Punka vid ventilen hela tiden!

Ja, jag får väldigt ofta punka vid ventilen. Jag fattar att nåt inte är rätt, men vad? Jag kan inte se att det är nåt fel på varken fälgen eller fälgbandet eller är jag bara tom i bollen?
Det är på min MTB saken gäller och jag brukar ligga på knappa 2 bar i tryck om det nu spelar nån roll.

Hoppas nån har nåt tips eller trix som löser mitt problem.

Använder du handpump?
Så blev det för mig när jag använde handpump. Det blir lite vingligt och ventilhålet i fälgen gnager hål på slangen.
Sedan jag använde fotpump har det aldrig hänt.

Hoppas det kan hjälpa...?

Luzen

De e aldrig för sent att ge upp...

Johan T skrev:
-------------------------------------------------------
> Sätt en ventilmutter även på slangsidan.

de va kanske ingen dum idé.
Luzen

De e aldrig för sent att ge upp...

Jag har märkt att mitt Race King fram glider lite efter en skogsrunda. Ventilen lutar bakåt när den står i botten efter varje runda. Det blir så här när man bromsar mycket med frambromsen.

Det är nog en kombination av lågt däckstryck och/eller hala, nya däcksidor. Det finns någon pasta man kan smeta på däcket så att dom inte glider men samtidigt är lätta att få av.

Vad är det fär däck du har ? Conti-däck är lite oljiga i början...

-Skogling

Skogling skrev:
> Jag har märkt att mitt Race King fram glider lite
> efter en skogsrunda. Ventilen lutar bakåt när
> den står i botten efter varje runda. Det blir så
> här när man bromsar mycket med frambromsen.
>
> Det är nog en kombination av lågt däckstryck
> och/eller hala, nya däcksidor. Det finns någon
> pasta man kan smeta på däcket så att dom inte
> glider men samtidigt är lätta att få av.
>
> Vad är det fär däck du har ? Conti-däck är
> lite oljiga i början...
>
> -Skogling

Jag föreslår den motsatta lösningen. Som du säger så glider däcket på fälgen, och friktionen mellan däck och slang gör att slangen dras med. Då slits ventilen av i ventilhålet. Hade stora problem med det där på ett par däck för några år sedan. Genom att talka slangen och däckets insida så glider slangen fint mot däcket, och det gör inget att däcket glider lite.

Innan jag använde talk kollade jag grader i ventilhålet, försökte med ventilräddare, mutter på insidan, gigantiska mängder tejp på fälgbandet, potatismjöl på däckets sida så att det inte skulle glida m.m. men det var talket som var lösningen.

Man kan ju tänka på att inte dra åt ventil muttern dikt mot fälgen oxå, så den sitter löst och kan röra sig lite jag fick en del ventil punkor innan jag började med det.

Att byta däcket har varit ett bra recept. Och samtidigt tvätta fälgen NOGA med något som tar bort allt som gör att däcket glider runt fälgen.

//K

Tack för alla tips.

Däcket är ett Racing Ralph med ca 2 år på nacken och ganska väl använt. För övrigt händer det bara på bakhjulet. Fram har jag Noby Nick och där har det aldrig hänt.
Jag använder en handpump och har själv tyckt att det blir lite väl vingligt för ventilen.
Hur vet jag om fälgen är gjord för bil- eller rejserventil?

Jag ska syna fälgen noga, fixa talk och en redig golvpump och även prova med mutter på insidan. Det börjar bli tröttsamt att få punka. :-)

Java-Jeppe skrev:
> Hur vet jag om fälgen är gjord för bil- eller
> rejserventil?

Det ser du på storleken på hålet. Och om det är ett stort glapp mellan fälg och ventil har du fälg för bilventil och slang med racerventil. Det finns små gummipluppar att köpa för att göra om ett bilventilshål till ett racerventilshål.

Enda gången jag slitit av ventilen då hade jag för lågt tryck, 1bar i ett Gazza 2,6"
Bytte slang och drog i 2bar.
Kolla och ev öka trycket i bakdäcket...

Lyssna på oxr, han är smartare än han ser ut. ;-)
För att ta reda på om däcket glider på fälgen så kan du sätta ett märke på däck och fälg med en penna, så ser du snart om det rör sig.

Tyvär vet jag ju inte hur oxr ser ut. Men hans tips verkar bra. :-)

Jag mätte hålet i fälgen med bristfälligt mätverktyg till ca 8-9 mm. Är det bilventilhål? Rejserventilen glappar ju en hel del. Var kan jag i så fall hitta gummipluppar som gör hålet mer rejseranpassat?
Vill helst inte byta till bilventildäck.

Det kan vara ännu enklare. Jag fick fyra punkor på mina fem första turer i våras. Alla bak och alla runt ventilen. Gick och frågade den lokala sporthandlaren vad jag gjorde för fel. Han sa att jag skulle jucka upp och ner med ventilen några gånger når jag lagt på däcket på fälgen. Inga problem sedan dess.

Jag hade samma problem. Jag tejpade 2 lager silvertape över ventil
hålet, på innsidan under fälgbandet.
Sen tröck jag långsamt en blyertspenna igenom tapen, innefrån. Det blev liksom
en krater av silvertape runt ventihålet. Sen var det slut på sönderskavda slangar!!
Har funkat i flera år !

Tillbaka
Topp