Qeridoo cykelsläp/cykelkärra

marxos

Medlem
Hej! Ber om ursäkt om detta är ot, men söker utan vidare framgång om cykelkärror från tyska Qeridoo. Har hittat några tyska recensioner och en tråd på singletracks, men kollar här också.

Någon här som har erfarenhet av någon vagn från Qeridoo. De har riktigt fin spec, fått generellt goda omdömen vid nytest. Men jag har inte läst något om hur de klarar tidens tand och användning i svenska förhållanden. Här har Thule goda omdömen, men de kostar ungefär dubbelt så mycket (and counting) . Frågar mig om de verkligen är värda det.

Bilagor

• qeridoo-kidgoo-2-cykelvagn-med-barnvagnskit-skivbroms-bla.jpg
    qeridoo-kidgoo-2-cykelvagn-med-barnvagnskit-skivbroms-bla.jpg
    66.2 KB · Besök: 73
Har aldrig hört talas om dem. Men Thulevagnarnas fördel är att de har ett bra andrahandsvärde medans andra cykelvagnar av okända märken ofta kan vara svåra att få betalt för som begagnade. Kan vara värt att ha i åtanke.

Sen har ju de nya vagnarna från Thule blivit löjligt dyra iofs.

Precis. De är nästan lika dyra på Blocket som i butik. Men får lite vibbarna att de börjar utnyttja sin starka ställning. Den där marknaden skulle må bra av en aktör till, vare sig det är Hamax, Qeridoo eller någon annan.

marxos sa:
Precis. De är nästan lika dyra på Blocket som i butik. Men får lite vibbarna att de börjar utnyttja sin starka ställning. Den där marknaden skulle må bra av en aktör till, vare sig det är Hamax, Qeridoo eller någon annan.

Nordic cab gör ju vagnar med minst lika många konstiga tillbehör som Thule. :)

Jo, Nordic Cab e intressant. Å lite billigare. Men letar ensitsigt, och det pysslar de ej med. Annars hade nog deras Urban varit ett alternativ.

marxos sa:
Jo, Nordic Cab e intressant. Å lite billigare. Men letar ensitsigt, och det pysslar de ej med. Annars hade nog deras Urban varit ett alternativ.

På den jag har så kan man välja att ha tvåsists eller ensits. Det sitter tre st mellan-benen-remmar på sitsen. Med två barn så fäster man i de yttersta och med ett barn använder man den i mitten. Axelremmarna flyttas också om man bara har ett barn i. Min är dock en 2012:a. Vet inte hur sätena ser ut nu, men jag tvivlar på att de tagit bort flexibilitet.

Då e det Explorer du har, gissar jag. Verkar vara en riktig packåsna. Saknar fjädring dock, eller?

Nya Urban har två helt separerade säten, på gott (t ex individuellt ställbara) å ont (inte samma flexibilitet).

Fördelen med en ensitsig vagn är att den går in genom smalare dörrar. Vi får in vår dubbelvagn genom ytterdörren men inte in i andra rum vilket vi fick med enkelvagnen.

marxos sa:
Då e det Explorer du har, gissar jag. Verkar vara en riktig packåsna. Saknar fjädring dock, eller?

Nya Urban har två helt separerade säten, på gott (t ex individuellt ställbara) å ont (inte samma flexibilitet).

Ja Explorer är väl den som kom efter min. 2012 hade de bara en modell.

Det går att packa rätt bra i den. Med dess fasta botten blir den en bra lastvagn när man inte har barn i den också. Jag körde min till Happys yardsale förra veckan, lastad med en halv mtb och en väska med öl utan problem. :)

Fjädring saknar den däremot. Inte för att mina ungar nånsin klagat (är ju inte värre än en helstel cykel), men jag tänker investera i ett par fetare däck inför sommarens grusvägsutflykter. Nordic cab säljer själva Schwalbe Big Apple till överpris, men det går att köpa för en spottstyver från Tyskland i 20x2,25.
De går ju såklart att sätta på vilken vagn som helst med 20"-hjul så för ultimat komfort kan man ju ha dem på en dämpad Thule. :)

jomper sa:
Fördelen med en ensitsig vagn är att den går in genom smalare dörrar. Vi får in vår dubbelvagn genom ytterdörren men inte in i andra rum vilket vi fick med enkelvagnen.

Det är en mycket bra poäng. Särskilt om man också vill köra den som vanlig barnvagn. Vår NC går också bara precis in genom ytterdörren. :)
När barnen var små och satt i vanlig barnvagn så var en av sakerna jag uppskattade mest med den vi hade att det var så smal att man kunde gå igenom de vanliga tunnelbanespärrarna med den.

Man ska inte underskatta hur lite extra smidighet kan underlätta ens vardag.

Tillbaka
Topp