Punka, igen...

grolsch

Ny medlem
Punka, igen...
Senaste veckorna har jag lagat punkteringar lika ofta som jag bytt kalsoner (två st. endast idag). Däcken, Michelin Speedium2 (23or) börjar bli lite slitsna och har lite revor och hål, värst är ju bakdäcket efter att man dragit nån panik-skid på grus. Det börjar alltså bli dags att köpa nya däck. Slangarna är Continentals race light.

Nu till min fråga: Vilka däck och slangar är bäst när det gäller punka-skydd? Måste jag ställa in fixien för vintern trots att det inte ens är snö på backen? Väta och vasst grus hjälper ju till att ställa till det, för att inte tala om allt glas som alla jävla studenter krossar på helgerna. Om jag känner det här forumet rätt så finns det säkerligen något super-knep, typ fylla slangarna med fogskum, linda hundra varv eltejp istället för däck etc etc...

Visst blir det svårt att undvika problemet helt, men dom där irriterande små glasbitarna som penetrerar däcken vore sköna att slippa.

Punka, igen...
Känns igen det där...

5 punkteringar hittills i år på landsvägshojen (och en på fixin), i mitt fall helt klart orsakat av utslitna däck. Väldigt trött på mig själv när man får gå sista milen hem efter träningsrundan :-)

Följer tråden med spänning!

Punka, igen...
Hur mycket plats för däck har du i ramen och gaffeln?
Du har större chans att slippa punktering om du kan få in däck av standardcykeltyp istället för racerdäck.

Punka, igen...
Jag brukade lappa ungefär varannan vecka tills jag klippte bort sidorna från ett par gamla 23 mm slicks och stoppade in dem mellan innerslangen och Michelin Krylion Carbon som jag nu kör på. Tror att jag endast fick en punka under hela hösten. Och det hände också då jag skiddat upp ett kvadratcentimeter stort hål på "ytterdäcket" och kört ett par dagar med en stor bula som trängde ut där.Efter det fick jag sluta vara så lat och sätta på det nya ytterdäcket som redan väntat ett par veckor där hemma.

På räcern kör jag inte "dubbelt" men den får ju också mycket färre kilometrar vintertid än pendlarfixien. Dessutom har man ju oftast inte bråttom någonstans då man är ute på träningsrunda utan hinner gott ta en sju minuters paus för slangbyte.

Punka, igen...
En något naiv fråga: Är det en absolut nödvändighet att sladda med fixie, kan man inte köra lite mer planerat och på så vis sakta ner lite försiktigt, bara? Det är heller inte förbjudet att montera på en broms, även om det strider mot fixiekultens allra innersta budskap om att man ska vara cool och bromsfri:-)

Punka, igen...
pfred skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag brukade lappa ungefär varannan vecka tills
> jag klippte bort sidorna från ett par gamla 23 mm
> slicks och stoppade in dem mellan innerslangen och
> Michelin Krylion Carbon som jag nu kör på.

Låter som en bra idé - har funderat på att göra det på pendlarfixin, men inte kommit mig för. Kanske dags nu :-)

> På räcern kör jag inte "dubbelt" men den får
> ju också mycket färre kilometrar vintertid än
> pendlarfixien. Dessutom har man ju oftast inte
> bråttom någonstans då man är ute på
> träningsrunda utan hinner gott ta en sju minuters
> paus för slangbyte.

Håller med, men den andra punkteringen när man bara har en reservslang med dig, börjar bli lite jobbig :-) Tills nu när däcket var slut har det aldrig varit ett problem. Vissa rundor är det till och med skönt att få en rast.

Punka, igen...
Brakastruten skrev:
> 2 ggr idag? Har du problem med magen?

jag bjuder på det syftningsfelet.

4-season verkar ju vettigt, det säger sig själv, även om det kanske bara är gummiblandningen som mer anpassats till kalla/blöta vägar.

Hur tror ni resonemanget "Ju tyngre däck desto bättre punkaskydd" håller? Självklart kan man väl inte jämföra kevlar med stål-kanttråd, men när det gäller slangar så känns det ju som att tyngre = tjockare gummi.
hur mycket har threads per inch med punkaskyddet att göra?

Tipset om att klippa sönder ett gammalt däck verkar hur bra som helst, det är något jag ska göra när jag byter.
Vad är "punkaslem"?

angående hurvida det är nödvändigt eller inte att sladda med fixie så kan jag påpeka att jag själv kör väldigt planerat och börjar få in en väldigt bra teknik/styrka för att bromsa snabbt utan sladd. Är det inte lite väl överdrivet det här med att skidda? hur coolt är det egentligen, innan jag lärde mig att cykla på bakhjulet eller lärde mig att släppa styret så var det det coolaste som fanns. men då var man ju också typ sju år. Visst, det är krävs ju lite för att lägga av en lång skid med slalom-mönster, men det vet ju inte allmänheten, dom tror ju bara att du är dum i huvudet som tror att det är coolt att sladda. ska man skidda ska man göra det med en höger fot genom triangeln på vänster pedal och med vänster ben över styret.

Punka, igen...
mer gummi gör inte så mycket mer skydd, speciellt om det är blött då gummi blir lätt att skära genom. Du har mer fördel av ett bra punkalager under gummit. Michelins Pro Race 2 har funkat kalas för mig, och nu snart kommer ju Pro Race 3 som ska vara ännu bättre. Undvik dock Pro Race Light då den inte har punkaskyddet. Har också hört gott om Continental 4 Seasons så det kan ju också vara värt att kolla även om det ska vara lite dyrt.

Punka, igen...
nu kom jag på ett par saker. Om man sätter i ett "extra däck" i däcket så minskar lufkammarens volym avsevärt, och det borde ha ganska stor inverkan på genomslags-punkasäkerheten. Så nu har hjärnan fått arbeta trots ledighet från studierna. som den framtida produktutvecklaren man är så har jag nu genomfört lite tester med en knivspets på div. olika material (alltå från smärgelduk till vävtejp) och kommit fram till att ett fälgband av plast är segt och mer svårpenetrerat än en tjej (obs, gäller nog bara för mig).

Nu är det dags för däckrenovering, passar även på att switcha fram/bak så håller det ett tag till.

Punka, igen...
grolsch skrev:
> ...lite tester med en
> knivspets...

> ...svårpenetrerat än en tjej...

det där ihop lät riktigt otrevligt...

Punka, igen...
Johan S skrev:
> En något naiv fråga: Är det en absolut
> nödvändighet att sladda med fixie, kan man inte
> köra lite mer planerat och på så vis sakta ner
> lite försiktigt, bara?

Nejdå, det är alls inte nödvändigt.Då man kör "som folk" till och från
jobbet tillsammans med andra pendlare t.ex. finns det inget som helst
behov av att sladda. Om man bara körde så skulle däcken hålla i en halv
evighet om man bortser från penetrerande småsten och glasskärvor.

Däremot kan man ju inte alltid vara så vuxen och förståndig fastän man
börja närma sig trettio. Det är helt enkelt bara så kul att leka lite
ibland. Men jag klagar inte över lite söndersladdade däck. De flesta
nöjen har en tendens att kosta här i vår värld så den smällen får man
ta. Största problemet är väl att övertyga frugan om att det bara är
bra att jag lägger pengarna på däck och inte några andra nöjen ;-)

Punka, igen...
Det där med fälgbandet tror jag hårt på (om man täcker ventilhålet).

När jag är nere på Cypern och cyklar så är det flera av de som jag hojar med som har ett bredare fälgbandsliknande skydd mellan slang och däck. Detta för att motverka att få punka på de vassa taggarna som kommer på hösten och vintern.

Det funkar skitbra mot vassa objekt, men det är fortfarande lika lätt att få genomslag. Det allra bästa vore nog att köra utan slang med det där "fälgbandet" fastlimmat på insidan av däcket och sedan slänga i Stans No tubes vätska eller liknande.

Punka, igen...
satt hela idrottsgalan igår och limmade, tejpade och donade. Det finns inget klister som fäster på insidan av däcken! Jag tror inte att jag bara kan lägga in fälgbandet heller, om jag inte hittar nåt bredare då.

jag köper nytt däck nu, men det vore nåt att komma på ett sätt att "aldrig" få punkering.

Punka, igen...
Det finns en kevlartape man kan fästa på insidan av däcket avsedd för det ändamålet. tror jag köpte min tape på cyclecomponents efter att ha läst på happy om någon som till slut körde nästan på bara tapen (överdriver något men..)och var nöjd som fasen.

har kört 10 timmar med min i bakdäcket och inte haft en endaste punka. :-D

Punka, igen...
Är väl medveten om svårigheten med lim. Men har du testat limpistol?
Eftersom att limmet är varmt kanske det sätter sig bättre... jag lyckades med tvåkomponentslim en gång men då görde jag inte 50-50blandning utan testade mig fram. Kommer dock inte ihåg hur jag lyckades

Punka, igen...
heh, linköpingsstudentområden.. kan vara det farligaste som finns för slangar :P nej men seriöst. vad kör du på för lufttryck ungefär? jag har inte haft några punkor alls på mina hårt pumpade däck där det ena inte är rundt längre av skids. knepet tror jag högt lufttryck.. eller så har jag bara haft tur.

Punka, igen...
Fan punka idag igen, och det var på det "hela" däcket. Nu får cykeln stå ett tag. Nu börjar jag med ett nytt projekt, inspirerad av den stulna mtb-fixien i umeå. dom däcken har lite större luftkammare...

jag kör på ungefär 5-6 kilo.

Punka, igen...
Fick lov att ta en 8 kilometer lång promenad nu på morgonen, lite närmare hem än till jobbet, 8 hem, 9 till jobbet (inte bara en punka då, 3, slangarna tog slut). Ska bli intressant att kika lite närmare på slang och däck när jag kommer hem.

Punka, igen...
Jag är i färd med att köpa en uppsättning Schwalbe marathon plus, dom verkar hålla! men än så länge har jag switchat fram/bak och bytt bak-slangen från en lättviktare till en continental touring-slang. Den slangen fyller upp så mycket att jag fanimej kan cykla på den utan luft. (köpte fel)

Punka, igen...
sport contact har ju ett rent onaturligt lager punkaskydd. Men ack så tunga, tråkiga och tungrullade.

Jag har ett par 622x32 som rullat typ 2 månder, kan köpas billigt (stockholm) PMa.

Kör marathon racer 622x40, rätt mycket punkor, provar fn med stans i bakhjulet. Tror faktiskt jag fick en 'punka' i veckan som geggan tätade. Förhoppningsvis kan jag köra ner dem till corden, vi får se.

Punka, igen...
Jag har oxå haft tur. Eller högt lufttryck. Får nästan aldrig punka, enda jag haft de senaste 4-5 åren var när parkförvaltningen klippte taggbuskar o inte städade efter sig.

Tillbaka
Topp