både löpning och cykling.
> Använt den en hel del själv. Nu har jag dock 620
> som är en renodlad löparklocka. Den funkar inte
> ihop med cykelkadens mojängen.

Det har precis släppts en uppdatering till 620 så nu tar den även kadens.

MitchRapp skrev:
> Kör med sunnto ambit 2. Mycket bättre batteritid
> och låser gps snabbt.
>
> http://www.dcrainmaker.com/images/2013/04/P1100241
> _thumb.jpg

Vad använder ni för kadens/fart-sensorer till era klockor?

Jag har en Ambit (dvs äldre modellen) och Suunto tillverkar inte längre sin Bike Pod. Så jag tänker att mha ANT+ kan man ansluta sensorer från tredje part. Tex bör Garmins GCS 10 passa?
Nån som kan bekräfta?

Något annat tips på en bra, liten, lätt och osynlig sensor?

Trådkap: vet någon om Garmin 910 är snabbare att låsa på GPS-signalen än 310? Tycker min 310 kan vara plågsamt slö, får ofta stå still flera minuter innan den slutar leta.

Ni som har Fenix 2, är ni helt nöjda med den eller har ni upplevt mycket buggar? Läser man på Garmins forum så verkar den ha stora problem med noggrannheten på GPSen och att den låser sig helt random. Har ni upplevt detta?

Jag behöver en ny pulsklocka för att ersätta 305:an som är inne på sista andetaget. Velar mellan Fenix 2 och Ambit 2. Båda verkar ha för- och nackdelar. "Tyvärr" kan jag inte vänta på Ambit 3 som kommer till hösten eftersom jag ska fjällvandra om ca 1 månad och vill gärna ha med klockan då så jag kan logga vandringen.

Hur pass snabb är Fenix 2 på att låsa GPS-signalen när den startas? Har en 610:a som är överjävligt långsam på just detta...

Har inte låst sig en endaste gång men drog in ver 3.30 direkt.
Den hittar gpsen på 5-15 sek dom gånger jag har kört den.
Den har ännu inte låst sig för mig.

Har dock bara varit ute på ca 3 pass 2st löp i skog och en sim.

Som sagt har inte haft ett endaste problem ännu (peppar peppar)

Min fenix2 har inte helt visat några buggar än. Varit igång sen dag 1. Låser gps på 5- kanske som mest 30sekunder en gång, det var riktigt skitväder och jag stod mitt i skogen med rejält lövverk över.
Gpsen verkar visa rätt med, aldrig sett några knasiga hopp iallafall på någon logg.

Testat den ganska många timmar med ultratrac när jag varit ute och haft den inställd på var 30e sekund. Då letar den upp satelliterna var 30e sekund och loggar. Visst misslyckas den någon gång när man är i tät skog, men då tar den nästa istället bara. Perfekt om man ska vara ute länge.

Tillbaka
Topp