R.R. Happyride Huddinge-Paradiset-Huddinge Lördag 2/2

Grizzly

Ny medlem
För några helger sedan var jag med på den beryktade badturen från Hemfosa till Paradiset och då väcktes tanken att cykla till Paradiset från Huddinge istället.
Jag har faktiskt cyklat den här sträckan förut men det var för sex-sju år sedan och kartan var gammal redan då.
Den första halvan av vägen hittar jag bergsäkert men det är själva avslutningen som har fallit ur minnet så om det är några som vill föjla med och leka stigfinnare är ni mycket välkommna.

Jag kommer att stå vid den stora stensnäckan i Huddinge station klockan tio på lördag 2/2 för att invänta alla som kommer med tåget som anländer från stockholm 09:57.
Därifrån cyklar vi närmsta vägen till skogen och sen är det blandad stig, grusväg och lite asfalt.
Jag hade tänkt ta asfalterad väg från Paradiset till avtagsvägen till Sundby gård, där det kanske blir ett fikastopp, för att sedan vika av in i skogen igen och som genom ett trollslag komma tillbaks till Huddinge igen.

Terrängen på den första biten är enligt min fru väldigt teknisk men det får stå för henne! Hon ska förresten inte med tyvärr.
Tempot blir nog inte så väldigt snabbt om ni vill ha vägvisning av mig. Vill ni cykla fortare så får ni väl ta med egen karta och cykla ifrån mig men huvudsaken är att alla ska få njuta av Huddinges vackra natur.

Säg gärna till om ni vill med så jag vet hur många jag ska vänta på i Huddinge.

Vi som körde:
Grizzly
Bruce
Road Runner
Kattis
Sprockets
mamme1

Så, nu har jag badat och ätit middag. Klockan 10:10 i förmiddags cyklade sex cyklister iväg från Huddinge station för att, som jag trodde, vara ute i Huddingeskogarna i en eller två timmar.
I mina lokalpatriotiska ögon så var det solsken och perfekta markförhållanden. De andra tyckte kanske att det var uppehåll och väldigt mycket lera.
Efter cirka en kilometer så hade vi den första krashen som kan ha orsakat ett senare sadelhaveri. Efter det så rullade vi vidare på en liten omväg som jag tycker är att föredra framför den egentliga sträckningen av sörmlandsleden.
Humöret var på topp och vi körde vidare i leran till Gladö kvarnsområdet där det blev lite grusvägskörning.
Sen började stigen igen och även storleken på stenarna på stigen. Vi stannade vid en liten sjö och Bruce fick äntligen ta fram sin nya thermos och Road Runner konstaterade att han redan var försenad till sin avtalade lunch. Återigen förlåt för min dåliga tidsuppfattning när det gäller att cykla i skogen.
Vi kämpade oss vidare på leden som var lite blandning av allt som en härlig mountainbikestig kan erbjuda. Hela tiden verkade alla på mycket bra humör. Ja kanske inte alla men cyklisten som hade lite problem verkade komma igen på slutet.
När vi närmade oss Paradiset så låg jag bakom en cyklist som krashade ganska spektakulärt, inga namn men han cyklade på en Cannondale, varken cyklisten eller cykeln gick sönder dock.
Något senare så stannade tre av oss till och en av oss konstaterade att sadeln hade gett upp.
Vi stod där och tittade på sadeln och efter en stund märkte vi att de andra tre aldrig kom, de stod trehundra meter bakom oss och lagade kedja.
Med två cyklar inte i riktigt helt skick fortsatte vi fram till Paradiset där det var riktigt skönt att komma ut på vägen. Tyvärr hade nog vinden vänt så den medvind vi hade räknat med fram till Sundby blev istället en motvind.
Cafet var varmt och trevligt men lite dåligt utrustat med växelpengar men alla sex verkade må bra.
Med två halvtrasiga cyklar följde vi sen cykelvägen till Huddinge station där vi skiljdes åt strax innan 15:48 tåget gick in till stan.

Återigen tack till Bruce, Road Runner, Sprockets, Kattis och mamme1 för en mycket trevlig dag med trevliga människor! Hoppas vi ses i en skog snart igen!

Grizzly

Senast redigerad av en moderator:
Jag är på! Sovmorgon också, kalas! Skall inviga min nya ÖB-termos, nya kedja, nya vevparti, nya kassett så jag vill inte bli smutsig.

Grizzly skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag hoppas att du skämtar angående att inte bli
> smutsig?

Ja :)Skitig vill man ju bli. Åk ut och förvattna om det är för torrt i markerna på fredag :)

Jag ber om ursäkt till alla som kommer söderifrån med tåg. Jag lovar att stå vid snäckan från och med 09:45 så att ni inte trasslar bort er i Huddinge.

Rackarns! Det hade varit finfint att hänka, men jag ska leka Bindefelt o festfixa för min dotter!! Hoppas på fler turer! /Micke

Hur lång tid tar denna tur på ett ungefär chansa vilt 5 6 timmar ?
Skall på middag i huddinge och det passar ju grumt bra o cykla där då :-)

Jag tror att jag kommer att stå i huddinge på lördag och se villsen ut.
Brasklapp: Skar mig i handen i dag så det beror lite på läkköttet men det borde inte vara något problem.

/Tob

Jag och glitch cyklade Huddinge -> Handen i somras. Den sträckan är ca 35 km. Huddinge -> Paradiset borde hamna på strax över 20 km.

Första sträckan från Visätra (6:1) verkar inte vara så använd och jag minns den som en ganska smal stig. Småteknisk på sina ställen men inget att oroa sig för. Från Hökärr till Paradiset är det en del grusväg. Jag tyckte inte den sträckan var så väldigt spännande. Den roligaste biten är utan tvekan den från Paradiset till Handen.

Ta med en bra karta då sträcka 6 kan vara lite svårnavigerad på sina ställen.

Vår RR hittar ni i nedanstående tråd:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/707898/709892#msg-709892

Får göra en happy, trots att det känns lockande. Tentaplugg och grupparbete, och så tänkte jag försöka hinna med på kamikazieturen på sveavägen på söndag. ;-)

Aaaah vill så gärna följa med men kan inte. Barnvecka samt väntar på ny bakväxel. Hoppas att ni får en riktigt härlig tur!

Road_Runner skrev:
> Hur lång tid tar denna tur på ett ungefär
> chansa vilt 5 6 timmar ?
> Skall på middag i huddinge och det passar ju
> grumt bra o cykla där då :-)

Jag tror inte att det tar 5-6 timmar men om det gör det finns det alltid vägar i närheten så du snabbt kan ta dig till Huddinge.
Kul att du vill med!

Härligt, en ride i min ungdomshood, klart jag hänger med!!

bruse skrev:
> Bakväxel? Vad ska du med det till, du har ju bara
> sönder den.
Du är inte lite dryg du!

Kattis skrev:
> Härligt, en ride i min ungdomshood, klart jag
> hänger med!!
>
>
> bruse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bakväxel? Vad ska du med det till, du har ju
> bara
> > sönder den.
> Du är inte lite dryg du!

Gör så gott jag kan!

Måste göra en happy:(
Har någon löjlig kurs på jobbet som jag inte slipper.
Jag som är så cykelsugen efter att ha legat sjuk dom två senaste helgerna.

Kattis skrev:
> Härligt, en ride i min ungdomshood, klart jag
> hänger med!!
>
>
> bruse skrev:
> -----
> > Bakväxel? Vad ska du med det till, du har ju
> bara
> > sönder den.
> Du är inte lite dryg du!

F-n vad du formtoppar nu då Kattis! Varenda ride är du ute på ju ;-) 30-årskris eller? *fniss*

/C

Måste nog göra en happy tyvärr :( Har varit lite för mycket den senaste tiden, och två öldrickarkvällar ligger före lördagen i planering (bortsett från ölrundan igår) :-D

Mike å skrev:
> Måste göra en happy:(
> Har någon löjlig kurs på jobbet som jag inte
> slipper.
> Jag som är så cykelsugen efter att ha legat sjuk
> dom två senaste helgerna.

Vi kan skriva ngt intyg att du inte kan vara med på kursen om du vill?

ostkaka skrev:
> Måste nog göra en happy tyvärr :( Har varit
> lite för mycket den senaste tiden, och två
> öldrickarkvällar ligger före lördagen i
> planering (bortsett från ölrundan igår) :-D

Men for helvede Osten, du har ju skidat(krökat?) 2 helger i rad, dags för lite rejält friluftsliv nu!!?

mamme1 skrev:
> ostkaka skrev:
> -----
> > Måste nog göra en happy tyvärr :( Har varit
> > lite för mycket den senaste tiden, och två
> > öldrickarkvällar ligger före lördagen i
> > planering (bortsett från ölrundan igår) :-D
>
> Men for helvede Osten, du har ju skidat(krökat?)
> 2 helger i rad, dags för lite rejält friluftsliv
> nu!!?

Bra Mamme, vi får skriva ett sjukintyg till Osten också;) Skärp dig Jonny!

glitch skrev:
> F-n vad du formtoppar nu då Kattis! Varenda ride
> är du ute på ju ;-) 30-årskris eller? *fniss*

Hehe, 30-årskris, njaaa snarare 30-årsgläje =D
Från att tidigare tycka det är obehagligt och för kallt att cykla såhär års, till att nu med vinterskor och värmesulor skarpt börja gilla hojande även såhär års, det är ju jättekul (trots att jag fortfarande fegar lite). Formtoppa är det inte tal, men bli av med julens knäckmidjan vore ju inte så dumt...

Tyvärr kan jag inte hänga med på lördag i mina hemtrakter - bortrest.

Men vilken energi ni har mitt i vintern!
Vilka värmesulor är det som gäller då? Calesco?

bruce skrev:
> Bra Mamme, vi får skriva ett sjukintyg till Osten
> också;) Skärp dig Jonny!

Hehe, inte bara ölen det beror på. Lyckades sträcka någon skum muskel i nacken/ryggen i helgen och är fortfarande stel. Blev inte bättre att en helt svartklädd (inklusive svart mössa, handskar och skor) tant joggade - från ingenstans - rakt ut i cykelbanan i morse viftandes med ett par långa stavar. Givetvis saknade hon reflexer, och var stört omöjlig att se trots belysning på styre såväl som en pannlampa på fullt blås. Givetvis var där också den enda isfläcken på hela vägen, så nu har jag inte bara ont i nacke, rygg och vänstra knät, utan också högerknät och ett stort fint skrubbsår på höger armbåge :/ Ibland är det tur att det finns sprit att trösta sig med :-)

Det här låter kul. Tyvärr fick jag feber igår kväll så det är en öppen fråga ifall jag hinner bli frisk till på lördag.

bng skrev:
> Tyvärr kan jag inte hänga med på lördag i mina
> hemtrakter - bortrest.

Så synd! Det lär ju bli fler turer på södra sidan!

> Vilka värmesulor är det som gäller då?
> Calesco?

Jag vet inte vilka som är bäst men jag är supernöjd med mina Hotronics,
varma fötter=en nöjd kattis=)

Ostis och Jerry, hoppas ni tillfrisknar snart!

Jerry skrev:
> Det här låter kul. Tyvärr fick jag feber igår
> kväll så det är en öppen fråga ifall jag
> hinner bli frisk till på lördag.

Jag skriver upp dig på listan och så får du helt enkelt ta isbad så du får ner febern!
Skämt åsido, krya på dig. Tänk på att feber och fysisk aktivitet kan få tråkiga konsekvenser.

ostkaka skrev:
> bruce skrev:
> -----
> > Bra Mamme, vi får skriva ett sjukintyg till
> Osten
> > också;) Skärp dig Jonny!
>
> Hehe, inte bara ölen det beror på. Lyckades
> sträcka någon skum muskel i nacken/ryggen i
> helgen och är fortfarande stel. Blev inte bättre
> att en helt svartklädd (inklusive svart mössa,
> handskar och skor) tant joggade - från ingenstans
> - rakt ut i cykelbanan i morse viftandes med ett
> par långa stavar. Givetvis saknade hon reflexer,
> och var stört omöjlig att se trots belysning på
> styre såväl som en pannlampa på fullt blås.
> Givetvis var där också den enda isfläcken på
> hela vägen, så nu har jag inte bara ont i nacke,
> rygg och vänstra knät, utan också högerknät
> och ett stort fint skrubbsår på höger armbåge
> :/ Ibland är det tur att det finns sprit att
> trösta sig med :-)

Grävde du ner kärringen i ngn rabatt nånstans eller dumpade du henne bara i rännstenen?

Jerry, krya på dig!

Har också börjat få sjuk känningar.. Sisst jag cyklade när jag kände så här slutade det med sängen i en vecka.. Så jag får se hur jag känner i morn..

Hm... Vänta inte på mig i morgon ty väderstormogulen har utlovat regn blåst och +2 grader... Jag tror jag står över och cyklar på söndagen istället då samme mogul har lovat sol och ett par plussgrader. Kanske lvg eller fornstig eller hellas eller något annat.
Kan ju hända att jag slår upp mina blå i morgon och ser en sol då kommer jag, men väntas inte.

/Tob

Det är rätt attityd Bruce, i skogen så får vi ju både vindskydd och regnskydd. Dessutom så blir det ju plusgrader! Bara att köra på!
Ser fram emot en härlig dag imorgon.

Grizzly.

Öh, oj, nej, jag sitter här med ont i halsen och i musklerna här och var plus huvudvärk:-/

Väntar nu otåligt på att få höra hur ni har haft det.

Och kom inte med någon mesig RR nu va, det ska vara högupplösta foton och rörliga bilder med spirituella anekdoter och schysst musik från er äfventyr, värdigt en Oskarnominering för bästa produktion, capice:-D

Har visst surnat till lite under dagen, berätta något kul om turen nu så blir jag på bättre humör:-D

Bilagor

• this_thread_is_worthless_without_pics.gif
    this_thread_is_worthless_without_pics.gif
    41.6 KB · Besök: 36
Det var blött och lerigt och min kedja gick sönder. Ungeför samtidigt gick Kattis sadel sönder. Sa jag att det var lerigt? Men kul!!!

Bilagor

• kedja.jpg
    kedja.jpg
    41.6 KB · Besök: 35
Låter som en episk tur.

Fick du ihop kedjan?

Hur gick det för Kattis med trasig sadel?

Blev det inga fler bilder tagna;-)

Kedjan blev 2 länkar kortare. Tur att det finns folk som har verktyg med sig. Fast den är inte riktigt frisk ändå, så den skall bytas. Kattis klarade sig hyfsat med sned sadel. Bild på en riktig "skogslagning" kommer nog.

Grizzly skrev:
> När vi närmade oss Paradiset så låg jag bakom en cyklist som krashade ganska spektakulärt, inga
> namn men han cyklade på en Cannondale, varken cyklisten eller cykeln gick sönder dock.

Bruce, berätta mer! :-)

Tillbaka
Topp