Pyspunka - varför?!?

Sungam

Medlem
Pyspunka - varför?!?
Min flickvän har på sin hybrid på kort tid fått tre punkor och jag hittar inte orsaken...

Vid första punkan slängde vi bara på en ny slang och tänkte inte mer på det, vid andra punkan kollade jag upp var hålen var och de visade sig vara på samma ställe.

Jag hittade inget uppenbart fel på varken hjul, fäljband eller däck...inte heller min lokale cykelhandlare hittade något. Men för säkerhets skull så satte jag på ett annat däck och var mycket noggrann med att däck och slang satt på bra.

Igår cyklade hon t/r till sitt jobb (4 mil) och gav mig en kram när hon kom hem för hon hade ju inte fått punka :) MEN idag är luften borta och hålet/hålen är exakt som tidigare :-/

Det ser precis ut som tidigare...av någon anledning skapas en avlång figur på andra sidan om ventilen (alltså runt hörnet från ventilen sett, ni ser ventilen på bilden), på bilden ser ni två halvcirklar som går ihop...det är små, små hål som luften långtsamt pyser ut ur.

Var kan detta bero på?

IMG_6151.jpg ht=480

Pyspunka - varför?!?
putchi skrev:
-------------------------------------------------------
> Fabrikationsfel på slangen?

Vid varje punka så har jag satt på en ny slang och det har varit av olika märken.
När jag satte på den senaste slangen så tittade jag noggrannt så att den såg ok på det ställe där de tidigare punkorna uppstått och det såg bra ut. Men det blev samma mönster igen...

genomslag? skrev:
> genomslag?

Vad jag vet så kör hon bara på asfalterade cykelvägar och trycket var på ca 5 kg i ett däck som har dryck 6 kg som maxtryck, så genomslag borde hon inte ha fått.

Pyspunka - varför?!?
hur är dimensionen på slangen jämfört med dimensionen på däcket? behöver slangen expandera sådär mycket för att fylla upp däcket? I så fall kan det ju bli sämre kontakt där vid ventilen och den kanske kan skava mot däcket till det går hål på den

Pyspunka - varför?!?
hakanf skrev:
> hur är dimensionen på slangen jämfört med
> dimensionen på däcket? behöver slangen
> expandera sådär mycket för att fylla upp
> däcket? I så fall kan det ju bli sämre kontakt
> där vid ventilen och den kanske kan skava mot
> däcket till det går hål på den

Hmm...det kan ligga något i det du säger.

Dimensionen på däcket är 32-622 och enligt den tabell jag hittade skulle en slang med 28 * 1 1/4 passa...men den kanske är för liten.

Pyspunka - varför?!?
Hur gör du när du lägger i slangen? Om du gör på samma sätt varje gång så är det inte omöjligt att det blir veck på samma ställe hela tiden.

Dubbelkolla först däcket och fälgbandet, och att fälgbandet ligger rätt och säkert.

* Börja med att lägga på däcket med ena kanttråden i fälgen.
* Sätt sedan i ventilen och ta några tag med pumpen så att slangen blir rund och utan veck, men INTE så att den blåses upp.
* Lägg sedan i slangen i däcket.
* Lägg därefter upp slangen i fälgen, och se till så att det inte är några veck eller vridningar.
* Lägg sedan upp andra kanttråden på fälgen. ANVÄND INTE VERKTYG. Börja vid ventilen och jobba runt på båda sidor samtidigt, så du möts sista biten motsatt ventilen.
* Tryck sedan in ventilen i fälgen så att slangen ligger rätt inuti däcket, och inte i kläm mellan däck och fälg. Det finns en förstärkning runt ventilen som lätt lägger sig fel.

Spontant så ser det inte ut att vara en jättebra slang (Kenda?). Testa med märken som Schwalbe, Continental eller Nokian nästa gång.

Pyspunka - varför?!?
Du har något skräp i däcket, en glas-/stenbit, corden kan ha gått sönder och gjort små hål eller så nöts det av fälgen av någon anledning. punkt.

Tillbaka
Topp