Race across America 2014

GoranS

Aktiv medlem
Race across America 2014
Satt och kikade igenom startlistan för årets RAAM och noterade att två lag verkar ställa upp med svenska deltagare i år:

I tvåmannaklassen: Cykelmagneten Sweden, Anders Klavberg och Günter Andreassson
I åttamannaklassen: Mogliano Hillfighters, Johan Malmgren och Ingvar Korn Edward (+två amerikaner och fyra britter)

Kul med lite svenskt på startlinjen i väntan på Tonis start i soloklassen.

Race across America 2014
I startlistan för soloklassen är Strasser tillbaka för att försvara fjolårets seger. Hans landsman Gulewicz finns också med i listan och borde vara revanschsugen efter fjolårets snöpliga DNF (han var ju trea 2012). Fyran från i fjol, britten Mark Pattinson, ska dyka upp medan scweizarna Wyss och Schoch (tvåa och trea i fjol och segrare 2006+2009 resp. 2012) inte finns i startlistan. Wyss har tydligen tagit time-out från tävlandet i år och kommer enligt sin hemsida ev. att återuppta det nästa år. Schoch verkar i år satsa på RATA som startar 20:e juni istället.

I övrigt noterar man hela fem danskar i startlistan för soloklassen med vilket dom tillsammans med Storbritannien är näst värst efter USA (18). Sen följer Italien med 4, Tyskland med 3, Österrike och Kanada med 2 och Kroatien, Schweiz, Sydkorea, Frankrike, Irland, Polen, Brasilien, Indien, Ryssland och Monaco med en var.

Race across America 2014
I övrigt blir man ju lite nyfiken på team UltraHandBikeDuo i tvåpersonsklassen.

Och, som konstaterats i tråden för 2013 års upplaga så dyker David Zabriskies namn upp i fyrapersonsklassen, närmare bestämt i laget The Legends of the Road. Hans lagkamreter är Micky Dymond (tydligen motor/supercross-åkare på 80-talet), Ben Bostrom (roadacingförare) och Dave Mirra (BMX-åkare).

Race across America 2014
RAAM verkar inte vara ngt för svensk ungdom. De fyra svenskarna jag hittat i startlistan anges vara 49, 52, 54 och 58 år.

Race across America 2014
Köpte hjul av Gulewicz ifjol, måste jag köra RAAM då?
Sak bli kul att följa iaf och räknar med "liverapportering" i tråden som förra året :)

Race across America 2014
Den sista sekvensen med den "oändligt" ringlande vägen genom öknen kanske inte var direkt inspirerande :) men så är jag ju inte en randonneur - än.

Race across America 2014
En bekant till mig ska tydligen cykla RAAM 2014 i ett 8-mannalag: http://www.raceacrossamerica.org/ra...category_tblentry_tblp1Page=2&N_Entry_ID=3199

Han köpte cykel förra veckan och undrade om jag hade några tips.

Nu är det visserligen en helt enorm skillnad på att köra solo och i 8-mannalag, men ändå. Han har cyklat Vätternrundan en gång på 90-talet så det borde väl gå bra. Riktigt kul i alla fall. :-)

Race across America 2014
JNilssons skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad häftigt och oerhört jobbigt RAAM verkar
> vara! Finns det något liknande i Sverige? Typ
> Race across Sweden? ;)

Japp, Sverigetempot. Fast det är "bara" 2100 km. :-)

Race across America 2014
DT skrev:
> JNilssons skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad häftigt och oerhört jobbigt RAAM verkar
> > vara! Finns det något liknande i Sverige? Typ
> > Race across Sweden? ;)
>
> Japp, Sverigetempot. Fast det är "bara" 2100 km.
> :-)

Usch va kort! Nästan inte värt att ens kliva på cykeln :-)

Race across America 2014
DT skrev:
> En bekant till mig ska tydligen cykla RAAM 2014 i
> ett 8-mannalag:
> http://www.raceacrossamerica.org/raam/entrydtl.php
> ?s_N_Race_ID=1&tblcategory_tblentry_tblp1Page=2&N_
> Entry_ID=3199
>
> Han köpte cykel förra veckan och undrade om jag
> hade några tips.
>
> Nu är det visserligen en helt enorm skillnad på
> att köra solo och i 8-mannalag, men ändå. Han
> har cyklat Vätternrundan en gång på 90-talet
> så det borde väl gå bra. Riktigt kul i alla
> fall. :-)

Men, vad är det där för sällskap egentligen? En snubbe som heter Firman i efternamn får en ju att misstänka att det är fotbollshuliganer! ;-)

Måste säga att även om det säkerligen är två helt olika världar att cykla solo och i 8-mannalag så hoppas jag att inte alla deltagare i laget skaffat cyklarna en knapp månad innan start. Då kan de att få det besvärligt att greja tidsschemat. Om det däremot är ett gäng där, låt säga, fyra stycken är rutinerade och fyra är med mer som utfyllnad och bara kommer att cykla en timme om dagen eller så, så kan det gå ändå.

Race across America 2014
Hittade ytterligare ett par deltagare med svensk flagga i startlistan:

Anders Åsberg, Heinemann XP Team, 2-manna tillsammans med en tysk
Marc Eysermans, Team Easy on, 4-manna tillsammans med tre danskar

I övrigt noterade jag laget Fuzzy's Friends, med tre gentlemän på 70, 80 resp. 82 vårar tillsammans med en "flicka" på 52. De två äldsta står f.ö. nämnda som medlemmar i Forever young PAC masters som 2012 körde på 9.07.11 och med det enligt hemsidan innehar rekordet i 4-manna 80+. Inte riktigt säker på hur det går ihop då han som är 80 nu rimligen måste varit 78 då, men det finns säkert någon förklaring om orkar rota fram reglerna för ålderskategorierna.

Race across America 2014
GoranS skrev:

> I övrigt noterade jag laget Fuzzy's Friends, med
> tre gentlemän på 70, 80 resp. 82 vårar
> tillsammans med en "flicka" på 52.

Coolt. Det finns groupies inom randoneur-världen. Vad skall ni med alla getter till, egentligen ?

Race across America 2014
GoranS skrev:
> Blanda inte ihop ultracyklingsäpplen med
> brevetpäron nu ...

Nä. Jag blandar ihop Ultracyklingskruvar med brevetmuttrar. Var inte inte bildmässigt tydligt?

Race across America 2014
Du menar att existensen av en sammansättning av tre ultracyklinggskruvar och en ultracyklingsmutter implicerar existens av brevetmutter med multipla gängningar (eller hur man nu ska uttrycka det i denna konstiga analogivärld)? Inser inte riktigt logiken.

Race across America 2014
Ser ut som det inledningsvis inte kommer att krävas några ylletröjor i år. TS2 i Brawley prognosticeras ha över 40 grader på tidiga tisdagskvällen när täten kommer dit.

Däremot verkar det inte bli sådär generellt tokigt varmt som det var 2012 utan mer humana temperaturer efter inledningen. Så Strasser kan kanske stänga tröjan och tjäna någon halvtimme!?

Race across America 2014
GoranS skrev:
> Strasser verkar gå hårt på aero i år och tror
> att det finns en hel del tid att tjäna.
>
> “Altogether we found the potential to reduce my
> time by three hours just by making these small
> modifications,” he concluded with a sly grin.
>
> Källa:
> http://www.ridefarther.com/index.php/164-christoph
> -strasser-the-winds-of-change
>
> (Tycker dock en del saker som skrivs verkar något
> skumma.)

Jaha, är det aero man måste börja kolla på nu också? Räcker det inte med att ordna kvalifikation, startavgift, bilar, KBCK chaufförer och sånt? Är det att cykla också? Usch.

Race across America 2014
Marc Eysermans är från flandern men har bott i sverige i många år. Cyklade med honom på Mallorca en vecka i våras, riktigt schysst kille. Tävlat hur många år som helst.

Race across America 2014
bvs skrev:
> Marc Eysermans är från flandern men har bott i
> sverige i många år. Cyklade med honom på
> Mallorca en vecka i våras, riktigt schysst kille.
> Tävlat hur många år som helst.

Close enough för att han ska få lite specialbevakning.

Race across America 2014
kitzblitz skrev:
> GoranS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Strasser verkar gå hårt på aero i år och
> tror
> > att det finns en hel del tid att tjäna.
> >
> > “Altogether we found the potential to reduce
> my
> > time by three hours just by making these small
> > modifications,” he concluded with a sly grin.
> >
> > Källa:
> >
> http://www.ridefarther.com/index.php/164-christoph
>
> > -strasser-the-winds-of-change
> >
> > (Tycker dock en del saker som skrivs verkar
> något
> > skumma.)
>
> Jaha, är det aero man måste börja kolla på nu
> också? Räcker det inte med att ordna
> kvalifikation, startavgift, bilar, KBCK
> chaufförer och sånt? Är det att cykla också?
> Usch.

Det står ju uttryckligen att om du bara är aero så behöver du inte cykla lika länge. Så, marsch pannkaka till vindtunneln nu! ;-)

Race across America 2014
GoranS skrev:
>
> Det står ju uttryckligen att om du bara är aero
> så behöver du inte cykla lika länge.

Men jag gillar ju att cykla, så det är väl trevligt med några timmar mera :-)

Race across America 2014
Om du tycker 480 mil är för kort kan jag skicka med KBCK:s crew lite instruktioner om lämpliga "felkörningsutflykter" s.a. du åtminstone får 500 mil jämnt och några timmar till i sadeln.

Race across America 2014
Så om man cyklar 16h/dygn och använder 8h till sömn och mat så ger det ett rullsnitt på 37,5km/h solo för att klara SUB8dgr.

En sådan fart klarar jag inte många minuter. Hmmm. Kränkt.

Race across America 2014
Att vara av cykeln 8h/dygn är väl knappast något som någon gör på RAAM om jag fattat det rätt, och i synnerhet inte tätkillarna.

Men, nog åker de fort. Tittar man på Strasser i fjol så startade han ju de första 60 milen med ett snitt på nästan 33 km/h och där var det nog inte mkt tid som han var av cykeln.

Tillbaka
Topp