Pungkulor och bröstvårtor

• Trådstartare Trådstartare Hep
  • Start datum Start datum
Hep skrev:
-------------------------------------------------------
> Massor med intressanta tankar. Jag öppnade visst
> en dörr här.
Bra gjort! Det behövdes!

>
> Vika paketet uppåt är inte riktigt min grej. Det
> ska kännas som en vänlig men bestämd kvinnohand
> som kupas runt paketet. Så som det blir med ett
> par välsittande korta bommulskalsonger. Men
> eftersom det är känslan av kvinnohand som är
> det viktiga och inte materialet så borde det
> kanske gå att lösa.

Tror du ska undvika bomull ändå. Prövade för att se om uppsugning av svett skulle vara bättre, men de blev genomblöta och fortsatte vara det.
Härligt att cykla med wettex..
>
> Men jag är inte blyg. De som säger att allt
> funkar med rätt storlek får gärna komma över.
> Vi kan jämföra och kanske ta bilder till tråden
> också. Inga prooblem för mig. På min första
> praktikdag när jag pluggade medicin fick jag raka
> pungen på en snubbe som skulle akutopereras för
> kroniskt stånd, så jag har inga spärrar kvar...

Ajaj vad jävligt han måste haft det. Mår han bättre?

Pebben skrev:
> ratatosk skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Pebben skrev:
> >
>
> > -----
> > > rickards skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Jag måste ha en sten-röv, cyklar alltid
> med
> > > > bomullskallingar utan problem. Inte ens
> efter
> > > > CykelVasan va det några bekymmer med skav.
> > >
> > > Ja då är vi två. Jag har provat både och
> > och
> > > inte känner jag någon större skillnad. Så
> i
> > > år körde jag VR med kallingar på. Dessutom
> > utan
> > > att stanna en enda gång. 30 mil i ett svep
> och
> > > inget skav ed. Men det är väl som det
> mesta.
> > En
> > > fråga om träning.
> >
> > eller förutsättningar.
> > Långa pass varma dagar leds min ryggsvett ner
> > mellan skinkorna, där saltet raspar upp fint.
> > Hur tränar jag bort det?
> > (I brist på träning så gör jag som
> > touringgubben, smörjer med fet kräm. Och tar
> > badpauser om det passar.)
>
>
> Du tränar så jäkla mycket så att du blir så
> vältränad att du aldrig mer svettas. Se där,
> problemet löst.

Tyvärr fungerar det tvärtom. Ju mer ma tränar ju mer svettas man, eftersom kroppen lär sig att bygga ut avkylninganläggningen.

Hep skrev:
> Massor med intressanta tankar. Jag öppnade visst
> en dörr här.
>

Håller med, bästa tråden på länge!
Förslagen på lösning är härligt kreativa, speciellt gillade jag förslaget om att kila in oxpungen i delningen på sadeln. Då tänker man outside the box liksom!

Sen är ju svaret uppenbart, det måste varit mitt framför dig!

> en snubbe som skulle akutopereras för
> kroniskt stånd, så jag har inga spärrar kvar...
Du skulle ju frågat honom! Trampa runt vättern med ståfralla eller knöla sig från sälen till mora i givakt måste ju vara mysigt! Vad hade han för brallstrategi för att fixa det?!? Hockey susp?

Sen bara en kommentar/fråga
Geologen: har DU bara två bar bibs? Eller missförstod jag? Trodde du cyklade jämt. Jag skulle aldrig klara mig på två par mellan tvättiderna!

En generell kommentar till TS: jag tycker det är skillnad på finbrallor och lidlprylar liksom. Ex assos spänner och är obekväma i när man står och går, typ trycker upp juvelerna i buken. Men de är designade för cykling och i sadeln när man kör då faller allt på plats och funkar perfekt. Medan "fulgrejer" kan kännas bra att prova men sen gör ett dåligt jobb i sadeln.
Sen är det skillnad, passformen mellan tex Castelli och assos är olika vad avser tryck mot paketet och fodring i det området. Är du tunn i kroppen leta efter nåt sånt, typ italienskt eller så.
Men som alla andra säger; kallingar under-nej. Vid långtur och värme förstärk med rumpsalva, ex assos rövfett. Insmord med det är det skönt både under och efter träning/tävling.

fredrikw skrev:
> Bara på happy kan något så enkelt bli så
> svårt.

app app app, vi har inte kommit till hur man ska få i sig tillräckligt med energi än

fredrikw skrev:
> Bara på happy kan något så enkelt bli så
> svårt.

Bara på Happy kommer det upp till diskussion.

Rattnalle skrev:

> Hängslen gör hela skillnaden. De ser till att
> hålla kvar brallorna ordentligt uppe och inte
> nedkasade precis under där skav är möjligt.
> Dessutom funkar ju inte stoppningen som det är
> tänkt om byxorna inte sitter helt uppdragna.
> Kanske bidragande orsak till att du hade såna
> problem att hitta sadel?

Var också skeptisk till bib shorts ganska länge, när man provar i butik så känns de inget vidare, men när man kommer upp på sadeln och greppar styret så faller poletterna ner efter nåra mil. Svårt att vara utan faktiskt, när man värmt upp till dem. Vanliga icke-bib shorts kan helt enkelt aldrig sitta lika bra snyggt och skrynkelfritt som ett par välpassande bibs. Dock sämre att kissa med, i fall det behovet ngn gång skulle uppstå.

Hep: Hur lång och smal är du? Jag är 184 lång men drar S i Santini, Mavic och Rapha som alla är rätt små i storlekarna. Visst, hängslena känns lite korta första gången men det är nog mest en vanesak. De är ju grymt elastiska så dålig hållning får jag då inte. Sen gillar jag att de verkigen hålls uppe också :)

jonja skrev:
> Rattnalle skrev:
>
> > Hängslen gör hela skillnaden. De ser till att
> > hålla kvar brallorna ordentligt uppe och inte
> > nedkasade precis under där skav är möjligt.
> > Dessutom funkar ju inte stoppningen som det är
> > tänkt om byxorna inte sitter helt uppdragna.
> > Kanske bidragande orsak till att du hade såna
> > problem att hitta sadel?
>
> Var också skeptisk till bib shorts ganska länge,
> när man provar i butik så känns de inget
> vidare, men när man kommer upp på sadeln och
> greppar styret så faller poletterna ner efter
> nåra mil. Svårt att vara utan faktiskt, när man
> värmt upp till dem. Vanliga icke-bib shorts kan
> helt enkelt aldrig sitta lika bra snyggt och
> skrynkelfritt som ett par välpassande bibs. Dock
> sämre att kissa med, i fall det behovet ngn gång
> skulle uppstå.

Kissa är inga problem tycker jag. Sen att man ser ut som ett miffo är väl en annan sak. Tarmrörelser däremot :P

Ja peristaltik är förstås ännu mer delikat, men för bib-rookien kan kissandet vara nog så knepigt, om man tex befinner sig bland halvproffs som gör ett tajmat kisstopp och sen omedelbart sätter sig upp och drar iväg igen efter 45 sek.

Assos nya high-end bibs har en punghållare som de skämtsamt döpt till KuKu Penthouse. Priset har de trissat upp rejält också, dyraste varianten går för $519 USD/£309 GBP...

http://www.bikeradar.com/road/news/article/the-worlds-most-expensive-bib-short-assos-new-s7-38367/
http://triathlon.competitor.com/201...9-cycling-short-why-assos-costs-so-much_83890

1378752936314-1055q90ursaud-670-70.jpg

Senast ändrad:
gragge skrev:
> Sen bara en kommentar/fråga
> Geologen: har DU bara två bar bibs? Eller
> missförstod jag? Trodde du cyklade jämt. Jag
> skulle aldrig klara mig på två par mellan
> tvättiderna!

Jag har bara två, ja. Men jag använder dessutom tempodräkten rätt ofta, så med den blir det på sätt och vis tre. Dessutom har jag två "hängslelösa" byxor, även om de sällan används nu, mest för att de är utslitna och lite trasiga.
Jag har tvättmaskin i lägenheten.

Själv letar jag vidare efter bra kalsonger. Jag söker som sagt efter de som ger mig känslan av en lagom vänlig, bestämd kvinnohand som håller i paketet och samtidigt är av ett bra material som inte har bommuls usla egenskaper. Testat ett par olika "sportkalsonger" och kastat båda två, då ingen av dem tillförde något.

Lite inne på att testa Frigos variant. Inte den gamla som kom för några år sedan i bommul, utan den nya som är i något hightechsupermaterial. Helst skulle jag vilja köpa i butik för att kunna hitta rätt storlek, men har hittills bara sett på nätet.

Så jag har inte tömt varken ämnet eller burken än... Om jag tar mig upp till dalaskogarna - ska vi testsmörja varandras då?

Rattnalle skrev:
> Hep: Hur lång och smal är du? Jag är 184 lång
> men drar S i Santini, Mavic och Rapha som alla är
> rätt små i storlekarna. Visst, hängslena känns
> lite korta första gången men det är nog mest en
> vanesak. De är ju grymt elastiska så dålig
> hållning får jag då inte. Sen gillar jag att de
> verkigen hålls uppe också :)

Bumpar min fråga ovan.

Hep skrev:
> Själv letar jag vidare efter bra kalsonger. Jag
> söker som sagt efter de som ger mig känslan av
> en lagom vänlig, bestämd kvinnohand som håller
> i paketet och samtidigt är av ett bra material
> som inte har bommuls usla egenskaper. Testat ett
> par olika "sportkalsonger" och kastat båda två,
> då ingen av dem tillförde något.
>

Det här är det du behöver för att hålla paketet på plats:

http://en.wikipedia.org/wiki/Jockstrap

Lösningen borde vara en tandemcykel. Med tillhörande välvilligt inställd kvinna som kan tänka sig att luta sig fram och hålla ditt paket på plats.

Pungen har jag då aldrig haft problem med vid cykling, vare sig med cykelbyxor eller kalsonger. Skulle något ligga lite konstigt tror jag jag bökar till det med sadeln, eventuellt med lite hjälp från handen.

Men är jag verkligen ensam om att få ollonet bortdomnat ibland, hur jag än lägger saker tillrätta...? Trodde det skulle komma upp i den här tråden snabbt. Det händer oftare med kalsingar, men ibland med cykelbyxor också. Väldigt obehagligt.

Naugas skrev:
> Pungen har jag då aldrig haft problem med vid
> cykling, vare sig med cykelbyxor eller kalsonger.
> Skulle något ligga lite konstigt tror jag jag
> bökar till det med sadeln, eventuellt med lite
> hjälp från handen.
>
> Men är jag verkligen ensam om att få ollonet
> bortdomnat ibland, hur jag än lägger saker
> tillrätta...? Trodde det skulle komma upp i den
> här tråden snabbt. Det händer oftare med
> kalsingar, men ibland med cykelbyxor också.
> Väldigt obehagligt.

Ibland har hela dolmen domnat för mig. Blev bättre när sadeln riktades i våg men inte helt utan återfall. Mer stoppning är nog bra. Nerver under pungern kläms väl antar jag.

Naugas skrev:
>
> Men är jag verkligen ensam om att få ollonet
> bortdomnat ibland, hur jag än lägger saker
> tillrätta...? Trodde det skulle komma upp i den
> här tråden snabbt. Det händer oftare med
> kalsingar, men ibland med cykelbyxor också.
> Väldigt obehagligt.

Har fått för mig det problemet mer orsakas av vibrationer än skav/kläm. Efter vissa långturer har jag upplevt samma sak, men oftast kommer känselns tillbaka inom några timmar upp till någon dag - lite beroende på hur långt man cyklat och hur ojämnt underlaget varit.

Rattnalle skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > Hep: Hur lång och smal är du? Jag är 184
> lång
> > men drar S i Santini, Mavic och Rapha som alla
> är
> > rätt små i storlekarna. Visst, hängslena
> känns
> > lite korta första gången men det är nog mest
> en
> > vanesak. De är ju grymt elastiska så dålig
> > hållning får jag då inte. Sen gillar jag att
> de
> > verkigen hålls uppe också :)
>
> Bumpar min fråga ovan.

190/82, men jag tror inte det hjälper till så mycket att veta det. Som jag skrev tidigare hade jag för ett tag sedan i princip fri tillgång till justa cykelkläder och testade diverse modeller och storlekar. Problemet är att alla cykelbyxor jag sett har ett blöjstöd som inte greppar. Bildgoogla på formeln z=x2−y2 så ser du den sadelformade yta jag menar att de är skapta som.

Skönt förresten att min dator inte tyckte bildggogla var ett ord, men blöjstöd hade den inga problem med.

jonja skrev:
> Dock sämre att kissa med, i fall det behovet ngn gång
> skulle uppstå.

Det är väl därför det finns en blöja i brallorna?

Hep skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > Rattnalle skrev:
> >
>
> > -----
> > > Hep: Hur lång och smal är du? Jag är 184
> > lång
> > > men drar S i Santini, Mavic och Rapha som
> alla
> > är
> > > rätt små i storlekarna. Visst, hängslena
> > känns
> > > lite korta första gången men det är nog
> mest
> > en
> > > vanesak. De är ju grymt elastiska så dålig
> > > hållning får jag då inte. Sen gillar jag
> att
> > de
> > > verkigen hålls uppe också :)
> >
> > Bumpar min fråga ovan.
>
> 190/82, men jag tror inte det hjälper till så
> mycket att veta det. Som jag skrev tidigare hade
> jag för ett tag sedan i princip fri tillgång
> till justa cykelkläder och testade diverse
> modeller och storlekar. Problemet är att alla
> cykelbyxor jag sett har ett blöjstöd som inte
> greppar. Bildgoogla på formeln z=x2−y2 så ser
> du den sadelformade yta jag menar att de är
> skapta som.
>
> Skönt förresten att min dator inte tyckte
> bildggogla var ett ord, men blöjstöd hade den
> inga problem med.

Du menar att stoppningen är för "stel" och inte formas efter dig utan hamnar för långt ned? Jag upplever lite det på mina icke-bib-cykelbyxor. Viss tendens på cykelkalsongerna jag har på MTBn också men de är tunnare så märks inte lika mycket.
Mavicbyxorna däremot har en väldigt tunn stoppning utom precis över sittbenen så den formas väldigt bra efter skrevet tycker jag.

Ifall någon fortfarande ligger vaken på nätterna och undrar hur jag har det innanför kläderna, är det väl bäst att jag berättar hur det gått.

Jotack, jag har det bra. Jag hittade till slut byxor med stoppning och hängslen som sitter hur bra som helst. Paketet ligger liksom efterfrågat som i en vänlig men bestämd kvinnas kupade hand när jag cyklar.

Bröstvårtorna är också glada. Lösningen var en tunn tajt tröja innanför bibsen som hindrar hängslen och andra plagg från att BSM-straffa mina ömma vårtor.

Ni hade alltså rätt och jag fel.

Nu när det är utrett är det väl bara en sak kvar. Cyklar Makten fortfarande runt med byxorna ut-och-in, eller har han testat klart och hittat det som är bäst?

Ifall någon fortfarande ligger vaken på nätterna och undrar hur jag har det innanför kläderna, är det väl bäst att jag berättar hur det gått.

Jotack, jag har det bra. Jag hittade till slut byxor med stoppning och hängslen som sitter hur bra som helst. Paketet ligger liksom efterfrågat som i en vänlig men bestämd kvinnas kupade hand när jag cyklar.

Bröstvårtorna är också glada. Lösningen var en tunn tajt tröja innanför bibsen som hindrar hängslen och andra plagg från att BSM-straffa mina ömma vårtor.

Ni hade alltså rätt och jag fel.

Nu när det är utrett är det väl bara en sak kvar. Cyklar Makten fortfarande runt med byxorna ut-och-in, eller har han testat klart och hittat det som är bäst?

Bra rapport och skönt att du inte förhastade dig.

Mumsig rubrik va? Men det är ingen lockrubrik för att få er att läsa om något helt annat, utan det är faktiskt precis det som står i rubriken som det handlar om. Och ja, jag har rätt mycket tid över tills mitt flyg går...

Först pungkulorna.
Jag har fått lära mig att man inte ska ha kalsonger under cykelbyxorna. Om är för funktionens skull så lyssnar jag. Om det bara är för respekt för sporten så skiter jag i det. Men jag har ett dilemma. Om jag ändå har kalsonger (vanliga korta av bomull är det enda jag äger) under är det bekvämt, men om jag kör längre än 3-4 timmar börjar det bli irriterat. Aldrig drabbats av sår och riktig smärta, men känner att det skulle komma om jag lägger på någon timme till.

Jag har testat utan kallingar under. Ingen antydan till skav, men det är förbannat obekvämt. Jag har testat flera olika modeller och storlekar, men det är samma sak. Om det beror på att min anatomi är bisarr, att jag blivit hängig med åren eller vad det är vet jag inte. Men skönt är det inte. Det blir liksom ingen ordning på paketet när ingen eller inget håller det på plats. Om det bara är en känsla eller en verklig risk vet jag inte heller, men det känns som att jag när som helst sätter mig på pungen.

Så vad för erfarenheter av fungerande lösning med kalsonger under bibsen finns det? Är det en fråga om kalsongtyp, material eller mer avsaknad av någon geggprodukt?

Så bröstvårtorna då.
Ett par gånger har jag fått ont efter en längre tur. Oftast är det inga som helst problem, men några gånger känns det som jag varit på fel klubb kvällen innan. Är det fel tröja, för lite tejp, borde jag kleta in mig i något eller vad?

Ibland ska man läsa hela tråden...

Kul du hittat rätt! För bröstvårtorna finns även en dundersalva som jag blev rekommenderad på ett apotek av en cyklande i personalen. Det finns salvor som både mjukgör är anticeptiska och är apdyra i friluftsbutiker. På apotek kallas de amnings salva och hjälper mot vårtskav. Nu så får jag det aldrig vid cykling men ibland vid löpning. Men en sån tyb är bra att ha om det blir irriterat på lite olika ställen.
Annars är avklippta jeans en bra start för att härda röven. När man kan köra 2-3 timmar i jeans så får man inte skav i något ;)

Tillbaka
Topp