Race across America 2014

Race across America 2014
Bourreau håller just nu på att klara av sista biten upp till högsta punkten på banan. Han är nu 112 miles efter Garrison som ligger näst sist. Garrison är dock vid TS18 närmare fyra timmar långsammare än Gunnar var dit 2012, så det är inte säkert att det ens räcker för fransmannen att komma ikapp Garrison innan TS35 för att klara repet där.

Race across America 2014
Haha, visst var den bra! :-)

kitzblitz skrev:
-------------------------------------------------------
> schture skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > D Frau gseht wie sech dr Ma Augetröpfli ufe
> Penis
> > tröpfelet.
> >
> > - "Spensch? Was söu das?"
> >
> > - "Tia, dä arm Cheib het ou scho lang nüt me
> > gseh..."
>
> Haha!

Race across America 2014
Tror snart jag får skapa en '[OOOOOOOOOOT] Skämt på obergipliga språk'-tråd så ni tysktalande kan få en plats att leka. ;-)

Race across America 2014
Haha! :-)

Frun ser hur mannen droppar ögondroppar på penisen.

- "Är du knäpp? Vad gör du så för?

- "Tja, det arma kräket har inte heller sett något på länge..."

Race across America 2014
GoranS skrev:
> Som lite onödig kuriosa kommer han att på denna
> delsträcka att passera strax norr om en ort som
> heter Chamois! Sträckan till TS34 är 124 km och
> i fjol tog den honom 8.19. Ska han matcha det
> behöver han vara vid TS34 runt halv fem.

På den här sträckan kör man längs med Missouri River och korsar även floden några gånger.
När jag körde här 2012 var det natt. I mitt utmattade tillstånd tyckte jag mig känna igen många delar av banan, som om jag varit där tidigare. När jag berättade det för min fru som fanns i följebilen den här natten, såg hon bekymrat på mig och intygade att vi aldrig befunnit oss ens i närheten.

Race across America 2014
Nyfeler är vid TS28 på 4:15:53 vilket är 4.16 långsammare än Gulewicz. Vid TS27 var avståndet 4.15 så de har gått jämnt på den etappen.

Race across America 2014
De första fyramannalagen har precis nått TS6. När det börjar komma in lite fler lag dit så kommer en uppdatering av ställningen i lagklasserna.

Race across America 2014
Strasser har så nått TS34 på 4:16:25. Därmed har försprånget till 2013 års Strasser minskat från 4.50 till 3.03.

Nu kommer en delsträcka där han garanterat kommer att tappa tid jämfört med 2013. Sträckan är 117 km och i fjol klarade han av den 2.21, men då var det ju en hel del bilåkande p.g.a. någon översvämning som förkortade sträckan avsevärt. Så ett par timmars tapp kommer det med all säkerhet minst att bli till TS35. I värsta fall kan försprånget i det närmaste vara utraderat. Då ska man i och för sig påminna sig att det till TS35 i år är 2050 miles medan det i fjol var 1994 och då inkl. en bit bilåkande.

Enligt livetickern från Strasser så sov han 15 min efter Jefferson city (TS33), men den hade inte tillräcklig effekt vilket var anledningen till att det blev ett stopp till (75 min) mitt ute på delsträckan. Enligt teamet är Strasser nu betydligt fräschare.

Race across America 2014
Leaderboarden och trackingen är f.n. inte speciellt överrens om situationen i loppet för 4-mannalagen så jag tror vi avvaktar med ngn slags sammanfattning av situationen i lagklasserna tills man får en känsla av att saker och ting hänger ihop.

Race across America 2014
Ja, Strasser är nu ute på det platta deltat där Missouri River rinner ut i Mississippi.
Här var det översvämning förra året och man fick åka bil en bit. Tiden justerades dock på något vis. Kommer inte ihåg riktigt hur, men det visar sig väl vid TS35.
Tror inte Strasser har något problem med cut off -tiden.

Race across America 2014
Ett försök att sammanfatta läget i lagtävlingarna (topp-3 + lag med svenskintressen)

2-manna
TS6, 18:21, XP (=Heimenann XP Team) (MED EN SVENSK!!!!!!)
TS6, 18:29, Bestarna (Flying Cyclasana Beasts)
TS6, 18:36, Vikingarna (Biking Vikings)
TS5, 18.44, Cykelmagneten (Cykelmagneten Sweden) (helsvenskt lag)

4-manna
TS7, 19:32, Innovatörerna (Team Innovation Africa)
TS7, 19:34, Legenderna (The Legends of the Road) (med David Zabriskie)
TS7, 20:15, Fyratleterna (4athelets powered by Stenger Bike)
TS5, 18:02, Easy (Team Easy On) (en svensk)

8-manna
TS6, 17:59, De fallna (Intrepid Fallen Heroes)
TS6, 18:27, Viasat (Team Exede by Viasat)
TS6, 19:02, Fångarna (Georgia chain gang)
TS5, 17:38, MMF (Michael Matthews foundation) (en svensk)
TS5, 18:10, Moglianos (Mogliano hillfighters) (två svenskar)

Ute på vägen ser det ut som att i 2-manna så har Bestarna vänt på steken mot XP och är nu före dom. I 4-manna har hela tiden Innovatörerna och Legenderna legat nära varandra och bytts av i ledningen. Just nu är Legenderna knappt före.

Man konstaterar också att Strassers 17.33 till TS6 och 20:23 till TS7 inte skäms för sig.

Senast ändrad:
Race across America 2014
Strasser har nu bara fem miles kvar till TS35. Gissningsvis kommer hans försprång till fjolårets tid att ha krymt till strax över en timme.

Race across America 2014
Någon som har koll på vad som hänt med Gulewicz? Han har inte haft någon tracking-uppdatering på länge och har inte registrerats på ngn ny TS på över tio timmar.

Race across America 2014
Ah, här är nog förklaringen (från loppets FB-sida för 13h sedan)

GULEWICZ CONTRACTS SHERMER’S NECK
By Vic Armijo
Maize, KS
Less than an hour ago the RAAM Media One crew found second place rider Gerhard Gulewicz stopped outside of Maize, Kansas. He was astride his bike outside of his motor home as his crew huddled around him. It wasn’t until he was about to depart that we saw what is was they were fussing over—they’ve attached what looks to be a tennis ball can atop his stem for him to rest his chin on. Yes folks, Gerhard has Shermer’s Neck. For seven RAAM’s he’d been immune to this exquisite little inconvenience in which a rider loses the ability to hold up his or her head. But last year Gerhard had his first affliction and it eventually led to his DNF. In a pre-RAAM interview he described his 2013 experience, “It was two weeks before it was better. Nobody could tell me why. It does not hurt. The only thing that you can’t do is bring your head up. No pain. Nothing. Just no strength in the muscle. It is crazy. No impulse to the muscles. You can do nothing. You are lying down and you think ‘Oh it is better.’ But sit up and…”

Gulewicz is as tough and as stubborn as they come. But will he be able to continue on for the remaining 1450 miles to Annapolis?

Race across America 2014
En sammanställning av hur det går för åkarna närmast bakom Strasser. Med tanke på ovan nämnda problem för Gulewicz är nog ett byte av riktkarl lämpligt. Jag chansar på Nyfeler. Så nedanstående är en tabell över avstånden till honom vid de olika kontrollerna. Jag är fräck nog och plockar bort Gulewicz då jag har svårt att se att han ska klara av att hålla tillräckligt högt tempo för att konkurrera på allvar om han ens lyckas ta sig i mål. 230 mil med Shermer´s neck kan inte vara roligt.

. . . . . Pattinson Tesgaard Valsesia Schlegel . . . Nästa
TS24: +0.14 . . . 3.36 . . . 6.02 . . 6.45 . . 15.57 (Bergen)
TS25: -0.28 . . . 4.01 . . . 5.56 . .10.03 . . 15.18 (Bergen)
TS26: -0.10 . . . 7.56 . . . 6.56 . .10.33 . . 16.49 (Söby)
TS27: +0.20 . . . 3.36 . . . 3.23 . . 6.50
TS28: +0.54 . . . 3.14 . . . 3.26
TS29: +0.25 . . . 2.38

(Negativa tider innebär före Nyfeler)

Race across America 2014
Strasser har precis passerat TS36 i Greenville, vilket är den första av två TSer i Illinois. Tiden var 4:23:13. Därmed har han utökat försprånget från 1.21 till 2.21 sedan TS35.

Nästa delsträcka, till TS37 i Effingham, är 79 km och avklarades i fjol på 2.46. De nästföljande sträckorna är 117, 108 och 102 km. Om man ska tro fjolårstiderna borde han vara vid TS40 någon gång vid 12-13-snåret imorgon.

Teamet rapporterar på http://www.christophstrasser.at/akt...icker/aktuelles/article/raam-2014-liveticker/ om fortsatt mkt stark sidvind, men angenäma temperaturer. Till följd av vinden ska han ha bytt bort diskhjulet bak (om jag nu tytt översättningsmaskinens utdata rätt).

Race across America 2014
En genomgång av lagtävlingarna:

2-manna
TS8, 23:11, Bestarna
TS8, 23:22, XP (en svensk)
TS8, 23:31, Vikingarna
TS6, 21:57, Cykelmagneten (två svenskar)

4-manna
TS8, 21:22, Legenderna
TS8, 21:26, Innovatörerna
TS8, 22:15, Fyratleterna
TS7, 23:58, Easy (en svensk)

8-manna
TS8, 22:37, De fallna
TS8, 23:18, Viasat
TS7, 21:43, Vännerna (Team Friends Foundation)
TS7, 23:09, MMF (en svensk)
TS6, 21:01, Moglianos (två svenskar)

Om man jämför med åttamannalaget med det klatchiga namnet Allied Forces - Team 4Mil/Strategic Lions som i fjol slog rekord så hade de 19:37 vid TS8. Så, ska det bli något nytt rekord i den klassen krävs en rejäl fartökning.

Race across America 2014
Med 15-20 minuter kvar tills han har åkt 5 dygn så kan vi konstatera att han avverkat 2106 miles och har 916 miles kvar. Snittet på de första fem dygnen är 67-68 mil/dygn.

Race across America 2014
Damklassen:

TS19:
4:0:22, Deitchman
+1.31, Pillinger
+2.57, Sheufelt
+6.19, Perin
+8.15, Schlitter
+11.04, Jones

TS20:
4:5:50, Deitchman
+1.45, Pillinger
+3.09, Sheufelt
+8.16, Perin
+15.04, Schlitter

TS21:
4:11:25, Deitchman
+4.50, Pillinger
+6.18, Sheufelt
+10.33, Perin

TS22:
4:19:12, Deitchman
+3.00, Pillinger
+3.21, Sheufelt

TS23:
4:23:4, Deitchman

Ser ganska tungt ut för Schlitter och Jones. Vid TS19 är de 4 resp. 7 timmar efter Gunnars tid från 2012 där och vid TS20 är skillnaden för Schlitter uppe i runt 10 timmar.

Race across America 2014
Vi tar en uppdatering för åkarna i icke-Strasser-klassen (med Nyfeler som referens):

TS27: +0.20 . . . 3.36 . . . 3.23 . . 6.50 . .
TS28: +0.54 . . . 3.14 . . . 3.26 . . 7.55
TS29: +0.25 . . . 2.38 . . . 3.12
TS30:

Pattinson har några miles kvar till honom, men jag behöver komma i säng nu så det får avvakta till imorgon. Och danske Söby som är närmast bakom de i tabellen har 47 miles till TS27.

Race across America 2014
GoranS skrev:
> Strasser ligger just nu 61 mil före tvåan
> Nyfeler som precis passerat TS30, 24.27 efter
> Strasser.

Men Hansi Nyfeler kör i 'H50' och leder den åldersklassen med ungefär 40 mil.
Fantastisk prestation av en 50 +:are.

Race across America 2014
Håller absolut med om att Nyfelers framfart är imponerande.

Som det mesta jag skriver i denna tråd var det en observation som syftade till att hjälpa mig själv att hålla koll på skeendet i loppet och försöka få en känsla för vilka åkare som går bra och vilka som kanske är inne i en svacka. Då Strasser är så långt före de andra blir avståndet bak till närmast efterföljande en pusselbit i att försöka se hur han går. Något mer än så låg inte bakom den aktuella kommentaren.

Race across America 2014
Strasser har betat av ytterligare ett par kontroller. Vid TS37 hade försprånget till fjolårets tider växt med 8 min till 2.29 och vid TS38 med ytterligare 23 min till 2.52.

Just nu har han avverkat drygt fyra och en halv mil av den 108 km långa etappen till Bloomington, den andra av tre kontroller i Indiana. I fjol behövde han 6.33 för att klara av denna sträcka. Rimligen inkluderade det en del sömn och det är nog rimligt att tro att Strasser kommer att ta någon paus under denna eller kommande etapp.

Race across America 2014
Enligt livetickern från Strassers team ska Gulewicz ha brutit loppet. Leaderboarden på hemsidan säger inget om det, men med tanke på hans problem och att det var 18 timmar sen senaste inrapporterade TSen talar väl för att informationen från Strassers team är korrekt.

De åkare som har inrapporterade DNF under natten är Jones, Patil (Team AGNI), Wiedarek och Kozlowski (Koz for Kids). De bröt vid/efter TS 20, 14, 17 resp. 21.

Om man ska spekulera lite så kan jag tänka mig att Garrison kommer att kasta in handduken vid TS20 dit han kom för snart fyra timmar sen och som han inte verkar ha lämnat. Då han tog ganska precis ett dygn på sig mellan TS18 och TS20 verkar det som han är rätt sliten.

Fransmannen Bourreau som ju tidigare hade magproblem verkar inte vilja ge upp. I alla fall inte utan att ha grejat den sista rejäla stigningen i Klippiga bergen (Cuchara pass). Mellan TS15 och TS19 (senaste passerade) tog han 26:15 på sig. Som jämförelse hade Gunnar för två år sen 23:33. Så min gissning är tyvärr fortsatt att det förr eller senare kommer att bli en DNF för honom.

Gunnar:
Har du koll på hur det funkar med reptiderna? Det är ju uppenbarligen s.a. vissa åkare får fortsätta även om de kommit fram till ett rep för sent. Har för mig att jag någon gång läst att arrangörerna kan ge dispens om det finns skäl till att åkaren tagit för lång tid på sig och om man tror att åkaren framöver kan åka fortare s.a. det finns en chans att han/hon kan slutföra loppet inom maxtiden. I några fall i år känns det dock som åkare fortsatte förbi TS15 där det rimligen inte kan bedömts finnas någon större chans för att maxtiden ska klaras. Kan det vara så att åkaren får tillstånd att fortsätta några etapper till för att t.ex. klara av Klippiga bergen?

Race across America 2014
Uppdatering av läget bakom Strasser (med Nyfeler som referens)

TS27: +0.20 . . . 3.36 . . . 3.23 . . 6.50 . . 13.54 (Söby)
TS28: +0.54 . . . 3.14 . . . 3.26 . . 7.55 . . 15.07 (Bergen)
TS29: +0.25 . . . 2.38 . . . 3.12 . . 8.23
TS30: +0.23 . . . 2.56 . . . 5.17
TS31: +0.43 . . . 3.10

Just nu har vi följande tillryggalagda sträckor:

1847 miles, Pattinson (stillastående)
1806 miles, Nyfeler
1796 miles, Tesgaard (stillastående)
1768 miles, Valsesia (stillastående)
1718 miles, Schlegel
1619 miles, Söby och Bergen

Är alltså väldigt tight mellan Söby och Bergen om sjätteplatsen i under-50-klassen (om man räknar bort Gulewicz). Att Pattinson är klart före Nyfeler är väl förmodligen kopplat till olika val av tidpunkter för pauser. Då natten är avklarad, d.v.s. fram emot lunchtid sv tid, så kanske läget blir lite klarare då det de längre pauserna huvudsakligen tas under natten även om detta kanske blir mindre och mindre sant ju längre loppet lider och ju mer uttröttade deltagarna blir.

Race across America 2014
En check av ställning i lagtävlingarna (jag bakar ihop alla ålders/könskategorier då det blir för mkt att hålla rätt på annars):

2-manna
TS11, 1:8:26, Bestarna
TS11, 1:8:28, XP (en svensk)
TS11, 1:8:40, Vikingarna
TS9 , 1:8:42, Cykelmagneten (två svenskar)

4-manna
TS13, 1:8:58, Legenderna
TS13, 1:9:03, Innovatörerna
TS12, 1:8:18, Cancerkämparna (Stand up 2 Cancer / BMS)
TS9 , 1:7:47, Easy (en svensk)

8-manna
TS12, 1:9:01, De fallna
TS11, 1:8:17, Viasat
TS10, 1:6:24, Fångarna
TS10, 1:8:35, MMF (en svensk)
TS8 , 1:2:21, Moglianos (två svenskar)

Riktigt hård fajt i 2-manna med tre lag inom 14 minuter.

Även jämnt mellan de två första i 4-manna. Där har dock tyska Fyratleterna fått lämna över tredjeplatsen till Stand up 2 Cancer / BMS, vilka f.ö. är totalt överlägsna bland mixed-lagen.

8-manna är än så länge den klass med minst spänning kring ledningen. Här ser det lite konstigt ut för Moglianos. De är stillastående 4 mil från TS9 och det var länge sedan de lämnade TS8.

Race across America 2014
Verkar som Strasser nu stannat till för lite vila. Han befinner sig 48 km från TS39.

Om man tittar i de olika kategorierna har vi följande topp-2:

Damer:
Deitchman, TS25
Sheufelt, TS24, +4.22

Under 50
Strasser, TS38
Pattinson, TS32, +25.39

50-59
Nyfeler, TS31
Capewell, TS28, +16.08

60-69
Johnson, TS27
Elsberry, TS25, +9.22

Race across America 2014
Pattinson verkar ha stannat till igen precis efter TS32.

Strassers stopp verkar vara över och han rör sig åter mot TS39. Trackningen är dock inte helt uppdaterad så läget är inte solklart. Han har f.ö. nu kommit ganska precis 3 PBP och det på 5 dygn och 9 timmar, d.v.s. i runda slängar 43 timmar/PBP i snittfart!

Förutom Pattinson verkar övriga i toppen samtliga röra på sig.

Schlegel är bara några km från TS30.

Race across America 2014
Liten väderuppdatering (enligt yr):

Chillicothe (TS43)
19 grader ökande till uppemot 29 under dagen
klart men under dagen tilltagande molnighet och möjligen ngt stänk under senare em
3 m/s SSV, vridande mot VSV men fortsatt svag

Bloomington (TS39)
21 grader ökande till 28 grader under em
molnigt och möjligen ngt lätt stänk framemot fm lokal tid
2 m/s SSV vind, vridande mot VSV men fortsatt tämligen svag

Washington (TS34)
20 grader ökande till strax över 30 grader under dagen
lätt regn, ökande till kraftigt och framemot f.m. lokal tid upphörande
2 m/s SV vind, lite ökande men fortsatt huvudsakligen sydlig

Fort Scott (TS30)
22 grader ökande till 32 grader i em
lätt molnighet, möjligen ngt stänk på morgonkvisten lokal tid, sedan uppklarnande
2 m/s SO vind vridande till S och tilltagande under dagen till runt 8 m/s

Tycker det ser ut att vara rätt gynsamma förhållanden även om det förstås inte är någon storm som blåser dom rakt i ryggen.

Race across America 2014
Strasser hade vid TS39 utökat sitt försprång från 2.52 (vid TS38) till 4.50!

Nu har han en 102 km lång delsträcka till TS40 i Greensburg. I fjol tog den 3.41.

Race across America 2014
Bakom Strasser har Nyfeler åter passerat, en stillastående, Pattinson. Hans tid vid TS32 har dock inte dykt upp än.

Valsesia är på väg in till TS31 i detta nu.

Bergen har lämnat en nu stillastående Söby bakom sig med 14 miles.

Race across America 2014
GoranS skrev:
> Gunnar:
> Har du koll på hur det funkar med reptiderna? Det
> är ju uppenbarligen s.a. vissa åkare får
> fortsätta även om de kommit fram till ett rep
> för sent. Har för mig att jag någon gång läst
> att arrangörerna kan ge dispens om det finns
> skäl till att åkaren tagit för lång tid på
> sig och om man tror att åkaren framöver kan åka
> fortare s.a. det finns en chans att han/hon kan
> slutföra loppet inom maxtiden. I några fall i
> år känns det dock som åkare fortsatte förbi
> TS15 där det rimligen inte kan bedömts finnas
> någon större chans för att maxtiden ska klaras.
> Kan det vara så att åkaren får tillstånd att
> fortsätta några etapper till för att t.ex.
> klara av Klippiga bergen?

Jag vet inte hur det är med dessa åkare, men 2012 fick i alla fall dansken Henrik Larsen dispens att fortsätta efter att ha missat cut off i Durango (141 mil) med flera timmar. Orsaken till att han fick tillåtelse att fortsätta var att han hade fått värmeslag redan efter första dygnet, men repat sig och kört starkt efter det.
Dispensen hade dock förbehållet att han måste hålla en viss snittfart mellan varje TS framtill nästa cut off i Mississippi River.
Han passerade mig med god fart på sluttningarna uppför det sista passet i Klippiga Bergen (Cuchara Pass), och klarade otroligt nog att ta sig till nästa cut off med god marginal. Tyvärr så råkade han ut för Shermers Neck strax efter och när jag passerade honom i östra Ohio trodde jag inte att han skulle ta sig i mål. Men han är en fantastisk kämpe Henrik Larsen och han lyckades fixa målgång strax innan maxtiden.

Tror dock att de som fortsatt i år efter att ha missat cut off i Durango inte har fått någon dispens, utan bara fortsatt utom tävlan. Men jag tycker också att man borde tas bort från trackingen då.

Tillbaka
Topp