[Putstråd?] Bianchi Pista Steel (ses över)

Rut-66

Aktiv medlem
Köpt en Bianchi Pista från 2017 eller 2018, det är i alla fall de åren som nämns på nätet när vevpartiet är svart FSA Tempo (och samma grafik).
Pista'n är i stål och en retro-hoj med inspiration av gamla ban-cyklar.
Nu förstör ju vevpartiet hela looken i mitt tycke och eftersom min är välanvänd, så är vevarna rejält slitna och 0.75 tanden på kedjemätaren går ner helt i kedjan.
Kommer därför byta vevparti till nåt mer retro eller t o m vintage.

bianchi_pista_steel.jpg

Började med en rengöring och bytte blankslitna original Vittoria Zaffiro 700x25c till Vittoria Randonneur 700x28c.
Silvriga sadelstolpen är jätterepig efter vridningar med dåligt lossad rörklämma eller fan grus mellan rör och stolpe...
Lånade en svart vid fotograferingen.
Tejprester från obefintlig styrlinda togs bort vid rengöringen och velar mellan att sätta dit svart eller vit.

pista.jpg

Senast ändrad:
Delar jag har lösa just nu är:

Vintage vevparti från Sachs 2-delat med 52 och 42 klinga, helt i silver (NOS och skitfint).
Passande kedja till vevpartiet.
Vit och svart styrlinda (för de som minns Gösta Ekman... jag är sjuk... jag klarar inte av det här!).
Nytt billigt Driveline vevparti med 42 klinga, helt i silver (mindre modern look än original).
Velo-sadel i svart och vitt. Inte "gammeldags" direkt. men jag gillar den.
Bontrager hjulset AT750/TH30 och 31 dvs smala svarta fälgar med flip flop-nav bak för antingen fixie eller single speed.

Utseende just nu.
Velo-sadeln på silvrig sadelstolpe jag hittade hemma.
Originalhjulen fortfarande dvs vita fälgar, flip flop nav bak i single speed-läge och 16T-frihjul.
Driveline-vevparti med originalklingan 48T från FSA-vevpartiet (lite tungt för att bara köpa glass).
Pedalerna hittade jag också hemma, men blir nåt retro med clips och remmar sen.

I princip alla storlekar har en styrstam som blir horisontell, men storlek 59 har en som pekar uppåt även i minus-läge... så jävla typiskt :LOL:
Nåja, väntar på en cool 3T Mutant.

20211030.jpg

Det blir vit styrlinda som originalet så småningom.

stem1.jpg

Jo, jag väntar på ett par Vittoria Zaffiro Pro Slick 700x25c som åker på de vita originalhjulen, sen sätter jag randonneur på de svarta hjulen. De har just nu ett Shimano 18T frihjul och ska testa med 18 bak och 42 fram, gammal som jag är...

Senast ändrad:
Håller med. Tror och hoppas att 18T bak med svarta originalklingan ska funka för mig.
Ser lite mtB ut med liten 42T misstänker jag...

Är man jätteobservant, så ser man att det ej är original bromsklossar ?

Senast ändrad:
Lindan åkte på idag, men hade ingen vit eltejp och sen blev avslutet misslyckat, så det får jag göra om.
Har sett att en del bara lindar själva bocken på liknande retro-hojar, så tror jag kommer göra lika, så håller sig lindan vit aningen längre.
20211031a.jpg

Har nu fixat helsvarta vardagshjul och flyttat över Randonneur 700x28c.
Behöll klingan fram dvs 48T och testade med 18T bak men hjulet hamnade så långt fram att däcket ligger mot bromsarmarna.
Hjulen är Bontragerfälgar med Formula-nav, flip-flop bak.

Tänkte spara originalhjulen och bara använda ibland, så de har fått Vittoria Zaffiro Pro Slick 700x25c

Nu är originalhjulen monterade, så jag kan cykla.
Dessutom blir det ju att jag kör samma inslitna klinga, frihjul och kedja tillsammans.

Funderar på om 18T bak och 46T fram skulle funka, så får jag lite lättare start. Nån hög toppfart är ej intressant för denna hoj (för mig). Utväxlingen ändras från 3 till 2.56.
Beslut, beslut. beslut...

Kommer testa 45T fram och 18T bak, så 2.5
Då blir drivlinan utbytt helt också.

Sen har Mutant-stammen kommit från Tyskland och hann med stambyte igår kväll.
Blev kanon! :love:
Fotar i helgen.

Kör vidare på slitna originaldrivlinan och originalhjul tills det nya dyker upp.
3T-styrstammen har monterats i alla fall. En NOS Mutant jag hittade i Tyskland och för 1" gaffel och 26mm styre ?
20211113_143331.jpg

20211113_b.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp