Punkasäkra MTB-däck?

• Trådstartare Trådstartare xet
  • Start datum Start datum

xet

Ny medlem
Punkasäkra MTB-däck?
Tänkte höra om ni har tips på bra MTB-däck. Cyklar mest racer och kör som träningsdäck ett par Continental 4 season. Har vant mig vid att slippa stanna och fixa punkor.

På min mtb däremot är punkor inte helt ovanliga. Kör med Schwalbe Nobby nic fram och racing ralph bak. I ett desperat försök att slippa punkor skaffade jag downhillslangar vilket fungerade bra tills häromdagen då jag fick ännu en punka. På vintern när jag kör med mina Nokia Extreme 294 får jag aldrig en punktering så jag har uteslutit fälgen som problem.
Kan ju vara så att mina Schwalbedäck är måndagsexemplar men jag är ändå på jakt efter däck som är framtagna med största tanke på punkasäkerhet. Givetvis vill jag ha bra grepp också. Rullmotstånd, vikt och sånt spelar ingen roll, blir bättre träning.. =) Finns ju en hel marknad för punkasäkerhet inom LVG men samma fokus verkar inte finnas inom mtb, eller?

Kör XC och däcken ska helst vara <=2,1" breda.

Några tips?

Edit: hade inte koll på vilka dubbdäck jag kör på.. =)

Senast redigerad av en moderator:
Punkasäkra MTB-däck?
Punkasäkra däck är en myt. En del cyklister får mer punkteringar än andra. Oavsett vilka däck eller slangar man kör.

Det enda "säkra" sättet att minska mängden punkteringar på MTB är att köra med mer luft i däcken.

Senast redigerad av en moderator:
Punkasäkra MTB-däck?
Tips ja,

Du skriver inte att det är genomslagspunkteringar du får, men jag antar att så är fallet. Du får gärna förtydliga kring denna punkt.

Racing Ralph o Nobby nic är väldigt lätta och tunna däck och därmed känsliga. Tyngre mindre rejsiga däck är betydligt tåligare både för stick och genomslagspunkteringar.

Att ge dig in i UST stans gegga jungeln tycker jag du ska undvika om du ändå inte bryr dig om vikt.

Leta efter tyngre däck helt enkelt. De nedan kanske, de är dock bredare än du letade efter.

(Cyclecomponents)
Kenda, Tomac Nevegal DH
Dimension: 26 x 2.35''
Gummiblandning: Stick-E
CAP ply: Casing Added Protection, motverkar punktering
Färg: Svart
Vikt: 1200g (enligt Kenda)

Punkasäkra MTB-däck?
bjby skrev:
-------------------------------------------------------
> Racing Ralph o Nobby nic är väldigt lätta och
> tunna däck och därmed känsliga. Tyngre mindre
> rejsiga däck är betydligt tåligare både för
> stick och genomslagspunkteringar.

Normalt sett så är det slangen man får punktering på. Jag har aldrig punkterat ett enda Nobby Nic (som jag kört i ett par år nu), men jag har däremot punkterat "tyngre mindre rejsiga däck". Jag har slitit ut däckssidorna på Nobby Nic flera gånger, men aldrig punkterat.

Däcket påverkar inte punkteringsrisken så mycket som folk tror.

Punkasäkra MTB-däck?
Ta reda på hur vad det är för punka. Om det är snackebite. dvs att du får genomslag på däcket vilket ger två hål i slangen varje gång så går det enkelt att byta upp sig opå kralligare coh kralliagre däck. Mer tryck i slangarna blir oxå bättre.

Mjukare åkstil kan göra hur mcyekt som helst. Får du punka med DH slang skulle jag faktiskt titta åp det först.

Det finns däck där ivf jag inte har lyckats få punka trotts genomslag som bucklat fälgen. Men deäcken är för tunga coh tråkiga för vanlig skogsåkning. Så allt rä en balans. Vikt mot säkerhet.

Punkasäkra MTB-däck?
bjby skrev:
> Du skriver inte att det är genomslagspunkteringar
> du får, men jag antar att så är fallet. Du får
> gärna förtydliga kring denna punkt.
>

Genomslag är det inte, har pumpat däcken hårt för att undvika det. Oftast är det glas, pinnar, taggar odyl som gör hål på däcken. Ibland kan jag inte hitta anledningen utom att det är hål...

Kenda Nevegal DH verkar bara finnas i 2,35" och uppåt...

Punkasäkra MTB-däck?
JT skrev:

> Däcket påverkar inte punkteringsrisken så
> mycket som folk tror.

Men det måste väl vara lite däckberoende eftersom jag aldrig får punka på mina dubbdäck medan mina RR blir genomborrade av små grenar och taggar..

Punkasäkra MTB-däck?
xet skrev:
> JT skrev:
> --------------------------------------------------
> > Däcket påverkar inte punkteringsrisken så
> > mycket som folk tror.
>
> Men det måste väl vara lite däckberoende
> eftersom jag aldrig får punka på mina dubbdäck
> medan mina RR blir genomborrade av små grenar och
> taggar..

Ja, med betoning på "lite". Mina RR blir inte genomborrade av små grenar och taggar. Är det inte märkligt?

Punkasäkra MTB-däck?
JT skrev:

> Ja, med betoning på "lite". Mina RR blir inte
> genomborrade av små grenar och taggar. Är det
> inte märkligt?

Jo, därav min fråga om det kan vara så att mina RR är måndagsexemplar.

Punkasäkra MTB-däck?
Jag har prövat med "Slime Lite Self Healing Inner Tube" som jag köpt från Wiggle, och än har jag inte fått någon punka (kör på RR), men hade tidigare en del punkor. Nu har jag bara haft slangen en månad så vi får väl se hur länge det håller.

Punkasäkra MTB-däck?
xet skrev:
>
> Genomslag är det inte, har pumpat däcken hårt
> för att undvika det. Oftast är det glas, pinnar,
> taggar odyl som gör hål på däcken. Ibland kan
> jag inte hitta anledningen utom att det är
> hål...
>

Ville sa det, men jag tänkte leka papegojja ändå.
- Däckstryck
- Körstil

Dessa två påverkar mest. När du säger att du pumpat hårt, vad är hårt?

Hur cyklar du, pang på sittandes eller?

Var cyklar du?

Punkasäkra MTB-däck?
Det beror väl på var man kör, har man en del transportsträckor på asfalt i Stockholm så är det inte så kul, mas fått punka på asfalten med RR flera gånger, dock aldrig i skogen... antar att gummiblandningen är för mjuk för att användas på asfalt... jobbigt om man har en del transporträckor! Nåt ultimat däck för stig men hårda?

Punkasäkra MTB-däck?
Ofta ligger det inte lika mycke glas och skit ute på vintern som ger punkteringarn. Desutom så har man i vissa fall snö som skyddar.

Jag har inte haft en enda punktering på 4 år när jag har cyklat. Ta i trä....

Punkasäkra MTB-däck?
JT skrev:
> Däcket påverkar inte punkteringsrisken så
> mycket som folk tror.

Bullshit imho.

Jag har kört med samma slang i olika däck och skiftat hit och dit. Mina Maxxis punkar jag i princip aldrig trots att jag kör extremt lågt tryck och bucklar bakfälgen tätt som oftast. Jag får oftare punktering på det däck som nu sitter fram, ett Scott Nitrous - som bakdäck var det hemskt. Mest punka fick jag på Conti Explorer, inte ens de gamla Kendorna eller Ritchey Innovader-däcken fick jag lika mycket på.

Samtliga däck har körts med Continentalslang, Cheng Shin-slang och Michelin DH-slang på samma fälg (XM 317).

Maxxis DH-däck med Schwalbe DH-slang verkar vara the shit om man vill slippa punkor, nuvarande setup på bakhjulet.

Punkasäkra MTB-däck?
Håller med. Jag har inte fått en punka på mina Big Betty men fick i princip en punka varannan tur med Nobby Nic. Samma slangmärke, samma förare, samma cykel.

Punkasäkra MTB-däck?
Mårten skrev:
> Maxxis DH-däck med Schwalbe DH-slang verkar vara
> the shit om man vill slippa punkor, nuvarande
> setup på bakhjulet.

Så kör jag också, fast Freeride-slang. Bucklar sönder bakfälgen och inte en punktering so far. ^^

Punkasäkra MTB-däck?
jag har aldrig haft problem med punkteringar innan, men nu kör jag på hutchinson python däck och mavic 717 o har jag inte snormycket luft i dom så, är det kört titt som tätt...

så nu får det helt enkelt vara mycket luft i dom, annars såg jag att biltema hade självläkande slangar för 25spänn...

Tillbaka
Topp