Punkteringsspray - Undersökning

eriksson.de

Ny medlem
Vi är ett gäng studenter från Lunds tekniska högskola som undersöker produkten, punkteringsspray för cyklar. Vilka fallgropar och framgångsfaktorer som påverkar produkten.

Vi väljer att vända oss till er cykelfantaster som vi också tror är de mest pålästa inom området.

Nu skulle vi bara vilja att ni alla sprutar ut era åsikter och ideer om punkteringsspray som produkt. Hur ni tycker den fungerar? Vad ni tycker borde bli bättre med den? Varför har den inte konkurrerat ut "lappgummit"? Alla möjliga åsikter är av intresse.

Tack för hjälpen

Tjena!
Allt jag har hört om punkaspray är att det är skräp. Har därför aldrig prövat själv.
Vad jag vet använder ingen lappar. Jag byter hela slangen.

Byter alltid till ny slang, även "ute på vägen". Livet är för kort för att hålla på och laga dåliga lagningar hela tiden...

Okej så här ligger det till ;)

Man kör i skogen och får punka, man byter då till sin medhavda extraslang och lagar samtidigt hålet på den slang man punkade med hjälp av laglapp. Sedan upprepar man vid behov. Nödvändigheten med extraslang ute i naturen kommer sig av ventilbrott.

När du är hemma igen undersöker du noga ventilen (ventilerna) på dina slangar (dvs även den i däcket om du lagat i fält flera ggr) och kastar suspekta slangar.

En korrekt lapplagad slang kan du inte skilja från en ny så det finns ingen anledning att inte laga egentligen. Undantaget lättviktsslangar med mycket latex i. De låter sig inte lagas tillförlitligt utan bör kastas. Punkasprej funkar inte dels för att du inte vet om det sitter något i däcket som kommer att göra hål på slangen igen om du inte tar av det dels för att du inte vet hur stort hålet är. På ett för stort hål kommer det dessutom att pulvra eller smeta ner däck och fälgf. Omysigt.

Men tillämpningen kan funka för tex fint-väder cyklisten som vill kunna ta sig till cykelbutiken och lämna in för punkalagning eller kanske för pendlaren som måste komma i tid till jobbet. Fast för en van punkalagare med snabbkopplingar och vikbart däck tar ett slangbyte ett par minuter.

Punkasprej är helt enkelt en överkonsumtionsgrej som man säkert kan lura på folk som ändå inte kommer ha den med sig när den behövs. Det finns dock de som kör i ust-guck i sina slangar innan tävling/träning för att om olyckan är framme kanske slippa laga öht. Dessa människor har dock ofta övergått till ust numera och lagar heller sällan sina slangar.

EDIT: Det finns ju en bra anledning till att byta till ny slang och inte laga.
-Det är ju inte dyrt med slang och livet är kort ;)

Senast redigerad av en moderator:
Punka sprej suger verkligen... de få gånger jag har provat har man fått pyspunka efter någon kilometer, förbannat att man var lat som inte lagade (och släpade runt på punkasprejen från första början). Drivgas tar plats, ett lagset är lika stort som en tändsticksask och funkar dessutom flera gånger...

Punkaspray har en bra tillämpning på cykel: 40 kilo packning på cykeln och ösregn. Då undviker man att plocka av hjulen. Men som övriga påpekar kan man ändå aldrig lita på att det fungerar.

Tycker för övrigt att det är väldigt lustigt att studenterna så gravt missuppfattat vad som är punkasprayens konkurrent.

Om det fungerar så är det väl bra när man t.ex. är på väg till jobbet och inte vill komma för sent och missa ett möte. Fast det finns ju numera så gott som punka-säkra däck.

inte för att jag kör på tub själv, men jag tror spray funkar hyfsat (och inget annat gör det) på tubdäck, om inte hålet är för stort.

Vikten spelar ju i regel bara roll för racers. Testade en lågprisvariant på en lös slang för att se om det höll tätt vilket det gjorde i åtminstone 24 timmar iaf. Hålet var ett "riktigt" från en glasbit som jag bekanta mig med 1.5 mil åt vardera håll. Så visst bara det fungerar är det kalas när man pendlar till jobbet eller ute o latjar i skogen tycker jag.

Pump alt patron lär väl väga ungefär lika mkt om man hänger sig kvar vid nackdelen med vikten.

MVH

Nej, punkaspray funkar inte på tubdäck heller, det enda som funkar på tubdäck är lagningsvätska som trycks in genom ventilen för att sedan pumpa upp däcken som vanligt... Lagningsspray funkar aldrig :-( T

Intressant studie. Kör själv landsväg och får man punka ute i fält så är det extra däck eller slang som gäller. Man vill att det skall hålla tätt helt enkelt. Då jag själv kör på tubdäck och ett nytt däck kostar minst 200:- så har jag använt punkteringsvätska en del. Jag har använt Tufo:s (www.tufo.com) punkteringsvätska och den håller nästan vad den lovar. Det står att den skall klara håll med upp till 2 mm i diameter, funkar bra med nästan 1.5 mm vilket jag tycker är helt ok. Ibland kan man få göra det i "etapper", dvs i med vätska och pumpa upp coh sedan upprepa. När man har använt vätskan så har däcken klarat mer än 12 kg/cm i tryck och mer än 50 mil till om inte däcket har varit för slitet. Enda problemet har varit att den vätska som inte kondenseras har en benägnehet att klägga igen ventilen. Men som sagt det här är inget jag skulle göra i fält utan hemma.

Atlas_sthlm skrev:
-------------------------------------------------------
>
> En korrekt lapplagad slang kan du inte skilja
> från en ny så det finns ingen anledning att inte
> laga egentligen. Punkasprej
> funkar inte dels för att du inte vet om det
> sitter något i däcket som kommer att göra hål
> på slangen igen om du inte tar av det dels för
> att du inte vet hur stort hålet är. På ett för
> stort hål kommer det dessutom att pulvra eller
> smeta ner däck och fälgf. Omysigt.
>
> Punkasprej är helt enkelt en överkonsumtionsgrej
> som man säkert kan lura på folk som ändå inte
> kommer ha den med sig när den behövs.

Bra sagt. Fast oxr har en poäng. Jag tror cykelfrämjandet är en bättre publik för undersökningen. Eller är det fördomsfullt?

Men vissa xc-rejsare brukar väl ha med sig punkaspray på tävlingar för en första quicksolve vid eventuell punktering?
För motionärer/ fritidscyklister är dock slangbyte en bättre lösning.

Senast redigerad av en moderator:
Nej det är helt riktigt, cykelfrämjandet är målgruppen.
-Även om ett par punkaskyddade däck är den bättre lösningen. Då är det svårt att punka på asfalt.

eriksson.de skrev:
> Hur ni tycker den fungerar? Vad ni tycker
> borde bli bättre med den? Varför har den inte
> konkurrerat ut "lappgummit"?

Visste inte ens att det fanns punkaspray för cykeldäck.

Om inte slangen är illa skadad lagar jag den hellre direkt än sätter på reservslangen, inte minst för att spara på slang, lagar man den inte direkt tenderar den att bara bli liggande. Lagningskitet är lätt att ha med sig, och den som är van fixar en punka på fem minuter.

Till saken hör också, att man gärna vill veta vad som orsakade punkan. Sitter det något vasst i däcket som måste tas bort för att det inte ska bli en ny punka direkt?

Men för all del, som oxr är inne på, med en fullt lastad hoj, nattetid, i ösregn, skulle jag gladeligen pröva punkaspray om jag hade någon till hands o dessutom be en stilla bön att den funkade.

eriksson.de skrev:
> Varför har den inte
> konkurrerat ut "lappgummit"?

Som sagt, det är billigare och enklare att byta slang och eventuellt laga den trasiga senare.

Och sen finns det som oxr sade en produkt till som löser problemet...

Nej. Slanglöst är vettigare. Samma princip men man har guckan i däcket hela tiden istället för att spruta in den vid punka.
Man borde ju kunna tömma en burk i slangen innan man får punka så att man inte känner av att man får punka när man får punka. Typ ?

(Jag har en burk Vittoria stående sedan ett decennium men kör slanglöst så…)

Man borde ju kunna tömma en burk i slangen innan man får punka så att man inte känner av att man får punka när man får punka. Typ ?

(Jag har en burk Vittoria stående sedan ett decennium men kör slanglöst så…)
Jo, eller hälla i tätningsvätska för slanglöst i slangen. Problemet är att när man väl får punka på en slang så är det i regel antingen genomslag, och då är hålet ändå för stort, eller så är det stickpunka, och då sitter det som stack ändå kvar i däcket. Alltså är man rökt oavsett även om det såklart kan hjälpa för att minska läckaget medan man masar sig hem.

Tillbaka
Topp