Race Face Narrow/Wide Chainring testad

Någon som vet ifall det går att få tag på 38t med 120bcd?

Woolftooth säger att de eventuellt ska göra, men ej något datum.

s skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag skulle behöva en n/w med 35t. Någon som vet
> var man kan köpa?

Såg att en av de där butikerna som säljer S-Works för 900$ hade i lager.

Lulle skrev:
> s skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag skulle behöva en n/w med 35t. Någon som
> vet
> > var man kan köpa?
>
>
> Såg att en av de där butikerna som säljer
> S-Works för 900$ hade i lager.

Glöm inte att montera halvlänkar med jämna mellanrum.
Jag har kört så i snart 3 år på mitt 35t n/w drev i kålfiber som jag köpte från Kina i morgon bitti.
Har aldrig tappat kedjan. Jag kör med shimano Altus wide range bakväxel.

Det är väl bara att stämma in i kören, körde med Works n/w och Zee bakväxel i Järvsö utan styrare, nemas problemas. Visserligen bara 150/120mm slag och en riktigt feg pilot, men ändå.

Första turen med Rejsansikte smal/bred idag. 32/11-36. Superperfekt att slippa flipprandet med framväxel! Kör med X0 type 2 så inga chain drops.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    80.1 KB · Besök: 45
Tja, inte överdrivet imponerad. Tappat kedja senaste 2 rundorna, inte speciellt stökig terräng. Ska prova att köra med bakväxeln i läge on men gillar egentligen inte det eftersom jag tycker det kräver mer kraft i reglaget för att växla.

InlineOla skrev:
> Tja, inte överdrivet imponerad. Tappat kedja
> senaste 2 rundorna, inte speciellt stökig
> terräng. Ska prova att köra med bakväxeln i
> läge on men gillar egentligen inte det eftersom
> jag tycker det kräver mer kraft i reglaget för
> att växla.

Om du inte har den i läge on så fungerar den väl som en vanlig bakväxel, mao funktionen som krävs för att den ska funka med en N/W-kedja är inte igång.

lundatok skrev:
> Jag köpte en 32 tands Wolftooth beg från marr
> och den ligger som gjuten även utan en typ2
> bakväxel.

Najs du gillade den :) beggad var väll att ta i ;-)

Jag piper runt på min 34a med type2 och bionicon styrare. Så tyst och fint.

Jag har inte lyckats tappa kedjan ännu, och jag kör med en äldre SLX bakväxel som inte har någon specialfunktion. Har kört på relativt stökigt underlag både upp och ner med diverse bakåttramp för att undvika pedalislag. Har RF 32t.

Kör med wolftooth 36t och zee växel på min tallboy lt (29er). Funkar fint utan styrare även i ordentligt stökig terräng, men visade sig vara väldigt viktigt med rätt längd på kedjan.

I och med att den har så kort "cage" så spänner inte bakväxeln upp kedjan så bra om den är för lång. Då hoppar den av lättare och dessutom så låter den en del. När jag fick kortat ner kedjan så att den var precis på gränsen (så att växeln var sträckt på största kuggen och länkaget max avstånd) så är det helt knäpptyst och kedjan sitter som berget. Testat på endurotävling genom stenkistor, nerför mindre drops osv.

Jag testade lite dåligt hur mycket kedja bakdämpningen drog så för nån vecka sen var jag trött och klen och körde på lägsta växeln för nästan första gången. Då jag komprimerade dämparen gick nedre trissan in i största drevet med tvärstopp och böjt växelöra som följd :-\
Nu har jag tryckt dit två länkar till så nu går det förhoppningsvis bättre! Får se om kedjan börjar slå något... Var knäpptyst innan!
Kör alltid med min Zee i läge on och har inte reflekterat över att det ska vara trögväxlat.

Knä-Ola skrev:
> I och med att den har så kort "cage" så spänner
> inte bakväxeln upp kedjan så bra om den är för
> lång. Då hoppar den av lättare och dessutom så
> låter den en del. När jag fick kortat ner kedjan
> så att den var precis på gränsen (så att
> växeln var sträckt på största kuggen och
> länkaget max avstånd) så är det helt
> knäpptyst och kedjan sitter som berget. Testat
> på endurotävling genom stenkistor, nerför
> mindre drops osv.

Det där låter iofs som att det är mer beroende på vilken bakväxel man har än vilken framklinga? Kanske möjligt att en n/w-klinga ställer högre krav på rätt kedjelängd.

Är det någon som vet om funktionen i de bredare kuggarna som ska hålla kedjan på plats blir sämre när drevet slits. Väntar på när någon kört slut på sin klinga och lägger upp en sur rapport.

Kör med raceface n/w 32t tillsammans med en äldre 9-speed X9 och utan styrare. Jag kortade kedjan lite och inga hopp än så länge. me like

Sugen på att köra singelklinga, är det något som krånglar och som jag inte får ordning på så är det framväxeln, dessutom är jag väldigt sällan nere på lilla. Är lite av en newbie så skulle uppskatta hjälp med vad jag behöver för grejer och vad att tänka på.
Har XT-RD-M781. 36 har jag nu och tycker det fungerar ok.
Ska jag bara köpa en klinga, skruva bort gamla och på med nya, behöver jag nya bultar, distanser?

Efter läst genom verkar det som det inte finns något enkelt svar, ska man då kanske börja bara med det jag skrev ovan eller, ska jag köpa bashguard, styrare eller något annat direkt? ... ja lite förvirrad som ni märker!
Kanske finns det någon "dummy" guid att läsa?

Tacksam för svar...

Ja jag tänkte om det var intressant att veta när det gäller typ2 växlar och kedjespänningen? Har tvådelat med Sram S1000 vevparti.

brst skrev:

> Ska jag bara köpa en klinga, skruva bort gamla
> och på med nya, behöver jag nya bultar,
> distanser?

Undrar också detta, har ett deore 590 funkar de långa "standard" skruvarna eller behövs någon kortare variant?

Nu har jag ingen N/W klinga själv, men kör du tredelat sedan tidigare behöver du kortare klingbultar eller korta dina befintliga eller lägga på distanser eller bash istället för det borttagna drevet. Har du tvådelat sedan tidigare så kan du nog behålla befintliga.

Hur många tänder på klingan är optimalt för en som körde Engelbrektsturen på 3:29 ca 1 timme efter eliten? Vill ju inte bli tvungen att kliva av pga att jag inte orkar! Hur mycket vikt spar man? Behöver man inte någon kedjestyrare?

Kung_Gustaf skrev:
> Vem var först ut med N/W? Tillverkare alltså.

Sram.

Tigaz skrev:
> Hur många tänder på klingan är optimalt för
> en som körde Engelbrektsturen på 3:29 ca 1 timme
> efter eliten? Vill ju inte bli tvungen att kliva
> av pga att jag inte orkar! Hur mycket vikt spar
> man? Behöver man inte någon kedjestyrare?

Någonstans mellan 22 och 56. Det beror på vilken kadens du föredrar

Förstår det, men jag har 3 delat nu. Tror det är typ 42 32 24. Använder aldrig lilla. Och tycker det är rätt skönt på stora alltså inte för tungt, inte för lätt. På grusväg. I skogen kör jag mellan klinga fram och typ 5 bak. Vet ej vad det är för kassett. Så vad är ett mellanting då? Vad skulle ni kört? 34/36 nånstans?

Tillbaka
Topp