Quarq vs Stages för mtb?

Axel99

Medlem
Quarq vs Stages för mtb?
Funderar på att skaffa wattmätare till min spark rc ultimate. De två alternativ som jag hittat som lämpliga är Quarq eagle xx1 eller Stages carbon gxp som båda passar min hoj. Någon som kör med någon av dessa och kan komma med feedback med bra&dåligt. Eller någon som har koll och åsikt om vilken av dessa som är bäst?
Alla förslag och åsikter mottages tacksamt!

Quarq vs Stages för mtb?
Dubbelsidigt eller ensidigt. Större utbud av klingor till Stages då Quarq är du låst till antingen BCD104 med boost eller oboost.

Stages med rätt vev så kan du köra direct mount, dubbelt fram(om ramen stöder 2x), och BCD94/96

Det som talar för Quarq är just dubbelsidigt, ger bättre siffror då stages antar att man har perfekt balans på 50/50, och dubblar endast vänsterbenet. En viss risk att Stages inte passar ramen.

Quarq vs Stages för mtb?
Har kört med Quarq på MTBn ett antal år, mycket nöjd. De har bra kundservice också. Ingen erfarenhet av Stages, men om priset inte är avgörande är det ju alltid bättre med dubbelsidig mätning än enkelsidig. Dock mäter Quarq bara på ett ställe så fördelningen höger/vänster är ju i någon mening en teoretisk förenkling, men totalen är korrekt till skillnad från en enkelsidig.

Quarq vs Stages för mtb?
Hur är stages på mtb? Har talats om spikar. De verkar ju även tidigare haft problem me fukt, just på mtb låter det ju sådär. Men har de blivit mycket bättre på det i gen2?

Quarq vs Stages för mtb?
Jag kör Stages gen2 på min Cannondale FSI och har inga problem med vare sig väta eller spikar (annat än i däcken).

Det som mest talar för Stages är främst praktikaliteten och enkelheten, samt priset. Det som talar emot är ensidig mätning och siffror som blir knepiga att lita på jämfört med andra mätare. Om man däremot inte bryr sig om att jämföra med andras mätningar eller egna andra pass på andra hojar, så gör det inte lika mycket.

Om jag fått välja oaktat pengar, hade jag lätt valt Quark.

Quarq vs Stages för mtb?
Har Quarq på Cambern.

Skulle ändå uppdatera vevpartiet i samband med byte till Eagle så då var det inte så mycket extra slantar att välja ett komplett DZero paket.

Stabila data utan några spikar och de känns otroligt gediget byggda.

Ett "vanligt" fel dock är att de helt sporadiskt tappar kontakten och stänger av, men efter en snabb googling så hittade jag info att skruven i botten av batterihållaren förmodligen var lite dåligt åtdragen från fabrik.
Sen dess har de tuffat på finfint och effektmätare är ett mer användbart verktyg på MTBn än vad jag först trodde det skulle vara.

Quarq vs Stages för mtb?
Jag har ett gammalt Stages X9 som jag köpte begagnat. Gen 2. Vet inte om jag skulle välja Stages om jag hade nästan 1000 euro extra. Betalade 250 euro för stagesveven och det tyckte jag att det var värt. Har inte upplevt problem alls.

Jag vet inget om tillförlitligheten jmf med andra wattmätare men jag kör med oval klinga så jag jämför inte watt med andra/andra mätare.

Quarq vs Stages för mtb?
Förtydligande för den som väljer Stages att det blir rätt version av vevarmen eftersom en Eaglearm är mkt lättare än tidigare. Jag skrev till Stages angående vikten eftersom R2 specar gxp mtb till 209 g med foto och allt (https://r2-bike.com/STAGES-CYCLING-Power-Meter-Carbon-GXP-MTB-Generation-2_1). Fick detta till svar:

Thanks for your interest in Stages Power. The weight that you mention is for the X9 model. This is no longer in production. Our Stages Carbon GXP MTB version that I assume you need is 140g. (plus or minus 5 grams). So basically the same as an Eagle crankarm.

Best wishes,
Wes

Antingen är R2 sega med att uppdatera eller så säljer de bara gamla. Säkrast kanske att köpa direkt från Stages och returnera om inte vikten stämmer.

Quarq vs Stages för mtb?
Dr_Rydell sa:
Förtydligande för den som väljer Stages att det blir rätt version av vevarmen eftersom en Eaglearm är mkt lättare än tidigare. Jag skrev till Stages angående vikten eftersom R2 specar gxp mtb till 209 g med foto och allt (https://r2-bike.com/STAGES-CYCLING-Power-Meter-Carbon-GXP-MTB-Generation-2_1). Fick detta till svar:

Thanks for your interest in Stages Power. The weight that you mention is for the X9 model. This is no longer in production. Our Stages Carbon GXP MTB version that I assume you need is 140g. (plus or minus 5 grams). So basically the same as an Eagle crankarm.

Best wishes,
Wes

Antingen är R2 sega med att uppdatera eller så säljer de bara gamla. Säkrast kanske att köpa direkt från Stages och returnera om inte vikten stämmer.
Tack, bra att veta!

Quarq vs Stages för mtb?
Dr_Rydell sa:

Best wishes,
Wes

Nja. Den tidigare versionen det refereras till (som inte längre tillverkas) använde en Sram X9 originalvevarm i aluminium. På bilden hos R2 syns det ju dock tydligt att det som vägs är den nya modellen med Stages egen vevarm i kolfiber (som tillverkas av FSA). Så antingen har R2 en våg som helt saknar verklighetsförankring eller så är Stages väldigt optimistiska med angiven vikt…

Quarq vs Stages för mtb?
1F446C12-73D5-41EB-925E-7046A7AB1D81.jpeg
Någon som har den nya Stages och kan uttala sig om vikten i förhållande till denna 175 mm xx1 Eagle vevarm?

Quarq vs Stages för mtb?
Dr_Rydell sa:
Är det där x9-varianten?

Jmf
https://www.bike-components.de/de/S...rmeter-Carbon-Kurbelarm-Auslaufmodell-p51128/

Gewicht:
-carbon / 170,0 mm : 145 g

Sån jävla felmarginal kan det inte vara. Du måste ha gamla varianten

Nej, det är XX1. Även flickvännen köpte en Stages från Wiggle (http://www.wiggle.se/stages-cycling-effektmatare-for-sram-gxp-mtb-kolfiber/) för en vecka sedan och den väger 208 gram den med (jag kan lägga upp en bild på den med om du vill :) ). Jag blev lika överaskad som du! Stages skriver att sensorn endast lägger på 20 gram vikt. Min enda förklaring är att de inte utgår från en 'vanlig' XX1-vevarm.

Kolla r2-bike: https://r2-bike.com/STAGES-CYCLING-Power-Meter-L-Carbon-GXP-MTB

Senast ändrad:
Quarq vs Stages för mtb?
men på bikecomponents specas den som 145 g. Det är kring 30 % fel i så fall. Detta med Stagesvikten är just nu den viktigaste frågan i världen. Hur går vi vidare?

Detta svar är alltså ett år gammalt, från Stages:

Best wishes,
Wes

Kan det vara så att alla som handlat, de facto köpt butikernas lager av den äldre modellen?

Senast ändrad:
Quarq vs Stages för mtb?
Dr_Rydell sa:
men på bikecomponents specas den som 145 g. Det är kring 30 % fel i så fall. Detta med Stagesvikten är just nu den viktigaste frågan i världen. Hur går vi vidare?

Best wishes,
Wes

Kan det vara så att alla som handlat, de facto köpt butikernas lager av den äldre modellen?

De två som vi har är definitivt inte X9. Flickvännen beställde från Wiggle med den länken som jag postade ovan och där står det tydligt Carbon. X9 är aluminium. Min egen köpte jag begagnad några veckor tidigare men den ser identisk ut. Det är tydligt att det är kolfiber och inte någon annat material.

Jag skulle mycket gärna vilja ha en förklaring!

X9 ser ut så här:
stagespowermeter-x9-gxp.jpg

Quarq vs Stages för mtb?
Thanks for your email. I apologise, I looked at the incorrect model when I sent this info. 206g is what we list this model at. It is a bit of an inexact comparison to a "normal" XX1 crankarm: it does not include the weight of the power meter pod, battery, and protection film on the outside of the crankset.

Best,
Wes

Så alltså, 60 g mer och enl mig falsk marknadsföring

Och de kommer ej göra en lättare heller:

Unfortunately we will not be doing this. We only offer specific Carbon crankarms because we know they will respond to stress and temperature in a manner that is compatible with our power meter.

Senast ändrad:
Quarq vs Stages för mtb?
Dr_Rydell sa:
Thanks for your email. I apologise, I looked at the incorrect model when I sent this info. 206g is what we list this model at. It is a bit of an inexact comparison to a "normal" XX1 crankarm: it does not include the weight of the power meter pod, battery, and protection film on the outside of the crankset.

Best,
Wes

Så alltså, 60 g mer och enl mig falsk marknadsföring

Och de kommer ej göra en lättare heller:

Unfortunately we will not be doing this. We only offer specific Carbon crankarms because we know they will respond to stress and temperature in a manner that is compatible with our power meter.

Wow! Det var snabbt svar från Stages! Tack för att du tog reda på det, Rydell.

Jag håller med dig att det är falsk marknadsföring att de överallt skriver att det endast tillför 20 gram. Sen är jag smått överaskad över att det här inte diskuteras mer i olika forum. Jag har googlat en hel del och hittar inget om den här "skandalen".

Quarq vs Stages för mtb?
Dr_Rydell sa:

Best wishes,
Wes

Fast om bike components specar den MED 20 g wattmätare 1 gram under dina vevar utan wattmätare.....

Quarq vs Stages för mtb?
Jensen sa:
Dr_Rydell sa:

Best wishes,
Wes

Fast om bike components specar den MED 20 g wattmätare 1 gram under dina vevar utan wattmätare.....
Även om det är en anomali (för oss som vet vad ett XX1 Eagle väger) så är siffran densamma. Som kund förväntar man sig att siffran stämmer. Inte många (normala?) människor som väger vevarmar skulle jag tro. Jag trodde i min enfald att de skulle väga 145+20g (dvs senaste vevarmen i lättaste modell + wattmätare (ty man betalar ju en del ändå), men tji fick jag.

Senast ändrad:
Quarq vs Stages för mtb?
Dr_Rydell sa:
Jensen sa:
Dr_Rydell sa:

Best wishes,
Wes

Även om det är en anomali (för oss som vet vad ett XX1 Eagle väger) så är siffran densamma. Som kund förväntar man sig att siffran stämmer. Inte många (normala?) människor som väger vevarmar skulle jag tro. Jag trodde i min enfald att de skulle väga 145+20g (dvs senaste vevarmen i lättaste modell + wattmätare (ty man betalar ju en del ändå), men tji fick jag.

Fast du betalar ju för produkten. Bara för att det ä dyrt betyder ju inte stt de använder det värsta. Kanske inte ens är möjligt för dem att använda värsta, vad vet jag. Vet bara att med kolfibervevar är det inte lika enkelt som med Aluvevar

Quarq vs Stages för mtb?
Enl deras förklaring är det inte möjligt. Sen om det är sant eller ett svepskäl för att de vill ha större marginaler, det kan vi inte säkert veta.

Quarq vs Stages för mtb?
Finns det fortfarande folk som köper Stages? Helst till MTB?

Är priset avgörande känns väl P2M ngeco spindel som det sundaste alternativet.

Tillförlitlighet på siffrorna är ju A och O om man ska ha effektmätare. Som att köra med tidiga Garmin vector eller Strava appen.

Quarq vs Stages för mtb?
Nej, Stages är inget vidare på mtb. Jag sålde min då den inte tålde vatten speciellt bra (gen2) och gav stora effektspikar när man kör genom stök.

Quarq vs Stages för mtb?
Jag har mycket bra erfarenheter av Stages både på Monark och min lvghoj. Numera har jag en Quarq och Stages till mtb. Jag kommer köra dem på olika mtbhojar. Dock så ska jag testa att montera både Stages och Quarq på min MTB samtidigt och köra några lopp för att jämföra data. Jag postar dem här sen.

Quarq vs Stages för mtb?
Kört Stages på vintercrossen samt racern, både Gen1 och Gen2 utan problem. Visst finns det problem men det gör det med all avancerad elektronik man monterar så utsatt som på en cykel. Är det konstigt att man får effektspikar på MTB i när man kör i stökig terräng? Det är en trådtöjningsgivare som sitter för att känna av lasten på vevarmen... Dessutom är Stages väldigt "generösa" när det gäller garantierna, 2 år+ 3 månader.

Quarq vs Stages för mtb?
Jag gav upp min stages på mtb bara för jag fick sitta och städa bort effektspikar på varenda pass.
Problemet var inte trådtöjningsgivaren utan kadensmätaren, när man körde nerför en stökig nerfart trodde den att jag hade 200 i kadens vilket gav en väldigt hög effekt.

Quarq vs Stages för mtb?
skier sa:
Jag gav upp min stages på mtb bara för jag fick sitta och städa bort effektspikar på varenda pass.
Problemet var inte trådtöjningsgivaren utan kadensmätaren, när man körde nerför en stökig nerfart trodde den att jag hade 200 i kadens vilket gav en väldigt hög effekt.

Påverkade den här sortens spikar snittet i tillräckligt hög grad? Gav det ett överdrivna medelwatt för hela passet?

Quarq vs Stages för mtb?
OK, antagligen varför Gen3 kan använda magnet för kadensen?
"Accelerometer based cadence measurement or the option to use a Hall-Effect based system with magnet"

Officiella vikter på Stages Carbon
Stages Carbon BB386/ SRAM BB30
172.5mm
146g
Stages Carbon Mtn GXP
175mm
206g
Stages Carbon Road GXP
172.5mm
176g

Quarq vs Stages för mtb?
Där har vi det ju med. Bile-components vilkt på armen är den för bb386/bb30 och inte gxp som det står där. Så troligt ett misstag i beskrivningen. Så slipper du älta det dr Rydell ?

Quarq vs Stages för mtb?
Fulkinesen sa:
skier sa:

Påverkade den här sortens spikar snittet i tillräckligt hög grad? Gav det ett överdrivna medelwatt för hela passet?

ja, det blev spikar på 2000w som varade 5-6 sekunder, så på en stökig bana (t ex x-cup Vallåsen) fick det ordentlig inverkan.
Med en extern kadensmätare hade nog problemet försvunnit helt, men jag har inte haft några sådana spikar med min Quarq (trots intern kadensmätning) så det verkar vara olika metoder för att mäta kadensen (med brasklapp för att min Quarq bara har använts på cykelcrossen, men det blir rätt stötigt där med).

Nu kör jag med RPE på mtb:n istället, väger 0 gram :)

Quarq vs Stages för mtb?
Dr_Rydell sa:
När kom/kommer gen 3 och hur vet man att det är den som köps?
Kolla R2. Står ”new” på några o gissar stt det ä gen3 då de dels inte har dem på lager ännu och dels för att de la ut bild på sin Facebook sida att de säljer ut gen2 för att göra plats för gen3 för nån vecka sedan

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp