Race Across America 2017

Race Across America 2017
Alla official finishers bland solocyklisterna bör vara i mål i och med att Meixner kommit i mål som andra och sista dam. Kajlich och Rodríguez är fortfarande ute på banan men de har med råge överskridit maxtiden redan nu.

Race Across America 2017
GoranS sa:
Alla official finishers bland solocyklisterna bör vara i mål i och med att Meixner kommit i mål som andra och sista dam. Kajlich och Rodríguez är fortfarande ute på banan men de har med råge överskridit maxtiden redan nu.

Lite förvånande att det var så pass många som 59% DNF i år, med tanke på att vädret ändå har varit rätt hyffsat. Inga extrema temperaturer i öknen, och vad jag har kunnat se så har vindarna varit rätt så gynsamma för det mesta.

Race Across America 2017
Jag läste inför loppet (tror jag, min tyska är bara hacket bättre än facebooks odugliga översättare) att Strasser planerade att köra på ENBART flytande föda.

Race Across America 2017
GoranS sa:
Lite fakta kring Strassers lopp:

Sömn: 8,5 timmars totalt
Energiintag: 9000-12000 kcal/dag
Vätskeintag: 12 liter/dag

Det hävdades på FB att Åkes crew tryckte i honom 30l vätska per dygn. Är skillnaden rimlig? Eller har Åke fått för mycket eller Strasser för lite?

Race Across America 2017
ohellstrom sa:
Jag läste inför loppet (tror jag, min tyska är bara hacket bättre än facebooks odugliga översättare) att Strasser planerade att köra på ENBART flytande föda.

Vad jag har hört så är det inte ovanligt bland toppcyklisterna i RAAM.
Jag körde på en combo av näringsdryck, hamburgare, milkshake, måltider tillagade i husbilen, pizza, majschips mm.
Jag var som en rullande förbränningsugn och slukade allt som kom i min väg.

Race Across America 2017
gabbeon sa:
GoranS sa:

Det hävdades på FB att Åkes crew tryckte i honom 30l vätska per dygn. Är skillnaden rimlig? Eller har Åke fått för mycket eller Strasser för lite?
Var allt invärtes låter det väldigt mkt. Strasser skrev ngt efter Australiencyklingen i vintras om att han inte "fick" dricka mer än 1 liter per timme pga risk för att överlasta njurarna. Skulle gissa att Strasser har rätt bra koll på det hela så jag är tveksam till att han skulle ha haft ngt betydande underskott.

Senast ändrad:
Race Across America 2017
Gunnar O. sa:
ohellstrom sa:

Vad jag har hört så är det inte ovanligt bland toppcyklisterna i RAAM.
Jag körde på en combo av näringsdryck, hamburgare, milkshake, måltider tillagade i husbilen, pizza, majschips mm.
Jag var som en rullande förbränningsugn och slukade allt som kom i min väg.

Jag har aldrig testat att köra på (enbart) den sortens flytande energi så jag har tyvärr inget att jämföra med.

Jag har heller inga problem att stoppa i mig i princip vad som helst. I lopp utan support är det ju en stor fördel att klara sig bra på junkfood men i RAAM kan man ju välja vad man vill. Intressant...

Race Across America 2017
Hm, Kajlich står som OFCL med tiden 12.16.18. Hade han någon specialkategori månntro? Rodriguez la däremot ner vid TS51 då han redan där var nästan 14 timmar över maxtiden vid mål.

Race Across America 2017
Jo, men han stod på resultatsidan i Men Under-50 och då trodde jag tidsgränserna för den klassen var de som gällde för honom. Så var dock uppenbarligen inte fallet.

Race Across America 2017
Jag tror nog att de trollat lite med cutofftiden i detta fall, vilket regelboken öppnar för

"Time Considerations
Cutoff times are based on the Racer or Team’s actual starting time plus the time allowance and
any adjustments made by Race Management."

Race Across America 2017
Bortsett från att jag tycker att han gjort en fantastisk prestation så tycker jag i princip att det är bättre att man har klara regler kring vad det är som gäller. Om det är som JLarsson skriver att det inte finns något stöd mer än "Time considerations"-brasklappen för att sätta OFCL på Kajlich tycker jag det varit bättre att DNF:a honom. Å andra sidan kan jag tycka att man gott kunde haft regler som gett handcyklister (eller vad nu den korrekta termen är) lika mkt tid som damer och 60+:are. Och då hade han varit OFCL på den tiden han kom i mål på.

Race Across America 2017
gabbeon sa:
GoranS sa:

Beror kanske på vad man räknar in på vätskekontot? Om det är så att Strasser intagit endast "flytande föda" så blir det väl mer vätska därifrån än om man äter vanlig hederlig junk food, och flytande föda räknas förmodligen inte in på vätskekontot. Kanske.
Men 30L/dygn för Åke låter onekligen mycket.

EDIT: förtydligande

Senast ändrad:
Race Across America 2017
Som jag fattade det handlade det i Strassers fall om totalt vätskeintag men, som sagt, viss språkförbistring råder och det kanske inte ens var glasklart på originalspråket.

Tillbaka
Topp