Race Face Narrow Wide drev. Något för mig?

• Trådstartare Trådstartare joa
  • Start datum Start datum

joa

Aktiv medlem
Tänkt till en Dirt Singlespeed.
Kollar på det främst för att det matchar färgen på mina röda Race Face Atlas vevar och jag gillar texten som är rött framträdande.
Något som talar för eller emot att gå på detta drev?
Vad behövs för typ av kedja?

Funkar utan problem med båda kedjor till singlespeed och växling. Narrow-wide behövs inte med singlespeed, men är också ingen nackdel. Om BCD stämmer kan du använda den.

Tänkt till en Dirt Singlespeed.
Kollar på det främst för att det matchar färgen på mina röda Race Face Atlas vevar och jag gillar texten som är rött framträdande.
Något som talar för eller emot att gå på detta drev?
Vad behövs för typ av kedja?
Det fungerar! Race face 30t på min förra SS.

IMG_20210406_174511_877.jpg

Nackdelen med NW-drev på singlespeed är att det inte går att använda halvlänkar på kedjan vilket ibland kan vara trevligt för att få till en bra kedjelängd.

Men om man ändå kör med kedjespännare (som på bilden ovan) så spelar det ju inte så stor roll.

Lite OT, men kan man inte få in kedjespännaren på insidan av växelörat på något sätt? Så slipper den sticka ut så långt och man slipper även den långa axeln till "växelhjulet".

Estetiskt en bra ide, men tror att de blir svårt att tar av hjulet om man skulle göra så.

"Sliding dropouts" är att fästena för hjulen i ramen pekar bakåt (eller på en del standardcyklar, snett frammåt) så att man kan spänna kedjan genom att dra hjulet bakåt. På singlespeed dirts så brukar det finnas det.

"Sliding dropouts" är att fästena för hjulen i ramen pekar bakåt (eller på en del standardcyklar, snett frammåt) så att man kan spänna kedjan genom att dra hjulet bakåt. På singlespeed dirts så brukar det finnas det.
Ja, det har jag på min ram. Tack för förklaringen.

Det som blir viktigt där är att kapa kedjan med lite slack. Om du har en helt spänd kedja med väldigt lite justeringsmån från det främsta läget på hjulet så kommer du ha svårt att ta av det med annat än att du bryter kedjan.

Tillbaka
Topp