Race Across America 2017

Race Across America 2017
Kan inte hitta Åke i startlistan och vad jag kan läsa mig till stänger anmälan 1 maj.

Det var ett tag sen det dök upp några nyheter på facebook/hemsidan.

Blir det något?

Race Across America 2017
Tycker det ser ut som han är med i listan:
Capture.PNG

Race Across America 2017
Bra! Jag skrev ju att jag inte kunde hitta honom, tur att jag fick hjälp ;)

Till mitt försvar vill jag påpeka att när man sorterar startlistan efter kategori försvinner han faktiskt. Underligt. "Nåt med IT".

Edit: tyst från teamet är det iallafall.

Senast ändrad:
Race Across America 2017
Svår avvägning det där med hur man ska träna och testa.

Åke och hans team verkar ha valt att köra denna testrunda med någorlunda samma rytm som de tänkt hålla på RAAM. Det finns såklart många fördelar med detta rent logistiskt.

Däremot kommer man ju inte i närheten av "race like"-tillstånd gällande fysisk och psykisk utmattning när man kör "bara" en helg med god vila etc.

Personligen hade jag nog försökt lägga in nån träningshelg där jag på ett eller annat sätt försökte simulera extra trötthet, tex genom att medvetet sova dåligt och/eller öppna alldeles för hårt. Men det är ju inte jag som ska cykla RAAM.

Race Across America 2017
Jojo... men jag vidhåller att det bör finnas plats för lite okonventionella metoder också. Det är 100% säkert att bajset träffar fläkten under RAAM.

När jag cyklade 300k utan att äta ifjor så var en orsak att jag ville pressa fram ett energiunderskott för att se hur jag funkade. Det ger en hel del trygghet att veta sånt.

Race Across America 2017
Skulle det vara konventionellt att köra ett RAAM varje vecka som träning för RAAM? Jag har uppenbarligen missat något!

Eller m.a.o., min kommentar var inte menad som en invändning mot det du skrev utan bara en (tramsig) extremifiering av den.

Race Across America 2017
GoranS sa:
Eller m.a.o., min kommentar var inte menad som en invändning mot det du skrev utan bara en (tramsig) extremifiering av den.

Jepp, då uppfattade jag det korrekt. Men för försöka undvika att min poäng (som jag tycker är relevant) skulle drunkna i extremifieringar valde jag att komma med ett mer jordnära exempel än att faktiskt köra RAAM som träning för RAAM.

Race Across America 2017
ohellstrom sa:

Åke och hans team verkar ha valt att köra denna testrunda med någorlunda samma rytm som de tänkt hålla på RAAM. Det finns såklart många fördelar med detta rent logistiskt.

Däremot kommer man ju inte i närheten av "race like"-tillstånd gällande fysisk och psykisk utmattning när man kör "bara" en helg med god vila etc.

Personligen hade jag nog försökt lägga in nån träningshelg där jag på ett eller annat sätt försökte simulera extra trötthet, tex genom att medvetet sova dåligt och/eller öppna alldeles för hårt. Men det är ju inte jag som ska cykla RAAM.

Glömde du inte ett "den här gången" på slutet? ?

Du borde väl ha rätt fysik,
åtillräckligt småtokig och tjockt pannben för att vara en mycket lovande kandidat.

Race Across America 2017
Bengt-re sa:
ohellstrom sa:

åtillräckligt småtokig och tjockt pannben för att vara en mycket lovande kandidat.

Du glömde "lyckligt gift småbarnspappa" ;)

Race Across America 2017
ohellstrom sa:
Bengt-re sa:
ohellstrom sa:

Du glömde "lyckligt gift småbarnspappa" ;)

Det ställer onekligen till det.... Du får vänta till dess kidzen kan köra följebilen! ?

Race Across America 2017
Ett sådant genrep är ju minst lika viktigt för teamet. Sätta rutinerna i praktiken och träna pannben. Att Åke kan cykla långt under en helg är ju bevisat åtskilliga gånger.

Race Across America 2017
Jag tog ju frivilligt på mig rollen som surgubbe här eftersom jag tycker sakfrågan, dvs hur man bäst förbereder sig för exempelvis RAAM, är intressant.

Det är väl ändå så att det är ganska lätt att få ett planerat fyratimmarsstopp att ta just fyra timmar den första natten när ingen egentligen är trött.

Men det nionde natten, när cyklisten har ont i röven, crewen har sovit en dryg vecka sittandes i baksätet på bilen och den senast besökta McD hade slut på glass...

Min tes är helt enkelt att det kan vara en god idé att stresstesta upplägget lite hårdare än man gör då man utgör från "best case". Detta kan kräva lite okonventionella metoder som att, om jag brainstormar fritt, skära ned dramatiskt på sömnen, cykla med suboptimal intensitet eller inte ge sin crew nån mat.

Race Across America 2017
ohellstrom sa:
Jag tog ju frivilligt på mig rollen som surgubbe här eftersom jag tycker sakfrågan, dvs hur man bäst förbereder sig för exempelvis RAAM, är intressant.

Men det nionde natten, när cyklisten har ont i röven, crewen har sovit en dryg vecka sittandes i baksätet på bilen och den senast besökta McD hade slut på glass...

Min tes är helt enkelt att det kan vara en god idé att stresstesta upplägget lite hårdare än man gör då man utgör från "best case". Detta kan kräva lite okonventionella metoder som att, om jag brainstormar fritt, skära ned dramatiskt på sömnen, cykla med suboptimal intensitet eller inte ge sin crew nån mat.

Visst är det intressant med lite mer eller mindre väl underbyggda diskussioner om hur man bäst förbereder sig. Jag vet absolut inte svaret.

Se till att skaffa ett bra team verkar vara ett gångbart tips. Förbered för att vara flexibel och lösa problemen som uppstår verkar vara ett annat. Tänk om det var Burger King och friesen som var slut. Lite mer från någon som faktiskt vet något i ämnet, https://www.facebook.com/RAAMraces/posts/10155244029775093 .

Ryktesvis har ju annars det traditionella sättet för rookies att förbereda sig för att bli official finisher i soloklassen varit att starta RAAM och inte komma i mål för att återkomma något senare år och nå målet.

Race Across America 2017
jonas-ni sa:
Ryktesvis har ju annars det traditionella sättet för rookies att förbereda sig för att bli official finisher i soloklassen varit att starta RAAM och inte komma i mål för att återkomma något senare år och nå målet.

Köra RAAM som träning inför RAAM menar du?

Race Across America 2017
frause sa:
jonas-ni sa:

Köra RAAM som träning inför RAAM menar du?

I stort sett ja. Köra RAAM för att lära sig och teamet hur man når målet.

Fast samtidigt är det ju inte så att rookies planerar för att bryta i sitt första försök.

Senast ändrad:
Race Across America 2017
Race Across America 2017
Race Across America 2017
Hårda bud under förberedelserna. Johnny Stausholm ligger på uppladdningsläger i Borrego Springs och rapporterar att han fick cykla ensam på träningsrunda eftersom mannen som skulle kört följebilen är sängliggande p.g.a. solsting :)

Åke Haraldsson reser enligt uppgift till USA på lördag.

Det drar ihop sig.

Race Across America 2017
Åkes crew tränar på bilåkande:

"Strul med bilarna gör att för bästa föru­tsättningar under lo­ppet, får vi åka til­lbaka till Los Angeles (140 km och tung trafik). Detta för att bilfirman har en begränsning av max fyra registrerade chaufförer så nu ska bilen registreras om igen med nya chaufförer, Uli, Per, Mart­in och Sofia. Jag får då en mer uts­tuderad roll som Crew Chief och kan fokusera på planering och att leda teamet."

Race Across America 2017
Ingen risk för frostskador initialt. TS 2, Brawley, har prognos på 35-36 grader, strålande sol och nästan ingen vind under em/kväll. Täten kommer troligen att hinna försvinna bort från de varmaste partierna innan eftermiddagsvärmen slår till i Arizona i morgon em. För de lite längre bak i fältet kan det dock komma att bli temperaturer på runt 40 grader.

Race Across America 2017
Två placeringar efter Åke startade fransmannen Herve Talabardon, den äldste som fullföljt RAAM när han gjorde det som 69-åring 2015 på 12.19.32. Nu är han alltså tillbaka och är 71 år. Klarar han att genomföra det även denna gång?

Race Across America 2017
Dags att bänka sig framför datorn. Ser fram mot några spännande dagar.
Ser ut att vara rätt humana temperaturer för årets startfält när man korsar öknen i östra Kalifornien och Arizona. Om loppet startat en vecka senare hade man fått cykla i 49 graders värme. Imorgon ser det ut att endast bli ca. 40 grader som varmast.

Race Across America 2017
GoranS sa:
Zamboni som väl körde året Gunnar körde har startat och likaså den ryske snabbrytaren Zimin.

Valerio Zamboni gör sitt sjunde RAAM, på lika många år.
Glömmer aldrig när jag lyckades snuva honom på andraplatsen (i H 50-60) med en långspurt de sista åtta milen 2012.

Race Across America 2017
Toppen så här långt med de som nått TS2 efter drygt 23 mil.
            TS1    TS2
Strasser   03.07  07.23
Baloh      -0.05  -0.18
Gruener    -0.07  +0.09
Toone      +0.08  +0.22
Pattinson  +0.01  +0.24
Gibson     +0.16  +0.33
Cooper     +0.23  +0.36  (leder i damklassen)

Race Across America 2017
Man kan konstatera att Strasser öppnat klart lugnare än när han satte rekordet 2014. Då hade han 6.13, d.v.s 1.10 kortare tid, till TS2. Förmodligen spelar väder in. Har för mig att det var gynnsamma vindar, ffa initialt, det året. Dessutom öppnade han riktigt hårt då och fick nog lite grann betala under andra halvan även om han det med tanke på sluttiden förstås var bra körning hela vägen. Blir intressant att se om han kör lite mer defensiv taktik i år för att kunna avsluta starkare.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp