Punka igen! Däckval till Hybriden?

Smedhammar

Medlem
Tjena, träningcyklar landsväg på min Merida Speeder 400, fullkomligt älskar min cykel! Den passar mig enormt bra för mina behov och förutsättningar. Men punkteringar börjar göra mig tokig! Original satt där Maxxis Detonator 700x32c, har varit nöjd med dem fart och komfortmässigt men däcksidorna är ömtåliga! Köpte Specialized 700x32c hos handlare, de skulle vara så jävla bra.. Men de var de inte alls. Sprickbildning i sidorna bara efter några månader vilket jag tror har gnagt sönder slang. Nu vill jag gå ner till 700x25c för jag tror jag blir mindre exponerad för vassa sten med smalare däck, jag behöver trycka i 8bar bak och 7,5 fram för jag är själv fullvuxen ? vill inte ha något brummande så "all-season" däck går bort. Kan "Vittoria Rubino Pro 700x25c" vara något att satsa på? Ska jag gå för latexslang tycker ni?
Tack på förhand //Krille

Även för en tjockis så är det det för högt tryck med 7-8 bar på 32mm däck, därför spricker sidorna. 5-5,5 bar max ska räcka för någon på 125 kilo.

smalare däck betyder högre däcktryck och högre risk att vassa objekt tränger igenom däcket. om det bara träffar.

7 bar på 32mm är högt. kör själv runt 4 bar på 73 kg, och rullar om de flesta.

om du inte skall pendla eller köra rando hela natten är latex trevligt, särskilt förlåter de lägre tryck rullmässigt. därigenom lägre punkarisk.

Även för en tjockis så är det det för högt tryck med 7-8 bar på 32mm däck, därför spricker sidorna. 5-5,5 bar max ska räcka för någon på 125 kilo.
Så jävla fet är jag ju inte.. ? men jag väger 100kg. När jag köpte cykeln så pratade vi speciellt om däcktryck, det var enligt handlare inga problem att gå för 8bar på Detonator 32. Tror tom de står max 8,3 bar på däcket, det är väl 120 psi cirkus.

Bilagor

• IMG_20190922_183421761_HDR.jpg
    IMG_20190922_183421761_HDR.jpg
    858.1 KB · Besök: 190
När jag köpte cykeln så pratade vi speciellt om däcktryck, det var enligt handlare inga problem att gå för 8bar på Detonator 32. Tror tom de står max 8,3 bar på däcket, det är väl 120 psi cirkus.

Det är klart att han säger att det är inga problem, han vill ju sälja nya däck och laga punkteringar till dig emellanåt. Runt 4,5 bar ungefär blir bra till dina 100 kg.

8 bar är galet högt på 32or. Det är för högt för 25or till och med. Ner med trycket lite och det kommer att hålla längre.

Jag kör btw under 4,3 bak och 4,1 fram på mina 33or på pendlaren och de däcken håller jättebra. Iofs är jag lite lättare än du, men har tung cykel och cyklar på riktigt usla vägar.

Jag kör 4 bar på mina Schwalbe Road Cruiser 32 mm på min hybrid. Jag väger 89 kg 190 cm så jag är inte så långt viktmässigt från dig.

Har för mig maxtryck på mina däck är 5.5 bar (du får kolla vad det står skrivet på ditt däck) och jag vill inte ligga för nära den siffran.

Det är jag som minns fel!
Det är 700x28c som tål lite mer, sorry guys.
Vi bryter där. Tack för alla svar
IMG_20200413_162134885.jpg
.. tack även för de otrevliga svaren som berättar att jag är fet, blåst och lagar mina punkteringar hos cykelhandlaren.
Man lär sig något av det också!

Ta inte åt dig. Tror att det var lite med glimten i ögat. ?

Det tror jag också. Det är ju en happysanning att cyklister är lätt överviktiga vita högskoleutbildade män. Och hör man isch till den gruppen är man en majoritet och därmed är man inte ett offer och antas tåla lite gliringar.

Inget fel btw att fixa cykeln hos lbs! Några av forumets absolut mesta långcyklare gör det och då kan det inte vara fel.

Jag blev trött på pumpandet och ovissheten på trycket, så jag köpte en fotpump med tryckmätare. På däcket stod det 5.5 bar så av bara farten pumpade jag upp våra tre cyklar till 5 bar. Oj vad det rullade fint men det blev ju lite stötigt.

På kvällen sa dottern att det lät som en duns utifrån. Mycket riktigt, när jag kollade runt i förrådet hade en av slangarna exploderat.

Snabbt släppte jag ut lite luft från alla däcken.

Och som tur var hade jag extra slangar så det var bara att byta.

maxtryck är inte samma som lämpligt tryck.

däck med tjockt mönsterdjup och glest sajpade som på ts' bild härovan tenderar att rulla trögt. mycket gummi som ska deformeras. speciellt bromsar det om det tjocka gummit sitter i skuldran på däcket, och särskilt illa om det går långt ner på sidan.

det blir frestande att höja trycket. men det rullar inte så mycket bättre för det. börjar det durra mot asfalten går det till slut trögare igen, så varje däck har ett idealtryck rullmässigt.

har i vissa fall tagit vinkelslipen, och tagit bort en del av det onödiga gummit på skuldran. och ja, det rullar bättre:)

om Krille här vill ha bättre rull och mindre punktering är mitt råd att köpa följsammare däck med kevlar punkteringsskydd eller liknande tunn lättrullande produkt, inte en tjockt skumgummilager på insidan som på vissa däck. och med större diameter, t ex 32 mm som tråden handlade om från början.

på bicyclerollingresistance.com kan man få hjälp slippa de värsta hockeypuckarna.

du är välkommen till happy Krille:) snart är det vi som lär av dig! och när du blir lättare av allt cyklande kan du sänka däcktrycket och ytterligare minska punkarisken.

Tillbaka
Topp