Punktering hela tiden

tobiias

Medlem
Punktering hela tiden
Jag får punktering på min fyllehoj typ en gång i månaden. Jag behöver inte ens röra cykeln – det blir punktering ändå. Bara på framhjulet varje gång.

Kan det vara kassa fälgband? Var hittar jag fälgband till en fälg som har 32-635–däck?

Punktering hela tiden
Kolla efter flisor som sticker upp från fälgen, se till att det inte är skit på insidan av däcket, ta rejält med eltejp runt fälgen, kolla så du säkert inte skadar slangen när du monterar på däcket, done!

Punktering hela tiden
Stellan skrev:
-------------------------------------------------------
> Hittar du en ståltråd eller glasbit i däcket
> kan det vara förklaringen...
>
> /Stellan

hahaha breaking news!!!! :-)

Punktering hela tiden
Hur ser hålen ut? Var på slangen hamnar dem?

Bra att du försöker få tag på fälgband som verkligen passar, andra hade använt band till vanliga 622 mm fälgar utan att ens tänka på att det kunde bli problem. Det de inte vet om är att de kan explodera i ansiktet på dig då! ;)

Punktering hela tiden
Hade själv många punkteringar i början av säsongen. Mina fälgband hade halkat lite på sniskan och några av ekerhålen var halvt exponerade. Det räckte för att det skulle bli punka efter ett tag. Efter byte till nya fälgband i rätt storlek och av bra kvalite har jag inte punkat på över 100 mil.

Punktering hela tiden
Crazy Chester skrev:
> Skit i fälgband, går lika bra med eltejp.

Lyssna inte på det här. Det är en myt.

Punktering hela tiden
På min skogscykel kör jag helt utan fälgband pga att jag glömde att köpa några nångång och sen har varit för lat för att sätta dit några, och har inte haft några problem alls med punkteringar.

Kan det inte va så att någon nippel sticker in något för mycket och punkterar hjulet? Just det problemet hade min fyllecykel i våras, och det tog lång tid att upptäcka att det faktiskt var det som var problemet (efter att ha bytt slang och svurit ett par gånger).

Punktering hela tiden
Veloce skrev:
> Crazy Chester skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Skit i fälgband, går lika bra med eltejp.
>
>
> Lyssna inte på det här. Det är en myt.

Utveckla gärna.

Punktering hela tiden
Crazy Chester skrev:
> Veloce skrev:
> -----
> > Crazy Chester skrev:
> >
>
> > -----
> > > Skit i fälgband, går lika bra med eltejp.
> >
> >
> > Lyssna inte på det här. Det är en myt.
>
>
> Utveckla gärna.

+1
Jag vill också veta Veloce. Har nämligen kört med eltejp i fem år utan problem och skulle gärna vilja veta på vilket sätt jag gjort fel.

Punktering hela tiden
Crazy Chester skrev:
> Veloce skrev:
> -----
> > Crazy Chester skrev:
> >
>
> > -----
> > > Skit i fälgband, går lika bra med eltejp.
> >
> >
> > Lyssna inte på det här. Det är en myt.
>
>
> Utveckla gärna.

Eltejp fungerar men fälgband är bättre. Har testat båda metoderna och i längden funkar fälgband bättre.

/Stellan

Punktering hela tiden
Kolla däckets insida och utsida noga efter något vasst som kanske fortfarande sitter kvar i däcket, använd gärna förstorningsglas (eller dubbla glasögon), hittar du inget och fortfarande får punktering så byt: däck, slang, och fälgband (om du inte vill använda eltejp som enligt mig fungerar alldeles utmärkt).

Punktering hela tiden
Mm, fanns två-tre vassa oidentifierbara objekt i däckets insida som jag nu avlägsnat och så har jag dragit på eltejp som fälgband. Får hoppas att slangen håller sig punkteringsfri lite längre nu.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp