Race Across AMerica 2013

Race Across AMerica 2013
Strasser har nu 127 mil kvar, d.v.s. bara drygt en PBP. För att greja sub8 räcker det om han tar sig i mål på 62h, d.v.s. motsvarande ca 60h på PBP. Borde vara en baggis med tanke på att han på de knappa tre PBP:er han hittills avverkat hållit ett tempo på ca 45h/PBP.

Race Across AMerica 2013
GoranS skrev:
-------------------------------------------------------
> Strasser har nu 127 mil kvar, d.v.s. bara drygt en
> PBP. För att greja sub8 räcker det om han tar
> sig i mål på 62h, d.v.s. motsvarande ca 60h på
> PBP. Borde vara en baggis med tanke på att han
> på de knappa tre PBP:er han hittills avverkat
> hållit ett tempo på ca 45h/PBP.

:)

Race Across AMerica 2013
GoranS skrev:
> I fallet med Penseyres lopp 1986 har jag för mig
> att jag läst att det var riktigt bra medvind det
> året. Jag sätter dock inga pengar på att jag
> minns rätt och jag vet inte hur mkt den ev.
> vinden kan ha påverkat farten.

Bra medvind och en 'snäll' banprofil, har jag för mig.

Loppet gick då från Huntington Beach till Atlantic City.

Senast ändrad:
Race Across AMerica 2013
GoranS skrev:
> Strasser har nu 127 mil kvar, d.v.s. bara drygt en
> PBP. För att greja sub8 räcker det om han tar
> sig i mål på 62h, d.v.s. motsvarande ca 60h på
> PBP. Borde vara en baggis med tanke på att han
> på de knappa tre PBP:er han hittills avverkat
> hållit ett tempo på ca 45h/PBP.

Bra fartmått, kanske borde ersätta det lite gamla och slitna km/h med nyare och fräshare h/PBP. Någon som vet hur man programmerar om en cykeldator? :)

Race Across AMerica 2013
Om man jämför rekordhållaren Pete Penseyres snitthastighet 1986 vid 2000 miles, så har Strasser ungefär 1 m/h snabbare snitt vid samma distans.

Race Across AMerica 2013
Obegripligt hur det kan vara så spännande att följa en tråd om ett lopp på andra sidan klotet.

Tack GoranS för kommentatorsjobbet och tack Gunnar för dina instick!

Race Across AMerica 2013
jomper skrev:
> Obegripligt hur det kan vara så spännande att
> följa en tråd om ett lopp på andra sidan
> klotet.
>
> Tack GoranS för kommentatorsjobbet och tack
> Gunnar för dina instick!

+1!!

Race Across AMerica 2013
Det här är ultracyklings-kommentering när den är som bäst! Go Göran! Go Gunnar!
Ja, och givetvis, Go Strasser.

Men är det inte lite underligt att Race Across AMerica's herrklass domineras så totalt av europeer? Leaderboard just nu: Österrike, Schweiz, Schweiz, Österrike, Slovenien, Storbritannien, Canada (äntligen en nordamerikan), Österrike, Österrike, Österrike, Danmark, Österrike, Canada, US (första hemmaåkare).
Finns det något historiskt perspektiv som jag missat? (Ja, inte koloniseringen då utan något mera post-industriellt perspektiv)

Edit. Bl.a. stavfel

Senast ändrad:
Race Across AMerica 2013
Ett ställe missade jag lite ifjol med att memorera banprofilen. Det var där Strasser befinner sig just nu, innan kontrollen i Blomington. Jag hade för mig att delstaten Indiana var platt, men där mellan kontrollerna Sullivan och Blomington var det många branta backar som sög riktigt i den påfrestande värmen.
LngtrampeiUSA218.jpg

Race Across AMerica 2013
PinHead skrev:
> GoranS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Strasser har nu 127 mil kvar, d.v.s. bara drygt
> en
> > PBP. För att greja sub8 räcker det om han tar
> > sig i mål på 62h, d.v.s. motsvarande ca 60h
> på
> > PBP. Borde vara en baggis med tanke på att han
> > på de knappa tre PBP:er han hittills avverkat
> > hållit ett tempo på ca 45h/PBP.
>
> :)

Speciellt enkelt borde det vara eftersom han dels får köra med flygande start och dels är uppvärmd.

Race Across AMerica 2013
Schoch och Strasser går rätt jämnt nu. Avståndet mellan dem har legat på strax över sju timmar ett antal TS. Senaste skillnaderna är 7.03 resp. 7.12 vid TS36 resp. TS37.

Edit. Typo

Senast ändrad:
Race Across AMerica 2013
Inte så lätt när man inte får se kartan med små flaggorna som rör sig ... :-(

Det konstiga är att jag kommer åt leaderboarden, men försöker jag gå in på www.raceacrossamerica.org så får jag ingen respons.

Race Across AMerica 2013
Gunnar O. skrev:
> Det känns rätt bra att följa det hela på
> nätet. Väldigt roligt när man vet precic hur
> det ser ut på de olika platserna, när man
> följer live tracking.

Det kan jag förstå ;-)

> All planering och förberedelse tar så otroligt
> mycket tid och arbete, att man inte har så mycket
> tid över för annat under en lång period innan
> loppet.

Det är också lätt att förstå. Bara den ekonomiska biten är ju en rätt stor apparat. Det gäller att vara rik eller ha fasta sponsorer som Schoch, Strasser och killarna för att slippa den biten ;-)

> Livet är ju trots allt inte enbart cykling. (hmm,
> eller?

Hmm, det måste du nig besvara själv :-)

Race Across AMerica 2013
Vid TS40 är Strasser 9.30 resp. 9.37 före Schochs och sin egen tid från i fjol.

Just nu verkar det vara lite fight mellan Strasser och Schoch om att hinna först till nästa TS, för Strasser TS41 och för Schoch TS39. Båda har 27-28 miles kvar.

Race Across AMerica 2013
Enligt yr.no har Strasser just nu 27-28 grader och en mkt svag vind sida-med. Detsamma gäller för Schoch.

Edit: mer info

Senast ändrad:
Race Across AMerica 2013
Hening Larsen hade vid TS31 ett försprång på Bauer på 1.48. Dock verkar det som han tagit en paus i samband med detta, för på vägen till TS32 är han nu 17 miles efter och har Preihs bara 10 miles efter sig.

Edit: Stavar som jag vet inte vad.

Senast ändrad:
Race Across AMerica 2013
Liten sammanställning från andra "rep-stationen", d.v.s. TS35 dit herrar under 60 har 8 dygn på sig och damer samt herrar 60+ har ytterligare 14 timmar på sig.

1) Strasser, 4.21.49
2) Schoch, +7.12
3) Wyss, +16.43
4) Gulewicz, +17.18
5) Baloh, +23.06

Dock vet vi att Gulewicz sedan dess tappat på Wyss och f.n. ligger 34 miles efter honom. Hur långt Baloh är efter Gulewicz är lite svårt att veta då Baloh just nu sitter i en bil i St Louis (senaste hastighetsnoteringen var 58,4 mph).

Race Across AMerica 2013
GoranS skrev:
> Liten sammanställning från andra
> "rep-stationen", d.v.s. TS35 dit herrar under 60
> har 8 dygn på sig och damer samt herrar 60+ har
> ytterligare 14 timmar på sig.
>
> 1) Strasser, 4.21.49
> 2) Schoch, +7.12
> 3) Wyss, +16.43
> 4) Gulewicz, +17.18
> 5) Baloh, +23.06
>
> Dock vet vi att Gulewicz sedan dess tappat på
> Wyss och f.n. ligger 34 miles efter honom. Hur
> långt Baloh är efter Gulewicz är lite svårt
> att veta då Baloh just nu sitter i en bil i St
> Louis (senaste hastighetsnoteringen var 58,4 mph).

Så roligt att följa dina uppdateringar, vet inte om du inser hur duktig du är på detta! Karriärbyte?

Race Across AMerica 2013
Max123456 skrev:
> GoranS skrev:
> -----
> > Liten sammanställning från andra
> > "rep-stationen", d.v.s. TS35 dit herrar under
> 60
> > har 8 dygn på sig och damer samt herrar 60+
> har
> > ytterligare 14 timmar på sig.
> >
> > 1) Strasser, 4.21.49
> > 2) Schoch, +7.12
> > 3) Wyss, +16.43
> > 4) Gulewicz, +17.18
> > 5) Baloh, +23.06
> >
> > Dock vet vi att Gulewicz sedan dess tappat på
> > Wyss och f.n. ligger 34 miles efter honom. Hur
> > långt Baloh är efter Gulewicz är lite svårt
> > att veta då Baloh just nu sitter i en bil i St
> > Louis (senaste hastighetsnoteringen var 58,4
> mph).
>
> Så roligt att följa dina uppdateringar, vet inte
> om du inser hur duktig du är på detta!
> Karriärbyte?

+1!!! Vad vore RAAM utan GoranS? (ok då Gunnar... liiiite roligare var det att följa förra året!)

Race Across AMerica 2013
Mkt roligare när Gunnar körde skulle jag säga.

Dessutom var tätstriden mkt mer fascinerande i fjol. Visserligen kan ju mkt hända ännu, men som det ser ut nu är det möjligen, möjligen tredjeplatsen det kan bli fight om.

Men, Toni har ju lovat att förgylla (drygt?) en junivecka 2016, så nu gäller det att ladda upp de närmaste tre åren.

Race Across AMerica 2013
Max123456 skrev:
> GoranS skrev:
> -----
> > Liten sammanställning från andra
> > "rep-stationen", d.v.s. TS35 dit herrar under
> 60
> > har 8 dygn på sig och damer samt herrar 60+
> har
> > ytterligare 14 timmar på sig.
> >
> > 1) Strasser, 4.21.49
> > 2) Schoch, +7.12
> > 3) Wyss, +16.43
> > 4) Gulewicz, +17.18
> > 5) Baloh, +23.06
> >
> > Dock vet vi att Gulewicz sedan dess tappat på
> > Wyss och f.n. ligger 34 miles efter honom. Hur
> > långt Baloh är efter Gulewicz är lite svårt
> > att veta då Baloh just nu sitter i en bil i St
> > Louis (senaste hastighetsnoteringen var 58,4
> mph).
>
> Så roligt att följa dina uppdateringar, vet inte
> om du inser hur duktig du är på detta!
> Karriärbyte?

Hm, nog för att jag gillar att sitta och kolla tider (är ju uppvuxen med femmilar på skidor på TV när man själv satt och förde tidsprotokoll i soffan), men jag tror ärligt talat inte att happy kan betala mig en årslön för en och en halv veckas siffertrillande varje sommar. ;-)

Race Across AMerica 2013
Med tanke på deras normala intresse för RAAM och andra dylika "galenskaper" så lär de väl bjuda på gratis kaffe på sin höjd som tack för besväret i så fall. Och jag som inte ens dricker kaffe!

Race Across AMerica 2013
GoranS skrev:

> Men, Toni har ju lovat att förgylla (drygt?) en
> junivecka 2016, så nu gäller det att ladda upp
> de närmaste tre åren.

Som sagt; inte lovat, men planerat :-)

"Synd" bara att man fortfarande är under 50 då och måste trampas med alla utomjordingar. Nää, det vore fantastiskt kul att klara av det här...

Race Across AMerica 2013
Om man dristar sig till en jämförelse med Gunnar som ju i fjol fick oss internetcyklister på hemmaplan riktigt nervösa då han tog det, i vårt tycke, "lite onödigt lugnt" fram emot repet vid TS35 så hade han till TS26 5.19.19. Om man kikar på de som kör nu ser det ut som att det är några som förmodligen kommer att få bryta vid TS35. Dessa är:

I "under 50"-klassen:
Koreanen Kijoong Kim, 5.21.00 till TS24
Jose Luis Bermudez (nationalitet?), 5.20.31 till TS24
Amerikanen C. Scott Ragsdale, 5.19.48 till TS25

I klassen 50-59 är det mera osäkert med tre åkare som framför allt måste se till att hålla tempot uppe:
Amerikanen Raymond Greenlaw, 5.22.35 vid TS26
Italienaren Valerio Zomboni, 5.20.40 vid TS26
Dansken Palle Nielsen, 5.18.40 vid TS26

Även kanadicken Arvid Loewen får se upp lite då han bara ligger två timmar före Nielsen vid TS26.

De som ligger och slåss för sin "överlevnad i loppet" kan dock glädja sig åt att TS35 ju är flyttad s.a. den kommer 30+ miles tidigare och att det sen är ett stycke bilåkande inlagt. Innebär effektivt sett några timmars lindring av reptiden.

Race Across AMerica 2013
För de två kvarvarande gentlemännen i 60-69-klassen borde "repet" vid TS35 inte bli några problem. Båda har passerat TS27, 5h resp. 3,5h snabbare än Gunnar i fjol.

Angående Zomboni var det ju han som Gunnar kämpade ner i bataljen om andraplatsen i 50-59-klassen i fjol.

Race Across AMerica 2013
För damerna så kan följande tabell kanske ge en hint om hur det ser ut för dom:

1) Hogan, TS26, 5.17.53 (5.19.19 för Gunnar i fjol)
2) Schumacher, TS25, 5.19.38 (5.16.53)
3) Dougherty, TS24, 5.20.03 (5.08.46)
4) Parker, TS24, 5.21.22 (5.08.46)
5) Roche-Wallace, TS22, 5.20.10 (4.23.56)

Att betänka är att damerna har 14 timmar mer på sig än vad Gunnar hade till TS35. Lägg sen till i runda slängar tre timmar p.g.a. flytten av den kontrollen och att Gunnar passerade TS35 på 7.21.44, d.v.s. 2.16 i marginal till "reptiden" så skulle damerna kunna klara sig om de ligger 19 timmar efter vid TS35 (givet att de inte korrigerat reptiden p.g.a. flytten av TS:en).

Med detta i åtanke så ser det dystert ut för Roche-Wallace. Parker på fjärdeplatsen hade ju någon incident med följebilen ganska tidigt i loppet och det stod ett tag t.o.m. DNF på henne. Senaste tiden har hon dock gått starkt och från TS20 till TS24 har hon t.ex. minskat avståndet till trean Dougherty från 4.33 till 1.19. En rolig sak i sammanhanget är att hon är loppets enda (kvarvarande) liggist.

Race Across AMerica 2013
JLarsson skrev:
> Nästa utmaning? http://www.transrussia2013.com/

Ja, det kan man ju ge sig på att det finns några som är ännu värre!

Även om det inte är samma vansinniga distanser per dag som RAAM-tätkillarna presterar som krävs så måste väl 25+ mil/dag i 40 dagar vara rätt tufft. Jag får erkänna att mina kunskaper om vägarnas kvalitet i de där regionerna är lite skrala, men jag inbillar mig att det kan vara lite si och så. Man minns ju Stellans fantastiska RR:ar från Kazakstan där ju vägarna emellanåt verkade lämna en del att önska både vad gällde beläggning och jämnhet.

Race Across AMerica 2013
En liten titt på lagtävlingarna:

Bland tvåmannalagen går danska Biking Vikings som tåget. De leder med 2.50 för Flying J's (som kör i mixed 50-59-klassen) vid TS16 (de har själva passerat TS17 med 19,99mph i snittfart). I sin klass är de hela 4.52 före tvåan Flying Frenchies.

Race Across AMerica 2013
För fyramannalagen är det stenhård fight. Tyska 4athelets... leder med EN MINUT över brittiska RAAM fireflies vid TS18. Som en jämförelse med Biking Vikings så var de inte mer än 2.11 snabbare till TS17.

Race Across AMerica 2013
Och i åttamannaklassen är Allied forces helt överlägsna. Intresset där är om de ska lyckas slå rekordtiden från i fjol på 5.05.05. De har sedan jag kikade senaste gått väldigt jämnt och har fortfarande vid TS20 en ledning på 47 minuter.

Det är fascinerande vilken fart de håller även på tuffa delsträckor med mkt klättring. Långsammaste delsträckan hittills var den mellan TS16 och TS17 där de höll 19,51 mph, d.v.s. drygt 31 km/h. Och då är det ändå 1500 höjdmeter att klättra på på den sträckan som är knappt 8 mil. De har passerat de sista klättringarna i Klippiga bergen och rör sig nu genom östra Colorado på väg mot Kansas.

Race Across AMerica 2013
JockeP skrev:
> Men är det inte lite underligt att Race Across
> AMerica's herrklass domineras så totalt av
> europeer? Leaderboard just nu: Österrike,
> Schweiz, Schweiz, Österrike, Slovenien,
> Storbritannien, Canada (äntligen en
> nordamerikan), Österrike, Österrike, Österrike,
> Danmark, Österrike, Canada, US (första
> hemmaåkare).
> Finns det något historiskt perspektiv som jag
> missat? (Ja, inte koloniseringen då utan något
> mera post-industriellt perspektiv)

Jag vet inte varför det ser ut som det gör med så få amerikaner i toppen (i herrklassen i alla fall; bland solodamerna är det ju i år bara amerikanskor).

Om man tittar tillbaka på loppets historia var det, ganska naturligt, till att börja med bara amerikanska segrar (1982-87). Första utländska segern kom 1988 genom Franz Spilauer. De följande åtta åren var det sedan sju amerikanska segrar för att från 1997 bara ha varit två hemmasegrar (99 och 03).

Race Across AMerica 2013
Kan nog bli en del motvind där i östra Kansas det närmaste dygnet. Valerio Zamboni och Palle Nielsen m.fl. får nog kämpigt, men tror nog ändå att de fixar cut off i Mississippi River.

Race Across AMerica 2013
Är det nån som har koll på lagstrategin för de snabbaste 8-mannalagen? Kör de många korta eller få lite längre stint? Skiljer den bästa strategin åt mot 4-mannalag?

Race Across AMerica 2013
Det där är något jag också undrat över (strategin i lagtävlingen). Är det ens säkert att de alltid kör en man åt taget? Hur blir det t.ex. om det blir kraftig motvind. Det skulle inte kunna vara bättre att ha två gubbar som kan dela dragjobbet istället för att ha en som kör hårt en kort stund, byte till nästa, han bara orkar en kort stund, etc? Det måste ju ändå vara en viss tidsförlust att hålla på och byta manskap.

Och får man byta hur ofta som helst? Någon som vet/orkar kolla regelboken?

Race Across AMerica 2013
En sista uppdatering vad gäller täten från min sida idag:

Var ju ett tag sen, men vid TS41 hade Strasser drygat ut ledningen jämfört med fjolårstiderna (ev. p.g.a. sömnperioder då) till 11.21 mot sig själv och 11.33 mot Schoch.

Schoch har ju också nått en ny TS, nämligen nummer 39. Utvecklingen de två emellan har vid de senaste kontrollerna sett ut enligt:

TS35: 7.12
TS36: 7.03
TS37: 7.12
TS38: 8.57 (olika sovtider)
TS39: 6.57

Så, Schoch har tagit in en kvart på ca 17 timmars cyklande. Ska han förhindra att Strasser får revansch krävs att han verkligen får upp farten sista två dygnen.

Närmaste dynget ser det ut som Strasser inledningsvis kommer att ha uppehåll och avtagande temperaturer, från 27-28 grader ner till kanske runt 20 grader i natt (lokal tid). Framemot fm kan det bli lite regn. Vindarna verkar dock som de kommer att förbli mkt svag (1-2 m/s) och mest i form av sidvind.

Tillbaka
Topp