Race Across AMerica 2011 rullar igång

bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> skier skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > måste vara tjocka pannben
>
>
> Pannbenet är ihopväxt med bakhuvudet. ;)

...och dom behöver en tempostrut för att få plats med bakhuvudet...

Gunnar O. skrev:
> Den enda svenska deltagaren, RAAM-veteranen
> Chatarina Berge kör i damernas fyramannalag.

Se där. Det hade jag missat.

De verkar ha kommit in i huvudstödsdelen av loppet.

McClintock:
McClintock.JPG

Det här med betongkeps kan väl inte vara nåt nytt? Även om de inte kört förr borde de väl ha lärt sig av andras misstag och hitta på nån bättre lösning ? Eller tänker de "jag tänker aldrig bli som dom"?

Bike Type Categories are as follows:
 Upright Single
 Tandem
 Recumbents
 Human Powered Vehicles (HPV)(includes faired recumbents)

I fall Kalle är sugen:

"RAAM has no fixed gear division. Fixed gear competitors must race in the appropriate solo or Team divisions."

Japp. Hittade det själv när jag orkade googla.

Det här ser ju faktiskt lite behagligare ut (bild från 2009):

team-rans-raam-1.jpg

Norrmannen måste haft lite medvind mellan TS#22 och TS#26, 202 miles på 8.08 är annars helt galet tempo att sätta upp efter 150 mil! Sista 32 miles gick på 1.10, vilket ger 44 km/h!

Strasser går som tåget, passerat TS#44 med 446 miles kvar och 15,4 mph i snittfart än så länge, vilket tydligen är precis vad rekordet ligger på för hela sträckan. Misstänker att han kommer att tappa lite på de sista 70 milen in till mål, men segern verkar rätt trolig med tanke på den stora ledningen han har.

Noterade att tidigare RAAM-segraren Daniel Wyss vann Race Across, 857,6 miles (drygt 138 mil) på 2 dygn och 29 minuter.

Shit asså, det där ser ju helt galet ut. Är det nackmusklerna som börjar ge upp efter så lång tid i sadeln?

DT skrev:
> Shit asså, det där ser ju helt galet ut. Är det
> nackmusklerna som börjar ge upp efter så lång tid i sadeln?

Ja, Shermer's Neck.

McClintock borde nog valt en cykel med mindre drop. :-)

Mike%20-%20coming%20into%20Durango.jpg

bigmollo skrev:
> Alla som kör eller tänker köra RAAM solo är
> helt jävla paj i huvudet.
> Det gäller dig också Gunnar. ;)

He he. Ja nog tusan är det helt sant.
Ingen tvekan om det ;)

Mindre än 100 miles kvar för Strasser nu och riktigt hård kamp om platserna 2-5, bara drygt en och en halv timme mellan 2:an och 5:an och Pattinson på 5:e plats verkar vara den som går klart snabbast just nu av dem.

Det står väl ungefär att hans kropp brutit samman, att det var en kamp långt över hans tröskel för lidande.

Det där måste ju vara otroligt surt att inte orka ta sig i mål, om så bara rullandes, när det är 300 miles kvar.

Fritt översatt:

"Gerhard Gulewicz avslutade inte RAAM. Den 44-årige steg idag av cykeln med ca 300 miles kvar. Innan dess hade han under 40 timmar deltagit i en hård trekamp om tredjeplatsen bakom den nya RAAM-segraren Christoph strasser.

En kamp som pressade deltagaren från Bad Ischler kraftigt över hans prestations- och smärttröskel. En kamp som den 6-faldige RAAM-deltagaren med dubbla andraplatser var tvungen att avsluta på grund av ett kroppsligt sammanbrott.

Mer om detta om ett tag..."

Kroppsligt sammanbrott...
Man kan nog inte föreställa sig hur trasig han var när han bröt. Han har ju ändå fullföljt loppet 6 gånger tidigare, så han lär ju inte gett upp i första taget. De där människorna är från en annan planet.

Inte så många timmar kvar nu. Norrmannen har mindre än 100 miles kvar. Han hade över 17 mph på senaste delsträckan och har lite marginaler till maxtiden på 288 timmar, så det ser bra ut där.

I övrigt måste jag säga att jag är förvånad hur oerhört få som verkar bryta loppet. Har inte alls koll på hur det "brukar" vara, men än så länge är det bara 2 av 22 i M<50, 3 av 11 i M50-59 och 0 av 3 i M>59 som brutit. Några ligger på gränsen till maxtiden. Min gissning hade varit att några borde falla ifrån av olyckor, kroppsliga totalhaverier samt att pannbenet helt enkelt inte var tillräckligt tjockt. Det sistnämnda kan dock inte ha skördat så många offer. Fast, det är kanske så att om man över huvud taget kommer på tanken att ställa upp så har man kilometertjockt pannben i granit! I damklasserna är det väl lite sämre med en i mål, en som ligger och kämpar mot maxtiden och tre som brutit, men med så få detagare är det ju svårt att få någon vettig statistik.

Jippi, jag vann

"Goldstein celebrated with a pear, a banana and an apple but no Champagne.

“I’m not a big party person,” she said. “I’ll probably just lie down and watch some TV.” "

Är det bara jag som inte är imponerad av de som extremkör RAAM? Det finns liksom en gräns när det inte längre är en fantastisk prestation utan övergår i idiotiskt beteende?

För när man ser folk tejpa fast skallen på en pinne för att ens hålla huvudet uppe så känns det ungefär lika intelligent som att bryta benet med flit bara för att testa hur det känns. Det är liksom bara en extrem form av "Jackass".

Öijer skrev:
> Vad kostar det att anmäla sig?

Det som kostar är att du behöver ett team med följebil.

bigmollo skrev:
> Det skulle bli ännu lättare med motorcykel.

Är inte det förbjudet?

Tillbaka
Topp