Raceking 2,2 + 16g co2 = Inget vidare.

1817

Ny medlem
Efter två punkor på Ränneslätt och en alldeles för liten pump så åkte jag och skaffade co2 patroner + munstycke, valet blev BBB munstycke för jag tyckte funktionen verkade vettig.
Så igår körde jag punka och grejorna skulle testas i skarpt läge. Munstycket funkade prima och jädrar vad fort en punka kan fixas nu.
MEN problemet är att det max, absolut max blir 1bars tryck av patronen. Kan lätt trycka tummen genom till fälgen.
Så frågan är om det inte ska räcka med en patron (vill ha ca 1,8-2,0bar) utan man måste rulla runt med två st = tungt och otympligt. Är det för stor luftkammare i RK supersonic 2,2 så det inte räcker på grund av det eller hade jag bara otur med en defekt patron? Finns det kanske större patroner, men inte för stora som 40g.

Hur gör ni andra som tävlar på Raceking?

RazDuv skrev:
-------------------------------------------------------
> Håller med, 16g är för små, jag kör 2
> patroner till mina RacingRalph/RocketRon.

Så då skulle jag behövts släpa med fyra patroner på Ränneslätt då, säkert. Värdelöst ju.

Såg nu att det fanns 25g med men då kostar en 75 spänn. Skit också, nu har jag skaffat meg ett nytt måste......

Senast redigerad av en moderator:
33 grams co2 patroner fyller det mesta :)

33Gr_CO2_IMG_0766.jpg ht=725

//Källis

Källis skrev:
> 33 grams co2 patroner fyller det mesta :)
>
>
>
>
> //Källis

Nu snackar vi!! Var fick du tag på dom där och vad kostar dom? Vet du möjligen vad dom väger också samt vad för däck fyller du?

1817 skrev:
> Källis skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 33 grams co2 patroner fyller det mesta :)
> >
> >
> >
> >
> > //Källis
>
> Nu snackar vi!! Var fick du tag på dom där och
> vad kostar dom?

Flygbranschen, vet inte om dom finns ute i detaljhandeln.

//Källis

stefan_ skrev:
> en minipump klarar ju enkelt 2 bar?

Jo det så klart men under tävling så vill du INTE sitta med en minipump, tar alldeles för lång tid.
Och en större pump blir för klumpig och tyng.
Har en Blackburn sl nu som ska vara en av dom effektivaste minipumparna, men det kostar för mkt energi och sitta med den.

Källis: Skit också. Nu måste jag verkligen lära känna någon i flygindustrin som både kan svetsa ramar och fixa co2 patroner=).

1817 skrev:
> Efter två punkor på Ränneslätt och en alldeles
> för liten pump så åkte jag och skaffade co2
> patroner + munstycke, valet blev BBB munstycke
> för jag tyckte funktionen verkade vettig.
> Så igår körde jag punka och grejorna skulle
> testas i skarpt läge. Munstycket funkade prima
> och jädrar vad fort en punka kan fixas nu.
> MEN problemet är att det max, absolut max blir
> 1bars tryck av patronen. Kan lätt trycka tummen
> genom till fälgen.
> Så frågan är om det inte ska räcka med en
> patron (vill ha ca 1,8-2,0bar) utan man måste
> rulla runt med två st = tungt och otympligt. Är
> det för stor luftkammare i RK supersonic 2,2 så
> det inte räcker på grund av det eller hade jag
> bara otur med en defekt patron? Finns det kanske
> större patroner, men inte för stora som 40g.
>
> Hur gör ni andra som tävlar på Raceking?

lösningen är http://cyclecomponents.se/1/sv/arti...o2/innovations-powered-inflation-kit_50g.html , såldes även under scotts namn för några år sen, det var dock samma, bara att scott klistrat sin logga rakt över den gamla, så när patronen blev blöt, så syndes innovations logga igenom :D

http://www.co2cartridges.co.uk kan jag även rekommendera, köpte ett tiopack därifrån. 16 grammare, till racern, hehe, frakten kostade nästan 3 gånger så mycket som patronerna (som kostade 60 kr). MEN det levererades fram till dörren och paketet var stort, så tror frakten ä densamma, även om man beställer större kvantiteter

1817 skrev:
> RazDuv skrev:
> -----
> > Håller med, 16g är för små, jag kör 2
> > patroner till mina RacingRalph/RocketRon.
>
>
> Så då skulle jag behövts släpa med fyra
> patroner på Ränneslätt då, säkert.
> Värdelöst ju.
>
> Såg nu att det fanns 25g med men då kostar en 75
> spänn. Skit också, nu har jag skaffat meg ett
> nytt måste......

Asså... jag fyller ett 2,25" 29er däck med en 16grammare. 1,8bar ungefär när jag är klar. Hur gör ni för att misslyckas med att fylla ett 2,2" x 26" ?! Polaren kör 2,4" på 26tummaren och fyller lätt upp till 2 bar. Jag har även fyllt just ett par Race King 2,2 och det gick utmärkt. Och det var 29er-varianten.

BBBs 16 gram cartridge skall enl specen grejja ett 26" upp till 2,8 bar.

Hate to say it but... gör om, gör rätt.

Stalle

fredrikw skrev:
> bryter vid punka? vad är det för
> landsvägsfasoner?

Har bara punkat en gång på mtb-lopp och då pajjade min pump (långlopp i Falun), fick rulla asfalt tillbaka till starten med 0,5 bar i bakhjulet och klev av... :-/ T

Tack för alla svar och förslag.

Jag bryter Inte ett lopp bara på grund av en punka, och fattar faktiskt inte dom som gör det heller. Möjligen att jag förstår mera av det vid kortare xc lopp där en punka ofta betyder sista plats, men hellre cyklar jag i mål än leder hojen.PÅ långloppen behöver ju en 5min punka ibland inte ens betyda en förlorad placering.

Hursom så verkar det som jag ska beställa ett parti med 25g patroner nu.

Kung stalle: Det var ju detta jag menade från första början, jag tyckte ju också det var märkligt att det inte fyllde upp. Men att jag gör fel verkar ju knappast troligt, så länge luften i patronen hamnar i däcket och inget pyser jämte så kan man väl inte göra fel, eller??

Nä, det är jättekonstigt.

Men en sak... en tabbe som jag gjorde nån gång. Det är inte så att dina cartridge har suttit iskruvade en längre tid? För då läcker dom oftast lite så när det är dax att använda dom.

Är det så?
Skruva i cartridgen så att den sitter men inte så att "plomberingen" bryts. Och sen när du skall till att pumpa så skruvar du i sista varven.

Eller du kanske redan gör så?

Stalle

Jag har inte ens cartridgen iskruvad i första gängan ens. Förvarar munstycke och behållare separat tills sekunden innan den ska användas.
Kanske kanske ändå att det var en "dålig" behållare jag fick tag i. Eller finns det någon mer här som använt samma kombo saom jag, alltså raceking 2,2 tillsammans med BBB 16g tub. Berätta då gärna resultatet.....

Jag har inte använt samma kombo med saker som dig men Schwalbe racing ralph 2.25 och en SKS Airchamp med 16g SKS patron har funkat för mig, inga bekymmer alls att få i 2bar (det blir nog lite mer än så till och med). Så antingen var det fel på patronen eller på pumpen du har, det borde fungerat.

1817 skrev:
> Jag har inte ens cartridgen iskruvad i första
> gängan ens. Förvarar munstycke och behållare
> separat tills sekunden innan den ska användas.

Hmmm... märkligt.

Stalle

Har två till 16g bbb patroner, ska offra en senare för att "simulera" en punka och se om den ger samma usla resultat. Återkommer......

har sks airgun, liten, lätt, o simpel konstruktion som fortfarande går att reglera trycket med, o dessutom inte nå vek plast, utan gjort i metall (förutom ratten då). känns som om det ä rätt svårt att missa o skjuta kolsyran utanför ventilen, då man trycker ner hela "hatten" över ventilen.

Då så...... fimpade en till patron nu och resultatet blev 0.9bar. Två saker kan vara fel mao, antingen är patronen för liten (trots att flera har sagt att dom fyllt samma däck och större) eller ett handhavande fel.
Så ni med BBB munstycke (blå ratt svart kropp) gör ni också så här.

1. Se till att munstycket är stängt.
2. Montera patronen på munstycket tills patronen plompering är bruten och den ligger an lagom hårt mot o-ringen.
3. Montera munstycket på däckventilen, i mitt fall räser ventil. Görs genom att skruva upp däckventilens låsning ca 3varv och sedan genom att skruva ditt kolsyremunstycket tills det tar emot lagom hårt.
4. Öppna kolsyre ventilen lagom fort, dvs inte fult ös så allt fryser till is utom helt lagom. När det slutat pysa in i däcket skruva av munstycket från däcket.
5. Antingen cyklar du nu vidare eller i mitt fall svär en ramsa och linkar hem.

Så stämmer detta, gör ni likadant?

Jag har mycket svårt att tro att det ska gå att få något rimligt tryck i ett RK 2,2 SS med vanlig storlek på patron. Luftvolymen i ett sådant däck är enormt mycket större än t.ex. ett RR 2,1. Det märks när man ska pumpa upp de två med vanlig pump, eller ska justera lufttryck (pga latexslangar...) med tex 0,3 bar - det behövs närmare dubbelt så många pumptag för ett RK.

Jaghar alltid två patroner med mig, men har aldrig behövt använda dem.

HP skrev:
> Jag har mycket svårt att tro att det ska gå att
> få något rimligt tryck i ett RK 2,2 SS med
> vanlig storlek på patron. Luftvolymen i ett
> sådant däck är enormt mycket större än t.ex.
> ett RR 2,1. Det märks när man ska pumpa upp de
> två med vanlig pump, eller ska justera lufttryck
> (pga latexslangar...) med tex 0,3 bar - det
> behövs närmare dubbelt så många pumptag för
> ett RK.
>
> Jaghar alltid två patroner med mig, men har
> aldrig behövt använda dem.

Detta är vad jag också har kommit fram till nu. Sen hur vissa har lyckas har jag ingen aning om men jag känner mig tillräckligt säker på att det inte är handhavande fel iallafall. Så det blir att beställa större patroner, tyvär tycker jag priset på dessa är lite i mesta laget så dom kommer bara användas på tävling och under träning så får pumpen följa med ut. Synd, för det hade varit skönt att slippa pumpa även där...

HP skrev:
> Jag har mycket svårt att tro att det ska gå att
> få något rimligt tryck i ett RK 2,2 SS med
> vanlig storlek på patron.

Å fan... hur kommer det sig då att jag lyckas fylla upp ett Race King 2,2" 29er på en 16grammare. Fullt körbart, ca 1,8 bar?! Ja, jag vet inte... magiskt är det iallafall... på flera nivåer.

STalle

Beeblebronx skrev:
> Ja, det var ett kalaspris :-)
>
> Får bli därifrån i framtiden, förutsatt att
> frakten är vettig.

frakten är faktiskt rätt hög, jag köpte 10 pack för 62 kr, med frakt 210 kr. men då äre ups och fram till dörren och jag tror faktiskt att det är samma fraktpris för lite större sändningar med, för mina kom i en liten låda, i en STOR ups påse, så hade jag beställt 30 pack så hade nog priset varit detsamma. i vilket fall så blir cirkapriset för mina ca 21 kr. mindre än hälften vad BBB 16g kostar ute i butik. skulle ja köpa fler skulle det bli ännu lägre. kanske nått att gruppköpa :D ett 5000 pack eller nått hahaha

Kung Stalle skrev:
> HP skrev:
> -----
> > Jag har mycket svårt att tro att det ska gå
> att
> > få något rimligt tryck i ett RK 2,2 SS med
> > vanlig storlek på patron.
>
> Å fan... hur kommer det sig då att jag lyckas
> fylla upp ett Race King 2,2" 29er på en
> 16grammare. Fullt körbart, ca 1,8 bar?! Ja, jag
> vet inte... magiskt är det iallafall... på flera
> nivåer.
>
> STalle

Det magiska kan vara att de har mindre volym än 26?
http://twentynineinches.com/2009/04/12/continental-race-king-22-29er-tires-first-impressions/

Men det är kanske RK 29er som tråden handlar om?

Å andra sidan så har jag inte ens försökt fylla ett RK 26 med patron... så vad vet jag?

Biltema säljer tre st 16g patroner för 49:- art nr 82-574 och köper du rep sats atv däck art nr 82-573 149:- så får du med en ventil som är skrämmande lik min bbb ventil=).
Ja vad ska man säja, Biltema rockar hårdast=).

För övrigt så kunde inte Merlincycles leverer co2 patroner pga att dom inte får komma ombord på ett flygplan (tryckskillnader).

Ville skrev:
> Men hur gör ni? lilla patronen räcker och blir
> över för mig?

Det är nog för att du har en liten cykel.

s skrev:
> Ville skrev:
> -----
> > Men hur gör ni? lilla patronen räcker och
> blir
> > över för mig?
>
> Det är nog för att du har en liten cykel.

Ja en pyttepytteliten cykel=).
Allvarligt så vet jag som jag sagt innan i tråden inte vad felet är, eller så vet jag det. MINA 2,2 raceking har för stor luftvolym för en 16g patron. Men eftersom biltema är så snälla och har ett jätte bra pris och dom ligger mindre än 5min från mig så har jag helt enkelt lommat ner och köpt på mig ett gäng. Får helt enkelt åka runt med två till jag byter till "vanliga" luftkammare på mina hjul.

Case closed.

Tillbaka
Topp