Pulsträning??

Oskar V

Ny medlem
Pulsträning??
Hallå Happyiter!

Är det någon därute som kan det här med puls?
Vilken puls är den optimala för konditionsträning, fettförbränning m.m.
Jag vet att det är individuellt men om man kan ange en procent av maxpuls - hur räknar man ut maxpuls förrästen??

Pulsträning??
Jag köpte en pocketbok som var bra som introduktionsläsning, den heter Pulsträning av Gunilla Porsman och finns för 42 kronor på Ad-Libris. Jag tycker den ger en bra utgångspunkt då den dessutom har lite förslag på upplägg av träningspass.

/Urban

Pulsträning??
Är nog väldigt inviduellt! Jag har riktigt hög puls. Snittar kanske 180-190 när vi kör långpass (löpning) 2 timmar. Medans andra ligger på 130.

Pulsträning??
Köp en ät och sovklocka oxå så slipper ni snart tänka själva längre...:)

Dagens pulsdatorattack levererad direkt till din dator via Ville:)

Pulsträning??
En förutsättning för pulsträning är att du vet ditt pulsspann, d.v.s spannet mellan din vilopuls och maxpuls. Vilopulsen mäter du lättast direkt på morgonen innan du reser dig ur sängen. För en exakt maxpuls behöver du genomföra ett maxpulstest på gym , eller åtminstone kuta som en skrämd kanin uppför en lång backe och sedan kolla vad du får för puls. För ett något mindre exakt värde, men ett dugligt värde, så tar du 220 och drar ifrån din ålder (i mitt fall 220-40=180). Spannet maxpuls-vilopuls är det spann du sedan räknar på.
Om vi som exempel tittar på en person med vilopuls 40 och maxpuls 180 så blir lämpliga värden som följer:
För fettförbränning är det optimala intervallet 60-70% av maxpulsen. Det är inom detta spann som förhållandet mellan totalt förbrukad mängd energi och hur mycket av denna energi som tas från fett är som mest idealisk. Pulsspannet för vår testperson är 140 slag. Nedre gräns blir då (0,6 x 140) + 40 = 124. Övre gräns blir (0,7 x 140) + 40 =138.
För vanlig konditionsträning är lämpligt intervall 70-80% av maxpuls.
För intensiv träning, t.ex. intervallträning, är lämpligt intervall 80-90%.
Jag hoppas att detta svar har hjälpt dig.

Pulsträning??
ted_b:
jag tycker, att om man ska snacka maxpuls att man inte ta ska tala om några beräkningar, det enda sättet att få ett svar är att göra ett maxpulstest. sedan om man gör det på egen hand eller i anläggning får man själv avgöra vad som anses nödvändigt.

för mig är det missvisande med 15-25slag beroende på vilket sett jag väljer att räkna ut min "maxpuls" på.

Pulsträning??
Nä, jag vet att det inte stämmer så jättebra, men om man nu ska använda en formel för att beräkna en maxpuls som stämmer hyfsat för ganska många så kan man räkna så.

Pulsträning??
Som glad motionär fungerar det hyfsat att använda någon lämplig formel
men ifall du tränar för idrottande på någon nivå så är det bättre att
gå och testa sig.

Maxpuls är väldigt individuell och varierar dessutom över säsongen och
är dessutom grenspecifik.

Pulsträning??
Varför använda en generell formel när du vill ha ett individuellt värde?
Mät!!!
Är det lathet, eller att det gör lite ont att pressa sig till maxpuls, som gör att rekomenderade formler (som alltid ger fel värde på individen) dyker upp i den här typen av frågeställningar.
Det finns bara ett sätt att få reda på sin maxpuls, mät!!! Allt annat är humbug.
Maxpulsen är oerhört individuell, ett exempel för att visa på hur mycket fel det kan slå visar exemplet här nedan, värdena är inte mina egna men från en person jag känner väl:

Ålder: 62 år

Beräkning enligt metod 1: 220-62=158 slag/minut

Beräkning enligt metod 2: 210-62/2=179 slag/minut

Verklig uppmätt maxpuls: 207 slag/minut

Skulle han utifrån beräknade värden träna pulsbaserat skulle inte träningen ge mycket...

Maxpulsen är dock ganska ointressant ur träningshänseende, syratröskeln är betydligt viktigare att ha koll på.

Roger

Pulsträning??
Min maxpuls varierar över året mellan 185 å 195 när jag testar själv. Och som roger säger så är syratröskel bra att styra på. Så jobbigt att se att man går på rött så mycket under mörkercyklingarna bara.

Pulsträning??
Som någon skrev tidigare så är maxpulsen grenspecifik, jag kommer upp i knappt tio slag mer när jag springer än när jag cyklar.
Antar att jag då ska utgå från den grenspecifika maxpulsen när jag räknar ut pulsintervall för en viss gren.

Tillbaka
Topp