Rabatt bluff på evaldsmtb.se

Oj, cykelcity rabattbluffade också. Jag ville ha en broms och den var slut när jag väl orkade gå dit. Även fast de tryckt upp listor där bromsen fanns med. Så jävla dåligt, de borde tryckt upp listor varje dag och skickat ut till alla intresserade.

Måste erkänna att jag inte fattar allt gnäll. På hemsidan så står informationen klart och tydligt vad s om gällerr och i mailet som gick ut så står det om möjligt ännu tydligare.

Lär er öppna ögonen och läs istället för att skrika bluff och ropa på sverker.

//pajje - trött på alla människor idag

Peter_K skrev:
-------------------------------------------------------
> Svårhittad? Det står ju på samma sida som
> rea-infon, bara att scrolla ner... När jag ser en
> sån stjärna är det längst ner på sidan jag
> brukar kika, och precis där finns infon här.
>
> http://evaldsmtb.jetshop.se/default.aspx

Det är ju precis det den inte gör. Om det finns en reklamblobba på förstasidan tycker jag inte man ska räkna med att besökarna börjar läsa gamla nyheter för att hitta finstilt information. Snarare scrollar man ner, som du säger. Sen får väl var och en ha sina egna teorier huruvida det är en fånig miss eller nånting annat. Hur som helst är det ju lätt att fixa.

> Sen fattar jag inte varför alla blir så
> upprörda och snackar om bluff och dålig stil.
> Hur många butiker vet ni som kör sån här rea
> och beställer hem prylar de inte har i lager? Rea
> har man väl för att bli av med det man har i
> lager... Eller?

Bluff är väl att ta i men om han beställt 12 prylar och inte en enda fanns (de har ju faktiskt enligt sig själva "ett sprängfyllt lager") så förstår jag att han blev lite besviken.

Det är väl ingen som tror att cykelbutiker köper in enorma lager för att sälja till förlustpris på rea, men om ni varit i samma situation som trådskaparen så hade inte ni heller jublat. Nog brukar det skapas gnälltrådar för mindre saker än så :)

andreaso skrev:
> Bluff är väl att ta i men om han beställt 12
> prylar och inte en enda fanns (de har ju faktiskt
> enligt sig själva "ett sprängfyllt lager") så
> förstår jag att han blev lite besviken.

Om man förväntar sig ett sprängfyllt lager efter 10 dagars rea har man nog inte tänkt speciellt långt.

Vaddå bluff? Infon finns där både på hemsidan och i mailet, inget konstigt med det. Rean gäller det som finns i lager. Står dessutom "först till kvarn" och att man får räkna med längre leveranstider pga belastningen.
Att lägga en stor nätorder utan att det finns lagerstatus på sidan och när dom är upptagna med kunder i butiken kanske inte är det smartaste då. Jag ringde istället och frågade vilka av dom tre saker jag ville ha som fanns hemma, det visade sig bara finnas just den storleken på dom skor jag ville ha hemma, tur... resten fanns dock inte. Istället fick jag däremot veta att en reservdel jag väntat på sen augusti hade dykt upp, den skickades med skorna, också den med 30% rabatt. Hämtade paketet 6 dagar senare. Bluff är väl ändå att ta i när man rear ut den gångna säsongens kvarvarande lager. Skärp er!

Ett av problemet är som sagt att man inte kan se lagersaldot direkt på hemsidan = man får chansa om prylarna finns kvar, inte så bra. Har saknat det tidigare på Evalds men speciellt nu när det är rea vore det en bra funktion.

Funktionen finns på varenda data-webbutik, så det borde väl gå även för en cykelbutik att ha samma sak?

jonzén skrev:
> men om man handlar i sverige kan priserna
> gå ner här med om den svenska marknaden
> växer..)

Så om alla handlar i Tyskland kan deras priser gå ner ännu mer? Sweet! Ska ringa Henning på S-tec ASAP!

Att ha rabatt på allt i lager, men hemligt lagersaldo, känns inte seriöst. Det innebär ju att man inte kan veta vad grejjerna kommer att kosta förren det är "för sent" vilket omöjliggör prisjämförelser mot andra onlinebutiker. Sånt kvalar iaf in på min definition av lurendrejeri.

Jag handlar klart mer ifrån en butik där jag kan se lagersaldo, te x cyclecomponents eller actionsports, chainreaction osv än att lägga en order och se vad som dyker upp och vad som är restat. Bike discount vågar man handla ifrån utan lagersaldo för de har ju nästan allt på lager. Men att betala och sen nte veta när det dyker upp eller vad och vänta på att få pengar tillbaks, det känns som nittitalet och det bojkottar jag.

angående evalds rea så rear man väl oftast ut det man har kvar i lager, blir mycket udda storlekar, delar som inte säljer bra osv.

Perfekt rea för mig. Den ramen som jag ville köpa, som jag egentligen inte behöver utan mest var tvungen att köpa för att det var billigt, hade dom inte i lager så jag sparade 11000 spänn.

Ringer man så får man veta vad som finns i lager.
Jag tror dessutom att det kan vara extra svårt för en mindre butik som har den fysiska butiken som lager att hålla ett aktuellt saldo på nätet. Hur gör man med de uddaprodukter som kunderna i butiken har plockat åt sig men inte registrerat i kassan ännu, vem får varan om någon beställer den på nätet under den timmen som kunden i butiken springer runt och provar annat med varan under armen?

Nåt jag skulle kunna tänka mig att klaga på är isåfall att de har rätt mycket produkter på hemsidan som dom inte ens har möjlighet att ta hem om man ber dem, speciellt kläder. Produkter som de vet inte går att få från leverantören borde inte vara kvar på hemsidan. Det här är har dock inget med rean att göra utan har varit så under "normala" förhållanden.

De allra flesta tyskaffärer har inte heller lagersaldon på sina hemsidor, och det händer ganska ofta att enstaka varor blir restnoterade, så ingen större skillnad där.

Själv ringde jag och beställde min gaffel för att vara säker på att den fanns på lager, det funkade alldels utmärkt.

Jag gissar att en sån här gnälltråd aldrig hade uppkommit om de inte hade reat ut hela sitt lager, så det hade kanske varit bäst om de hade struntat i rean?

dom har iaf inte sakerna i "lager" på hemsidan och sen får man hem ett brev en vecka senare där dom meddelar att varorna inte finns. som boc24.de :(.

rikard skrev:
> Att ha rabatt på allt i lager, men hemligt
> lagersaldo, känns inte seriöst. Det innebär ju
> att man inte kan veta vad grejjerna kommer att
> kosta förren det är "för sent" vilket
> omöjliggör prisjämförelser mot andra
> onlinebutiker. Sånt kvalar iaf in på min
> definition av lurendrejeri.

Brukar du bläddra igenom prissammanställningen så snabbt att du inte ens noterar vad din order kommer kosta sammanlagt får du fan skylla dig själv.

Som rean är upplagd förstår jag det som att om varan inte finns talar dom om det och du får alltså inte vänta på att dom tar hem en vara och sen betala fullpris. Problemet du beskriver existerar alltså inte.

Jag fattar faktiskt inte vad ni klagar på. Idoter.

jonzén skrev:
> jämför med tyskland är det så. i tyskland
> säljs prylar ofta billigare än inköpspriset
> för svenska butiker.

Vore det i så fall inte rätt fiffigt för svenska butiker att köpa sina produkter från billaga tyska webshoppar istället för dyra svenska "leverantörer"?

TBone skrev:
> jonzén skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > jämför med tyskland är det så. i tyskland
> > säljs prylar ofta billigare än inköpspriset
> > för svenska butiker.
>
> Vore det i så fall inte rätt fiffigt för
> svenska butiker att köpa sina produkter från
> billaga tyska webshoppar istället för dyra
> svenska "leverantörer"?

Det skulle vara kontraktsbrott av dem som säljer varorna, iaf shimano. Vi har även försökt att få kundnr hos flera tyska argenturer men de hänvisar bara till närmaste svenska/nordiska leverantör.

Om alla sket i Shimanos villkor skulle dom bli tvungna att släppa det.

Måste finnas någon europeisk butik som är villig att sälja. Dom lär ju knappast behöva redovisa för Shitmano till vilka dom säljer?

Fan va gnälliga och snåla ni är i den här tråden.

Köp fullpris så slipper ni bli sura!

Att sänka ett föetag som vill ge er rabatt, skäms!

Mårten det handlar inte så mycket om att våga. Jag vet inte hur insatt du är i kontrakt men i de flesta länder är det väldigt kostsamt att bryta ett kontrakt.

jonzén: Problemet är nog noll om den svenska butiken dubbelspelar och köper in hälften från svenska agenten och hälften från Tyskland... Vem vet vilken bakväxel som kom från Tyskland och vilken som kom från svenska agenten? Sen att avtalet med svenska agenten kan ryckas bort är väl en annan femma. :P

Vet bara att Dior blev förbannade när typ Willy's sålde deras parfymer och annonserade dom bland massa billigt skräp. Dom hade inget avtal med Dior men EG-domstolen tyckte att det nog kunde vara helt ok ändå. Paralellimport är generellt sett helt ok inom EU såtillvida att man inte med domstols hjälp kan stoppa den i de flesta fall. Sen kan ju avtal hindra det hela såklart. Men i utomobligatoriska förhållanden är det lugnt normalt sett.

Nu är jag ute på lite djupt vatten och freestylar så det är inte 100%. :P

Rock: Självklart kan det bli kostsamt. Huvudregeln i europeisk rätt är väl att det positiva kontraktsintresset normalt ersätts (iaf är det så i svensk rätt har jag för mig). Skadeståndet borde alltså bli mellanskillnaden melan vad Shimano får ut av att sakerna säljs till tyska priser istället för svenska priser om inget annat framgår av avtalet (vitesklausuler etc).

Sen om Shimanos handlande är förenligt med EG-rätt och annat tjafs vetefan. Otillbörligt utnyttjande av dominerande marknadsställning enligt 19§ Marknadsföringslagen kanske? (Ajo, den har motsvarigheter i de flesta EU-länder.) Vet inte heller hur dom här differentierade priserna och leverantörsvillkoren står sig mot EU:s grundtanke om fri rörlighet för varor och rättvis konkurrens inom unionen.

Ställs det på sin spets kan det väl bli lite knepigt, antagligen har Shimano råd med bästa advokater. :D

Som vanligt freestylar jag och det kan vara lite fel överallt. :D

Men man måste väl få gnälla på allt man vill bara för att man kan. Måste det finnas vett och substans bakom gnället nu också? Kom igen nu grabbar! Lite gnäll har ingen dött av tror jag).

Just ja, själv blev jag snuvad på ett solklart gnälläge för en stund sen. Mitt internet gick ner, ringde för att felanmäla men det fanns ingen plats i kön, blev bortkopplad.

Provar en timme senare.. kom till kön. Tänkte att jag skulle försöka förnya ip-adressen en gång till innan de hann svara så jag hade det gjort. (fick inget förnyat ip tidigare) Men va fan... nu fick jag det och vips fungerade www igen. Fan va snöpligt, jag som hade värsta gnällläget. Jaha, hara lägga på luren och sura ett tag över det missade tillfället :(

Typiskt!

Tillbaka
Topp