Pulsmätare ANT+

Pastis

Aktiv medlem
Pulsmätare ANT+
Har haft min Garmin pulsmätare under några år och slitit ut flera pulsband. De bästa pulsbanden har enligt mig varit Polars WearLink+ som fungerat bra tillsammans med Garmins pulsmätare. Har bytt ett flertal batterier i den, men nu har den lagt av helt och jag får inte igång den igen.

Finns det några bättre pulsmätare som är ANT+kompatibla? Tycker batteriefacket och de små skruvarna är till Garmins nackdel.

Pulsmätare ANT+
JA, jag har den "mjuka" garmin pulsmätaren och den har nu totalflippat och ger mig konstant pulsvärden som är minst 20% för höga (hoppas jag). Har läst att detta inte är helt ovanligt... så nu skall en ny införskaffas :-)

Pulsmätare ANT+
Sure, men vilken ska du välja? :)

Tycker min gamla Garmin fungerade hyfsat om man ofta bytte band och gjorde rent dem. Hade under ett par år Garmins mjuka och 2 stycken Polar WearLink+ band. Körde 1-1/2 vecka med samma och bytte sedan band, medan det använda fick följa med in i duschen och blev rent. Garmins band lade av snabbast och fick kastas medan Polars verkar vara rubustare/säkrare.

Pulsmätare ANT+
Men om det är själva bältet som lagt av så borde det vara bättre och billigare att bara byta ut bältet inte ant+ enheten. Det är ju den delen som är närmast kroppen. Själv har jag sällan kalsonger eller underställ mer än ett år heller.
MVH
Magnus

Pulsmätare ANT+
I mitt fall har själva pulsmätaren lagt av och jag måste investera i en ny "plastbit".

Ett "problem" jag har är att jag har några fungerande Polar WearLink+ band här hemma, och det är ju synd att behöva "kasta" dem ifall jag köper mig en ny mätare som har andra mått och inte passar. Men är samtidigt öppen för en annan mätare om den är klart bättre än Garmins...

Pulsmätare ANT+
Jag har sett diskussioner om detta på andra forum och det är tydligen så att Garmins nyare pulssensorer är mycket bättre än de gamla. Jag tror att det funnits tre olika under åren. Den man ska ha är den där själva sensorn sitter fast i bältet mha två små knappar... och där bältet är ett sammanhängande band.

Anyway, jag har en sådan sensor och den har fungerat felfritt i två års tid nu, allt som behövts bytas är batteriet med jämna mellanrum.

Pulsmätare ANT+
jonja skrev:
-------------------------------------------------------
> Vilka använder ANT+ för sina HRMs mer än
> Garmin? Verkar inte som ANT+ slagit an så mkt
> för såna här applikationer?

Nyare smartphones (Android) har ANT+ inbyggt så du kan se din puls direkt i telefonen (och använda tränings-appar som läser din puls). ANT+ är ett öppet protokoll till skillnad från t.ex. Polars stängda. Så nog tror jag att ANT+ har slagit igenom bra nu.

Pulsmätare ANT+
Nja, jag var på jakt efter en androidfån i somras. Som jag förstod det så är det få (om någon) av de nyare modellerna som har ANT+. För några år sedan var det mycket mer.

Om jag förstått det hela rätt så kom BT med 4.0(?) (även kallat något annat tror jag, eller om det fanns något "mellansteg") för att konkurrera med ANT+. Mobiltillverkarna vill helst ha BT för att ha så få enheter som möjligt. Tror BT nu funkar lika bra som ANT+, men ANT+ har fördelen att den kan ha en enhet kopplad till flera mottagare. Jag kan t.ex. ha mitt (ANT+)pulsbälte kopplat både till cykeldatorn och min Sony Active, sen om det ses som en fördel är en annan sak.
Så ANT+ förlorar rätt mycket i "kriget" mot BT iom att mobiltillverkarna föredrar BT, som det verkar.

Pulsmätare ANT+
McOla skrev:
> Suunto verkar annars göra bra grejor, jag har
> inte testat deras band dock.
>
> http://addnature.com/product.aspx?pf_id=SUUNTODUALBELT

Men använder inte Suunto, inkl bandet du länkar till,
den äldre ANT-standarden istf ANT+?

me.I.am skrev:
> Nja, jag var på jakt efter en androidfån i
> somras. Som jag förstod det så är det få (om
> någon) av de nyare modellerna som har ANT+. För
> några år sedan var det mycket mer.

Visst är det så.
Men det håller på att ändra sig, eftersom Samsung i samband med den pågående utrullningen av Android 4.3 har inkluderat stöd för ANT+ i den uppgraderingen.
Åtminstone för Galaxy Note 3 och S4, inkl S4 Mini men inte S4 Active(!) eller S3,
allt enl DC Rainmaker

Förhoppningsvis kommer ANT+-stöd i fler märken och modeller.

/Håkan

Pulsmätare ANT+
Det jag tror motverkar ANT+ i mobilurerna är det är för kostsamt, både i PCB-yta och i pengar, att ha ett separat chip enbart för ANT+-support och därmed måste vara inkluderat i det chip som tillverkaren väljer som wireless connectivity-lösning - tillsammans med BT, WiFi & GPS (och ev FM-radio). Men troligtvis är det svårt att även då motivera en högre kostnad med någon slags differentieringsfaktor mot "fitness"-segenmtet då man redan har BT som standard...

Pulsmätare ANT+
Följande ANT+ pulsmätare finns enligt: http://www.thisisant.com/directory
ALA CS006 Heart Rate Transmitter, ALATECH
ANT Heart Rate Belt T1992, Tacx
ANT+ Pulse Kit / Pulse Z, VDO
ANT+  Digital Softstrap Heart Rat..., Bontrager
BKOOL ANT+ Heart Rate Chest Strap, BKOOL
BODY BIKE Heart Rate Transmitter, BODY BIKE
Cardiosport G2 Heart Rate Transmitter, Cardiosport
Cardiosport TP3 Heart Rate Transmitter, Cardiosport
Chest Strap, Beurer
Coded Heart Rate Strap, CycleOps
Comfort Gear, VDO
Digital 2.4 Heart Rate Sensor, Timex
ERGOHR, Athlosoft
Garmin Heart Rate Monitor, Garmin
Garmin Premium Heart Rate Monitor (Sof..., Garmin
heart 2feel x, o-synce
Heart Rate Sensor, Xplova
Heart Rate Sensor/GH10, Echowell Electronic Co., Ltd.
Heart Rate Sensor/GH20, Echowell Electronic Co., Ltd.
Heartwear ANT+ cardio belt, B’TWIN
Holux ANT+ Heart Rate Monitor, Holux
HR-11 Heart Rate Sensor, CATEYE
HRM-Run, Garmin
HW Digital Coded Belt, Geonaute
iBike ANT+ Heart Rate Strap, iBike
iBike HRMIB Heart Rate Strap, iBike
iBike HRMIG Heart Rate Strap, iBike
miCoach Heart Rate Monitor, Adidas
Mobii Heart Rate Monitor, Mobii
MOTOACTV Heart Rate Monitor Chest Stra..., Motorola
Neuro Heart Rate Strap, Blackburn
NiteRider Heart Rate Monitor, NiteRider
PAPAGO! GoHeart 100 Heart Rate Monitor, PAPAGO!
PowerCal, CycleOps
Sigma R1 ANT+ Heart Rate Transmitter, SIGMA SPORT
Sunlighten Heart Rate Monitor, Sunlighten
Viiiiva, 4iiii Innovations Inc
Wahoo Heart Rate Monitor, Wahoo Fitness
Wahoo Soft Heart Rate Strap, Wahoo Fitness

Pulsmätare ANT+
HåkanC skrev:
> ...
> me.I.am skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nja, jag var på jakt efter en androidfån i
> > somras. Som jag förstod det så är det få
> (om
> > någon) av de nyare modellerna som har ANT+.
> För
> > några år sedan var det mycket mer.
>
> Visst är det så.
> Men det håller på att ändra sig, eftersom
> Samsung i samband med den pågående utrullningen
> av Android 4.3 har inkluderat stöd för ANT+ i
> den uppgraderingen.
> Åtminstone för Galaxy Note 3 och S4, inkl S4
> Mini men inte S4 Active(!) eller S3,
> allt enl DC Rainmaker
>
> Förhoppningsvis kommer ANT+-stöd i fler märken
> och modeller.

Du brukar ju vara påläst, är det en känsla eller fakta? Min känsla är att ANT+ varit större för något/några år sedan, och att trenden (tyvärr) är att det minskar, men det är bara en spontan känsla jag har (det är ingen fånig referens till en annan tråd, seriös fråga).
T.ex. Sony hade fler modeller förr med ANT+, har dom någon nu som fortfarande tillverkas?

Pulsmätare ANT+
me.I.am skrev:
> T.ex. Sony hade fler modeller förr med ANT+, har
> dom någon nu som fortfarande tillverkas?

Ja, t.ex. Z1, S, Acro S, Ion.

Pulsmätare ANT+
Tyckte jag kollade specarna rätt så noga i somras, men tydligen inte tillräckligt. På Sony-supporten kom dom fram till att ingen nuvarande modell hade ANT+(!).

Pulsmätare ANT+
me.I.am skrev:
> Nja, jag var på jakt efter en androidfån i
> somras. Som jag förstod det så är det få (om
> någon) av de nyare modellerna som har ANT+. För
> några år sedan var det mycket mer.
>
> Om jag förstått det hela rätt så kom BT med
> 4.0(?) (även kallat något annat tror jag, eller
> om det fanns något "mellansteg") för att
> konkurrera med ANT+. Mobiltillverkarna vill helst
> ha BT för att ha så få enheter som möjligt.
> Tror BT nu funkar lika bra som ANT+, men ANT+ har
> fördelen att den kan ha en enhet kopplad till
> flera mottagare. Jag kan t.ex. ha mitt
> (ANT+)pulsbälte kopplat både till cykeldatorn
> och min Sony Active, sen om det ses som en fördel
> är en annan sak.
> Så ANT+ förlorar rätt mycket i "kriget" mot BT
> iom att mobiltillverkarna föredrar BT, som det
> verkar.

Samsung Galaxy Note 3, Samsung Galaxy 4 (den nya med Snapdragon 800, inte den med Snapdragon 600), LG G2, Sony nya flaggskepp, HTCs nya flagskepp... dvs alla telefoner som släpps med Snapdragon 800 har inbyggd ANT+.

Fördelen med ANT+ är att den är passiv, dvs du behöver inte slå på något i telfonen för att aktivera ANT+. Till skillnad från Bluetooth då som du måste aktivera och drar batteri.

Pulsmätare ANT+
Nåja, nu ska vi väl inte vara sådana. ANT+ behöver också "slås på", men det finns ingen användarinställning för att förhindra det (utom möjligtvis flygplansläge) som det finns med BT utan det är appen som kontrollerar det - dvs har du en dålig app som glömmer stänga av så... Och med dagens mobiler kan BT vara aktiverat hela tiden utan att dra signifikant mer batteri (precis som för det fungerar för WiFi).

Pulsmätare ANT+
NLC skrev:
> Äh, supporten - vad vet de egentligen ;-) ?

Inte så mycket tror jag. Supporten hävdade med bestämdhet att min precis ANT+ uppkopplade Xperia Ray absolut inte hade ANT+. Det fanns bara på modell X och Y.

Pulsmätare ANT+
cyklariskogen skrev:
> NLC skrev:
> -----------------------------------------------------
> > Äh, supporten - vad vet de egentligen ;-) ?
>
> Inte så mycket tror jag. Supporten hävdade med
> bestämdhet att min precis ANT+ uppkopplade Xperia
> Ray absolut inte hade ANT+. Det fanns bara på
> modell X och Y.

Vilken tur. Hade varit tråkigt om det plötsligt slutat fungera i min med :-)

Pulsmätare ANT+
Jag har ingen koll alls på vilken version av ant suunto använder sig av. Men eftersom ambit s skall kunna ta emot power meter data antog jag att de kördes ANT+ men jag har inte dykt djupare i det.

Pulsmätare ANT+
me.I.am skrev:
> Du brukar ju vara påläst, är det en känsla
> eller fakta?

Fulkinesen svarade bättre än vad jag kunde ha gjort på det:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/2298409/2298716#msg-2298716

men det gjorde mig fundersam, när Fulkinesen skrev:
> alla telefoner som släpps med Snapdragon 800
> har inbyggd ANT+.

Stämmer det?
Eller rättare sagt: är det enbart Snapdragon 800 som har ANT+ stöd?
För om jag har förstått det DC Rainmaker skrev så skall även Samsung S4 mini få ANT+ (med 4.3-uppgraderingen)
och den har Snapdragon 400, åtminstone enl:
http://en.wikipedia.org/wiki/Samsung_Galaxy_S4_Mini

/Håkan

Pulsmätare ANT+
Nu fungerar mitt pulsband igen. Har bytt batteri många gånger utan problem, men denna gång har den varit totaldöd, trots jag provat med olika batterier.

Sökte på Internet och där fick jag ett tips om att "chocka" den genom att vända batteriet åt fel hål och sedan vända det rätt och skruva ihop den. Nu funkar det igen! Vad gjorde man utan Internet?

Tillbaka
Topp