Pumpa däcket!?

Djen

Ny medlem
Pumpa däcket!?
Alltså...just nu är jag ganska frustrerad.... Bilen gick sönder igår, så jag beslutade mig käckt för att cykla till jobbet imorse. Steg upp 05:30, klämde in mig i sju lager kläder och gick ut för att hämta cykeln i förrådet. Tänkte att det nog är bäst att pumpa lite... Istället lyckades jag släppa ur all luft ur däcket och efter 40 minuter hade jag inte lyckats få in ens lite luft i däcket och gav upp - då på mindre bra humör.

Jag tittade på filmer på Youtube och gör exakt som de säger, förutom att jag då råkade släppa ut allt. Det sades dock att man ska "akta så den lilla pinnen inte blir sned", jag tror faktiskt den är lite sned. Hur man nu aktar den när man ska pumpa vet jag inte riktigt, tyckte nog att jag var ganska försiktig, men kanske inte tillräckligt

En prestasventil har jag. Såhär gjorde jag: Tog bort gummit, skruvade på den lilla metallpluppen, satte på pumpen, en ny fotpump och lyfte den lilla pluggen på toppen av den försökte pumpa. Använde först det lilla hålet på pumpen, men när det inte gick provade jag även det stora, och det gick inte heller. Pumphuvudet (?) flög av när jag försökte pumpa, så jag antar att den lilla ventilen inte ville ta in någon luft av någon anledning.

Har jag gjort något supertydligt fel?

Pumpa däcket!?
Hej

Det händer emellanåt att jag får ta av pumpmunstycket för att sedan sätta fast det igen då det liksom tog stopp att fylla på lyft.
Ibland så ger jag pumphuvudet en liten vickning så tryckutjämnas trycket och det är lätt och smidigt att fylla på luft.
Fungerar bätrre med TopJoes pumpen än med Rose oumpen.

Och det är det smala/lilla munstycket som skall användas, den stora är sannolikt för "bilventiler".

Ge det ett nytt försök igen ikväll

Pumpa däcket!?
Ibland kärvar ventilen, då brukar det hjälpa att trycka in sprötet, släppa och trycka in ett par ggr. Kräver att den runda muttern är fullt utskruvad (för bästa effekt).

Man märker direkt på pumpens motstånd om luften går in eller inte, likaså på manometerns uppförande om sådan finns.

Senast ändrad:
Pumpa däcket!?
Haha, 40 min. Vilken sketch. Sorry, men stress, svett och frustration är underhållning. :-)
Troligtvis är det som beskrivs här ovan, att käglan på något vis satt sig i motvärn och inte släppt in luften. Pilla på den lite innan du sätter på munstycket, så det känns att den rör sig fritt, liksom. Vissa ventiler är jävligare än andra. Öva på den andra däcket tills du får upp känslan.
Du kommer att klara det!

Senast ändrad:
Pumpa däcket!?
Hade samma bekymmer med min fotpump ibland ibörjan, tills jag kom på att jag inte tryckte ner munstycket tillräckligt över ventilen innan jag vek ner handtaget för att täta munstycket. Antar att klämringen i pumpen håller fast mot både slangventil och "tätningskolv" i ventilen i så fall, för minsta övertryck i pumpen öppnar ju normalt sett .Det krävs ju inga jättekrafter om man petar på tätningskolven för att få ut lite luft ur slangen.

Ber om ursäkt för taskigt ordförråd, ingen aning vad saker heter egentligen men det kanske går att förstå ändå hoppas jag

Pumpa däcket!?
Vissa pumpar är jävligare än andra också. Men är det en pump man använder ofta tycker jag det brukar ge sig efter ett tag när man lärt sig rätt trick för sin egen pump.

Pumpa däcket!?
Ska prova era tips och får ge det ett nytt försök ikväll. Att den där lilla pinnen ser lite sned ut, är det någon fara?

Jag har denna pumpen, eller en snarlik: https://www.google.se/search?q=blå+...h=932#imgrc=WWlM2kvOF5ZI6M:&spf=1510133752620

Att det skulle vara så svårt att pumpa ett jäkla däck....Hur som helst har jag lärt mig att jag ska pumpa eventuella däck kvällen innan, i max ett lager kläder, ha mycket tid och vara på gott humör, samt ha en reservplan.

Pumpa däcket!?
Haha. :-)
Sned pinne är ingen fara, bara det fungerar och inte fastnar i pumpen. Den kan gå att räta ut den,och den kan gå av när du försöker räta ut den...
Kör själv med en sned pinne på en cykel. Den går väl av någon gång, då byter jag slang. När du gjort det några gånger byter slang på under 10 minuter utan stress. (Tills du stöter på en däckfälgkombination från helvetet. Men det är en annan svettig historia.)

Pumpa däcket!?
Pumpa däcket!?
Stumpy sa:
SuperApe sa:
Stumpy sa:
SuperApe sa:
Kör själv med en sned pinne på en cykel. Den går väl av någon gång, då byter jag slang.
Känns onödigt att byta slang bara för att pinnen i ventilkäglan gått av. Snabbare, enklare och billigare (gratis) att bara byta käglan.
Om man har sådan utbytar ventiltopp ventil på sin slang, ja.
Klart man har. Varför skulle man inte ha det?

För att det finns ventiler där den inte går att byta.

Pumpa däcket!?
Uppdatering:
Jag fixade det!!!!!! Sen råkade jag släppa ut luften igen...och pumpade igen! ?Skruvade lite på pluppen, pluppade den lite hit och dit och sen bara gick det!!

Pumpa däcket!?
Djen sa:
Uppdatering:
Jag fixade det!!!!!! Sen råkade jag släppa ut luften igen...och pumpade igen! ?Skruvade lite på pluppen, pluppade den lite hit och dit och sen bara gick det!!

Ja! Gör om det tusen ggr. Sen kan du också ladda upp en instruktionsvideo på youtube.

Tillbaka
Topp