Pulsmätning är kass första delen av rundan

katten

Aktiv medlem
Jag har börjat med pulsmätare när jag tränar för att åtminstone peppa mig att ta i lite mer. Men trots att jag blöter ner bandet så är mätningen alltid kass i början (så var det inte för typ 10år sedan när jag körde pulsträning). Det är en Wahoo Tickr och jag har testat både Wahoo och Garmin resårband.
Svettas jag för lite, är jag för gammal? Är jag torr gubbe ? Något annat trick än att blöta ner?

Skall jag köpa mig lösning i form av en arm-puls-mätare? Köpa kan man ju alltid...

Så här ser typ varje runda ut nuförtiden
1000016307.webp

/A

Jag har börjat med pulsmätare när jag tränar för att åtminstone peppa mig att ta i lite mer. Men trots att jag blöter ner bandet så är mätningen alltid kass i början (så var det inte för typ 10år sedan när jag körde pulsträning). Det är en Wahoo Tickr och jag har testat både Wahoo och Garmin resårband.
Svettas jag för lite, är jag för gammal? Är jag torr gubbe ? Något annat trick än att blöta ner?

Skall jag köpa mig lösning i form av en arm-puls-mätare? Köpa kan man ju alltid...

Visa bilaga 776311

/A
Vad händer om du blöter ner kontaktzonerna och tar på pulsbandet säg en halvtimme innan du trampar iväg?

Ser bara konstigt ut i början. Ser ut som flimmer. Arm-mätning ska om möjligt vara ännu sämre. Antar att du har parat om pulsbanden. Jag kör Polar H10 som ska vara bäst. Det fungerar mycket bra.

Visa bilaga 776311

/A
Sitter bandet på rätt höjd? Är det tillräckligt spänt?
Bröstband skall vara tillförlitligare än armband.
Sägs det.

Sitter bandet på rätt höjd? Är det tillräckligt spänt?
Bröstband skall vara tillförlitligare än armband.
Sägs det.
Det sitter spänt, och som det skall... Jag har sett något om optisk mätare på överarmen, (handledsmätning vill jag inte ha, skönt att slippa klocka när man cyklar)

/A

Ser bara konstigt ut i början. Ser ut som flimmer. Arm-mätning ska om möjligt vara ännu sämre. Antar att du har parat om pulsbanden. Jag kör Polar H10 som ska vara bäst. Det fungerar mycket bra.
Har inte parat om bandet, kanske kall testa det. Hjärtflimmer borde det inte vara tycker jag. Kanske skall testa en Polar-mätare istället.

/A

Jag brukar aldrig blöta hela bandet, bara lite saliv på ”kontaktytorna” genom att slicka på tummen och sedan stryka dit när bandet sitter på plats och sen iväg, har funkat fint för mig med diverse Garmin-band.

Jag kör också bara lite saliv på kontaktytorna och tar på mig bandet minst 10 min innan det är dags att starta mätningen. Men jag har också sett att det fungerar utan att behöva vänta 10 min. Det har fungerat bra med Polar H7 och H10, Wahoo Tickr och Garmin dual. Jag upplever heller inte att jag behöver vara direkt svettig för att det ska fungera. Men jag har alltid sett till att bandet sitter stadigt på plats.

Jag har märkt att mitt pulsband inte ger bra värden om jag är för nyduschad. Oavsett om jag blöter det eller inte innan avfärd behöver jag svettas lite innan det börjar fungera bra, testa att salta det blöta bandet lite? 🤔

Kontaktgel.
Jag hade samma problem, med kontaktgel blev det ok.
Kör nu med optisk på armen (Polar) eller på handleden (Garmin klocka) och tycker att det funkar mycket bättre.

För oss med lite mer testosteron än andra (obs: skämt) kan det hjälpa lite att blöta ner sin håriga bringa samt bandet (kontaktytan) rätt mycket, jag har aldrig problem med mitt Polar H10 förutom att jag behövt byta bandet en gång. För pendling och löpning kör jag dock med Polar OH1+ på överarmen (inget fuktande behövs...), otroligt smidigt/snabbt att hantera, möjligen/sannolikt inte lika exakt mätning dock....

Tre olika enheter: Wahoo Kickr Core (Zwift), Wahoo Bolt v2 samt Garmin epix gen 2 standard edition, alla fungerar bra med mina båda polar enheter.

Senast ändrad:
Min första tanke… har du sett till att köra bandet i tvättmaskin så det är rent?
Bandet sköter väl inte själva kontakten? Bara håller allt på plats? Och sensorn, även om den är vattentät, bör nog inte köras i maskin.

Intressant tråd då jag alltid trott att vatten fick sensorn att balla ur och inte tvärt om. Men då har jag bara kört handled via klockan.

Bandet sköter väl inte själva kontakten? Bara håller allt på plats? Och sensorn, även om den är vattentät, bör nog inte köras i maskin.

Intressant tråd då jag alltid trott att vatten fick sensorn att balla ur och inte tvärt om. Men då har jag bara kört handled via klockan.
P_20250625_120144_1.webp

De här zonerna på insidan är de som känner av det elektriska i kroppen vid varje pulsslag. De brukar behöva vara lite fuktiga för att fungera väl. "Sensorn" (den lilla hårda pucken på utsidan) behandlar signalen, analyserar, och skickar till klocka/cykeldator.

Gamins instruktion på bandet. De rekomenderar att fukta mätzonerna, och handtvätta efter var sjunde användning. Det här bandet har fast sensor så den anses tydligen tillräckligt vattentålig.
P_20250625_120632.webp

Visa bilaga 776372

De här zonerna på insidan är de som känner av det elektriska i kroppen vid varje pulsslag. De brukar behöva vara lite fuktiga för att fungera väl. "Sensorn" (den lilla hårda pucken på utsidan) behandlar signalen, analyserar, och skickar till klocka/cykeldator.

Gamins instruktion på bandet. De rekomenderar att fukta mätzonerna, och handtvätta efter var sjunde användning. Det här bandet har fast sensor så den anses tydligen tillräckligt vattentålig.
Visa bilaga 776374
Tack! Vill förtydliga att mitt inlägg inte var en dryg tillrättavisning utan en genuin undran. Och nu vet jag mer än vad jag gjorde när jag ställde frågan.

Edit: Jag trodde alltså att bandet var som vilket resårband som helst och att sensorn var optisk likt den på deras klockor.

Tack! Vill förtydliga att mitt inlägg inte var en dryg tillrättavisning utan en genuin undran. Och nu vet jag mer än vad jag gjorde när jag ställde frågan.

Edit: Jag trodde alltså att bandet var som vilket resårband som helst och att sensorn var optisk likt den på deras klockor.
Just att pulsbanden runt bröstkorgen mäter elektricitet och inte försöker mäta ljus genom huden ger dem ofta ett övertag i att mäta rätt. Men det är en lång diskussion med subjektiva åsikter om vad som är bäst och sämst i praktiken för individer och tillfällen.

Jag hade liknande problem med Garmins band för några år sedan tills jag kom på att jag hade bandet uppochned. I varje fall den modell som jag har är tydligen känslig för det. Eller om det var att själva HRM-grejen (som är löstagbar) satt uppochned. Kan vara värt att kolla i alla fall. :-)

Jag hade liknande problem med Garmins band för några år sedan tills jag kom på att jag hade bandet uppochned. I varje fall den modell som jag har är tydligen känslig för det. Eller om det var att själva HRM-grejen (som är löstagbar) satt uppochned. Kan vara värt att kolla i alla fall. :-)
Japp, har råkat ut för samma. Tycker också att saliv är bättre än vatten att fukta med.

Kontakterna och kantaktzonerna behöver tvättas för att få bort kroppssalterna från svett.

Bra batteri verkar göra skillnad i min Wahoo Tickr när den bråkar i början på rundor. Jag brukar bara fukta kontaktpaddarna innan jag tar på bandet och sköljer ur bandet någon gång i veckan.

Visa bilaga 776311

/A
Jag har haft liknande problem. Dvs falskt hög puls i början som sedan rättade till sig. I mitt fall berodde det på pulsbandet. Googlade och hittade ett fix som sa vänd på batteriet för att resetta.... Det funkade ett tag gav upp efter att antal reset och köpte ett bälte av annat märke och lägre inteligens. Ev har du ett dyrt bälte med många funktioner som inte fungerar så bra. Om så är fallet så kan det vara bra resetta bältet.

Nej, dina ben kommer inte bli elektriska om du smörjer dem med krämen. Du får hitta andra sätt att få mer fart på benen på din elitpendling.
Elektricitet är intressant, tänkte om man kan uppfinna en manick (fästes lämpligen med elektrodgel på benen för god kontakt) som ger en elchocker när man tappar fokus och watten går under ett värde som man får sätta själv. :unsure:

Man kanske inte borde avslöja sina idéer här, någon kan sno den. Den bör dock vara enkel att slå av och på.

Haft samma problem, ingen respektive superlåg pulsvisning första kvarten på passet, sen börjar den visa rätt.
Byta band löste saken, i det här fallet Polar OH10.

Elektricitet är intressant, tänkte om man kan uppfinna en manick (fästes lämpligen med elektrodgel på benen för god kontakt) som ger en elchocker när man tappar fokus och watten går under ett värde som man får sätta själv. :unsure:

Man kanske inte borde avslöja sina idéer här, någon kan sno den. Den bör dock vara enkel att slå av och på.
Går säkert att göra ett ful-hack i appen till denna…

Tillbaka
Topp