Punktering - värdelös pump

Longines

Aktiv medlem
En lite sylvass sten orsakade ett litet hål i däcket idag. Det gick smidigt att byta slang och kränga på däcken men sedan var min lilla pump, en Blackburn Airstick, omöjlig att pumpa upp däcket med. Då det blåste blev det allt kallare och jag fick slutligen ringa in sonen som cyklade ut med en liten SKS - den fungerade bättre men inte bra.
Detta vill jag inte uppleva igen. Vilken pump är bra/ bäst? Hur fungerar patroner - vilken pump är bra då? Om jag hade haft ännu mer otur hade jag fått punka på två slangar och nu tänker jag på laglappar eller en extra slang med (alltså två).

Brukar ha två slangar (hjälp, kanske en och en halv deciliter vikt) med mig när jag är ute.
Dessutom en pump med slang och skruvanslutning som pallar 7,5bar på 100 slag i 25:or (ungefär).

Patroner har jag inte provat. Det borde ju vara lätt och kompakt om allt funkar som det ska. Men om det har en förmåga att läcka mellan ventil och munstycke när man ska pumpa så är det ju inte kul när det är en patron som töms i rask takt. Sen så läcker väl co2 ut snabbare (gasjämnvikt) så någon permanentpumpning lär det inte vara.

Man är lite förvånad över att man (jag i vart fall) gärna är så dumsnål när det gäller pump. Speciellt som det är totalt onödig vikt och totalt falsk säkerhet om den inte funkar.

Lezyne Tech Drive använder jag http://www.wiggle.se/lezyne-tech-drive-hv-handpump/ fungerar hur bra som helst, har provat den några gånger under fältmässiga omständigheter, aldrig några problem. Man skruvar på slangen och väljer sida beroende på om det är presta- eller Schraderventil. Slangen ligger i själva pumpen när den inte används. Man minskar även risken med att knäcka ventilen när man pumpar genom att slangen blir som en "dämpare"

SKS Spaero racer-version är bra. I och med att man skruvar fast pumpen i ventilen så läcker den ingenting. Lätt att få tryck nog för att cykla vidare och det går att få upp 8kg men då får man hålla på ett tag.

jonpon skrev:
-------------------------------------------------------
> Lezyne Tech Drive använder jag
> http://www.wiggle.se/lezyne-tech-drive-hv-handpump/
> fungerar hur bra som helst

Inte HV väl? utan HP!
Den med bara Presta och med pys vid pumpanslutningen.
Edit: Det beror ju på VAD man ska pumpa :-) Sorry :-)

Köpte senast en sånhär http://www.bontrager.com/model/11244
Ingen pys, men släpper man ett varv så pyser det kotrollerat och sen släpper man resten.
Inte mycket använd än, toppat upp några däck och fyllt ett från grunden, men känns förtroendeingivande och hade en ovanligt lång slang (korta slangar passar inte gubbar med yviga rörelser).
[Fast vem vet om den slutar sitt liv i "borde jag laga någongång" -lådan eller i skogen "utslängd under svordomar".]

Senast ändrad:
Tack för input, hyggligt. Min portabla SKS har en lös slang och det verkar onekligen bättre. Det känns som olika ventiler fungerar olika. Den här slangens ventil ver riktigt seg. Hur många varv ska man lossa?

grondahl skrev:
> Lezynes slanganslutning kan skruva ut ventilen
> när man lossar den. Otroligt irriterande de
> gånger det sker

Japp! +10 på det! Förstår inte varför inte fler har den invändningen. Jag kör med asaklitpump från classe nu. Fungerar bättre och är billigare.

grondahl skrev:
> Lezynes slanganslutning kan skruva ut ventilen
> när man lossar den. Otroligt irriterande de
> gånger det sker

Jag har också provat det. Att ventilerna inte är hårt iskruvade är ju inget problem förrän man lossar pumpslangen så det är väl inget man tänker på direkt. Handlar numera slang med fast ventil om det går.

Kolsyrepump alla dagar i veckan. Kör visserligen inte räser men att pumpa däck är bland det tråkigaste som finns. Har någon skitpump med slang som funkar att justera tryck med. Det är nog en sån där Lezynes när jag tänker efter. Att kolsyra skulle läcka mer är en myt. Teoretiskt ja, praktiskt nej. Inga problem att köra CO2 och slanglöst heller.

Bonf skrev:
> grondahl skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Lezynes slanganslutning kan skruva ut ventilen
> > när man lossar den. Otroligt irriterande de
> > gånger det sker
>
>
> Japp! +10 på det! Förstår inte varför inte
> fler har den invändningen. Jag kör med
> asaklitpump från classe nu. Fungerar bättre och
> är billigare.

Efter första gången lär man sig att skruva fast ventilen hårdare, sen är det inget problem.

En annan nackdel är förstås att det är lite omständigt att skruva loss och på slangen. Det blir 6 skruvningar när man ska pumpa.

Jörgen_A skrev:
---------------------------------------------------
> Efter första gången lär man sig att skruva fast
> ventilen hårdare, sen är det inget problem.
>

Grejen är att när man står ute i skogen i mörker, pannlampa och snöblandat regn så blir man ändå rätt less.

grondahl skrev:
> Jörgen_A skrev:
> -
> > Efter första gången lär man sig att skruva
> fast
> > ventilen hårdare, sen är det inget problem.
> >
>
> Grejen är att när man står ute i skogen i
> mörker, pannlampa och snöblandat regn så blir
> man ändå rätt less.

Jag pumpade om däcket säkert 5 gånger i somras. Det är svårt att få till ventilen hårdare med handkraft.

Har en Lezyne Road Drive. Skruvapågrejen på slangen funkar sådär med Enves ventilförängare och är ett helvete med conti slangar om man glömt dra åt käglan. Om man bortser från dessa två fel är den den bästa minipump jag haft.

Bonf skrev:
> grondahl skrev:
> -----
> > Jörgen_A skrev:
> >
> > > Efter första gången lär man sig att skruva
> > fast
> > > ventilen hårdare, sen är det inget problem.
> >
> > Grejen är att när man står ute i skogen i
> > mörker, pannlampa och snöblandat regn så
> blir
> > man ändå rätt less.
>
> Jag pumpade om däcket säkert 5 gånger i somras.
> Det är svårt att få till ventilen hårdare med
> handkraft.

Kompisen hade en sådan där fin Lezynepump. Efter att ha pumpat däcket 3 gånger och sedan tömt det lika många gånger hängdes pumpen upp i ett träd längs törnbergs stig. Lite elakt kanske...
Nästa gång jag åkte stigen var pumpen borta. Kan bara hoppas att upphittaren har bättre sittande ventilkäglor. Men visst var den smidig att pumpa med.

Co2 pump verkar smidigt, men man måste ju ändå ha pump med sig. blir ännu fler grejer att släpa med sig (men prylar är kul)

Naugas skrev:
> Det kan nog inte bli fel med en Lezyne med
> slanganslutning. Har aldrig hört om någon som
> inte varit nöjd med dem.

Well, jag är en av de missnöjda. Fungerade bra i början. Sedan bar det utför.

konstruktören skrev:
> BBB har fina pumpar
>
Hoppas inte alla deras pumpar är som Traveller för den är totalt felkonstruerad och kommer lägga av när den behövs som bäst. Hade en representant varit nära så hade han varit dör för där fanns gott om sprängsten i lagom kasta-i-huvudet-på-närmsta-BBB-säljare -storlek.

Jag tycker zefal hp-x är en bra fullängdspump. Precis som det är trevligt när objektivet har stort ljusinsläpp, är det trevligt med stor slaglängd på en pump. Senast förra veckan fick ett mtb-par punka vid översjön och satt där med sin minipump. Snacka om att de sken upp när jag räckte fram min hp-x åt dem. Size matters!

Senast ändrad:
Köp för all del inte en Barbier Nana, jag gjorde det misstaget. Vist är den liten, 29g och ryms i vilken ficka som helst men.....
Körde punka på racern, i med ny slang och vid ett-tusen pumptag var jag helt slut, hade luft i bakdäcket så jag kunde försiktigt köra hem lutand över styret.
Förr hade jag en rampump som man spände fast under överröret, ska nog skaffa en sådan igen.........
http://www.faglum.se/store/p/handpumpar-146271/xlc-rampump-219423

emmer skrev:
> konstruktören skrev:
> -----
> > BBB har fina pumpar
> >
> Hoppas inte alla deras pumpar är som Traveller
> för den är totalt felkonstruerad och kommer
> lägga av när den behövs som bäst. Hade en
> representant varit nära så hade han varit dör
> för där fanns gott om sprängsten i lagom
> kasta-i-huvudet-på-närmsta-BBB-säljare
> -storlek.

Oj en minifotpump kanske inte helt enkelt att få att fungera. Dom pumpar jag har erfarenhet av är vanliga trad pumpar. Speciellt BBBs låsning/tätning mot ventilen är trevlig

jonpon skrev:
> Lezyne Tech Drive använder jag
> http://www.wiggle.se/lezyne-tech-drive-hv-handpump
> / fungerar hur bra som helst, har provat den
> några gånger under fältmässiga
> omständigheter, aldrig några problem. Man
> skruvar på slangen och väljer sida beroende på
> om det är presta- eller Schraderventil. Slangen
> ligger i själva pumpen när den inte används.
> Man minskar även risken med att knäcka ventilen
> när man pumpar genom att slangen blir som en
> "dämpare"

Håller helt med men helst skall ventilen ha gänga i toppen som man skruvar fast "pumpslangen" på. Tyvärr upptäckte jag att inte alla ventiler/ventilförlängare har en sådan gänga och då funkar Lezyne inte alls särskilt bra. Borde vara straffbart att sälja däck utan skruvgänga i toppen på ventilen men till exempel Vittoria har börjat med detta oskick...

Tack för alla goda råd. Det visade sig att slangen jag hade köpt på Bianchi (tre för 100 kr) var kass. med en ny Conti-slang fungerar min lilla gamla pump...

Tillbaka
Topp