Punktering efter punktering efter punktering...

buzzbass

Medlem
Har nu fått 3 punkteringar på 3 dagar... Hela tiden bakdäcket. Testat olika däck (28 mm och 32 mm), och alla tre slangar (olika fabrikat, 28-32 mm) har varit nya. Tryck enligt rek på slang och däck.

Vad i helvete är det som är fel? Inget uppenbart på fälgen som kan ha sönder slangen.

Jag håller på att bli galen. Någon som har en idé? Måste nästan vara fälgen. Något mer raffinerat sätt än att dra med fingret?

Ni gissar jag, så kanske jag har helt fel:

Du kör hardtail med billiga däck och trycket i däcken är för lågt?

Jag råkade ut för ett märkligt fenomen på ett par R-sys, ventilhålet i fälgen hade reagerat med något (ventilen?) så att metallen frätts upp litegrann det resulterade i att ventilen åkte upp längre än den skulle och gummit jämte ventilen gick sönder.
Bytte första slangen snabbt och utan att undersöka mer än insidan på däcket.
När jag efter bara någon kilometer fick punktering nummer två så undersökte jag även slangen såg då var hålet var och då kollade jag fälgen upptäckte hur den såg ut.
Så kolla slangarna som föreslogs tidigare för att förstå var håller har skett och om det var på samma ställe på alla slangar.

Ulf L. sa:
Jag råkade ut för ett märkligt fenomen på ett par R-sys, ventilhålet i fälgen hade reagerat med något (ventilen?) så att metallen frätts upp litegrann det resulterade i att ventilen åkte upp längre än den skulle och gummit jämte ventilen gick sönder.
När jag efter bara någon kilometer fick punktering nummer två så undersökte jag även slangen såg då var hålet var och då kollade jag fälgen upptäckte hur den såg ut.
Så kolla slangarna som föreslogs tidigare för att förstå var håller har skett och om det var på samma ställe på alla slangar.

Fixas med lite tejp det med. I alla fall i mitt fall. Tog några slangar innan jag kom på det.

Har hålen inträffat på samma ställe på vägen? ;)

Enda punkan hittills för mig på landsväg var makadam som ett vägarbete slarvat ut i cykelbanan. Rekommenderat tryck hade ingen chans att hålla stenen från att klämma slangen mot fälgen... (reservslangen hade till råga på allt tillverkningsfel på gängorna på ventilen - så pumpen gick inte att skruva på).

jonte987 sa:
Ulf L. sa:

Fixas med lite tejp det med. I alla fall i mitt fall. Tog några slangar innan jag kom på det.

Så kan man lösa det, jag fick nya fälgar ?

Miracle sa:
buzzbass sa:
Miracle sa:
Fälgbandet ligger snett eller är slut?

frid!

Hur ser jag det?

Titta att det ligger i mitten å känn efter med tummen om det finns nått vasst. Kolla om hålet är på samma ställe på alla tre slangarna. Då är det enkelt att räkna ut ungefär var felet är.

frid!

Kollat även insidan av däcket med tummen? Noggrant? Och granskat utsidan ännu mer noggrant?
Jag hade ett liknande fall för ett par år sedan. Hittade så småningom en liten liten metallflis - såg ut som en del av en skruvgänga. - som arbetat sig in i gummit. Kändes inte på insidan men hittades när jag klämde ihop däcket bit för bit.

jonte987 sa:
Ulf L. sa:

Måste man köra fälgtejp, eller funkar ngn annan? Ska väl orka trycket från slang utan att flytta sig för mkt.

Pfaff sa:
Miracle sa:
buzzbass sa:
Miracle sa:
Fälgbandet ligger snett eller är slut?

frid!

Hur ser jag det?

Titta att det ligger i mitten å känn efter med tummen om det finns nått vasst. Kolla om hålet är på samma ställe på alla tre slangarna. Då är det enkelt att räkna ut ungefär var felet är.

frid!

Kollat även insidan av däcket med tummen? Noggrant? Och granskat utsidan ännu mer noggrant?
Jag hade ett liknande fall för ett par år sedan. Hittade så småningom en liten liten metallflis - såg ut som en del av en skruvgänga. - som arbetat sig in i gummit. Kändes inte på insidan men hittades när jag klämde ihop däcket bit för bit.

Ja, rätt noggrant tycker jag ändå. Och jag har ju bytt däck t.o.m. Så bööör ju inte vara däcket. Men absolut, får nog sätta på mig pannlampa och verkligen granska. För att kunna utesluta däcken iaf.

buzzbass sa:
jonte987 sa:
Ulf L. sa:

Måste man köra fälgtejp, eller funkar ngn annan? Ska väl orka trycket från slang utan att flytta sig för mkt.

Alltså detta var länge sen och på en mtb. Jag la på några lager eltejp över hålet, stack hål och tryckte igenom ventilen. Jag tror hålet i fälgtejpen töjt sig.

Ta reda på var hålen sitter. Så slipper vi/du spekulera. Det går fortare.

Men för att spekulera lite... ;-) Jag har haft hjul/slang/däck-kombinationer där däcket glidit lite mot fälgen och dragit i slangen vilket gjort att det snabbt blivit hål vid ventilen.

Hej.. Har du inte fixat problemet så nästa gång du monterar på däck å slang så orientera grejorna, dvs att däck å slang sitter i ett visst förhållande till varandra. Från början: Kolla om däcket har rotationsriktning. Har det inte det så väljer du själv vad som är höger och vänster sida på däcket, men sätt i alla fall logotypen vid ventilen. Nu sitter däcket ALLTID på samma sätt på fälgen. kolla in slangen runt ventilen, det brukar finnas en tryckt information om dimension osv. Finns ingen sån så kollar du in om det finns något speciellt mönster på slangen, rutor eller streck osv. Välj nu om informationen eller mönstret ska möta vägen FÖRE eller EFTER ventilen. Du väljer alltså hur slangen sitter i hjulet.
Nästa punka?? Lätt att kolla om hålet sitter mot vägen, mot sidan eller mot fälgen. Nu vet du hur slangen sitter mot däcket. Hål 40 cm bakom ventil? Kolla däcket 40 cm bakom ventil noga.
Tanken att sätta ventilen mot logotypen på däcket har alltså, om man fattar hela grejen med slangens placering, en praktisk funktion. För att de som har hämmad impulskontroll inte ska behöva gå bananer vid tangentbordet så kan jag tillägga att man absoluuuut inte behöver göra så här. mvh borano20

Tillbaka
Topp