Pulsmätning eller Känsla

konscious

Aktiv medlem
Pulsmätning eller Känsla
Många gånger har jag känt att pulsen inte säger mer om min upplevelse än att jag tolkar det lika bra själv enligt skattning.
RPE eller upplevd ansträngning kan vissa dagar kännas hårt men hanterbart över tröskelpuls medan andra dagar när man är ur form ( nedtränad) känns det som ohanterligt.

Effektmätaren säger egentligen mer om min insats än själva pulsen så jag börjar övergå mot den skattningen när det gäller mätbarhet.

Hur tänker andra kring detta omdiskuterade ämne och är pulsmätningen helt obefogad?

Pulsmätning eller Känsla
puls är ju bra för att hålla reda på om man är frisk eller inte. Personligen kör jag ju mest på känsla, men loggar pulsen, för att i efterhand kunna se så att känsla och verklighet stämmer rätt bra överrene, vilket de oftast gör. Watt säger väll mer, i kombo med puls ännu mer. om man ska gå på siffror

Pulsmätning eller Känsla
Tycker pulsklockan är ett bra hjälpmedel, för känslan "luras" i bland. Sedan behöver man ju inte vara slav under tekniken, för då blir det inte så kul att cykla.

Pulsmätning eller Känsla
Om känslan "luras", vad är för sanning den ljuger om? Och omvänt, är pulsen en större sanningsägare i denna bemärkelse?

Pulsmätning eller Känsla
Poängen är ju att pulsen kan skvallra om hur kroppen mår, just när pulsen jämförs med t ex skattad ansträngning eller effektmätare.

Om pulsen är rejält förhöjd men känslan är bra i kroppen, då kan det vara ett tecken på vätskebrist, t ex. Om pulsen är låg men känslan är att det är supertungt, då är förmodligen energidepåerna i kroppen för låga. Ja, det finns många varianter, och man bör också hålla koll över tid. Vi reagerar olika på olika påverkan. För mig är låg puls och låg pulsökningstakt, tillsammans med god känsla, ett tecken på att jag är utvilad, återhämtad och stark. Andra jag tränat med genom åren tolkar i stället en puls som snabbt går upp vid belastning som tecken på samma sak. Vi är olika! Men du lär dig bara din kropp genom att mäta så många pass du kan, på så många sätt som möjligt.

"Jag kör bara på känsla"-folket känner jag nästan förakt inför. De begriper inte vad de går miste om. Undantaget personer som är så extrema tävlingsmänniskor att de inte klarar att träna normalt för att de blir triggade av siffrorna. Där förstår jag att datalösheten är en medicin för att hålla sjukdomen i schack.

Pulsmätning eller Känsla
Jag kör effekt på korta intervaller, puls+effekt på trösklar och enbart puls på distanspass. Håller lite koll på pulsen så det inte blir för hårt.

Senast ändrad:
Pulsmätning eller Känsla
geologen sa:
Poängen är ju att pulsen kan skvallra om hur kroppen mår, just när pulsen jämförs med t ex skattad ansträngning eller effektmätare.

Om pulsen är rejält förhöjd men känslan är bra i kroppen, då kan det vara ett tecken på vätskebrist, t ex. Om pulsen är låg men känslan är att det är supertungt, då är förmodligen energidepåerna i kroppen för låga. Ja, det finns många varianter, och man bör också hålla koll över tid. Vi reagerar olika på olika påverkan. För mig är låg puls och låg pulsökningstakt, tillsammans med god känsla, ett tecken på att jag är utvilad, återhämtad och stark. Andra jag tränat med genom åren tolkar i stället en puls som snabbt går upp vid belastning som tecken på samma sak. Vi är olika! Men du lär dig bara din kropp genom att mäta så många pass du kan, på så många sätt som möjligt.

"Jag kör bara på känsla"-folket känner jag nästan förakt inför. De begriper inte vad de går miste om. Undantaget personer som är så extrema tävlingsmänniskor att de inte klarar att träna normalt för att de blir triggade av siffrorna. Där förstår jag att datalösheten är en medicin för att hålla sjukdomen i schack.

Tror inte Emil Lindgren blir triggad av siffror. Ändå väljer han att för det mesta (förutom efter sjukdom) träna utan. Men så har han 25 år under bältet och x antal år som proffs. Så vad har du förakt för honom för? För att han klarar något du inte klarar, säger inget om att du använder pulsklocka. Men att säga att man föraktar någon för att de inte är lika är bara dumt. Speciellt när det andra uppenbarligen funkar det med. Vi är alla olika.

Senast ändrad:
Pulsmätning eller Känsla
geologen sa:
Förklara gärna vad jag går miste om som är relevant för mig och min cykling mer än att jag slipper lägga tid på att analysera en massa data och pengar på att skaffa utrustning för att samla in den.

Pulsmätning eller Känsla
För att jag anser att man gör sig en otjänst om man inte använder alla rimliga verktyg. Det kan ju vara att Emil inte förstår sig på siffror, men då bör en tränare göra det åt honom, för en tränare lär han väl ha. Ekonomin lär inte vara ett problem heller. I dag är puls- och effektmätare väldigt billiga.

Pulsmätning eller Känsla
GoranS sa:
geologen sa:
Förklara gärna vad jag går miste om som är relevant för mig och min cykling mer än att jag slipper lägga tid på att analysera en massa data och pengar på att skaffa utrustning för att samla in den.

Nu pratar jag förstås om folk som tränar för att bli bättre och vill göra det på ett snabbt, effektivt och smidigt sätt som möjligt. Har man inga såna ambitioner kvittar det så klart!

Pulsmätning eller Känsla
geologen sa:
GoranS sa:
geologen sa:

Nu pratar jag förstås om folk som tränar för att bli bättre och vill göra det på ett snabbt, effektivt och smidigt sätt som möjligt. Har man inga såna ambitioner kvittar det så klart!
Ah, skönt. Då slipper jag kränka dig då.

Pulsmätning eller Känsla
geologen sa:
För att jag anser att man gör sig en otjänst om man inte använder alla rimliga verktyg. Det kan ju vara att Emil inte förstår sig på siffror, men då bör en tränare göra det åt honom, för en tränare lär han väl ha. Ekonomin lär inte vara ett problem heller. I dag är puls- och effektmätare väldigt billiga.

Hahah jag hoppas du vet vem Emil är ?

Säger som sagt inte att det är fel stt du går på dina siffror. Men bara dumt att snacka skit om andra där de kör med annat som uppenbarligen funkar för dem. Som i Emils fall, näst intill obesegrad i Sverige de senaste två åren (visst har han förlorar, med de är rätt lätt räknade)

Senast ändrad:
Pulsmätning eller Känsla
Det blev kanske ett litet missförstånd här. De jag föraktar, typ, är de som har attityden att det går lika bra, eller bättre, utan att mäta. Ofta med töntiga argument som att "det gick bra förr". Tja, de hade inget val förr eftersom det inte fanns mätutrustning då. Men vi kommer aldrig få veta hur mycket snabbare de hade blivit lika bra, eller hur mycket bättre de hade kunnat bli som bäst, OM de hade haft bra mätutrustning. Om man I DAG avstår, trots att man har höga ambitioner, utifrån ett snobberiperspektiv, ja då förtjänar man mitt förakt.

Men att enbart mäta är meningslöst. Det är analysen, som möjliggörs av mätningen, som är det viktiga.

Pulsmätning eller Känsla
Jensen sa:
geologen sa:

Nån MTB-kille, har jag för mig.

Pulsmätning eller Känsla
geologen sa:
Andra jag tränat med genom åren tolkar i stället en puls som snabbt går upp vid belastning som tecken på samma sak.
Upp snabbt vid belastning och snabbt ner vid återhämtningseffekt trodde jag var tecken på "bra form".
Men så är jag ju inte i gänget så jag borde hålla käft :-)

Pulsmätning eller Känsla
geologen sa:
Jensen sa:
geologen sa:

Googla lite så kanske du skulle tänka dig för innan du startar fläkten och kastar in skit i den ?

Pulsmätning eller Känsla
geologen sa:
Det blev kanske ett litet missförstånd här. De jag föraktar, typ, är de som har attityden att det går lika bra, eller bättre, utan att mäta. Ofta med töntiga argument som att "det gick bra förr". Tja, de hade inget val förr eftersom det inte fanns mätutrustning då. Men vi kommer aldrig få veta hur mycket snabbare de hade blivit lika bra, eller hur mycket bättre de hade kunnat bli som bäst, OM de hade haft bra mätutrustning. Om man I DAG avstår, trots att man har höga ambitioner, utifrån ett snobberiperspektiv, ja då förtjänar man mitt förakt.

Men att enbart mäta är meningslöst. Det är analysen, som möjliggörs av mätningen, som är det viktiga.

Vad menar du med förr? Min första polar tror jag att jag fick 1998. Och då hade de ju funnits ett tag.

Pulsmätning eller Känsla
Jensen sa:
geologen sa:
Jensen sa:
geologen sa:

Googla lite så kanske du skulle tänka dig för innan du startar fläkten och kastar in skit i den ?

Du är medveten om att bra prestationer inte automatiskt betyder att man är bra på hur träning funkar, va?
De som är i den absoluta eliten har bra gener, och hade blivit nästan lika bra hur de än hade tränat. Även rätt korkade personer (nu menar jag inte alls att Emil skulle vara det - jag har aldrig träffat honom och vet nästan inget om honom) kan nå väldigt långt inom idrott, just för att de är födda med en fantastisk genuppsättning.

Pulsmätning eller Känsla
Jensen sa:
geologen sa:

Vad menar du med förr? Min första polar tror jag att jag fick 1998. Och då hade de ju funnits ett tag.

Många som kör med såna argument är gubbar som tyckte att cyklingen inte varit bra sen 1965, typ...

Pulsmätning eller Känsla
geologen sa:
Jensen sa:
geologen sa:
Jensen sa:
geologen sa:

Du är medveten om att bra prestationer inte automatiskt betyder att man är bra på hur träning funkar, va?
De som är i den absoluta eliten har bra gener, och hade blivit nästan lika bra hur de än hade tränat. Även rätt korkade personer (nu menar jag inte alls att Emil skulle vara det - jag har aldrig träffat honom och vet nästan inget om honom) kan nå väldigt långt inom idrott, just för att de är födda med en fantastisk genuppsättning.

Jag låter det vara där, om du vill fortsätta att tro att en kille som varit topp 15 i världen och fortfarande plöjer över 1000 mil (mestadels mtb) per år, varit i stort sett obesegrad i Sverige och själva säger att han är resultat av hård träning snarare än talang, inte vet hur man tränar, ja då får du tro det.

Hade inte sagt något om du inte skrivit stycket om förakt och inte påstått att de inde vet vad de gör, villet är en grov generalisering, lite som att säga att alla som går bara på puls vet eller inte vet vad de gör. På gränsen till aragant

Som jag skrev tidigare. Både puls och känsla funkar. Dessto mer erfaren man är (som kan komma med pulsmätning), dessto mer känsla brukar man få för vart man ligger. Kör själv med puls som sagt, men mest för att validera efter att jag låg rätt. Stirrar jag på pulsen för mycket, tappar jag fokus från cyklingen. Om vi inte pratar långpass, lite so. Lingon skriver.

https://www.cyclingplus.se/artiklar/intervju-emil-lindgren/ Berättar han lite om det. Han kör ju dock en del med watt för analys efter.

Senast ändrad:
Pulsmätning eller Känsla
förakt var verkligen ett för starkt ord i sammanhanget. men man kan ju tycka synd om folk som missar något man själv gillar.

när jag kört med pulsräknare har det bara bekräftat det jag redan känner. så numer kör jag nästan alltid utan. men det kan vara bra som varningsklocka när man t ex håller på att bli förkyld.

sen träffar man ute på tur på bekanta som verkligen kör all-in i nummerträningen. verkar de lyckliga?

skulle inte tro det. snarare jagade.

Pulsmätning eller Känsla
kais01 sa:
förakt var verkligen ett för starkt ord i sammanhanget. men man kan ju tycka synd om folk som missar något man själv gillar.

när jag kört med pulsräknare har det bara bekräftat det jag redan känner. så numer kör jag nästan alltid utan. men det kan vara bra som varningsklocka när man t ex håller på att bli förkyld.

sen träffar man ute på tur på bekanta som verkligen kör all-in i nummerträningen. verkar de lyckliga?

Svårare att analysera en tävling efteråt för att lära sig något - på hur känslan varit. För mig ljuger känslan väldigt mycket under tävling och intervaller, jag har klar nytta av vissa siffror live med.

Pulsmätning eller Känsla
Raggamuffin sa:
kais01 sa:

Svårare att analysera en tävling efteråt för att lära sig något - på hur känslan varit. För mig ljuger känslan väldigt mycket under tävling och intervaller, jag har klar nytta av vissa siffror live med.

För mig är det tvärt om. Eller jag har den ju på, för att kolla efter. Skulle jag kolla på klockan under tävling skulle jag alla gånger köra långsammare

Pulsmätning eller Känsla
Jensen sa:
Raggamuffin sa:
kais01 sa:

För mig är det tvärt om. Eller jag har den ju på, för att kolla efter. Skulle jag kolla på klockan under tävling skulle jag alla gånger köra långsammare

Håller med.
Pulsen säger inget om mjöksyranivåerna men däremot känslan.
Det är nog väldigt individuellt, elitfolket har en hög nyttjande grad och pressar sig över tröskeln >95% maxpuls medan en vanlig motionär kanske 80-85%.
Känslan är densamma oavsett när man passerar tröskeln och benen blir sura och fortsatt muskelaktivitet blir svår samt att återhämtningen tar tid.
Effektmätaren å andra sidan säger mera än pulsen men det ....

Pulsmätning eller Känsla
HåkanC sa:
konscious sa:
Hur vet du det?
Dvs har du mätt dina mjöksyranivåer under samma förhållanden som du har mätt din puls?
Hur då i så fall?

/Håkan

Har du förmåga att tolka en artikel med statistiskt signifikant?
Läs nedanstående artikel (kan lägga fram flera om du inte fattar).
https://www.researchgate.net/public...tory_Running_Test_vs_Field_Roller_Skiing_Test

Kan du förklara varför La-nivåerna är olika på samma individer vid samma puls?
Kan du beskriva när Laktat bildas och varför pulsen inte hänger med i samma utsträckning?

Jag har mätt mina Laktat nivåer vid 3 tillfällen, kan ta det i PM om du vill ha tips!

Pulsmätning eller Känsla
konscious sa:
Jag har mätt mina Laktat nivåer vid 3 tillfällen, kan ta det i PM om du vill ha tips!
Tack för ditt svar
Det ska då tolkas som att du aldrig har mätt dina mjöksyranivåer under verkliga förhållanden, dvs tävling, eller träning utomhus, dvs de samma förhållanden som du har mätt din puls vid.
Och att du bara gissar när du skriver
konscious sa:
Tack för förtydligandet.

konscious sa:
https://www.researchgate.net/public...tory_Running_Test_vs_Field_Roller_Skiing_Test

Kan du beskriva när Laktat bildas och varför pulsen inte hänger med i samma utsträckning?
Vad har detta bla, bla , bla med mina frågor ovan att göra?

/Håkan

Pulsmätning eller Känsla
HåkanC sa:
konscious sa:
Tack för ditt svar
Det ska då tolkas som att du aldrig har mätt dina mjöksyranivåer under verkliga förhållanden, dvs tävling, eller träning utomhus, dvs de samma förhållanden som du har mätt din puls vid.
Och att du bara gissar när du skriver
konscious sa:
Tack för förtydligandet.

Varsågod !
konscious sa:

Vad har detta bla, bla , bla med mina frågor ovan att göra?
/Håkan

Tack HåkanC!

Bra då vet jag, att du inte fattar grundläggande fundamentala fysiologiska principer!
Du fattar inte bättre helt enkelt, det kan man acceptera men du verkar ha svårt för det.
Om du vill ha tips så står mitt erbjudande kvar varför initierade tränare/forskare mäter under jämförbara former.
Men vi kan ta det i PM form när du läst på lite mer, vilket jag inte tro kommer ske.

Gott Nytt Cykel År!

Pulsmätning eller Känsla
konscious sa:
HåkanC sa:
konscious sa:
Hur vet du det?
Dvs har du mätt dina mjöksyranivåer under samma förhållanden som du har mätt din puls?
Hur då i så fall?

/Håkan

Det där var ju visserligen en studie gjord på löpning vs rullskidor. Det skulle kunna vara möjligt att samma trend går att hitta när man jämför testcykel och mtb? Vet du om det finns några såna?

I skogen skulle jag nog ändå lita mer på pulsen än en effektmätare när det gäller intensitet. Jag har dock inga belägg för att varken det ena eller andra skulle korrelera bättre mot laktatet

Pulsmätning eller Känsla
Clark sa:
konscious sa:
HåkanC sa:
konscious sa:
Hur vet du det?
Hur då i så fall?

/Håkan

Det där var ju visserligen en studie gjord på löpning vs rullskidor. Det skulle kunna vara möjligt att samma trend går att hitta när man jämför testcykel och mtb? Vet du om det finns några såna?

I skogen skulle jag nog ändå lita mer på pulsen än en effektmätare när det gäller intensitet. Jag har dock inga belägg för att varken det ena eller andra skulle korrelera bättre mot laktatet

Ingen i Eliten delar med sig av sina värden.
Vet bara att inom XCO når dom högsta blodlaktatkoncentrationen på ca 8 –10 mMol under första varvet för att sedan sjunka till 4 –6 mMol vid målgång enl (Impellizzeri 2002 och Stapelfeldt 2004). På 2h ligger som i snitt runt 90% av HR max. Trots "vila" och liten effekt ligger pulsen kvar på samma nivåer.

Som ett konstant intervallpass i 2h

Skrmavbild2018-12-26kl.23.06.09.png

Pulsmätning eller Känsla
Laktnivåer är som allt annat individuellt. Vissa individer kan köra på med 6 mmol i en timme, medan andra inte kan komma över 2 trots full gas. Hörde tex på nån podd att långjoggaren Jonas Buud inte kommit upp i 2 mmol trots full utmattning vid ett ramptest.
Att mjölksyratröskeln ligger vid 4 stämmer lika dåligt som att maxpuls är 220 minus ålder.

Pulsmätning eller Känsla
konscious sa:
Clark sa:
konscious sa:
HåkanC sa:
konscious sa:
Hur vet du det?
Hur då i så fall?

/Håkan

Ingen i Eliten delar med sig av sina värden.
Vet bara att inom XCO når dom högsta blodlaktatkoncentrationen på ca 8 –10 mMol under första varvet för att sedan sjunka till 4 –6 mMol vid målgång enl (Impellizzeri 2002 och Stapelfeldt 2004). På 2h ligger som i snitt runt 90% av HR max. Trots "vila" och liten effekt ligger pulsen kvar på samma nivåer.

Som ett konstant intervallpass i 2h

De där studierna kommer jag faktiskt ihåg. Impellizzeri (2002) mätte enbart puls under tävling. Tröskelpuls och relationen puls-VO2 mättes på labb. Stapelfeldt (2004) använde puls och effekt. Finns även en liknande av Macdermid (2012) om jag minns rätt.

Var har du hittat dina värden för laktat? Detta skulle ju kunna styrka att puls och laktat ändå följs åt, då båda ligger konstant "högt" medan effekten varierar kraftigt. Det utesluter visserligen inte att "känslan" också stämmer. Var kommer figuren ifrån? Det är svårt att se vad den faktiskt visar.

Jag hittade en studie av Smekal et al (2015) där de faktiskt mätte cyklister både i labb och i fält. Fälttesterna utfördes med puls, effekt, VO2 och laktat. De verkar mest kollat på vilka faktorer som kan kopplas till prestation, men det finns mycket data.

(SMEKAL, G. et al. Physiological Demands of Simulated Off-Road Cycling Competition. Journal of Sports Science & Medicine, [s. l.], v. 14, n. 4, p. 799–810, 2015. )

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp