Punkteringsvätska i slangen

haklan

Medlem
Jag har försökt stansa Conti raceking supersonic på ett DT Swiss x1800 hjul men har svårt att få det tätt. Antar att det skulle gå bättre med protection varianten men vad är nackdelen med att köra med supersonic+slang och "gucka" i slangen istället? Supersonic+slang blir väl ungefär samma vikt som protection utan slang, och då slipper jag köpa nytt däck. Jag är inte rädd för genomslagspunkor, har aldrig fått det med 1,8 bar i slangen, utan mer stickhål från t.ex taggbuskar.
Om man nu vill ha "gucka" i slangen, hur får man in den? Finns det speciella verktyg eller sprutor för detta?

Det finns en det trådar på problemet. Skubba rent däckets insida så att du inte har kvar rester av släpmedlet från tillverkningen så går det lättare att få det tätt.

ah, det var tätnings problem med supersonic däcken jag menade att det fanns trådar om. Gucka i slang har jag aldrig provat.

Det finns slangar som kommer med sådan gucka i. Annars får man köpa en slang med löstagbar ventil.

Nackdelen är att guckan kan sätta igen ventilen om man tömmer slangen på luft. Ventilen är också rätt smal att det är svårt att få in vätskan om man inte har någon form av spruta, som också kan sätta igen...

Jag har gjort ett halvhjärtat försök en gång. Fick det inte att funka. Köpte slangar med gucka i från crc vid ett annat tillfälle. De knäckte jag ventilen på, men jag punkade dem aldrig.

Det vanligaste sättet att lösa det är med löstagbar ventil och någon gummislang mellan flaskan och ventilen. För såldes olika kvaliteter beroende på vilken ventil man hade. Schrader och Dunlop klarar en grövre vätska än Prestaventilen. Stans är väl inte gjord för att hälla slang men det kan nog fungera.

Jag har haft vätska i slang, uttagbar prestaventil i en tunn slang. Joe´s nånting yellow. Funkat bra , men har hört att joes super sealent eller eco... nånting kan vara lämpligare i slang, att det har lite lägre viskositet, rinner lättare.

Att lägga lite smörjfett på slangnippeln innan den sätts tillbaka kan också vara bra.

/J

haklan skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för tipsen, kan vara värt att testa. Nån
> som vet var man får tag på slang med löstagbar
> presta ventil?

Vet inte hur det är på mtb men Contis lvgslangar har iaf löstagbar ventil.

Annars får du samma problem med däck+slang+gegga som du inte får med bara däck+gegga. genomslag och hål i slangen. däck+gegga och bra med fälgtejp/band så de sitter alternativt latexslangar som står emot genomslag bättre än butylslangar.

Är inte så orolig för genomslagspunka. Har aldrig haft det med mina 70kg och 1,8 bar i däcken. Ska cykla i områden med mycket taggbuskar så det är stickpunkor jag vill undvika.

Tillbaka
Topp