Punkteringssäkrare än Raching Ralph?

spire

Ny medlem
Har en Focus Mares Cross Disc som det sitter Racing Ralphs på. Efter 4 punkan på på ca 10 ggr ToR till jobbet börjar man tröttna lite, uppenbarligen så är min tyngd, däckstryck (nära 6 bar) och min cykelväg ingen kombination som fungerar särkskilt bra. Enligt Schwalbes katalog ska RR bara klara 100kg, jag väger ca 105 har en rygga på ca 10kg och så väger ju cykeln 11kg eller så...

Pendlingen sträcker sig över grusvägar och cykelbanor från Nacka till Gärdet i Stockholm. Vad har ni för tips på punkteringssäkrare däck som dessutom klarar uppåt en 120kg? Utan att de väger som ett traktordäck!

Tack på förhand!

Jag satte på Biltemas slicks (typ 59kr), och tillhörande slang för typ 19 spänn förra sommaren. Har inte kört punka en gång under förra hösten eller sedan april i år, är så sjukt nöjd! Väger 90 kg, plus väska och stålmtb.. Pendlade tidigare från Finntorp till KTH, och nu från St Essingen till KTH. Värt ett prov, eller har jag bara haft flax?

Jag kör i samma viktklass och har samma däck (RR 700/35) på min pendlarcross, inga punkor vad jag kan minnas, bara när jag kört för lågt tryck och slagit igenom i skogen. Är du säker på att det inte sitter något "osynligt" skräp i däcket som äter sig in i dina slangar? Oavsett så får du säkert bra livslängd ur ett par Schwalbe Marathon av bättre modell!

Adam7125 skrev:
-------------------------------------------------------
> Det kanske räcker med en fetare slang.
> Maxxis DH-slang på 450g borde ju hålla för
> några genomslag.
>
>
> /Adam

Genomslag är inget problem vid 5.5 bar... om man håller till på grusvägar och cykelbanor.

Senast redigerad av en moderator:
Enligt Schwalbe får du bara ha 4 bar i RR, kan det ha något med dina punkor ? Mina på mtbn har väl rullat 150 mil sen Augusti utan punka och mönstrena är så fräscha att dom kommer få sitta på säsongen ut :-) T

Jag tror på skit i däcket jag. Ta av och inspektera noga. Det är så mjukt gummi att en liten glasbit/gruskorn, vaierbit eller så lätt gömmer sig. Pendlade hela förra året på RR och bara någon punka. Då oftast av typ spik eller vaierbit eller så. (vem är så korkad att de byter vairar i cykelgaraget?)

På dom flesta busshållpatserna här i stockholm har dom gjutit med stålfiberbetong, ibland kan man se att det sticker upp fibrer ur betongen så därför undviker jag dom för att slippa pendlarpunka :-) T

1. biltema slicks fungerar utmärkt, både på grus och asfalt.

2. varför 5.5 bar!! brukar ligga kring 1.5 i skogen och när jag pumpar hårt så blir det typ 2.5.

3. har du kollat om det är på samma ställe du får punka? i så fall kan det ju ge en ledtråd till var man ska kolla däcket. Är fälgbandet på plats?

ps. jag är i exakt samma viktklass med samma utrustning + packning och pendlar ca 2.5 mil enkelresa och biltema slicksen har fungerat länge nu. Ds.

Grusvägar och cykelbanor från Nacka till Gärdet och du punkar dina RR. Jag säger som Atlas; leta efter skit i däcket, för inte skall de punka av den cykling du bedriver på dem. Din vikt skall de väl klara.

Men jag måste ändå fråga: Varför pendla på RR? Kör på Schwalbe Kojak istället, finns i både 1,35 och 2,0.

Pendla på RR är toppen förutom på sommaren. I höst och vår blötan/lövhalkan är det tryggt och med riktigt lågtryck så funkar de som vinterdäck på allt annat är blankis och nästan där med. Men det är klart, mitt på sommaren så är det ju lite onödigt att nöta dyrgummi.

Atlas skrev:
> Pendla på RR är toppen förutom på sommaren. I
> höst och vår blötan/lövhalkan är det tryggt
> och med riktigt lågtryck så funkar de som
> vinterdäck på allt annat är blankis och nästan
> där med. Men det är klart, mitt på sommaren så
> är det ju lite onödigt att nöta dyrgummi.

OK, du har en poäng. Jag halkade i tisdags på en slang som låg tvärs över cykelbanan vid Slussen. Så himla fånigt. Då körde jag på min SS, på vilken det sitter Continental City Contact 1,75. Jag har ett RR som ligger å skräpar i källaren, skall fanimej testa å köra med det på framhjulet istället!

genarparn skrev:
.....varför 5.5 bar!! brukar ligga kring 1.5 i
> skogen.....

Kör du 1,5 bar i dina CX-däck?

Räcker med 1 bar:

2526310224_d51022a86a.jpg

Little Stereo (på jobbet) skrev:
> Enligt Schwalbe får du bara ha 4 bar i RR, kan
> det ha något med dina punkor ? Mina på mtbn har
> väl rullat 150 mil sen Augusti utan punka och
> mönstrena är så fräscha att dom kommer få
> sitta på säsongen ut :-) T

Det finns flera varianter av dem.. det här är nog min modell.

RACING RALPH HS 391, Evolution Line, Vikbara däck
35-622 28 x 1.35, 700 x 35C Evolution Triple Nano Black-Skin 3,5-6,0 340 g 67 100 kg 11649830

genarparn skrev:

> 2. varför 5.5 bar!! brukar ligga kring 1.5 i
> skogen och när jag pumpar hårt så blir det typ
> 2.5.

Jag cyklar ju inte i skogen, det här gäller grusväg och cykelbanor för pendling, med 2.5bar så har jag genomslag direkt.

Tack för att tips och kommentarer!

Två punkor har varit återkommande på samma ställe, granskade första gången men missade en lite glasbit som jag hittade vi andra tillfället. Idag fick jag punka på framdäcket, de andra har varit bak.

Anledning till att jag kör RR är ju att de kommer med cykeln, köpte den i våras har varit för lat/snål för att byta till något annat. Men inser ju nu att kombinationen tung kropp, tung ryggsäck och min cykelväg kanske kräver ett par andra däck, det är ju därför jag skriver här.

Forsätt gärna med fler tips på varianter av däck. Hitills så har jag

-Marathon Surpreme HD-Ceramic 28 x 1.40
-Biltemas slicks

Fler tipsP

Är det verkligen revor genom däcket som punkterar?
Kan ju vara värt att kolla upp vad du har för fälgband iom att trycket är så högt!

Tillbaka
Topp