Quarq Riken AL problem, byta till nyare Quarq spindel?

skier

Aktiv medlem
Min Quarq Riken från 2016 har börjat strula med att den tappar kadens och effekt ungefär var 30:e sekund i 2-3 sekunder. Kadensen går från 90 till 40 och effekten halveras samtidigt.
Jag har provat att ta loss batterifacket och göra rent som i instruktionen och förstås bytt till nytt batteri, men det hjälper tyvärr inte. Nån som har nån annan kreativ lösning jag kan prova?

Numera säljer ju Quarq lösa spindlar, passar de på mina vevarmar? Jag har 8 skruvar på baksidan precis som de nya, men vet inte om mönstret är samma?
Är det nån skillnad mellan de spindlar som är för DUB och de som är för GXP? Mitt vevparti är GXP.

Låter bra, jag har varit riktigt nöjd hittills, inget strul alls på fyra år före detta, så går det inte att laga köper jag nog quarq igen.

Tänkte jag får göra en update: efter en del mailande fram och tillbaka med supporten där de kollat på datafiler från några olika pass från före och efter det började strula så har de kommit fram till att accelerometern har gett upp i kraftmätaren.

Deras lösning är att antingen prova med en fastlimmad magnet för kadensen (mätaren har stöd för det) eller köpa ny mätare. Jag är inte så sugen på magnetlösningen eftersom jag flyttar mätaren mellan landsvägscykel och Monark två gånger per år, så jag har frågat dem om det går att köpa bara en ny effektmätarspindel till de befintliga vevarmarna.

Så en hjälpsam support men tyvärr trasig mätare. Vet inte hur lång livslängd man kan förvänta sig på en elektronikpryl som sitter på en cykel, gissar att fyra år är rätt rimligt.

Men du behöver ju inte flytta magneten mellan cyklarna, en extra magnet så båda dina cyklar har en sådan låter lite billigare än en ny spindel... Eller vad är det som är så dåligt med den lösningen?

Min Quarq XX1 höll också i drygt fyra år innan den började skicka alla möjliga konstiga siffror.

Problemet är mest att jag har pressfit på cykelramen, så jag får limma fast magneten i så fall och det är som sagt inte säkert att det fungerar ändå. Men jag får nog prova det.

Quarq har iaf bekräftat att det inte blir bra med en nyare spindel på mina befintliga vevar eftersom kedjelinjen hamnar för nära ramen om jag använder en DUB-spindel på mitt GXP-vevparti, själva 8-bultsinfästningen var annars den samma som jag förstod det.

Aha, ja de här nya standarderna ställer till det, bakåtkompatibiliteten är usel när kedjelinjerna flyttas... Samma sak för mig när jag bytte till en ny MTB med DUB och Boost, min XX1-mätare med GXP gick inte att återanvända alls, varken spindel eller vevparti.

Förr följde det med något spackelliknande lim, som en bit häftmassa som härdade, och små magneter med Quarqs effektmätare, innan de hade accelerometrar inbyggda, men inte längre förstås, så de kanske har ett sådant litet paket de kan skicka? Fast om du ändå måste byta verkar det onödigt att limma på ramen förstås...

Vad har du för BCD?
130mm Quarq DZero för GXP verkar fortfarande gå att hitta, 110mm får du nog leta efter begagnat. Jag har själv två av de senare som rullar på utan problem.

Ja, det går att köpa ett sånt magnet-kit, det är inte speciellt dyrt (270kr exkl frakt) så fick man magnet och häftmassa, mer att jag inte hittade det hos nån av de som jag handlar av normalt, men det ska väl gå att hitta.

Verkar som äldre versioner av Riken hade markeringar på baksidan var magneten ska passera, det har inte min så den är nog så ny att den är tänkt att användas utan magnet, men det ska alltså gå att lura igång reed-sensorerna med en magnet och då ska mätaren strunta i vad accelerometern säger.

Jag har 110 BCD och vill helst fortsätta med det, cyklar inte så snabbt :)

Problemet är mest att jag har pressfit på cykelramen, så jag får limma fast magneten i så fall och det är som sagt inte säkert att det fungerar ändå. Men jag får nog prova det.

Quarq har iaf bekräftat att det inte blir bra med en nyare spindel på mina befintliga vevar eftersom kedjelinjen hamnar för nära ramen om jag använder en DUB-spindel på mitt GXP-vevparti, själva 8-bultsinfästningen var annars den samma som jag förstod det.
Jag har tidigare limmat magnet med bra resultat.
Om det är som quarq hävdar så kommer du att få full funktion med magneten.

M

Quarq sänkte i våras kraftigt en del priser i USA men det verkar tyvärr inte riktigt ha nått hit. DZero spindeln för klassisk 110/130 BCD har blivit billigare men inte DFour och inte heller kolfiberarmarna. Hade prissänkningen här fullt ut motsvarat den i USA hade det väl varit ett lätt val att köpa en komplett ny mätare. Det är jag faktiskt själv sugen på att göra till den gruscykel som strax skall monteras, men som det är får den nog behålla den gamla veven för GXP ett tag till…

Så, nu har jag fått tag på ett magnet-kit och monterat det. Slutade med att jag fick limma med vanlig epoxy (den som följde med kitet hade torkat i förpackningen...). Det gick inte att få den riktigt så nära centrum av vevaxeln som i manualen pga hur ramen ser ut och det blev rätt kladdigt och fult, men det verkar funka och syns inte bakom vevarna.

Körde en testrunda med lite olika intervaller på olika kadens och kan inte se nåt konstigt med filen efteråt. Klart nöjd med att slippa investera i ny mätare just nu.

Tillbaka
Topp